Werk & Studie alle pijlers

Fulltime werken en kind

30-07-2011 15:30 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen,

Ik ben bijna (echt bíjna bijna ) afgestudeerd, en dus ben ik al lustig op zoek naar een interessante en inspirerende baan. Daarnaast heb ik een zoontje van ruim anderhalf. Omdat wij thuis van Nederlands polderen houden wat betreft werk en zorg, was aanvankelijk het plan dat vriend 1 zorgdag op zich zou nemen en ik ook, en dat ik dus 4 dagen zou gaan werken. Nu kom ik wel wat vacatures tegen voor 32 uur, maar de leukste banen zijn fulltime. Omdat ik wel echt carrière wil gaan maken (klinkt hoogdravend, ik bedoel vooral: lekker bezig met iets dat ik leuk vind) wil ik de optie 'fulltime werken' niet negeren.

Op zich kan dat allemaal makkelijk (vriend is freelancer en flexibel, en bereid om meer zorg op zich te nemen, en we hebben een vrij groot oppasnetwerk) dus ik heb dit topic vooral geopend om ervaringen te vragen van vrouwen met een (klein) kind die fulltime werken.

Is het moeilijk te combineren met je kind opvoeden? Waar loop je tegenaan? Moet je hele goede planskills hebben? En vooral: is het vreemd om 5 dagen niet bij je kind te zijn?

Vooral dat laatste vraag ik me af, omdat fulltime werken mij echt een enorme overgang lijkt, helemaal gezien het feit dat ik het laatste twee jaar nauwelijks heb gewerkt omdat ik m'n studie af moest maken. Kind gaat overigens al tijden 2 dagen naar de crèche dus dat stukje onthechting ken ik al
Today is a good day
quote:batwom schreef op 30 juli 2011 @ 15:54:

[...]

Zorg ervoor dat je zeker weet dat oma/opa nog zin heeft in een nieuwe (oppas) baan. Het lijkt soms een beetje vanzelfsprekend te zijn dat oma/opa bijspringt. (zeg niet dat het bij jou zo is)

Ik zou er als oma niet op zitten te wachten bijvoorbeeld.

Nee, dat is ook zo. In ons geval zal vriend dan meer zorg op zich nemen. Opa's en oma's zouden geen standaardoppasdag krijgen (wil ik ook niet, te risicovol en 'verplichtend') maar ik wilde alleen aangeven dat we een groot vangnet hebben, voor als kind eens ziek is oid.

@wereldvrouw Klinkt pittig, vooral dat je zoon zo moe is. In ons geval zou het dan 'maar' om één extra dag crèche gaan. Het puntje 'sociaal leven' spookt ook wel door m'n hoofd, vooral omdat vriend vaak in het weekend werkt. Maar dat zal ook wel een kwestie plannen zijn, en you can't have it all, I guess: bloeiende carrière, gelukkig en zich goed ontwikkelend kind en avond aan avond wijntjes drinken en films kijken met 'dinnen'.
Today is a good day
Zonder hulp in huis zou ik het ook niet redden hoor. En mijn kinderen moete ook wel eens helpen (zijn 12, 9 en 3). Fulltime is in mijn branche maar 36 uur dus dat scheelt al en 9-uurs dagen zijn heel normaal. Vier dagen werken is dan al fulltime maa rik wil graag thuis zijn als de kids uit school komen. Overigens ben ik vrij om mijn uren naar eigen inzicht in te delen wat heerlijk is.
@Dibbes Volgens mij heb je het prima voor elkaar wat betreft opvang enzo. Inderdaad is die van mij nog zo'n kleine wuppie, die soms echt even een dag nodig heeft om bij te tanken van 2 dagen crèche. En die nog niet kan zeggen wat ie allemaal heeft meegmaakt of hoe hij zich voelt. Die van jou kan dat natuurlijk wel
Today is a good day
Hier krijgen de kinderen 's middags op de crèche warm eten. Wij eten 's avonds ook warm maar omdat ik weet dat de kinderen al een goede maaltijd gehad hebben vond ik het nooit erg als ze 's avonds maar een beetje aten. Ze hebben alle drie een periode gehad zo rond de 18 maanden dat ze 's avonds slecht aten en moe waren van de dag. Dat ging vanzelf over.

We doen 's avonds met naar bed brengen en zo rustig aan. We nemen de tijd met in bad doen en nog een spelletje spelen. Ze slapen op de crèche best lang dus ze kunnen 's avonds best wat later naar bed. Dat is geen probleem. Ze liggen er meestal tussen 20:30 en 21:00 in.

Sociaal leven maken we tijd voor. We nodigen vaak vrienden bij ons thuis uit; Dat is ideaal. Kinderen slapen gewoon en wij kunnen lekker de hele avond eten, drinken en praten.

Ik werk twee avonden per week tijdens het schooljaar en ben dus overdag wel eens vrij. Die twee avonden zijn ook ideaal om na het werk nog even wat te gaan drinken met vriendinnen. De kinderen slapen dan toch al dus of ik nu om 22h of 23h thuis ben maakt ook niks uit. Ik maak ook vaak lunchafspraken met vriendinnen.

De avonden dat ik vrij ben (en thuis) kan mijn man weer de deur uit om met vrienden af te spreken. We gaan ook nog wel eens samen weg. Gemiddeld een keer per twee weken misschien. We hebben gelukkig een schoonzusje die kan oppassen want verder geen familie in de buurt.

Verder nemen we de kinderen ook vaak mee als dat enigszins mogelijk is. Vrienden die ook kinderen hebben spreken vaak graag af met kinderen er bij. Dan spreken we af in een park bijvoorbeeld. Allemaal eten en drinken mee en de kinderen kunnen lekker spelen. Zo kan je een sociaal leven ook weer met kinderen combineren.

Het is al met al best te doen maar wel vaak erg druk. Ik vind druk niet erg dus dat scheelt wel.
@mormeltje wel handig dat je zo vroeg kunt beginnen. Maakt het organiseren weer wat makkelijker.

Kom morgen weer even kijken. Ga nu mijn (nog-existentiële) sociale leven een impuls geven. Maar iedereen bedankt voor haar verhaal. Ik vind het oprecht heel leuk om te lezen hoe moeders dit ervaren dus keep 'm coming.
Today is a good day
Ook hier fulltime werkende ouders..

Ik heb, tot onze 2 kinderen naar de middelbare school gingen flexibel kunnen werken.

In de basisschool periode hebben wij 3 uur oppas nodig gehad per week ( 2 maal 1/2 uur). Dit betekende wel dat ik vaker de avonden en de weekenden moest werken. Voordeel was dat er altijd een van ons thuis was en dat we het huishouden en de zorg verdeelde.

Nu werk ik weer van 9.00 tot 16.30 en 1 dagdeel per maand in het weekend (36 uur). De kinderen kunnen zich prima redden na schooltijd, zij zijn hooguit 1 1/2 alleen thuis na schooltijd, iets wat zij heerlijk vinden
Carrière is geen vies woord hoor!

In het kort mijn situatie, toen baby1 net geboren was ging ik terug naar 24 uur per week, dat hield ik 3 maanden vol. Wat een geploeter, alles in 3 dagen proppen. Dus 4 dagen gaan werken (man ook 4 dagen) en nu ze groter zijn werk ik fulltime (fulltime is meer dan 40 uur, en verdeeld over alle dagen van de week).

Heb juist omdat ik altijd serieus gewerkt heb nu een behoorlijke baan (MT-niveau van een flink bedrijf).

En dat kan prima, jongste nog 2 dagen naar bso. Oudste spreekt zelf dingen af na schooltijd. Ik heb zoveel flexibiliteit dat ik ook eenvoudig thuis kan werken, en weinig woon-werk reistijd.

Wat helpt is een goed vangnet: Man snapt dat ik geen 'baantje' heb, opa's en oma's vinden paar dagen de kinderen op bezoek in vakanties leuk en dan heb ik vriendinnen en moeders-van-school in zelfde schuitje.
Maar er is ook en mindere kant aan het verhaal. In mijn geval passen de beide oma's 2 dagen op tot ik thuis ben. Het gebeurt natuurlijk wel eens dat er een oma ziek is (gelukkig heb ik een jonge moeder (60, ben zelf 39) en een jonge schoonmoeder (rond de 55 geloof ik, man is stuk jonger als ik). Ik heb gelukkig een flexibele werkgever maar als ik net die dag een volle agenda heb staan dan is dat wel eens lastig. Man kan absoluut niets regelen of onverwacht vrij krijgen (zelfs gepland is dat al lastig). De oudste kunnen wel even alleen thuis zijn maar voor de jongste van 3 zijn dat soort situaties wel lastig. Heb mijn dochter wel eens meegenomen naar het werk, daar voorbereidingen gedaan en de rest van het werk mee naar huis genomen (maar daar kom ik meestal niet aan het geplande werk toe).
Je kunt deze vraag misschien beter op een mannenforum stellen.

Die werken bijna allemaal 40 uur per week en ik heb nog nooit een man die vraag horen stellen of gemerkt dat een man zich zoiets afvraagt.

Die werken gewoon 40 uur en meer en dat is het.
quote:toujourssourire schreef op 30 juli 2011 @ 18:43:

Je kunt deze vraag misschien beter op een mannenforum stellen.

Die werken bijna allemaal 40 uur per week en ik heb nog nooit een man die vraag horen stellen of gemerkt dat een man zich zoiets afvraagt.

Die werken gewoon 40 uur en meer en dat is het.Ja maar dat is een stuk makkelijker als je thuis een vrouw hebt die de rest draaiende houdt.
Heb respect voor jullie. Werk zelf 2 1/2 dag op kantoor, en 2 avonden thuis. Wel een man die heel veel werkt. Vind het knap om te lezen hoe jullie het organiseren. En waar een wil is is een weg!
Juist met een jong kind (tot een jaar of 6 zeg maar) is fulltime werken redelijk eenvoudig. Vanaf de basisschoolleeftijd wordt het toch een stuk lastiger vind ik. Niet alleen krijgen kinderen dan meer behoefte aan aandacht van hun ouders (bij de meeste baby's en jonge kinderen maakt het nog niet zo veel uit wie er voor hen zorgt), je zit ook met de schoolvakanties (BSO is bij ons slecht geregeld en onze dochter vond het ook niet leuk, hoewel ze er normaal echt graag naar toe gaat), speelafspraken, clubjes en dergelijke.

Als ze net weer iets ouder zijn wordt het denk ik weer iets gemakkelijker omdat ze dan later naar bed gaan en je dus 's avonds meer tijd hebt en ze ook meer dingen zelf kunnen (alleen thuis zijn, zelf fietsen).

Maar met kind op kdv is het dus redelijk makkelijk: altijd open, ruime openingstijden, geen gedoe van voorschoolse en naschoolse opvang. Of je het zelf wilt is een tweede, ik vond 5 dagen kdv gevoelsmatig te veel, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
Ben ik nou de enige die sommige dingen niet normaal vind

Tegenwoordig plannen veel mensen alles in ook de kinderen en werken ben ik zeker niet op tegen maar komaan de kleintjes de hele week dumpen bij de opvang opa en oma doe het lang niet allemaal leuk vinden

Waarom willen sommigen alles

Niet alles kan mi

Prioris moet je stellen en als je nog een kleintje heb draag lekker zelf de verantwoordelijkheid

In hoeverre participeren jullie in het vrijwilligerswerk mee en met uitstapjes van school e d

Nee vaak wordt van de thuisblijmoeders verwacht dat ze dat wel ff tussen de bedrijven

De maatschappij wordt er niet leuker op zo
Vriend en ik hebben een tweeling van 1.5 jaar en werken allebei fulltime, wat prima gaat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in Spanje woon en fulltime werken hier heel gebruikelijk is. Alle kindjes op het kdv zijn er 5 dagen per week en er altijd dezelfde leidsters zijn want die werken ook fulltime.

Ik werk tot 4 uur en in de zomer tot 3 uur. Ik hoef thuis niet te koken omdat de kinderen op het kdv warm eten. Vriend en ik zijn soort van eigen baas, werken samen en zijn daardoor flexibel bij bv een ziek kind of doktersbezoek, wat belangrijk is aangezien we nauwelijks een sociaal netwerk hebben. Tenslotte hebben we een poetshulp zodat middagen en weekenden ook helemaal voor de kinderen/ons vieren zijn. Het enige is dat ik vaak ´s avonds nog bezig ben met was etc maar je kunt niet alles hebben

Al met al ben ik zeer tevreden met de situatie en ik denk dat dat zijn weerslag heeft op de kinderen. Blije ouders, blije kinderen!
Zeepsop, maar wel betaalbaar.
Ik werk over het algemeen ook FT. Ik ben zelfstandige. Als mijn opdracht het toelaat werk ik 4x9, maar vaak kan dat niet. Vier kinderen hier. Ik ben geen type dat thuis kan blijven. Ben daarvoor een te bezige bij, ben goed in wat ik doe en vind het ook nog eens vreselijk leuk. Ik hanteer zowel in mijn werk als prive een Lean strategie. Dat houdt in dat ik 'waste' elimineer. Dingen die ik niet leuk vind of me te veel tijd kosten doe ik niet of besteden we uit. De tijd buiten mijn werk is namelijk voor mijn kinderen. Het huishouden is dus uitbesteed, evenals de administratie, boodschappen laat ik zoveel mogelijk brengen. Ik doe niet aan nutteloze activiteiten (personeelsuitjes oid). De dame die twee keer per week schoonmaakt kookt ook op die dagen. En verder is het een kwestie van enorm goed plannen. En het werkt. Kinderen doen het prima en zijn gelukkig en wij ook.

De qualitytime voor onze kinderen is heel groot. Juist omdat we, wanneer we thuis zijn er ook alleen voor de kinderen zijn omdat er geen waste meer is.
quote:germanwings schreef op 30 juli 2011 @ 15:45:

Ik werk 4 dagen, maar ik denk dat 5 dagen werken prima zou kunnen (ik vind een thuisblijfdag vermoeiender dan een werkdag ).

Vind ik nou ook!!!!

Ikzelf werk 3 dagen. Kinderen gaan ook 3 dgn naar kdv.

Succes en als je het kunt regelen ervoor gaan!!!

Wanneer mijn mam 1 dag minder gaat werken wil ik er 1 meer werken
quote:zeepsop schreef op 30 juli 2011 @ 21:12:

Ben ik nou de enige die sommige dingen niet normaal vind

Tegenwoordig plannen veel mensen alles in ook de kinderen en werken ben ik zeker niet op tegen maar komaan de kleintjes de hele week dumpen bij de opvang opa en oma doe het lang niet allemaal leuk vinden

Waarom willen sommigen alles

Niet alles kan mi

Prioris moet je stellen en als je nog een kleintje heb draag lekker zelf de verantwoordelijkheid

In hoeverre participeren jullie in het vrijwilligerswerk mee en met uitstapjes van school e d

Nee vaak wordt van de thuisblijmoeders verwacht dat ze dat wel ff tussen de bedrijven

De maatschappij wordt er niet leuker op zoMeehelpen op school doen ik dan weer niet en ik ga ook niet met uitstapjes mee. Inderdaad niet alles kan, daar maak ik dan weer geen tijd voor.
quote:zeepsop schreef op 30 juli 2011 @ 21:12:

Ik ben klassenmoeder, zit in de oudercommissie, en ga geregeld mee met uitstapjes. Tja, ik kan wel veel aan ja.

Onze juffen kiezen voor dat soort taken graag moeders uit het bedrijfsleven, die weten van aanpakken.
Uitstapjes worden hier door de leerkrachten begeleid. Als er activiteiten worden georganiseerd waarvoor deelname van ouders wordt gevraagd, doe ik normaliter altijd mee. Daarin zie ik niet echt een verschil tussen werkende en niet- of parttime werkende ouders.

De opmerking over verantwoordelijkheid nemen vind ik wel grappig: ik doe niet anders. Een dak boven het hoofd, brood op de plank e.d. zijn ook belangrijk.
Ga in therapie!
Zeepsop, buiten de verantwoordelijkheid die Dubio al noemt zorgen de werkende mensen er ook nog eens uberhaupt voor dat het scholensysteem betaalt kan worden, de mensen die het slechter hebben een uitkering kunnen krijgen, de mensen met lagere inkomens toeslagen kunnen ontvangen etc, etc. Ik zit ook in de oudercommissie overigens. Het valt mij eigenlijk juist meer op dat hoe meer mensen doen, hoe meer ze er nog naast kunnen doen en hoe flexibeler ze zijn op de een of andere manier.
Eens, Oriane. Als je gewend bent kinderen en een baan te combineren, is het makkelijker er nog extra activiteiten bij te doen.
Ga in therapie!
En niet in de laatste plaats geef je iets terug aan de maatschappij die je studie heeft meegefinancierd. Dat is ook een belangrijke verantwoordelijkheid als je hebt gestudeerd.
Ga in therapie!
Oh en vrijwilligerswerk her en der doen we er ook nog naast dmv een zakelijk netwerk dat dit soort projecten op zich neemt.
Inderdaad, op het werk zijn er net zo goed activiteiten waaraan je kan bijdragen. Die zijn voor thuisblijvende ouders minder zichtbaar, maar daarmee niet minder belangrijk.

En dat allemaal "tussen de bedrijven door"
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven