Geld & Recht alle pijlers

inkomen en huursubsidie

30-07-2011 23:23 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Met mijn nieuwe baan heb ik een inkomen van ongeveer 2300 bruto. Ik ben nog thuiswonend en met woonnet duurt een huis vinden te lang.

Heb dus een vraagje, krijg je met een inkomen van 2300 euro nog huursubsidie, of nauwelijks?bij een huur van 550 euro bv. Anders denk ik eraan om in vrije sector te gaan huren, maar hoe werkt dit, ik heb nu een tijdelijk contract, dus de vraag is of ik een vast contract krijg.

Kan ik al huren nu? Bedankt vr de info alvast!
Je kunt dat checken op de site van de belastingdienst, kun je helemaal een proefberekening maken enzo.
Lijkt mij heel erg sterk al je met een dat inkomen huursubsidie krijgt.
Oja directwonen kan ook natuurlijk
Jij wil met 2300 bruto nog huurtoeslag beuren??

De grens ligt op 21.000 euro bruto per jaar. Verdien je meer, krijg je niks.
Loon is bruto hou ongeveer 1700 over, dus als het niet uitmaakt kan ik miss net zo goed voor dezelfde kosten via directwonen ofzo
¤ 21.625 om precies te zijn.

Met een tijdelijk contract en dit inkomen zal een vrije sector huurwoning waarschijnlijk ook zeer moeilijk te vinden zijn.
Oke bedankt Alexiss, hoe zit dat met via een makelaar huren moet je hier al langer voor in loondienst zijn en een vast contract hebben.
1700 is een leuk salaris hoor, ik begrijp niet zo goed waarom je huursubsidie zou kunnen krijgen dan en waarom je dat denk.

Je kan nu nog sociaal huren dus zou ik dat wel doen, aangezien je inkomen vast nog gaat stijgen, dan ben je geheel aangewezen op vrije sector en zit je boven de 650,- en dan heb je sowieso geen recht op subsidie ook niet als je inkomen terug valt.
Heb voor nu nl een halfjaar contract, lijkt dus niet echt een vaste baan en wil misschien terug naar school volgend jaar dus dan heb ik alleen ng maar stufi.
Ik ben tijd lang alleen student geweest dus een huis zonder subsidie ws ondenkbaar, vandaar dat ik me er nooit verder over gebogen heb. Ik kwam ineens met het idee om dan vrij te huren. Maar weet de voorwaarden niet.
Waarom heb je dan nu opeens zo'n bloedspoed om het huis uit te gaan? Vrije sector met stufi is niet te doen. Dan kan je beter een kamer gaan zoeken ipv een huis.
Oke Alexis, ingeval van gewoon blijven werken, stel dat ik mijn baan kwijtraak?

Ik heb geen haast om het huis uit te gaan heb wel het idee dat het de tijd er voor is. Ben al 3 jaar bezig om een huisje te zoeken. Ben 23 dus vandaar
Als je je huis dan niet meer kan betalen omdat je vrije sector huurt, zul je moeten verhuizen. Je kunt nu eenmaal niet meer uitgeven dan binnenkomt.

Ga eerst eens nadenken over wat je wilt, werken of studeren, en bepaal daar je keuze op. Bovendien, eerst op kamers is ook niet verkeerd.
Waarom ga je niet in een sociale huurwoning of wacht je daar niet op?
Alexiss, ja ik ben me erg aan het orienteren het is niet dat ik maandag gelijk een huis ga huren hoor ahha was gewoon erg benieuwd.

Domme vragen vast maar als je je baan na een halfjaar contract kwijtraakt dan krijg je toch een soort uitkering 80 %vj loon? In die tijd kan ik een nieuwe baan zoeken en zo mijn huis behouden? Of denk ik (veel ) te makkelijk
quote:alexisss schreef op 30 juli 2011 @ 23:32:

Waarom heb je dan nu opeens zo'n bloedspoed om het huis uit te gaan? Vrije sector met stufi is niet te doen. Dan kan je beter een kamer gaan zoeken ipv een huis.

Jawel hoor, zeker als je samenwoont (partner of huisgenoot) en wat geluk hebt.

De vrije sector vraagt wel vaak om een verzekering de vorm van een vast contract of drie maal de huur als inkomen, maar ook hier zijn particuliere uitzonderingen. Dus over de voorwaarden valt niet met zekerheid iets te zeggen, je kan het treffen. Als je niet te kritisch bent is er ook in de vrije sector wel iets te vinden onder de 650 (zodat je huurtoeslag kan krijgen mocht je salaris veel minder worden; nu verdien je daar teveel voor (wees blij)). .

Als je nu al weet dat je gaat studeren en dus binnenkort veel minder inkomen hebt, zou ik iets zoeken dat bij je toekomstige inkomen past, een studiootje ofzo. Kijk gewoon een rond op woningsites, dan kom je er vanzelf achter hoeveel waar je voor je geld krijgt, en of je dat de moeite waard vindt.
This is an unacceptable timeline
Sorry, maar wat kom je ongelofelijk naief en wereldvreemd over. En dat terwijl je al 23 bent!

Mocht je je baan kwijtraken dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor ww, mits je aan bepaalde eisen voldoet. De eerste twee maanden krijg je 75 procent van je laatstverdiende loon, daarna daalt dat naar 70 procent. De tijden zijn economisch slecht, dus denken dat de banen voor het oprapen liggen en je snel weer aan de bak bent is niet reeel.
quote:blsssss schreef op 30 juli 2011 @ 23:46:

Domme vragen vast maar als je je baan na een halfjaar contract kwijtraakt dan krijg je toch een soort uitkering 80 %vj loon? In die tijd kan ik een nieuwe baan zoeken en zo mijn huis behouden? Of denk ik (veel ) te makkelijkLet me Google that for you
Tyche, ga mij dan eens vertellen hoe je van 260 euro in de maand al je uitgaven kunt doen?
Met een dag werk ernaast is dat echt te doen. Niet duurder dan op kamers hoor.
Oke bedankt dan weet ik wel genoeg. Wereldvreemd en naief daar herken ik me gelukkig vrijwel niet in. Twijfelachtig en onzeker over mijn eigen kennis helaas wel. Niks mis mee toch om je vragen in het forum te gooien?!
Haha Tyche geweldig
1 dag werken in de week?? Wat voor briljant uurloon moet je dan wel niet verdienen?

Collegegeld + boeken is alleen al rond de 2200 euro per jaar. Dan nog huur + vaste lasten, boodschappen, kleding en af en toe wat leuks. Dat wil je allemaal betalen van 260 euro, zorgtoeslag en 1 dag werken in de week??
quote:alexisss schreef op 30 juli 2011 @ 23:57:

1 dag werken in de week?? Wat voor briljant uurloon moet je dan wel niet verdienen?

Collegegeld + boeken is alleen al rond de 2200 euro per jaar. Dan nog huur + vaste lasten, boodschappen, kleding en af en toe wat leuks. Dat wil je allemaal betalen van 260 euro, zorgtoeslag en 1 dag werken in de week??

Dat wilde ik en heb ik ook gedaan. Als je me loept staat ergens een overzicht van mijn inkomsten en uitgaven destijds. Echt, het kan

Een heleboel studenten komen zo rond hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven