Geld & Recht alle pijlers

erven/ delen

03-08-2011 09:10 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen met een weduwnaar en 2kids. Probleem is, hij wil dat ik 1100euro betalen voor kost en inwoon, gebruik meubelen e.d. Volgens zijn notaris is dat normaal ?? Btw we zijn al 5j samen.( voor 1100euro betaal je geen huisje af hoor met de vaste kosten zei hij tegen mij, als je dat maar niet denkt)

Dat is veel voor mij, temeer wij beslist hadden om bij te bouwen en ik daarin deelde ik kosten die nadien naar mijn kinderen zou gaan( heb ook 2jongens) Dat gaat blijkbaar niet??? testament is zo opgemaakt dat ik wel voogd mag zijn over zijn kinderen maar van zodra de jongste 25j is moet ik uit het huis of indien ze alle 3 sterven, uitdrukkelijk 10j na zijn dood! Is dat normaal?? Niet voor niets maar hier gaan we toch te ver vind ik. Mocht ik het op voorhand geweten hebben dat dat "liefde" was dan was ik in mijn huurhuisje gebleven!
Voor 1100 euro kun je toch zelf wel ´n fatsoenlijk huis vinden? Zou hier in elk geval niet in mee gaan. Blijf lekker latten en zorg dat je alles van jezelf hebt.
Voor die 1100 euro krijgen jij en jouw kinderen wel te eten?
Is het liefde of een zakelijke overeenkomst?
Zou trouwens niet veel waarde hechten aan 'n testament. Voor 't zelfde geld verandert ie dat vlak voor z'n dood zodat alles gelijk naar z'n kinderen gaat en jij zonder één cent op straat komt te staan.

Echt hoor, huur of koop je eigen woning en houd de financieen in je relatie strikt gescheiden.
maar je houdt wel van hem?

110o vind ik heel veel maar ikweet niet hoe de hypotheek is opgebouwd en de overige gezamelijke kosten.

HIj woont in een koophuis? kun jij je niet inkopen? of wil je dat niet?

Probeer dit zakelijk te zien en je emoties er buiten te laten en kom met een tegenvoorstel waarbij ook jij wat opbouwt en niet alleen inlevert na zijn dood. Wat gebeurd er eigenlijk als jij eerder komt te overrlijden?
TO, je voelt je flink genaaid, inzake die nalatenschap. Jij had blijkbaar op wat anders gehoopt.

Ik ben het eens met Elninjoo, dat je het best alles gescheiden kunt houden.
Begrijp ik het goed dat jij jouw geld hebt geïnvesteerd in een aanbouw in zijn huis of dat van plan bent? En jullie hebben niet vastgelegd dat jij dat geld weer terug krijgt bij zijn eventuele overlijden?
Als ik het goed begrijp deel ji in de kosten voor de aanbouw, en spreken jullie af dat als er wat met jou gebeurt dat het dan naar je kinderen gaat dat bedrag, dus eigenlijk betaalt hij het dan terug.

dit kan inderdaad alleen in eentestament worden vastgelegd, maar wat elninjoo al zegt een testament kan altijd gewijzigd worden zonder dat jij daar vanaf weet.

Verder vind ik 1100 euro nogal veel en wat een onzin dat je moet betalen voor gebruik meubels. Ik denk dat je beter kan voorstellen dat je meebetaalt naar rato inkomen, Dus verzekeringen, boodschappen en dergelijke. Ik zou bij deze man niet meebetalen met de hypotheek. Wil je dat wel, laat dan een samenlevingsovereenkomst opmaken (wat sowieso handig is) waarin je de huidige waarde van de woning zet, en bij "scheiding" is de helft van de overwaarde vanaf dat moment voor jou. Hierin kan je ook de kosten van de verbouwing op laten nemen. Een samenlevingsovereenkomst kan je niet eenzijdig wijzigen.
Een bedrag voor kost en inwoning mag hij je zeker vragen, wat redelijk is hangt af van met hoeveel personen je er woont en wat voor ruimte te hebt. Dan betaal je dus mee aan de rente voor zijn hypotheek, want jij hebt daar ook profijt van: nu een dak boven je hoofd.

Wat in mijn ogen niet redelijk is is om te vragen dat jij meebetaalt aan de aflossing op de hypotheek of evt woningverbetering (renovatie/aanbouw). Aangezien jij geen (mede-)eigenaar bent van de woning heb jij hier geen profijt van: jij deelt niet mee in evt waardevermeerdering/opbrengst van het huis bij verkoop.

Het lijkt me slim dat jij zelf eens naar een notaris gaat en goed navraagt wat er mogelijk is om bij testament te regelen qua vruchtgebruik van de woning. Vraag ook heel goed na wat er kan gebeuren als je niets regelt - of heeft hij zijn testament al aangepast zonder met jou te overleggen?? (dat is wel lef hebben dan....)
Zelfs als de vaste lasten in totaal 2200 euro zijn, is het nog belachelijk, want jij investeert dat geld dan in zijn kapitaal.

En betalen voor gebruik van de meubels.. wat een onzin!!! Wat een rare vent heb jij zeg.
alleen meebetalen aan de hypo als het huis, of een deel daarvan ook op jouw naam komt te staan. Verder de relatie nog maar eens onder de loep nemen
via het Nibud kun je uitrekenen wat redelijk 'kostgeld' is.

Misschien maar eens even doen?
Heb jij die notaris ook gesproken, testament ingezien?
verba volant, scripta manent.
Mijn eerste reactie na het lezen: TO mag fijn de vaste lasten betalen en na zijn dood moet ze maar meteen pleitte zijn om ruimte te maken voor zijn kinderen.

Zou fijn mijn eigen huis gaan regelen en dat kan zeker voor 1100 euro! Ook fijn voor jouw kroost later, krijg je dat geharrewar ook niet!

Issie helemaal betoeterd?

Jij betaald op deze manier wél zijn huis af, hoop dat je dat inziet.

Sorry hoor, maar dit klopt van geen kanten en ik betwijfel de uitspraken van de notaris absoluut.
Jezus, nou, ik was meteen weg bij zo'n eikel. Woon al een paar jaartjes weer alleen met mijn kids, en zou acuut bindingsangst krijgen, haha.

Mag je per dag dan ook een beperkte tijd op zn bank zitten zonder dat die 1100 nog eens omhoog gaat wegens 'extra slijtage'?

Echt hoor, zo'n idioot zou ik gelijk dumpen!
Na 5 jaar dump je natuurlijk niet zomaar iemand.

Ik snap bijvoorbeeld wel van haar vriend dat hij het voor zijn kinderen goed geregeld wil hebben. Dat dit niet een goede manier is, is een ander verhaal.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat als hij overlijd, alles naar TO gaat. De wettige erfgenamen van TO zijn haar kinderen en niet zijn kinderen. Dat zou er op neer komen dat zijn kinderen nergens recht op hebben, van spullen/huis wat in eerste instantie is opgebouwd door vriend en zijn overleden vrouw.

Misschien een idee om het huis te verkopen? Geld voor de kinderen apart te zetten en samen iets nieuws op te starten? Dan bouwen jullie gelijkwaardig waarde op, wat eventueel bij overlijden verdeelt kan worden over de kinderen.

Ik zou iig hier niet mee akoord gaan.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
En ook zou ik graag willen zien wat er maandelijks uit gaat aan aflossing hypotheek, spaartegoeden, etc. Omdat jij hier NU aan mee betaalt.

Ik weet van een vriendin van mij dat zij in een soortgelijke situatie het volgende heef geregeld. Ze heeft 3 jaar geleden bij samenwonen de overwaarde laten bepalen van dat moment. Die overwaarde is voor haar vriend en zijn kinderen. Alles wat daarna aan overwaarde erbij komt is de heflt voor haar. Nu is het een huis wat sowieso in waarde stijgt (niet zoveel meer na de crisis). Ook betalen zij naar rato de kosten.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Eens met bergamot; het is niet meer dan redelijk dat jij ook meebetaalt aan de kosten voor jullie gezamenlijke levensonderhoud. Alleen zou de aflossing van de hypotheek daarbuiten gehouden moeten worden, omdat je daar na zijn overlijden toch geen recht meer op hebt en hij daar kapitaal mee opbouwt waarin jij niet meedeelt. Wel kun je meebetalen aan de in rekening gebrachte hypotheekrente; je hoeft tenslotte ook niet gratis te wonen.

Wat ik niet snap is dat je uiterlijk tien jaar na zijn dood het huis zou moeten verlaten als alle kinderen zouden overlijden. Waarom is dat, voor wie is het huis dan? Ik snap dat hij eerst wil dat het naar zijn kinderen gaat, zij zijn tenslotte zijn eigen vlees en bloed, maar als zij er ook niet meer zijn zou jij er toch gewoon kunnen blijven wonen? Blijkbaar houdt hij niet genoeg van je om je in dat geval goed verzorgd achter te laten.
wat een rare ongelijkwaardige relatie!
Wat een vreemde situatie! Hier hebben wij huwelijkse voorwaarden (kunnen ook partnerschapsvoorwaarden zijn) waarbij onze beider vermogens complet gescheiden zijn. Ik woon in zijn huis en betaal de helft van de hypotheekrente en de helft van de vaste lasten (naar rato van mijn inkomen). Hij betaalt de overige kosten zoals aflossing e.d. Wel zo fair, want hij is ook de enige die profiteert van de (over)waarde van de woning. Wij hebben het testementair wel zo geregeld dat ik het vruchtgebruik van de woning en zijn erfenis krijg. Dat betekent dat zijn kinderen recht houden om hun wettelijke erfenis, maar pas nadat ik er ook niet meer ben. Overigens bouw ik zelf ook vermogen op door mijn eigen woning aan te houden en te verhuren, zoals Elninjoo ook al tipte. Ook al is het een romantisch idee om alles te delen, soms ben je dat gevoel kwijt en wordt het heel lastig allemaal. Kun je maar beter in goede tijden nagedacht hebben over een eerlijke verdeling.

Dus TO, ik denk dat je eens goed moet praten met je partner en zaken goed moet gaan regelen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor jouw en zijn kinderen. Nu lijkt het erop dat hij en zijn kinderen profiteren van jouw financiele inbreng en het jou niks oplevert. Helft kosten hypotheekrente (minus teruggave, uiteraard) en helft boodschappen/gas/water/licht lijkt me het maximaal redelijke. Zo houd jij nog geld over om net als hij doet met zijn huis, een reserve op te bouwen. Wel goed regelen op papier hoor!
Voor 1100 euro per maand kun je best zelf een huis inclusief vaste lasten betalen. Misschien niet zo'n huis als dat van je vrien (geen idee wat voor huis hij heeft natuurlijk), maar wel een huis dat van jou is! Waar jij zeggenschap over hebt.

Ik weet niet of ik je situatie precies begrijp. Zijn het zijn kinderen, jouw kinderen of jullie gezamenlijke kinderen? Als het zijn kinderen zijn zou ik onmiddelijk uit het huis trekken en wat voor jezelf opbouwen. Als jij 1100 euro aan woonlasten kunt en wilt betalen investeer dat dan in jezelf. Jouw vriend komt erg vreemd op mij over. Een testament kan heel waardevol zijn maar wie zegt dat hij het niet tussentijds verandert? Mijn advies: vertrouw op jezelf en wordt zelfstandig!
Bizarre relatie.

Ik zou alleen gaan wonen, in een eigen huis.

Verwacht hij dat je naast die 1100 euro ook nog een onbetaalde oppasser voor die kinderen bent? Het komt allemaal heel erg berekenend over.
Ik vind dit echt heeeeel naar en raar klinken als het zo moest gaan. Liefde spat er niet echt vanaf en ik weet dat dat niet altijd kan qua regelingen die je moet maken, maar ik denk dat jij hier uiteindelijk als meest benadeelde uitkomt. Ik ben het ook eens met de mensen die eigen huisje opperen. Lekker een plekje voor jezelf en de kids. Anders zou je in totale onzekerheid moeten leven.
Dit klinkt meer als een zakelijke relatie, dan een relatie waarin liefde en zorgen voor elkaar centraal staan.

Kan je nog eens wat meer over jullie relatie vertellen Werkertje. Heb jij bijvoorbeeld ook eigen inkomsten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven