Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm dieet vanaf nu!

12-08-2011 09:40 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik schrok me dood toen ik m'n vakantiefoto's bekeek..

(ik zal hierin vast niet de enige zijn) dus ik dacht.. moet er echt wat aan gaan doen.

Ik wil zo'n 10 kilo afvallen maar het gaat helaas niet vanzelf.

Er staan een hoop goede verhalen over koolhydraat-arm dieet op internet en het lijkt me wel wat!

maarr... ik moet echt gemotiveerd worden en ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik heb wel sinds gister de suiker vervangen door een zoetje en eet geen brood meer maar volkoren crackers. Het is een begin!

Wie doet er met mij mee? ik ga eind september op vakantie (again!) en dan wil ik er toch graag al een paar kilo proberen af te hebben.

Kunnen eventueel een tabel maken en recepten en tips uitwisselen .
quote:lelytjevandalen schreef op 12 augustus 2011 @ 11:44:

[...]

Sorry hoor, maar over onzin gesproken.

Waarom denk je dat ik aan het afvallen ben? NIet omdat ik de tijd voor ik ging afvallen zo gezond bezig was met mijn lichaam.

Maar ik kan nu wel gezond bezig gaan zijn, maar die kilo's gaan er daarmee niet af.

Er moeten wel even wat drastische maatregelen genomen worden om dat voor elkaar te krijgen. Met een nieuw eetpatroon alleen lukt dat niet

Jawel hoor, die gaan er dan wel degelijk af, alleen een stuk langzamer. Maar ja, ik weet dat het geen zin heeft om de crashers dat uit te leggen, daarom zijn ze dan ook hun godganse leven bezig met de meest onzinnige dieten. Tja, het is een keuze, maar gezond is echt wat anders.

Leer eerst maar eens het verschil tussen voeding en vulling, dan komt men al een heel eind.
Een collega van mij is vorig jaar bijna 30 kilo kwijt geraakt met een dieet zonder koolhydraten. Dat terwijl ze gek is op brood etc. Nu zit er alweer 25 kilo aan. Het is gewoon niet vol te houden een leven lang. Ik ben nu al een tijdje aan het afvallen en ik mag van mezelf alles eten. Niets is verboden voedsel. Ik eet alleen minder (maar proef alles ;) en ik sport nu 4 dagen per week. Het gaat langzamer ( 0.5 kilo per week) maar ik heb totaal geen gevoel dat ik mezelf iets ontzeg.
quote:Maja82 schreef op 12 augustus 2011 @ 11:30:

[...]

Sorry hoor maar wie heeft je die onzin wijs gemaakt.

Als je geen koolhydraten eet, en je glycogeen voorraad is op gaat je lichaam vet verbranden. Hierbij komen ketonen in je urine terecht.

Ditzelfde gebeurd bij diabeten die ontregeld zijn.

Het is dus zaak om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten om dit op gang te krijgen, want koolhydraten zijn veel makkelijker/sneller te verbranden en je lichaam zal die eerst aanspreken.

vertel maar waar de onzin in deze theorie zit?
@Avaeyebrow zo dan.. heftig van je collega! wat zonde zeg..

jouw manier lijkt mij ook goed!

ik zal al jullie tips en ervaringen goed overdenken :-)
quote:isolde55 schreef op 12 augustus 2011 @ 12:02:

[...]

Als je geen koolhydraten eet, en je glycogeen voorraad is op gaat je lichaam vet verbranden. Hierbij komen ketonen in je urine terecht.

Ditzelfde gebeurd bij diabeten die ontregeld zijn.

Het is dus zaak om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten om dit op gang te krijgen, want koolhydraten zijn veel makkelijker/sneller te verbranden en je lichaam die eerst aanspreken.

vertel maar waar de onzin in deze theorie zit?Dit is ook wat de Dietiste mij verteld heeft. En het is geen gekke theorie, zeker niet als er veel af moet.
quote:isolde55 schreef op 12 augustus 2011 @ 12:02:

[...]vertel maar waar de onzin in deze theorie zit?

De onzin is dat je de niet fatsoenlijk kan functioneren zonder glycogeen. Je spieren hebben het nodig. Zonder voldoende glycogeen wordt je doodmoe. Als je een tekort heb wordt de glucose die je o.a. voor je centrale zenuwstelstel nodig heb gebruikt door je spieren.

Klinkt verstandig of niet soms?
quote:Suze2hier schreef op 12 augustus 2011 @ 09:50:

Om te beginnen doe je het met die crackers al niet goed, die zijn namelijk niet koolhydraatarm.

Ik zou gaan weight watchen als ik jou was. Leer je gezond en verantwoord afvallen.

Succes!Klopt niet wat je zegt, het ligt eraan welke crackers je kiest. Fjord en finse rondjes zijn vezelrijk en koolhydraat arm.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 12 augustus 2011 @ 11:52:

[...]

Jawel hoor, die gaan er dan wel degelijk af, alleen een stuk langzamer. Maar ja, ik weet dat het geen zin heeft om de crashers dat uit te leggen, daarom zijn ze dan ook hun godganse leven bezig met de meest onzinnige dieten. Tja, het is een keuze, maar gezond is echt wat anders.

Leer eerst maar eens het verschil tussen voeding en vulling, dan komt men al een heel eind.Er bestaan een hoop misverstanden over koolhydraten en koolhydraat arme dieten. Mensen hebben het over geen koolhydraten meer eten, terwijl in groenten en fruit ook koolhydraten zitten. Het gaat om het kiezen voor betere koolhydraten, dus geen suiker, geen witmeel, geen witte rijst, geen vruchtenstappen en frisdranken, maar vezelrijk en volkoren. Jij mag me uitleggen wat daar ongezond aan is.
quote:Maja82 schreef op 12 augustus 2011 @ 12:16:

[...]

De onzin is dat je de niet fatsoenlijk kan functioneren zonder glycogeen. Je spieren hebben het nodig. Zonder voldoende glycogeen wordt je doodmoe. Als je een tekort heb wordt de glucose die je o.a. voor je centrale zenuwstelstel nodig heb gebruikt door je spieren.

Klinkt verstandig of niet soms?

Ik functioneer prima zonder koolhydraten; zelfs beter dan met. Ik voel me juist veel helderder dan als ik mijn lijf vol stop met suiker.

Je lichaam kan prima glucose maken uit vet en eiwit. Kost alleen wat meer energie en dat is precies wat we willen.

Daarnaast is mijn bloeddruk genormaliseerd ( van 2 medicijnen naar 1) en is mijn cholesterol gedaald en het goede cholesterol gestegen.

Het is ook geen levenswijze (koolhydraten vrij) die je je hele leven lang moet volhouden, maar minderen met koolhydraten als levenswijze is prima vol te houden.
@_avril_ iemand die het snapt
quote:_avril_ schreef op 12 augustus 2011 @ 12:25:

[...]

Er bestaan een hoop misverstanden over koolhydraten en koolhydraat arme dieten. Mensen hebben het over geen koolhydraten meer eten, terwijl in groenten en fruit ook koolhydraten zitten. Het gaat om het kiezen voor betere koolhydraten, dus geen suiker, geen witmeel, geen witte rijst, geen vruchtenstappen en frisdranken, maar vezelrijk en volkoren. Jij mag me uitleggen wat daar ongezond aan is.Precies!

[...]

Er bestaan een hoop misverstanden over koolhydraten en koolhydraat arme dieten. Mensen hebben het over geen koolhydraten meer eten, terwijl in groenten en fruit ook koolhydraten zitten. Het gaat om het kiezen voor betere koolhydraten, dus geen suiker, geen witmeel, geen witte rijst, geen vruchtenstappen en frisdranken, maar vezelrijk en volkoren. Jij mag me uitleggen wat daar ongezond aan is.

Moet je dit nog maar eens lezen; daar reageerde ik namelijk op.

quote:

:

Ik ben ook weer begonnen. Als ontbijt eet ik 250 gr kwark en een koffie verkeerd (enige zonde) Lunch komkommer met tonijn en eventueel een kopje soep.

Avond eten alleen vlees met veel groenten.

En als ik tussendoor trek krijg eet ik kaas, of een ei.

Ik ben hier een jaar geleden al een keer 10 kg mee afgevallen en nu wil ik de laatste 10 kg ook nog kwijt.

Het dieet bevalt me prima omdat ik precies weet wat ik wel of niet mag (ook geen fruit dus!!!) en ik nooit honger heb.

Veel succes met het volgen van dit dieet.
quote:lelytjevandalen schreef op 12 augustus 2011 @ 09:55:

Druiven en bananen hebben van nature veel suikers.

Ik eet vaak aardbeien of kiwi in mijn yoghurt.

Ik neem trouwens van die dikkere griekse yoghurt. Die vind ik het lekkerste zonder suiker. Is iets minder zuurDie griekse yoghurt heeft 10% vet. Maar goed als je 23 kg bent afgevallen, gewoon doorgaan
quote:mienbillekesjeuken schreef op 12 augustus 2011 @ 12:33:

[...]

quote:

:

Ik ben ook weer begonnen. Als ontbijt eet ik 250 gr kwark en een koffie verkeerd (enige zonde) Lunch komkommer met tonijn en eventueel een kopje soep.

Ik ben hier een jaar geleden al een keer 10 kg mee afgevallen en nu wil ik de laatste 10 kg ook nog kwijt.

Het dieet bevalt me prima omdat ik precies weet wat ik wel of niet mag (ook geen fruit dus!!!) en ik nooit honger heb.

Veel succes met het volgen van dit dieet.Zoals ik al zei: het is voor de eerste paar weken; daarna ga je langzaamaan weer koolhydraten toevoegen. En dan alleen de goede koolhydraten, dus volkoren en geen suiker en andere zoetigheden.
Nou, veel succes ermee, zou ik zeggen!
Brood en crackers vervangen door Wasa vezelrijk. beleggen met mager beleg of suikervrije jam.

Aardappels, rijst en pasta vervangen door zilvervlies rijst of pasta vezelrijk.

Veel groenten, 2 stuks fruit (geen banaan of druiven) halve liter margere yoghurt of magere kwark.

Tussendoor drinkbouilon, komkommer wortel etc.

Veel water en groene thee drinken.

Succes verzekerd.
quote:janneke44 schreef op 12 augustus 2011 @ 12:35:

[...]

Die griekse yoghurt heeft 10% vet. Maar goed als je 23 kg bent afgevallen, gewoon doorgaan

Nou en?

Ik hoef mijzelf toch niet te kwellen door yoghurt te eten die ik niet lekker vind? Dat werkt misschien 1 week, daarna ga ik over tot niet meer ontbijten en vervolgens snaaien in de ochtend omdat ik het niet red op een lege maag tot de lunch.

Daarbij betekend afvallen/dieeten niet direct dat je geen vet meer mag. Weet je wat er gebeurd als je je vetten uit je menu haalt? Dan kan je niet meer poepen en je haar valt uit. Ook niet echt handig
quote:janneke44 schreef op 12 augustus 2011 @ 12:41:

Brood en crackers vervangen door Wasa vezelrijk. beleggen met mager beleg of suikervrije jam.

Aardappels, rijst en pasta vervangen door zilvervlies rijst of pasta vezelrijk.

Veel groenten, 2 stuks fruit (geen banaan of druiven) halve liter margere yoghurt of magere kwark.

Tussendoor drinkbouilon, komkommer wortel etc.

Veel water en groene thee drinken.

Succes verzekerd.Dat is mijn normale dieet inderdaad, na een paar weken koolhydraat arm. En daar lijkt me helemaal niks mis mee.
het is aantoonbaar ongezond, je valt er wel van af maar juist het koolhydraatbeperkte dieet speelt een grote rol in het jojo effect
Over koolhydraatarm dieet:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/atkins.aspx

http://www.healthylives.n ... -van-koolhydraatarm-dieet
quote:mienbillekesjeuken schreef op 12 augustus 2011 @ 12:33:

[...]

quote:

:

Veel succes met het volgen van dit dieet.Dit klinkt als een eerste fase menu, prima, daarkomen na 14 dagen weer brood, pasta etc. bij. Prima.
quote:Maja82 schreef op 12 augustus 2011 @ 12:53:

Over koolhydraatarm dieet:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ns.aspxDit is niet zo maar koolhydraat arm, dit gaat over Atkins, is inderdaad een slecht dieet.
Ui de oude doos:

stinkadem door ketose??

@avril: even helemal lezen.
quote:meds schreef op 12 augustus 2011 @ 12:51:

het is aantoonbaar ongezond, je valt er wel van af maar juist het koolhydraatbeperkte dieet speelt een grote rol in het jojo effectHet ligt er helemaal aan hoe je het aanpakt. Als je gewend bent om veel wit brood, aardappels en pasta te eten. Daar ineens helemaal mee stopt voor een tijdje, en na een tijd weer volop aan het wit brood, pasta en aardappels gaat. Tja, dan jojo je met je gewicht. Elke willekeurig dieet dat je zo aanpakt gaat op de lange termijn niet goed.

[...]

Er bestaan een hoop misverstanden over koolhydraten en koolhydraat arme dieten. Mensen hebben het over geen koolhydraten meer eten, terwijl in groenten en fruit ook koolhydraten zitten. Het gaat om het kiezen voor betere koolhydraten, dus geen suiker, geen witmeel, geen witte rijst, geen vruchtenstappen en frisdranken, maar vezelrijk en volkoren. Jij mag me uitleggen wat daar ongezond aan is.

Zou een suikervrij dieet dan niet gewoon wat beter zijn (of een betere benaming zijn) dan een koolhydraatvrij (of -arm) dieet?

Door al dat gepraat over geen koolhydraten schrappen veel mensen die t op eigen houtje doen, juist ook teveel goeie koolhydraten imo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven