Kikkerplaag, bah

02-08-2011 14:52 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik in dit appartement woon heb ik elk jaar last van kikkers. Zodra het regent is mijn tuin bezaaid met kikkers. Het zijn overigens wel vreemde kikkers, want ik heb er nog nooit eentje geluid horen maken.

Ik heb zelf geen vijver, waarschijnlijk een van de buren wel. Het probleem is dat het tuinenblok afgesloten is. De kikkers kunnen dus nergens anders heen en ik betwijfel dat ze in het tuinenblok natuurlijke vijanden hebben (mijn kat vindt ze in ieder geval totaal niet interessant).

Naast het feit dat ik ze smerig vind, vooral omdat het er zo veel zijn, begin ik er een beetje genoeg van te krijgen dat ze telkens in huis komen. Ik wil dus heel graag van ze af!

Nu geloof ik dat ze beschermd zijn, dus ik zoek een diervriendelijke manier om de springende glibberdieren uit mijn tuin te krijgen. Vangen en naar een sloot brengen zie ik niet echt zitten, omdat ik ze niet durf te vangen (ja, ik ben een held!).

Ik denk dat ik sowieso bij alle mensen die een tuin hebben in het blok een briefje in de bus ga doen met de vraag of zij (als ze een vijver hebben) de kikkerdril voortaan weg willen brengen, omdat er al meer dan genoeg kikkers in het blok zijn. Dan stagneert het aantal in ieder geval, dat is al iets.

Heeft iemand tips om de kikkers uit mijn tuin te weren?

(Iedereen die wil posten dat kikkers in de tuin (een stuk of 30) lief en leuk zijn, mag ze gratis en voor niets op komen halen).
Hier is het elke lente/zomer ook raak, ben er zelfs wel eens met mijn voet in 1 gestapt (ieuw!).

Hier ligt een sloot vlak naast, dat is de boosdoener.

Geen tips, in de avond zijn de deuren hier dicht, dus binnen komen ze niet.
kikkers heb je overal wel erg veel. Als ik de honden uit laat moet ik ook uitkijken dat ik niet op 1 ga staan, vooral met regen idd dan ligt het hele pad vol met kikkers. Denk niet dat er veel aan te doen is. Je kan misschien je tuin afschermen (zo'n 50 cm hoogte) met kippen gaas ofzo?
Heb je al eens geinformeerd bij de milieudienst van jouw gemeente? Misschien kunnen die je wat tips aan de hand doen.
Ik zou een reiger als huisdier nemen.
ahg, ze hoeven niet dood toch.. weet niet eens of het mag, maar daar zou ik niet eens aan denken eigenlijk..
Gadver, ik ben bang van kikkers, brrr.
Duffie,reageer je nu op de milieudienst of de reiger?
De reiger, weet niet wat milieudienst zal doen, maar vast ook niet veel soeps. Snap dat reiger grapje is hoor..
Ik zou ze nooit doodmaken, maar ik zou ze ook niet redden als een reiger ze zou opeten. Ik zou zelf ook niet amused zijn als iemand mijn biefstukje wil redden, omdat hij of zij dat zo zielig zou vinden.
quote:monalisalove schreef op 02 augustus 2011 @ 15:37:

Ik zou ze nooit doodmaken, maar ik zou ze ook niet redden als een reiger ze zou opeten. Ik zou zelf ook niet amused zijn als iemand mijn biefstukje wil redden, omdat hij of zij dat zo zielig zou vinden.Maar aan dat biefstukje is geen eer meer te behalen, aan dat kikkertje wel.
Ik weet niet of de milieudienst ze actief bestrijdt, maar misschien hebben ze wel goede preventietips.

Zal morgen weleens vragen. Dan komen ze me hier van mijn muis af helpen. Bah, wat een gore beesten zijn dat.
noa, niemand in je buurt die ze niet eng vindt en voor je wil vangen? Ik wil het voor je komen doen als je in Utrecht woont. Ik vind kikkers mooi namelijk, dus ik kom ze graag redden.
@ alexisss, bedankt voor de tip, ik heb net de GGD/ongediertebestrijding een mail gestuurd met de vraag of ze mij advies kunnen geven.

@ reiger, mwah, staat ook niet in mijn top-10 lievelingsdieren.

@ kippengaas, dat zou misschien wel een oplossing kunnen zijn.

@ aikidoka, heel lief aangeboden! Maar ik zou niet durven om een wildvreemde te vragen de kikkers te vangen, alleen omdat ik een te grote schijterd ben om het zelf te doen.
Oh wat ben ik benieuwd naar het antwoord van de GGD/ongediertebestrijding! Noiot bij stil gestaan om daar eens contact te zoeken, heb nl ook last van zo'n plaag...

Mijn kat vind het niet zo erg die vangt ze bij het leven, gaat er graag aan knagen (details over het geuid en het schuim dat uit de pootjes komt bespaar ik jullie graag) en neemt ze soms ook mee naar binnen!

...en nog gaan ze niet weg...
Bij een dierenwinkel kun je een schepnetje kopen.

Dan hoef je ze niet in de hand te pakken.

Zouden het trouwens niet padden kunnen zijn?

En je schrijft dat ze niet uit de tuin kunnen.

Maar hoe kunnen ze dan binnen komen?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

dit zijn padden en ze zijn beschermd.
ongedierte? sjezus wat stom. Kikkers en padden zijn een bedreigde soort
Misschien een idee om ze tijdelijk met een emmer te vangen of door zo een schepnet aan een lange stok (dan hoef je er niet dicht bij te komen ) en ze dan weg te brengen in een emmer ? Het schijnt dat je ze wel minimaal een km weg moet doen anders komen ze terug..
Common sense is not so common.
Voltaire
@ row, ik hou je op de hoogte!

@ kopjekoffie, ik zal eens kijken bij de dierenwinkel. Met een schepnet ben ik misschien wel een iets grotere held, haha. Hoe er ooit een kikker in het blok is gekomen, geen idee. Misschien heeft iemand dril in zijn vijver gedaan. En inmiddels planten de kikkers zich al jaren voort.

@ meds, ik heb er niet veel verstand van, maar deze beestjes zijn glad en ze springen. Dacht dat het dan kikkers waren?

Het kan toch dat de GGD weet wat ik ermee kan doen, ik zeg niet dat ze uitgeroeid moeten worden. Ik zou het alleen wel fijn vinden om in de tuin te kunnen zitten zonder omringd te zijn door tientallen kikkers.

@ Sjors, bedankt voor de km tip, maar tenzij ze bij iemand aanbellen en door het huis naar de tuin springen, kunnen ze niet meer terug komen.
Volgens mij mag je kikkers en padden ook niet verplaatsen, maar 't is in elk geval diervriendelijker dan ze doden. Ik vind 't zelf leuke diertjes, alleen lastig als je moet slalommen om niet per ongeluk op ze te trappen.
Ik zou er erg blij mee zijn. Er is namelijk een muggenplaag op komst. Dan zijn kikkers ideale muggenbestrijders.
Ìk heb een mini mini mini vijvertje maar zou graag 1 kikker hebben. Waar kan ik er eentje bij je ophalen?

Ben alleen bang dat hij het grote water wat voor mijn huis is zal nemen, en de wanden zijn zo hoog dat hij er denk ik niet uit komt. Misschien niet een heel goed idee dan he?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
kikkers zwemmen en zijn alleen aan land als ze van vijver naar vijver trekken. je mag ze idd niet doden en niet verplaatsen. De paddentrek staat voor de deur. Dit duurt een paar weken. Je kan beter een natuurvereniging bellen die weten waar ze heen trekken. Google eens om te kijken welke er bij jou in de buurt zit
Heb je er al een gekust? Voor je het weet woon je in een paleis met een knappe prins.
Oops wrong planet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven