Hoe word je aardig?

16-08-2011 08:37 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een gesprek met een vriendin. Ze merkte op dat ze zichzelf vaak zo scherp en hard vindt en ze zou graag wat aardiger willen zijn.

Ik herkende dat eigenlijk wel. Waar de een moet leren assertiever te zijn, zijn sommigen dat van zichzelf natuurlijk al meer. Of soms heel erg.

Ik sla mezelf soms ook wel voor mijn hoofd als ik weer te snel een opmerking terug heb gemaakt, niet goed geluisterd heb, te fel heb gereageerd en daarmee tegen de haren van mijn gesprekspartner in heb gestreken.

Maar... hoe kun je jezelf ander gedrag aanleren, zonder gelijk op cursus of in therapie te gaan. Hoe verander je het dat je achteraf weet wat je had (niet) moeten zeggen en doen, in een bewustwording vooraf?

Ik vond dat best moeilijk om hier een reactie op te geven.

Wie denkt er met me mee?
" Met aardige mensen kun je de Noordzee dempen " .

Geen idee hoe ik aan die uitdrukking kom, maar ik gebruik hem wel eens als iemand een ander niet beter of uitgebreider weet te typeren dan " die is aardig " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:47:

[...]

Misschien komt dat wel omdat er mensen zij die hun eigen gedrag tegenover iemand vergeten en de volgende keer dan weer aardig doen, dat ka aardig wat verwarring scheppen. Ik denk dat het ,wat dat betreft, te vaak bij een ander wordt gezocht en niet naar de eigen bijdrage wordt gekeken.

Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik vind jou nu in dit topic bijvoorbeeld rete-onaardig overkomen en dat komt omdat je eigenlijk iedereen benadert vanuit een soort wantrouwige grondhouding en elke leuke posting direct afserveert met iets negatiefs. Zegt er iemand iets over aardige mensen, dan zeg jij "ja, daar komen alleen roofdieren op af". Direct weer negatief, dus.

Ik merk in het dagelijks leven dat heel veel mensen zo zijn, dat als je bijvoorbeeld ze groet, er direct een "wat moet je van me?" reactie komt, zoals jij bijvoorbeeld net deed toen BGB jou een belangstellende vraag stelde.

Mensen die dat "wat moet je van me?" niet hebben, worden volgens mij in de regel aardiger gevonden dan mensen die dat wel hebben. En dat heeft dus volgens mij niet zoveel te maken met hoe die mensen benaderd worden, zoals jij hierboven stelt, maar gewoon met dat ze zelf een negatieve grondhouding hebben die afstoot.
Am Yisrael Chai!
.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 16-08-2011 11:54
Reden: veranderd want geen idee meer wat ik wilde zeggen.
% gewijzigd
Concluderend: aardig doen kan je leren en faken, aardig zijn zit in je of niet.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 11:50:

[...]

Door mensen in te delen heb ik in mijn jonge jaren vaak genoeg mijn hoofd gestoten , daar begin ik dus al heel lang niet meer aan. Ik weet namelijk maar al te goed dat dat oude mannetje een stuk gevaarlijker kan zijn dan die jongen in die capuchon.

Kijk je wel eens naar Opsporing Verzocht ?

Misschien dat zo'n oud mannetje in een gezins-situatie gevaarlijk is geweest, bv. als incestpleger.

Maar in donkere steegjes zijn de capuchondragers toch eerder de baas.
quote:satsuma schreef op 16 augustus 2011 @ 11:54:

Concluderend: aardig doen kan je leren en faken, aardig zijn zit in je of niet.Dat denk ik niet, denk dat je op een gegeven moment met faken door de mand valt

Concluderend: aardig doen kan je leren en faken, aardig zijn zit in je of niet.Met je eens. Goed samengevat.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 11:52:

.Dat is geen vooroordeel, dat is de boel open laten. Het is in deze tijd maar al te gemakkelijk om er vanuit te gaan dat het die jongen in die capuchon is waar je voor uit moet kijken. Ik ga daar niet per definitie van uit. Heb me overigens nog nooit onzeker gevoeld sávonds op straat en ook dat is me een keer zeer duur komen te staan, desalniettemin geen reden geweest om de rest van mijn leven in de avond dan maar thuis te blijven.

Concluderend: aardig doen kan je leren en faken, aardig zijn zit in je of niet.Dat was inderdaad geconcludeerd.
quote:Constanze schreef op 16 augustus 2011 @ 11:54:

[...]

Kijk je wel eens naar Opsporing Verzocht ?

Misschien dat zo'n oud mannetje in een gezins-situatie gevaarlijk is geweest, bv. als incestpleger.

Maar in donkere steegjes zijn de capuchondragers toch eerder de baas.Dát wilde ik net zeggen, maar ik wist niet zo goed hoe.
quote:pearle schreef op 16 augustus 2011 @ 11:48:

Zo had ik pas iemand die a la minute vrij wilde, terwijl ze moest gaan werken.

Dat kan dus gewoon niet.

Ze had geen oppas. Nu kan ik tegen haar zeggen dat dat mijn probleem niet is.

Ik ben in ieder geval niet met oplossingen gekomen omdat ik die ook niet wist, en heb de ervaring dat als ik met een oplossing kom het toch direct wordt verworpen omdat ze eigenlijk maar 1 ding willen: Direct vrij

Dus gezegd dat ze geen vrij kon krijgen, maar dat ik hoopte dat ze alsnog een oplossing voor de oppas zou hebben.

En in het uiterste geval dat ik haar dienst zou proberen te ruilen, maar dat de collega daar ook mee in moet stemmen.

Niks meer gehoord, oppas kon blijkbaar toch geregeld worden (had zelf het idee dat ze gewoon vrij wilde)

Ik ben zeker niet slijmerig, maar met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn.

beetje inleven kan nooit kwaad

En ik heb het geluk dat ik gewoon veel onthou: Als ik van iemand weet dat ze een paar dagen geleden met zoontje naar een arts moet, vraag ik er terloops nog even naar. Niet heel uitgebreid, maar wel even interesse.

Goed voorbeeld! Zo regel ik ook zaken en het is een manier waarop je weinig strijd hebt met anderen, terwijl je wel bij je eigen mening blijft en niet over je heel laat lopen. Je verdiept je erin waarom iemand acuut vrij wil zijn, benoemt dat en geeft aan wat daar de oplossingen voor kunnen zijn en wat jij daarin kunt/wil betekenen.

En over kinderen en andere intressevragen: ik ben meestal echt wel geïnteresseerd, het is niet iets wat ik hoef te spelen of heel bewust bedenk dat ik zoiets moet vragen om aardig te zijn.
quote:pearle schreef op 16 augustus 2011 @ 11:55:

[...]

Dat denk ik niet, denk dat je op een gegeven moment met faken door de mand valt

Dat komt dan omdat iemand dan niet echt aardig ís.

Daar zit 'm het verschil dus in, daar waren we een paar pagina's terug achter. Dat aardig doen en aardig zijn twee verschillende dingen zijn.

Concluderend: aardig doen kan je leren en faken, aardig zijn zit in je of niet.

Ik snap nooit zo goed waarom "faken" zo'n issue is als er over 'aardig" gesproken wordt.

Dat doet me een beetje denken aan wat men altijd over Amerikanen zegt, dat die allemaal fake zijn omdat ze in de regel standaard "hi, how are you?" of "have a great day!" zeggen. Is dat fake?

Ik vind dat gewoon aardig namelijk, ik zie niet zo goed waarom er zo'n scheidslijn gemaakt moet worden. Iemand die mij vrolijk groet en me vijf minuten daarna weer vergeten is (in een winkel bijvoorbeeld), die vind ik nog steeds aardiger dan iemand die me níet groet en me vijf minuten later óók vergeten is.
Am Yisrael Chai!
quote:eleonora schreef op 16 augustus 2011 @ 11:59:

[...]

Dat komt dan omdat iemand dan niet echt aardig ís.

Daar zit 'm het verschil dus in, daar waren we een paar pagina's terug achter. Dat aardig doen en aardig zijn twee verschillende dingen zijn.En de meeste mensen hebben een ingebouwde radar voor mensen die niet echt aardig zijn, maar aardig doen. Er zijn bv veel experimenten dat mensen heel goed kunnen zien wie echt lacht en wie nep. Waarschijnlijk dat mensen die aardig spelen juist zo irritant kunnen voelen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 11:57:

[...]

Dát wilde ik net zeggen, maar ik wist niet zo goed hoe.Wat aardig van je, dank je.
quote:fashionvictim schreef op 16 augustus 2011 @ 11:52:

[...]

Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik vind jou nu in dit topic bijvoorbeeld rete-onaardig overkomen en dat komt omdat je eigenlijk iedereen benadert vanuit een soort wantrouwige grondhouding en elke leuke posting direct afserveert met iets negatiefs. Zegt er iemand iets over aardige mensen, dan zeg jij "ja, daar komen alleen roofdieren op af". Direct weer negatief, dus.

Ik merk in het dagelijks leven dat heel veel mensen zo zijn, dat als je bijvoorbeeld ze groet, er direct een "wat moet je van me?" reactie komt, zoals jij bijvoorbeeld net deed toen BGB jou een belangstellende vraag stelde.

Mensen die dat "wat moet je van me?" niet hebben, worden volgens mij in de regel aardiger gevonden dan mensen die dat wel

hebben. En dat heeft dus volgens mij niet zoveel te maken met hoe die mensen benaderd worden, zoals jij hierboven stelt, maar gewoon met dat ze zelf een negatieve grondhouding hebben die afstoot.

Hier sluit ik me bij aan.

Vooral met de laatste alinea ben ik het eens.
Ik ken een meisje dat door iedereen als aardig wordt omschreven. Dat snap ik niet zo goed eigenlijk. Oke, ze is nooit gemeen, maar ze doet ook niet echt actief aardige dingen. Eigenlijk laat ze heel weinig van zichzelf zien, misschien dat dat het is. (ik vermoed dat er ook weinig in zit eerlijk gezegd). Ze zegt niet veel, dan ben je ook niet vaak onaardig, maar ik heb dr ook nog nooit betrapt op daadwerkelijk iets doen voor een ander.

Aardig zit m in meer dan wat iemand zegt, voor mij dan. Ik heb liever een enorme flapuit die er voor me is in tijd van nood dan iemand die altijd lief lacht maar waar ik als het op aan komt niks aan heb. Een vriendin van mij kan enorm hard uit de hoek komen, maar als ik dr snikkend op zou bellen staat ze binnen no time voor de deur met een flesje wijn, iets lekkers en een luisterend oor. Wat ze ook aan het doen was op het moment dat ik belde. Kijk, dát vind ik dus aardig. Andersom zou ik dat ook voor haar doen.
'Fake' associeer ik met mensen die aardig doen in je gezicht, om vervolgens kwaad te spreken over je tegenover andere personen.

Je kan ook met een 'vriendelijk en vrolijk hoofd' vertellen dat je iemand eigenlijk heel dik en lelijk vind.

Ik zoverre vind ik aardig dan toch mensen behandelen hoe je zelf behandeld zou willen worden.
quote:LaNeerlandaise schreef op 16 augustus 2011 @ 12:03:

'Fake' associeer ik met mensen die aardig doen in je gezicht, om vervolgens kwaad te spreken over je tegenover andere personen.

Je kan ook met een 'vriendelijk en vrolijk hoofd' vertellen dat je iemand eigenlijk heel dik en lelijk vind.

Ik zoverre vind ik aardig dan toch mensen behandelen hoe je zelf behandeld zou willen worden.Hahaha, mijn vriendinnen en ik noemen dat "krengen met een glimlach". Die idd op een aardige toon hele nare dingen zeggen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 16 augustus 2011 @ 12:01:

[...]

Ik snap nooit zo goed waarom "faken" zo'n issue is als er over 'aardig" gesproken wordt.

Dat doet me een beetje denken aan wat men altijd over Amerikanen zegt, dat die allemaal fake zijn omdat ze in de regel standaard "hi, how are you?" of "have a great day!" zeggen. Is dat fake?

Ik vind dat gewoon aardig namelijk, ik zie niet zo goed waarom er zo'n scheidslijn gemaakt moet worden. Iemand die mij vrolijk groet en me vijf minuten daarna weer vergeten is (in een winkel bijvoorbeeld), die vind ik nog steeds aardiger dan iemand die me

níet groet en me vijf minuten later óók vergeten is.

Hahahaahaa ja, goeie dat laatste! Ik vind Amerikanen heerlijk!

Ach ja en wat is fake inderdaad. Als het écht nep is, hoe iemand doet, is dat toch iemand met wie ik verder niet om wil gaan en die ik, als het even kan, zal mijden. Maar zolang het me verder niet in de weg zit heb ik ook liever dat iemand aardig dóet, dan onaardig. Simpel.
Wat een mooi topic zeg!

Jeetje Demis, wat een verdriet. Ik wist niet dat je zo gevoelig en kwetsbaar was, want deze kant laat je niet vaak zien. Wat naar voor je .

En Cateautje: ik vind je lief, zelfs met je weerbarstige harde schild om je heen zie ik je goedheid er door heen schijnen. Ook een voor jou.
quote:fashionvictim schreef op 16 augustus 2011 @ 12:01:

. Iemand die mij vrolijk groet en me vijf minuten daarna weer vergeten is (in een winkel bijvoorbeeld), die vind ik nog steeds aardiger dan iemand die me níet groet en me vijf minuten later óók vergeten is.

Ja.

Ik vind er ook niks mis mee om aardig te doen. In sommige beroepen is dat ook echt een pré.
Albert Einstein heeft geloof ik gezegd dat je kunt kiezen of je het universum als vijandig of als vriendelijk ziet.

Ik denk dat dat je basishouding enorm beïnvloedt. Als je je omgeving als vijandig ziet (wat is het weer een kutweer, wat is iedereen lelijk, wat is m'n werk stom, ik heb altijd pech) dan wordt je sneller onvriendelijk, ben je negatiever ingesteld en sneller geïrriteerd.
quote:iris1969 schreef op 16 augustus 2011 @ 12:06:

Wat een mooi topic zeg!

Jeetje Demis, wat een verdriet. Ik wist niet dat je zo gevoelig en kwetsbaar was, want deze kant laat je niet vaak zien. Wat naar voor je .

En Cateautje: ik vind je lief, zelfs met je weerbarstige harde schild om je heen zie ik je goedheid er door heen schijnen. Ook een voor jou.Dit raakt me. Dank je.
quote:fashionvictim schreef op 16 augustus 2011 @ 12:05:

[...]

Hahaha, mijn vriendinnen en ik noemen dat "krengen met een glimlach". Die idd op een aardige toon hele nare dingen zeggen.

Da's ook een kunst apart, hoor.

Sommigen zijn er cum laude in ( op? ) afgestudeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven