Het zondagnachtprobleem

01-08-2011 10:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Standaard is het slapen een drama van zondag naar maandag. Ik val niet in slaap en als ik dit wel doe word ik van ieder wissewasje en zuchtje wakker. Ondertussen word ik er gek van om maandag altijd met zo'n brak gevoel naar mijn werk te moeten.

Het is nou niet alsof ik van die geweldig spetterende weekends heb dat ik ertegenop zie om mijn week te beginnen.

Ik werk 32 uur, ik heb leuke collega's, geen psychisch veeleisend werk, lief kindje en dito vriend maar ik vat gewoon geen slaap op zondagavond. En dit begint langzaamaan slopend te worden.

Ik trek het wel recht door de week, met vroeg naar bed gaan enzo, maar ik wil ook wel weer es fris mijn week beginnen.

Herkent iemand zich hierin of iemand met de gouden tip? graaaaaag!
Ik denk dat het uitslapen nog niet eens het probleem is maar het later naar bed gaan op vrijdag- en zaterdagavond/nacht.

Ik ga in het weekend vaak op mijn doordeweeksebedtijd naar bed. Ben dan gewoon vroeg wakker, omdat ik moet plassen om 6 uur. Dan sta ik namelijk altijd op. Ik blijf dan nog liggen tot 8 uur, half 9. Heb ik toch uitgeslapen.

Misschien het proberen waard.
Het klopt inderdaad dat eenzelfde ritme aanhouden vaak goed helpt maar dat is niet voor iedereen haalbaar helaas. Ik werk onregelmatig, heb late diensten (00.15u thuis, 01.30u naar bed) en vroege diensten (04.30u op, 22.30u naar bed) door elkaar. Elke ochtend dezelfde tijd opstaan is dan geen optie.

Maar goed, het gaat in het geval van TO niet om onregelmatig werk. Ik denk inderdaad dat een combinatie van een vrij regelmatig ritme qua opstaan, lichamelijke belasting op je laatste vrije dag (huishouden, wandelen, sporten, etc) en het "slaap ik wel, slaap ik niet, ojee" proberen los te laten wel kan helpen.

En soms is het niet anders. Ik plan de avond na die eerste korte nacht gewoon niks en duik dan op tijd m'n bed in. Dan ben ik meestal de dag erna wel weer uitgerust.
Ja dat is het ook, je ziet op een gegeven moment die klok steeds later worden en gaat in je hoofd denken: "ohoh nog 6 uurtjes maar" en dan is het hek helemaal van de dam want dan probeer je beetje opgefokt in slaap komen wat dan natuurlijk helemaal niet meer lukt.

Echt lang uitslapen doe ik ook trouwens niet, nou ja kan ook niet echt, ben het gewend om vroeg op te staan tegenwoordig.'N uur of 9 is dan wel beetje standaard geworden.

Maar goed kijken of bijschroeven naar 8 uur helpt.
Ook ik heb hier last van.

Tip: draai in ieder geval de wekker om, zodat je niet weet hoe laat het is en niet boos wordt dat je om 2.00 uur nog/weer wakker bent, waardoor je nog bozer wordt en nog minder in slaap zult vallen.

Verder altijd pen en papier bij de hand hebben, voor het geval je aan het malen bent en vooral niet wil vergeten om die-en-die afspraak te maken: als je hem opschrijft is hij uit je hoofd en kun je geruster verder slapen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De tip is al gegeven, maar nog meer een keer dan:

Niet uitslapen! Ik ben er altijd, op werkdagen en op weekenddagen, voor 7 uur 's ochtends uit. Sinds ik dat doe, slaap ik 's avonds goed in. Wat een fijne ontdekking was dat, na jaren lang slaapproblemen en het gevoel slaap in te moeten halen in het weekend. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat ik 's morgens behoorlijk productief blijk te zijn. Dus doe ik op weekenddagen tussen 7 en 9 mijn hele huishouden en soms ook nog wat voor mijn werk. En daarna heb je nog een hele lange vrije dag voor je om leuke dingen te gaan doen of te luieren.
Ik neem nu twee valeriaan voor het slapen gaan en ik slaap perfect.
Gisterochtend 8 uur opgestaan, zaterdag ook niet uitgeslapen maar 2 uur heb ik het nog zien worden..

Hoe verging het jullie dames?
Ik heb dat elke nacht momenteel :(
Oh ik slik elke ochtend valeriaan van het kruitvat. De sterke variant. Kan ik dat beter s,avonds doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven