Cake succes recept!

15-08-2011 13:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

de laatste weken probeer ik zoveel mogelijk gerechten zo vers mogelijk te bereiden en het bevalt erg goed. Een paar weken geleden heb ik gevraagd om een lekker pesto recept, en inmiddels heb ik al meerdere varianten met succes geprobeerd. Goede tips dus!

Nu wil ik graag een luchtige cake maken. Nou zie ik zoveel verschillende recepten op internet. Wie wil zijn succes recept met me delen?

Mijn voorkeur: het liefst dus luchtig. Ik heb gelezen dat je in plaats van boter ook in verhouding meer water kan gebruiken, heeft iemand daar ervaring mee?

En verder wil ik het liefst appel en rozijnen gebruiken.

Alvast bedankt:)
Hier staat een recept voor appelcake dat niet kan mislukken. Het staat stap voor stap uitgelegd, mét foto's. Erg leuk.

Hij is alleen niet luchtig. Misschien een scheutje spa rood door het deeg (helpt iig bij pannenkoeken ).
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
250 gr. roomboter, 250 witte basterdsuiker, 250 gr. zelfr. bakmeel, 5 eieren, snuf zout en een zakje vanillesuiker.

Eerst de boter mixen met de suiker, eieren 1 voor 1 toevoegen en als laatste de gezeefde bakmeel en het zout.

In de oven op zo'n 180 graden. Afhankelijk van je oven ong. 1 uur. Prikken met een sateprikker, als die er droog uitkomt is hij gaar.

Je kunt naar smaak vanalles toevoegen. Geraspte citroenschil, gedroogde cranberry's, sinaasappelschil, blokjes appel met rozijnen in kaneel, bosbessen etc.

Succes.
Wat grappig, dat is vrijwel exact hetzelfde recept als dat van mij, tyche. Alleen zou ik nooit appels met schil in mijn cake doen. Zit je lekker cake te eten, prikken er velletjes in je keel
En als je het luchtig wil krijgen moet je een paar eetl. melk toevoegen. Maar je moet goed uitkijken dat je beslag niet te nat wordt. Dus ik zou het eerst even zo proberen, want dit is al een heerlijk luchtige cake. Vooral als je appels toevoegd, zorgt ook al voor nattigheid
Een lepel heet water of sodawater vlak voor het eind door het beslag roeren wil ook helpen om een luchtig baksel te krijgen.
Mijn moeder heeft de lekkerste luchtige cake. Ik weet alleen niet meer hoe ze het maakte. Wel weet ik nog een recept van haar van een appelkwarktaart. Is met amandelsnippers, heel lekker. Wil je die evt nog hebben?

Is wel gemaakt met cakemeel.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
als ik iets luchtig wil maken vervang ik de boter door zonnebloemolie. waar ik normaal 250 gram roomboter zou pakken, pak ik dan 180 ml olie. Je kan ook de helft olie en helft boter doen. Dan heb je wel de boter smaak maar ook de luchtigheid!
Bedankt!! Ik schrijf het allemaal op, en ga er gewoon een maken (ik start gewoon met de bovenste denk ik, en ook wel erg handig met de foto's). Goede tips ook met water/melk/olie.

En Mylene Valerie, graag. Als het goed bevalt ga ik meer cake;s bakken en dan is afwisseling altijd leuk natuurlijk.

Ik heb er nu al zin in, hopelijk lukt het ook;)
De eerste keer dat ik cake maakte gebruikte ik dat recept ook (met die plaatjes). Laptop op het aanrecht, en na elke stap verder scrollen haha.

Tip: lees eerst het gehele recept door en leg alle spullen klaar, dat werkt gemakkelijker.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:susan87 schreef op 15 augustus 2011 @ 13:32:

Bedankt!! Ik schrijf het allemaal op, en ga er gewoon een maken (ik start gewoon met de bovenste denk ik, en ook wel erg handig met de foto's). Goede tips ook met water/melk/olie.

En Mylene Valerie, graag. Als het goed bevalt ga ik meer cake;s bakken en dan is afwisseling altijd leuk natuurlijk.

Ik heb er nu al zin in, hopelijk lukt het ook;)

Appelkwarktaart

Nagerecht voor 6 personen

500 g zachtzure appels

3 eetl. citroensap

100 g boter (Melkan)

150 g suiker

3 eieren

250 g kwark (Melkan)

150 g cakemeel

boter om in te vetten

50 g geschaafde amandelen

2 eetl. suiker

1 theel. kaneelpoeder

springvorm ø 24 cm

Voorbereiden:

Verwarm de oven voor op 160°C. Schil de appels en snijd ze in smalle partjes. Besprenkel ze met de helft van het citroensap. Roer of mix de boter en de suiker tot een luchtige massa. Klop de eieren er één voor één door. Meng de rest van het citroensap door de kwark. Schep het kwarkmengsel door de eieren met de suiker. Spatel het cakemeel er luchtig door. Vet de bakvorm licht in.

Bereiden:

Schep het beslag in de springvorm en strijk de bovenkant iets glad. Verdeel de appelpartjes over het beslag. Strooi de geschaafde amandelen erover. Meng suiker en kaneelpoeder en strooi dit mengsel over de appel en amandel. Bak de cake iets onder het midden van de oven in ca. 50 minuten goudbruin en gaar.

Tip:

In plaats van cakemeel is zelfrijzend bakmeel ook geschikt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:shyte schreef op 15 augustus 2011 @ 13:21:

als ik iets luchtig wil maken vervang ik de boter door zonnebloemolie. waar ik normaal 250 gram roomboter zou pakken, pak ik dan 180 ml olie. Je kan ook de helft olie en helft boter doen. Dan heb je wel de boter smaak maar ook de luchtigheid!

Interessant.

Welke theorie zit er achter dat je minder olie nodig hebt dan boter? Leuk dat jij dat weet trouwens, ik zou het dan fout doen en evenveel olie gebruiken als wanneer het boter zou zijn.
Als je luchtigere cake wilt kun je de eieren bijvoorbeeld eerst schuimig kloppen voor ze aan het beslag toe te voegen.

Mijn cakerecept is gewoon gelijke delen zelfrijzend bakmeel. roomboter, eieren (1 ei is ongeveer 50 gr) en suiker. Snufje zout

Belangrijk is om de boter echt goed lang te mixen met de suiker. Tot het echt bijna wit ziet. Je kunt ingredienten toevoegen als het beslag klaar is. Ik doe af en toe bijvoorbeeld:

Kokos

Cacao

Nutella

Appels, kaneel rozijnen

Pecannootjes

Oploskoffie en hazelnoot

etc etc etc
Je ingredienten (boter en eieren) op kamertemperatuur scheelt ook al heel veel.
krijg nu alwéér zin in nutella-bananen-cake.

weer begonnen met gezonder etenEn we zijn vandaag .
Klinkt lekker die kwarkappel cake, gelijk opgeslagen. Thanx MV.
Bedankt allemaal! Cake was erg lekker. Heb de rest ook opgeschreven, dus ik kan even voor uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven