Hoe word je aardig?

16-08-2011 08:37 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een gesprek met een vriendin. Ze merkte op dat ze zichzelf vaak zo scherp en hard vindt en ze zou graag wat aardiger willen zijn.

Ik herkende dat eigenlijk wel. Waar de een moet leren assertiever te zijn, zijn sommigen dat van zichzelf natuurlijk al meer. Of soms heel erg.

Ik sla mezelf soms ook wel voor mijn hoofd als ik weer te snel een opmerking terug heb gemaakt, niet goed geluisterd heb, te fel heb gereageerd en daarmee tegen de haren van mijn gesprekspartner in heb gestreken.

Maar... hoe kun je jezelf ander gedrag aanleren, zonder gelijk op cursus of in therapie te gaan. Hoe verander je het dat je achteraf weet wat je had (niet) moeten zeggen en doen, in een bewustwording vooraf?

Ik vond dat best moeilijk om hier een reactie op te geven.

Wie denkt er met me mee?
Door tot 5 te tellen voordat je er een antwoord uitfloept, en in de tussentijd bedenken hoe dat antwoord op die ander kan overkomen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tja herkenbaar. Ik ben er een paar keer flink op mijn bek gegaan en dan leer je het wel. Maar ik moet zeggen dat sommige mensen ook wel heel lichtgeraakt en gevoelig zijn. De waarheid is soms hard, deal with it or grow up. What you see is what you get bij mij en bevalt het je niet, jammer dan, volgende. Ik heb soms gewoon echt geen zin om me continue aan te moeten passen. Zij mogen ook wel een beetje rekening met jou houden. Maw ze mogen dus ook wel meenemen dat jij iets directer en feller bent. Op die manier moet het van twee kanten komen.

Maar goed heb wel een beetje de middenweg gevonden. Inderdaad tot 10 tellen voordat je wat zegt en als je iets lastigs moet vertellen zorg dan dat je het voor jou gevoel heel voorzichtig zegt, dan komt het bij andere meestal redelijk over.

Maar het kost me wel vaak veel energie en daar heb ik simpelweg niet altijd zin in.
Ik herken het wel een beetje, je moet idd langer nadenken voor je antwoord geeft en bedenken hoe het antwoord overkomt wat himalaya zegt.
Ik ben vooral benieuwd naar de definitie 'aardig'. Wat is aardig nou eigenlijk? Iemand uit mijn naaste omgeving zei laatst dat ik 'eigenlijk geen aardig mens ben'. Ik zat met open mond te luisteren. Want wát is dan aardig? Dat je alles voor iemand zomaar doet? Dat je tot 10 telt voordat je iets zegt? Ik heb geen idee en dat maakt het zo lastig om voor iedereen 'aardig' te zijn denk ik.

Maar als voor jou vooral belangrijk is dat je er niet alles uitflapt, is het inderdaad wel aan te leren om tot 10 te tellen denk ik
Door niet in je gedachten te leven en de directe prikkels uit te dragen.

Ik herken de OP absoluut en heb een jaar of 8 gekeden heel bewust een verandering ingezet.

Niet "in mijn gedachten zitten", maar die juist observeren. En dan doen wat Himalaya zegt. Of niets zeggen als het toch lomp of lullig is. Het gaat verbazingwekkend snel dat je eraab went.

Alleen sommige mensen halen nog steeds het slechte in mij boven Daarbij werkt het gewoon niet; daarbij "faal" ik en voel dan zelfs de behoefte om lomp en lullig te doen. Ze hslen nu eenmaal het bloed onder mijn nagels vandaan (dat zijn 2 personen, het valt dus mee)
Hmm.. ik lees mee. Heb het verwijt ook wel eens gehad, maar vind mezelf over het algemeen best wel aardig...
Ik denk misschien neit altijd alles zeggen .

Ik heb nogal de neiging om perfectionistisch naar zaken te kijken. Maar dat is niet altijd nodig.

Was laatst bv bij een vriend die foto's maakt als hobby, ze waren best mooi, maar ik werd er niet helemaal wild van.

Ipv dat laatste te benadrukken, probeerde ik het eerste te benadrukken?

(terwijl ik er eerst echt een handje van had heel erg op 'dat wat niet goed was/is' te gaan hameren)

Maar verder, sjah, het is ook gewoon je karakter denk ik? WIe je bent? hoeven toch niet allemaal hetzelfde te zijn.

Ik herken dit van lizzl:

Alleen sommige mensen halen nog steeds het slechte in mij boven Daarbij werkt het gewoon niet; daarbij "faal" ik en voel dan zelfs de behoefte om lomp en lullig te doen. Ze halen nu eenmaal het bloed onder mijn nagels vandaan

En soms ben ik sjaggi, ben ik tegen niemand aardig.... Ik probeer het wel hoor, maar lukt niet altijd
Voor mij is 'aardig zijn', rekening houden met een ander. Er (het liefst onbewust, want=geen moeite) voor zorgen dat de ander zich niet opgelaten/bezwaard/ongemakkelijk/etc. voelt. Dus eigenlijk een beetje de etiquetteregels hanteren.

En een compliment durven geven - oprecht. Niet jouw rotbui de overhand geven - Ja, ik voel me vandaag kut, dus de verkoopster geef ik een sneer! Je hebt ze erbij hoor

Het zijn vaak kleine dingen die iemand aardig maken.
Het ligt denk ik ook deels aan je achtergrond en huidige leefomgeving. Ik kom uit de buurt van Rotterdam. Heb een paar jaar in Brabant gewerkt en daar vonden ze mij niet aardig. Had niks met mij te maken maar gewoon met de cultuurverschillen.

Heb daar ook wel geleerd om iets vaker mijn mond te houden.

Ik ben heel direct. What you see is what you get. Dat is hier(in mijn omgeving) heel normaal. Maar zodra ik ergens anders ben probeer ik dat iets in te dammen omdat ik ook weet dat dat niet overal werkt..

Zolang je dicht bij jezelf blijft is het denk ik altijd goed..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wat herkenbaar!! Ik denk soms ook wel eens, volgens mij ben ik helemaal niet zo aardig. Ik zeg namelijk wat ik denk en dat komt soms hard over. Een vriendin van mijn vriend is een ontzettend lieve meid, die is echt aardig tegen iedereen, ik heb nog nooit een kwaad woord uit haar mond gehoord! Gevolg is dat iedereen haar ook echt aardig vind. Dan denk ik wel eens, waarom kan ik niet zo zijn? Ik erger me erg snel aan mensen en dat laat ik dan ook blijken. Waarom kan ik dat niet gewoon langs me heen laten gaan en me er niet zo druk over maken? Dat zou mijn leven een stuk relaxter maken denk ik...
Overigens ben ik echt niet zo'n vrolijk monster dat om elke scheet lacht, geen 'nee' durft te zeggen en zichzelf wegcijfert. Nee, daarvoor houd ik teveel van mezelf

Maar waarschijnlijk straal ik wel 'heel lief' uit, want als ik ergens ben en iemand heeft een vraag (toeristen die de weg willen weten tot Jehova's)..... ze weten me altijd te vinden. Ga met me mee de stad in of naar Schiphol en reken maar dat ik aangesproken word Ook als ik gevoelsmatig zwaar chagrijnig kijk. Snap er eigenlijk de ballen van
Wat Biol zegt: ook ik word hier vaak in Brabant vaak afgerekend op mijn "westerse" directheid. Maar mijn werkgever maakt er ondertussen ook graag gebruik van.

En net als Biol heb ik geleerd iets vaker mijn mond te houden.

En aardig zijn is luisteren naar het verhaal van anderen en niet alleen maar over jezelf praten en je eigen ding naar voren brengen.

En zonder er iets voor terug te verwachten iets doen voor iemand.
Nope
Aardig is basis.

Net als een grondtoon in parfum. Letterlijk een fundament is het. Je bent het volgens mij of je bent het niet. Aardig + van alles en nog wat er bij. Dat kan ook aardig + opvliegend zijn. Of aardig + bevlogen en dan nog een hele rits eigenschappen. Alleen maar 'aardig' daar heb je niet veel aan. Net als aan alleen maar lief.

Maar goed, altijd nog beter alleen maar lief of alleen maar aardig dan alleen maar onaardig.
quote:Lizzl schreef op 16 augustus 2011 @ 09:16:

Overigens ben ik echt niet zo'n vrolijk monster dat om elke scheet lacht, geen 'nee' durft te zeggen en zichzelf wegcijfert. Nee, daarvoor houd ik teveel van mezelf

Maar waarschijnlijk straal ik wel 'heel lief' uit, want als ik ergens ben en iemand heeft een vraag (toeristen die de weg willen weten tot Jehova's)..... ze weten me altijd te vinden. Ga met me mee de stad in of naar Schiphol en reken maar dat ik aangesproken word Ook als ik gevoelsmatig zwaar chagrijnig kijk. Snap er eigenlijk de ballen van Je ziet er ws aardig uit en dat wilt niet zeggen dat je aardig bent. Nogal een groot verschil namelijk. Maar wel een voordeel dat je er in ieder geval aardig uit ziet begin je met een voorsprong in ieder geval. Wat er gebeurd als je eenmaal je mond opentrekt zeg ik niks over
Probeer anderen te behandelen zoals je zelf graag behandeld wil worden. Dus ook in je reacties: laat jij je vakantiefoto's aan iemand zien, wat voor reactie zou je dan graag willen? Een geïnteresseerde en enthousiaste reactie zou bijvoorbeeld leuk zijn. Probeer die insteek dan ook te kiezen bij een ander. (tenzij je bijv gevraagd wordt om je kritische mening over de compositie ofzo).
anoniem_3323 wijzigde dit bericht op 16-08-2011 09:33
Reden: het woordje 'dan' kon er wel wat minder vaak in...
% gewijzigd
Wat een reacties al! Dank jullie wel.

Himalaya, je zegt aan dat je tot 5 moet tellen... maar het lijkt mij zo moeilijk om dat ook daadwerkelijk te doen, dus niet alleen maar voor te nemen en achteraf te denken dat je dat beter had kunnen doen.

Hoe vind je de discipline en rust om dat ook daadwerkelijk te doen?

Max09: wat een fijne opmerking zeg...

Tja, wat is aardig. Wat ik voor mezelf graag zou willen, is dat ik respectvol met mijn medemens om ga.

Ik merk dat als ik rustig ben en nadenk over wat ik zeg, dat het dan ook prima lukt. Dat ik diep van binnen ook echt wel vindt dat iedereen is zoals hij/zij is. Dat niet iedereen mij aardig hoeft te vinden of het met me eens hoeft te zijn. Dat mensen mijn adviezen ook best in de wind mogen slaan; het is immers hun leven.

Maar vaak loop ik er dan tegenaan dat anderen toch met waarde-oordelen lopen te strooien. En dan word ik toch een beetje kribbig.

Ik denk dat dus niet eens gaat om je mening, maar om de manier waarop je je uit.

Lizzl: daar heb je inderdaad een punt. Ik ben ook vaak wat scherper/onvriendelijker als ik een rotdag heb. Maar ja, daar kan de 'verkoopster' natuurlijk ook niets aan doen.

En het moet toch wel mogelijk zijn om aardig te zijn, zonder gelijk over je heen te laten lopen?

Mundy: ik denk dat je daar precies de spijker op de kop slaat. Dit klinkt precies als het gesprek wat ik gisteravond voerde.
Dat kritische herken ik wel en ik benadruk dan ook vaak datgene wat ik wel goed /leuk/ mooi vind.

Hoe word je aardig? Geen idee. Ik vind mezelf een stuk aardiger geworden sinds ik wel van kinderen hou, en mezelf mag zijn van mezelf in mijn dagelijks leven, geen rol (meer) hoef te spelen / geen rol meer speel. (mijn rol was die van de bitch)
Ik heb best wel cynische humor/kan soms wel wat cynisch zijn en sommige mensen waarderen en begrijpen dat (of hebben dat ook), anderen schieten er helemaal van in de stress en vinden me onaardig en bot. Ik probeer daar wel rekening mee te houden maar ben nou eenmaal niet van de suikerlaagjes en de strikjes.

Op het werk zijn er ook collega's die elkaar bekant iedere dag zoenen als ze elkaar tegen komen, alsof ze een half jaar zijn weg geweest. Complimentjes over kleding en make-up, vragen over hoe het nu met het wondertje gaat sinds gisteren en meer van die dingen. Ik heb dat gewoon niet, heb absoluut belangstelling voor mensen maar niet op een overdreven manier. Dus de zoeners en de 'wat zie je er leuk uuuuuuit' mensen zullen mij wellicht minder aardig vinden. Boeiûh.
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 09:35:

Himalaya, je zegt aan dat je tot 5 moet tellen... maar het lijkt mij zo moeilijk om dat ook daadwerkelijk te doen, dus niet alleen maar voor te nemen en achteraf te denken dat je dat beter had kunnen doen.

Hoe vind je de discipline en rust om dat ook daadwerkelijk te doen?

Tja, het gaat niet vanzelf, je moet er wel moeite voor doen. Het is net een dieet

Maar je zegt het zelf al:

quote:Ik merk dat als ik rustig ben en nadenk over wat ik zeg, dat het dan ook prima lukt.
Mensen zijn wie ze zijn, een echte verandering zal er nooit inzitten denk ik. Je bent dus aardig, of niet, of iets er tussenin. Wat Lizzl zegt: rekening houden met een ander maar jezelf niet wegcijferen. Dingen zeggen die je meent maar niet op een harde manier, ook eens een welgemeend compliment durven uit te delen zonder er iets voor terug te verwachten.

En jezelf goed kennen scheelt ook wel natuurlijk.
Filosofisch gezien was de eerste mens ter wereld die online was... een koorddanser.
Ik ben ook onaardig. Tenminste...mensen doen imo aardig en zijn het niet en ik ben andersom. Mijn intenties zijn in elk geval goed. En soms hoort daar "onaardig" gedrag bij.

Blijf jezelf en pas je niet aan.

En met de tip van Hima erbij zijn jullie allemaal haske lief!
Himalaya: dat klinkt ook meer als overdreven stroop smeren dan als aardig-onaardig. Ik heb daar zelf ook geen behoefte aan, anderen wel. Ik zal het dus ook niet snel doen. Het doet me trouwens ook een beetje denken aan dat gegil van twee vriendinnen die elkaar tegenkomen (Amerikaanse films of tegenwoordig ook twee schoolmeisjes gewoon hier in de stad). Ook een tikkeltje overdreven in mijn beleving.

Ik zou zelf wel graag milder willen reageren als ik overvallen word door iets wat ik niet kan waarderen. Ik hou al niet zo van verrassingen en ook niet van in de belangstelling staan. Als ik dan op een feestje van de wc getrokken word door iemand met een microfoon die mij zoekt, dan word ik beslist een donderwolk.

Maar ja, de enige die ik daarmee heb, ben ikzelf. Ik zet mezelf volledig voor schut met mijn reactie.

Maar... hoe leer ik mezelf ander gedrag aan?

Is het een kwestie van rust bij jezelf vinden? Ik weet t niet. Ik kan goed in mijn vel zitten, maar nog steeds niet van verrassingen houden.

Respect voor anderen? Ik weet t niet; ik vond dat de presentator uit het voorbeeld een leuke poging deed om iets van de avond te maken, maar t was aan mij gewoon niet besteed.

Tja, misschien toch maar tot 5 of tot 10 tellen (of tot 20...30...40... :-) ) Maar weet je, daar kom ik op dat moment gewoon niet op, als iemand met een microfoon in zijn hand staat te roepen en op je wc-deur staat te bonzen... :-)
quote:Net als een grondtoon in parfum. Letterlijk een fundament is het. Je bent het volgens mij of je bent het niet. .

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.

De een heeft een wat rustiger en milder karakter dan de ander, maar 'aardig' zijn (als in: respectvol, netjes, beleefd) is iets dat je volgens mij moet leren. Het is iets dat de afgelopen decennia in de vergeethoek is geraakt, om plaats te maken voor het zo lekker assertieve 'ik zeg wat ik wil en jullie moeten me maar nemen zoals ik ben'-gedrag.

Aardig zijn is volgens mij vooral: de mensen om je heen accepteren zoals ze zijn, niet meteen met waardeoordelen strooien, bedenken dat niet iedereen altijd op jouw mening zit te wachten en dat de wereld niet vergaat als je een klein beleefdheidsleugentje vertelt (tùùrlijk is de aangebrande appeltaart van je oma héérlijk... dat soort dingen).

Dingen die iedereen kan (en zou moeten) leren.
quote:Demissionair schreef op 16 augustus 2011 @ 09:45:

Ik ben ook onaardig. Tenminste...mensen doen imo aardig en zijn het niet en ik ben andersom. Mijn intenties zijn in elk geval goed. En soms hoort daar "onaardig" gedrag bij.

Blijf jezelf en pas je niet aan.

En met de tip van Hima erbij zijn jullie allemaal haske lief!

Ik vind jou helemaal niet onaardig.

Wanneer ben jij onaardig dan?

Op het forum?

Dat je niet meteen iedereen virtueel om de hals valt en wel eens gaten schiet in mensen hun verhaal wil toch niet zeggen dat je onaardig bent?

Soms is het heel aardig juist om niet mee te huilen maar om duidelijk te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven