afmetingen slaapkamer

12-08-2011 09:24 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn nu de 'ideale' afmetingen voor een slaapkamer? Of de minimumafmetingen?

Wij zijn aan het verbouwen en de bovenverdieping kunnen we nog helemaal inrichten zoals we dat zelf willen.

Voorlopig heb ik een schema met 3 kamers (1 grote voor ons, een iets kleinere maar ook nog grote voor mijn dochtertje en een logeerkamer) + ruimte voor een toilet. Er zit wel een schuine wand in de kamers, want die zitten onder het dak. Nu vroeg ik mij af wat de ideale afmetingen zouden zijn voor de kamer van mijn dochter (die nu nog maar 2 jaar is) en de logeerkamer. Ik kan nog schuiven met de afmetingen, en zou eventueel een kleinere kamer kunnen bijmaken die als bureau of zo zou kunnen dienen.
Wat heb je aan een kleinere kamer bijmaken die als bureau ofzo zou kunnen dienen? Of bedoel je dat je daar een kantoortje van kan maken? Ik zou die kamer in dat geval bij de kamer van je dochter trekken, zodat zij meer ruimte heeft om te spelen en t.z.t. op haar kamer haar huiswerk kan maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als je weet dat de logeerkamer niet vaak gebruikt zal worden en dan hooguit voor één of twee nachtjes hoeft die niet zo groot te zijn, als er maar een (onderschuif)bed in past, een kast(je) en een stoel. Je dochter zal op een gegeven moment steeds meer ruimte nodig gaan hebben in haar kamer, nu nog om te spelen, over een paar jaar om haar huiswerk te maken of om er met vriendinnetjes te giechelen over dingen die jij niet mag horen.
verba volant, scripta manent.
Ik vind voor een slaap / verblijfskamer 3 bij 4 het minemale aan handig. Een logeerkamer kan wel wat kleiner.

Onze extra kamer thuis is 2,5 bij 4. Als loggerkamer vind ik dat wel prima maar als kinderkamer, zeker als ze wat ouder worden, dan is het wat krap.

De plek van de deur is ook wel essencieel (euhh hoe schrijf je dat?).
Als je een nieuwe indeling gaat maken op de bovenverdieping, zou ik er met een commercieel makelaarsoog naar kijken. Dus als je 3 slaapkamers kunt maken, waarvan er in 1 een tweepersoonsbed kan en in de andere 2 een eenpersoonsbed, zou dat boven alle andere mogelijkheden mijn voorkeur hebben.

Je wilt nu niet weg, maar over 10 jaar misschien wel. Het is dan wel zo prettig als je huis niet buiten de markt komt te liggen doordat je maar 2 slaapkamers hebt.

Je kunt ook 2 grote slaapkamers maken, waarvan je dan laten van één van de kamers er 2 kunt maken.
quote:Maja82 schreef op 12 augustus 2011 @ 09:35:

De plek van de deur is ook wel essencieel (euhh hoe schrijf je dat?).

essentieel.

www.woordenlijst.org
quote:Katherina schreef op 12 augustus 2011 @ 09:37:

Als je een nieuwe indeling gaat maken op de bovenverdieping, zou ik er met een commercieel makelaarsoog naar kijken. Dus als je 3 slaapkamers kunt maken, waarvan er in 1 een tweepersoonsbed kan en in de andere 2 een eenpersoonsbed, zou dat boven alle andere mogelijkheden mijn voorkeur hebben.

Je wilt nu niet weg, maar over 10 jaar misschien wel. Het is dan wel zo prettig als je huis niet buiten de markt komt te liggen doordat je maar 2 slaapkamers hebt.

Je kunt ook 2 grote slaapkamers maken, waarvan je dan laten van één van de kamers er 2 kunt maken.Tja, dan zou ik toch 10 jaar gewoon genieten van de door mij gewenste indeling, en eventueel bij een verhuizing t.z.t. de boel aanpassen als het onverkoopbaar blijkt.
3 bij 4 voor de kleinste kamer is groot hoor Maja. In veel gewone rijtjeswoningen is dit de maat van de masterbedroom. 2 bij 3 voor de kleinste slaapkamer, zodat je aan 1 korte muur een bed kwijt kunt, is reeler.
quote:Katherina schreef op 12 augustus 2011 @ 09:39:

3 bij 4 voor de kleinste kamer is groot hoor Maja. In veel gewone rijtjeswoningen is dit de maat van de masterbedroom. 2 bij 3 voor de kleinste slaapkamer, zodat je aan 1 korte muur een bed kwijt kunt, is reeler.Ow Dan ben ik wel erg verwend opgevoed en nu nog.
quote:himalaya schreef op 12 augustus 2011 @ 09:39:

[...]

Tja, dan zou ik toch 10 jaar gewoon genieten van de door mij gewenste indeling, en eventueel bij een verhuizing t.z.t. de boel aanpassen als het onverkoopbaar blijkt.

Zo dachten vriend en ik ook 10 jaar geleden ook toen we ons huis verbouwde. Toen het eenmaal te koop stond hebben wij ietsjes te vaak gehoord dat de kijkers vonden dat ze boven graag nog een kamertje extra hadden gehad, in plaats van een lel van een badkamer.

Dus als wij toen wat meer van algemene verlangens uit waren gegaan, in plaats van die van ons, dan had ons dat flink wat geld gescheeld bij de verkoop van het huis.

Maar to moet lekker doen wat ze zelf wil, ze vraagt tenslotte of wij mee willen denken, en dat doe ik.
quote:Maja82 schreef op 12 augustus 2011 @ 09:41:

[...]

Ow Dan ben ik wel erg verwend opgevoed en nu nog. Daar moet je van genieten!
wij hebben een masterbedroom (tsss) van 2*3m2 voor mij momenteel het grootste irritatiepunt van het huis...er past nauwelijks een 1.40*2m bed en kledingkast in...

3*4m klinkt mij zeer goddelijk in de oren

Logeerkamer zou je misschien ook een combi werk/logeerkamer van kunnen maken (bijv. met een hoogslaper of een bedbank) want mijn ervaring is dat ik zelden logees krijg...misschien jullie wel elke maand hoor...wij niet iig.

zorg idd ook dat de deur en ramen zo in de kamer zitten dat je een fatsoenlijke kledingkast en bed kwijt kunt...

Onze slaapkamer is lang maar dun...heb je veel loze ruimte..(breed looppad).zou ze zo vierkant mogelijk maken. Deur in de smalste muur...
De verdeling is voorlopig zo:

quote:Katherina schreef op 12 augustus 2011 @ 09:39:

3 bij 4 voor de kleinste kamer is groot hoor Maja. In veel gewone rijtjeswoningen is dit de maat van de masterbedroom. 2 bij 3 voor de kleinste slaapkamer, zodat je aan 1 korte muur een bed kwijt kunt, is reeler.Dit is verre van ideaal. Mijn dochter heeft een muur van 2.08 bij 3 meter. Bij de wanden van 3 meter komt of de deur naar binnen of er hang een radiator. Haar bed moet dus aan de korte muur. Vrijwel alle bedden hebben een standaardafmeting met een matrasmaat van 2.00 meter. Je moet dan een duur bed aanschaffen wil die passen tussen de 2.08. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het in elkaar zetten van het bed want ook dat is niet makkelijk met zulke afmetingen.
Helemaal eens met Katherina, ik zou ook zorgen dat je 3 kamers hebt die groot genoeg zijn voor 1 tweepersoons en twee eenpersoonsbedden.
Ik geloof dt ik op elke kamer een klein stukje in zou leveren zodat er boven ook nog een douche bij kan.
We hebben beneden al 2 douches (1 in de badkamer en 1 in de garage), dus boven vind ik het niet echt nodig.
Nu ik je plattegrond zie, zou ik zeker puzzelen tot er ook nog een douche boven kan komen. Naar beneden om te douchen vind ik een beetje onhandig. Misschien de grootste slaapkamer iets smaller maken, en dan kun je de wc anderhalve meter breed maken en doortrekken naar achteren, zodat dat een kleine maar volwaardige badkamer wordt. Is dat een idee?

Als je die badkamer op je slaapverdieping niet mist, zou ik het zo houden, en niet nog een extra slaapkamer creeeren.
Wij hebben een slaapkamer van 6 bij 4,5 meter. Veel te groot en helemaal niet knus. We hebben daarom ook hele grote kast ingebouwd, zo lijkt de kamer wat kleiner.

Maar goed, aan deze informatie heb je niets..
@Kiwi: jawel hoor, want dat vroeg ik me ook al af: kan je je slaapkamer niet té groot maken zodat ze ongezellig wordt? Wel dus .
Fien, wat een enorme bovenverdieping heb je!

Ik zou altijd een natte ruimte boven maken, ook al heb je al twee douches beneden. Of beter gezegd, als je toch gaat verbouwen, zorg dat de aansluitingen hiervoor meegenomen zijn. Er zijn waar ik woon legio huizen uit het jaar 0 waar de douche aan de keuken zit, en er is geen groter nadeel dan beneden moeten douchen. Misschien vindt je het zelf niet erg, maar een volgende koper gaat er zeker een punt van maken...

Vraagje, is de slaapverdieping een verdieping met schuine plafonds? Als dat zo is zou ik de afmetingen houden zoals je ze nu op tekening hebt..
life ain't a perfect story, write it while you live it
Met het oog op de verkoopbaarheid zou ik ook zeker denken aan een volwaardige badkamer boven.

Verder zou ik dan ook kijken of de grootste slaapkamer iets kleiner kan zodat de logeerkamer iets groter wordt en op die manier een volwaardige slaapkamer.

Dat kan ook met het oog op eigen gezinsuitbreiding handig zijn.
@ designed: Ja hé :-).

Hm, ik zal het eens bespreken met mijn vriend of hij dat ziet zitten, hij en mijn schoonvader doen alles zelf. Wij zijn het inderdaad wel gewoon om beneden te douchen, maar met het oog op een verkoop is het misschien inderdaad wel handig om de leidingen in ieder geval wel te voorzien.

De slaapkamers zijn idd met schuine plafonds.
Beneden douchen vind ik verschrikkelijk, heb ik ook jaren gehad en ben blij dat dat nu anders is. Dus dat zou ik zeker aanpakken.
heel verstandig, Fien!

vanaf welke hoogte beginnen de kamers? Als de hoogte 1,5 meter en hoger is mag je ze bij verkoop volledig meerekenen met het m2 oppervlak, alles onder de 1,5 m mag niet worden meegeteld.

Misschien ook iets om over na te denken, immers meer m2 levert later ook meer op!
life ain't a perfect story, write it while you live it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven