Klassenindeling dochter (15)

19-08-2011 10:44 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Graag zou ik ook een beetje advies en een andere kijk op de volgende situatie zien:

Mijn dochter (15) gaat vanaf volgende week naar 4VWO. Ze vindt dit allemaal al spannend genoeg, omdat ze ook een vakkenpakket heeft moeten kiezen. Bij bijna elk vak weer een andere klas. Nu zitten ze ook in een klas, voor Nederlands en Frans, en de mentordingen. Dat is dan zeg maar de 'standaard' klas. Alleen het punt is, dat er nog NIEMAND in die klas zit die ze kent. Al haar vriendinnen, of meisjes die enigzins aardig zijn zitten in de andere 3 VWO klassen (dus er zijn in totaal 4 4VWO klassen om het zo te zeggen, en haar vriendinnen zijn verspreid over de andere 3 ). Aangezien mijn dochter moeilijk contact maakt, en niet zo goed tegen verandering kan, zit ik echt in dubio. Wat kan ik nu het beste doen om school voor haar zo fijn mogelijk te maken? Ze zit al 3 dagen alleen maar te huilen, en ze zegt dat ze nooit meer naar school gaat etc. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze in de vakantie al zoveel stress heeft, terwijl de school nog moet beginnen!

Wat ik nu eigenlijk wil weten, wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie reageren naar mijn dochter toe, etc etc etc. Alvast bedankt!
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 11:26:

Oke, nou ik heb haar al jullie reacties laten lezen . En ze is toch wel wat gekalmeerd. Soms helpt het toch wel als andere volwassenen dit ook even zeggen. Ik heb haar gezegd dat ze alvast wat meiden uit haar nieuwe klas kan toevoegen op Hyves. En dan kijken we inderdaad wel hoe het gaat lopen. Al heb ik gisteravond wel al een mailtje verstuurd met de vraag om uitleg Dat was waarschijnlijk iets te vroeg, maar goed.Helemaal goed! Ik vind inderdaad: eerst proberen.
quote:hgjb schreef op 19 augustus 2011 @ 11:35:

[...]

Dit dus. Helemaal eens.

Vind het juist een heel slecht advies om te zeggen: ze went er maar aan. Dus als je later volwassen bent laat je ook alles gebeuren???

Zelf laten vragen of er gewisseld kan worden is een goed idee. Maar kan het niet, dan went ze er maar aan ja.

Als volwassene laat je je niet zo maar alles gebeuren. Maar als het niet helemaal gaat zoals je gewenst had, ga je niet hysterisch huilen en je moeder er mee opzadelen.
Ik denk dat je het probleem bij de basis aan moet pakken... De angst van je dochter dus.. En niet het klassensysteem..

Stel ze laat zich in de rest van haar leven ook zo beinvloeden doordat ze niet alleen wil zijn.. Denk aan studie enzo..

Het zou zo zonde zijn als ze een bepaalde studie kiest omdat ze zeker weet dat daar bekenden zitten..

Overigens had ik op VWO hetzelfde met Frans 2.. Ik kan je wel vertellen, ik had daar een hoger cijfer met minder moeite ...

[...]

Dit dus. Helemaal eens.

Vind het juist een heel slecht advies om te zeggen: ze went er maar aan. Dus als je later volwassen bent laat je ook alles gebeuren???

Waarom niet gewoon informeren of je dochter naar die andere klas mag. Mijn dochter had ook zoiets vorig jaar en die heeft, toen de school weer was begonnen, aan de directeur bovenbouw gevraagd of ze naar die andere klas mocht. Dat was goed en maandag erna is ze daar begonnen. Niets ruilen ofzo. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan.Als een kind dat zelf gaat regelen vind ik het nog tot daaraantoe. Maar als je als je als moeder het voor je kind gaat regelen dan bevestig je haar alleen maar in haar irreële angsten.
Je bent een lieve moeder... maar leer relativeren! Ik begrijp ergens wel dat zij dit gedrag ontwikkeld heeft. Jij gaat volgens mij heel erg mee in haar probleem. Je opent een topic, laat haar de reacties lezen, maakt je helemaal druk, stuurt mails... alleen al het feit dat je haar rooster en klassenindeling kent... mijn ouders hadden daar geen benul van. Probeer je ervan bewust te zijn wat voor voorbeeld je stelt voor je dochter.

Op de middelbare school heb ik wel vergelijkbare situaties meegemaakt. Maar ik hoefde er thuis echt niet mee aan te komen daarover te gaan klagen en huilen. Mijn ouders gaven mij daarmee geen ruimte om er een probleem van te maken. En dus kwam er geen probleem; ik schikte mij gewoon, dat ging prima en ik heb er niks aan over gehouden. Sterker nog, ik ben best goed geworden in contact maken terwijl ik vroeger vrij autistisch overkwam.

Verder geheel eens met Perseph0ne: dit probleem gaat over de angst van je dochter, en niet over de klassenindeling.

[...]

Dit dus. Helemaal eens.

Vind het juist een heel slecht advies om te zeggen: ze went er maar aan. Dus als je later volwassen bent laat je ook alles gebeuren??? Dat is natuurlijk totaal wat anders. Nee, je laat niet alles gebeuren als volwassene. Wél accepteer je situaties waarmee je als volwassene simpelweg moet omgaan. Zoals ergens nieuw komen waar mensen elkaar al kennen. Je gaat toch ook niet direct bij een nieuwe baan weg als blijkt dat collega's elkaar al kennen?
Ik zou haar na de vakantie zelf laten navragen of ze in een andere klas kan. Misschien doen ze er helemaal niet moeilijk over. Kan het niet dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd. En misschien is het wel helemaal geen probleem.

Hysterisch huilen is wel wat overdreven.
Gewoon even zelf naar school laten stappen om te ruilen. Heb ik ook ooit gedaan. Geen enkel probleem.

Mijn ouders wisten dit niet eens van me (achteraf natuurlijk wel), want ik denk dat het goed is als ze leert haar eigen zaken op te knappen en dat jij leert te relativeren.

Ik heb overigens ook een heel jaar zonder mijn vriendinnen gezeten. Dat was vreselijk, maar ik heb het overleefd.
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 11:18:

[...]

Maar op school is ze gewoon anders. Ze is bang om gepest te worden (ook al is dat nog nooit gebeurd), bang dat ze alleen blijft zitten in de klas en bang dat het met haar vriendinnen zo goed gaat, dat ze het contact gaan verliezen. Ik kan haar zovaak gaan vertellen dat dat niet gaat gebeuren, maar ze gelooft het niet. Het dringt niet tot haar door.Het probleem zit dus in haar. Ze is bang voor van alles wat kan gebeuren, maar nog nooit gebeurd is. In mijn eigen ervaring is de beste manier om daarvan te genezen om het gewoon te doen, ga maar eens door die grenzen heen en ontdek dat je er niet dood aan gaat, sterker nog, dat er gewoon wel leuke mensen tussen zitten, waar je vrienden mee kunt worden.

[...]

Dit dus. Helemaal eens.

Waarom niet gewoon informeren of je dochter naar die andere klas mag. Mijn dochter had ook zoiets vorig jaar en die heeft, toen de school weer was begonnen, aan de directeur bovenbouw gevraagd of ze naar die andere klas mocht. Dat was goed en maandag erna is ze daar begonnen. Niets ruilen ofzo. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan.

Alles laten gebeuren is natuurlijk onzin. Het gaat erom dat je soms moet leren omgaan met bepaalde situaties. Als je dat als kind niet al leert wordt het later alleen maar moeilijker. Of wil je iedere keer in nieuwe situaties vriendinnen en een moeder bij de hand hebben en dagenlang huilen?

En ja, je kunt ook altijd de weg van de minste weerstand kiezen door aan een ander te vragen om een oplossing, en soms is dat mss ook nodig, maar daar leer je meestal niet zoveel van.

Feit is dat onbekende mensen en omgevingen nog veel vaker op je pad zullen komen en dat het gewoon rete handig is als je daar niet altijd bij voorbaat enorm van in de stress schiet.
Ik zou je dochter en haar vriendin het zelf laten vragen. Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten, verlegen tiener, weinig vriendinnen en die ik had werden ineens in een andere klas gezet. Toen ben ik met nog een paar meisjes bij de conrector geweest om te vragen of daar wat aan gedaan kon worden en het werd vrij makkelijk geregeld.

En idd, met je 'eigen' klas heb je vaak helemaal niet zoveel lessen, dat was in mijn tijd ook al zo.

Ik zou er als ik jou was zeker niet zelf achteraan gaan, ze is al 15, dit kan ze best zelf oplossen. Conrectors en mentors bijten niet, die zijn meestal best bereid om een beetje mee te denken als je het vriendelijk vraagt. Succes voor je dochter!
..
quote:Goldenaardbei schreef op 19 augustus 2011 @ 10:54:

@ Evelynsalt: Ja, dat klopt, maar met haar beste vriendin heeft ze maar 6 uur per week samen les. En het gaat natuurlijk ook om de 'uitjes' zeg maar. Ze gaan volgens mij naar Parijs dit jaar, en het zou echt rot zijn als ze die niet samen met haar vriendinnen kan doen.Dan maakt ze nieuwe vriendinnenquote:@ Shyte: Ja, aan zoiets zat ik ook al te denken. Of in ieder geval even een uitleg, waarom er nou geen enkel kind uit haar vorige klas in deze klas zit.Misschien wel om je kind de gelegenheid te geven uit haar schulp te komen?quote:@ Tomatensoep & Bibine: Misschien heb je inderdaad wel gelijk. Al moet ik zeggen, dat er in haar nieuwe klas al veel vriendengroepjes zijn, waar je waarschijnlijk niet makkelijk tussenkomt.Hoe weet je dat?quote:@ Katrien_Duck: Nee, ze heeft geen klas overgeslagen. Ik bedoel dat er in totaal 4 VWO klassen zijn, en dat zij in haar eentje in 1 van de 4 zit. En haar vriendinnen verspreid over de andere 3.Goh, jouw dochter krijgt het nog lastig in het leven zeg...studeren..verhuizen...van baan veranderen....je kan niet altijd alles voor haar oplossen hoor. Geef haar de kans te groeien en uit haar comfort zone te komen, wat jij doet is alleen maar beperkend.
Bij ons op school ging alles vanaf de vijfde steeds meer door elkaar lopen.

Toen was het eigenlijk een grote groep van 100 leerlingen en je zat dan weer bij die, dan weer bij die in de klas.

Heel anders dus dan de tweede en derde.

In de vierde zat het daar een beetje tussenin.

Heeft ze zelf een idee aan welk vak het ligt dat haar vriendinnen wel blij elkaar zitten en zij niet?

Misschien kan ze overwegen haar pakket aan te passen, als het echt zo heel verschrikkelijk belangrijk voor haar is.
Ja, ga even je pakket (studiekeuze, latere loopbaan..) aanpassen voor een stel meiden die je later wrs nooit meer ziet. Belachelijk idee.
Ik zit te denken, ik had inderdaad op die leeftijd niet meer mijn moeder er op af gestuurd.

Ik had aan het begin van de vijfde een lastige situatie (droom er serieus nog wel eens van, van de stress die dat gaf ) maar t kwam geloof ik niet in me op om mijn ouders daarbij te betrekken.

Meestal stap je naar een docent met wie je goed overweg kunt.
quote:_Hertje_ schreef op 19 augustus 2011 @ 16:58:

Ja, ga even je pakket (studiekeuze, latere loopbaan..) aanpassen voor een stel meiden die je later wrs nooit meer ziet. Belachelijk idee.Als het bijv een kwestie is van aardrijkskunde wisselen voor geschiedenis, of duits voor frans, terwijl je er verder niks mee wilt... Waarom niet?
En ik heb nog steeds contact met mensen van de middelbare school hoor. Belachelijk idee dat dat daarna zomaar over zou zijn.
quote:Moonlight82 schreef op 19 augustus 2011 @ 17:00:

En ik heb nog steeds contact met mensen van de middelbare school hoor. Belachelijk idee dat dat daarna zomaar over zou zijn.Hoezo belachelijk? Ik ken zat mensen die géén contact meer hebben met mensen van de middelbare school. Of zodanig dat ze elkaar 1 keer in het half jaar zien. Maar dat lijkt me geen reden om je studiekeuze erop aan te passen.
Help je dochter inderdaad zelf het probleem op te lossen:

- zij vraagt zelf of ze kan/mag ruilen óf

- ze leert om te gaan met de nieuwe klas.

Als ik terugkijk op mijn schooltijd, hebben mijn ouders met één specifiek (voor mij heel groot) probleem teveel obstakels uit mijn weg gehaald. Er is niet grondig over gesproken, zij regelden het gewoon met school.. Voor mij op dat moment natuurlijk helemaal fantastisch. Maar als ik er op terug kijk, is het niet persé de beste oplossing geweest.

Beter was geweest: veel praten over het eigenlijke probleem en daarvoor een oplossing zoeken.

Succes!
ik heb nog geen reacties gelezen dus wellicht mosterd..

Ik werk zelf op een school en ik weet uit ervaring dat de leiding je dochter niet zomaar in die klas zet. Heeft ze exact hetzelfde vakkenpakket als haar vriendinnen? Stel dat je dochter scheikunde en natuurkunde etc. heeft, en haar vriendinnen hebben meer voor de talen gekozen, dan is het logisch dat ze niet in dezelfde stamgroep zitten. Je kan dan met school bellen maar het is dan niet mogelijk (wij doen het tenminste nooit, niet om te pesten, maar omdat het gewoon niet kan) om haar te verplaatsen.

Bij ons komen er ook altijd tig verzoeken binnen van leerlingen die liever in een andere klas zitten. In het begin was de leiding er super lang mee bezig om te kijken wat mogelijk was en zoveel mogelijk goed te keuren. Vooral in klas 1, 2 en 3. Vanaf klas 4 hebben ze nu steeds meer zoiets van: kom op, je ziet elkaar in de pauze en je maakt snel genoeg nieuwe vrienden. Ze hebben dan toch ook wel een leeftijd waarop dit niet zo'n super groot probleem meer zou moeten zijn. Alleen wanneer er een echt dringende reden is voor het verzoek dan gaan we erop in. Dus bijvoorbeeld als ze bij allemaal leerlingen in de klas komt door wie ze al jaren wordt gepest ofzo. Maar alleen de reden: ik ken hier niemand en mijn vriendinnen zitten in een andere klas, nee, daar kunnen wij niet allemaal op in gaan. Dan horen ze het ook van elkaar: oh, kan je van klas wisselen. En dan wil iedereen (je denkt dat dat wellicht meevalt maar ik weet echt uit ervaring dat er heel veel van dit soort verzoeken zijn). En goed, nogmaals, vaak is er een duidelijke reden waarom een kind in een bepaalde klas geplaatst wordt, vanwege organisatorische redenen.
Ze gaan naar Parijs lees ik, maar dat is dan toch vast met heel vwo 4? Toch niet dat klas a in week 40 gaat en klas b in week 41? Dus dan kan ze wellicht toch nog samen? Of zie ik dat verkeerd..
ok is was wat mosterd zie ik nu

Maar goed, ze kan het altijd proberen natuurlijk, maar ik zou het haar zeker zelf laten regelen. Gewoon een mail sturen naar de teamleider van Vwo4. Ik zou dat niet voor haar doen, in vwo 4 moet je dat soort dingen toch zelf kunnen regelen.

En 1 tip: geef een heel goede reden aan in je mail. Waardoor de teamleider de noodzaak ervan goed in kan zien. Anders zeggen ze wellicht net als bij ons op school: nee, hier kunnen we niet allemaal op in gaan, je leert je klas vanzelf wel kennen (en daar ben ik het ook mee eens). Het kost school ook gewoon veel tijd iedereen in te delen, hangt van alles mee samen, roosters, gegevens in de computer etc. Als er een klaswijziging doorkomt moet dat naar veel diverse afdelingen worden doorgeven. Rooster wordt anders, in de computer moet het in verschillende systemen worden aangepast. Niet handig gewoon, dus vandaar dat ze alleen bij heel goede redenen erop in kunnen/willen gaan. Als het al mogelijk is dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven