Afkortingen die geen afkortingen zijn.....

20-08-2011 21:42 74 berichten
Bij het openen van het topic voel ik mij nu al een zeikerd.....

Maar goed, ik erger mij er aan en ik vroeg mij af of anderen dat herkennen en/of wat zij ervan vinden.

Voordat ik van wal steek, het is gewoon een algemeen dingetje waar ik mij aan stoor. Iedereen, blijf vooral door forummen zoals je het gewend ben

Goed, ik stoor mij aan het gebruik van afkortingen die geen afkortingen zijn. Ik noem maar even een paar die ik net gezien heb in een topic.

ah=aan het

rbw=rijbewijs

En dan heb je ook wat algemenere "afkortingen" zoals op , to , idd, da, ha etc.

Waarom kan iedereen gewoon niet woorden voluit schrijven? Nou ja, ik vermoed gemakszucht. Natuurlijk is idd sneller en makkelijker te schrijven dan inderdaad. Maar ik typ het voor mijn gevoel net zo snel als ik idd moet typen. Ook druist het totaal tegen mijn taalgevoel in om afkortingen te gebruiken die geen afkortingen zijn.

Dus......Ben ik een zeikerd?

Ik gebruik afkortingen die geen afkortingen zijn

Totaal aantal stemmen: 38

1=nee (26%)
2=ja (74%)
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me aan mensen die irriteren aan zeggen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik typ vaak op een telefoon en dan typ ik vaak idd of iig, gewoon omdat ik lui ben.

Sorry
JA! Ik typ best vaak idd.

Die andere niet, alhoewel wel TO ja
Nou iig is iig een bestaande afkorting
quote:calvijn1 schreef op 20 augustus 2011 @ 21:43:

Ik erger me aan mensen die irriteren aan zeggen

Kut! Ik wist het! Ik heb zorgvuldig mijn openingspost nagelezen en ik dacht al dat ik een verkeerde samentrekking gebruikte....

Sorry! Word gelijk verbeterd
quote:Lovestar schreef op 20 augustus 2011 @ 21:46:

[...]

Kut! Ik wist het! Ik heb zorgvuldig mijn openingspost nagelezen en ik dacht al dat ik een verkeerd samentrekking gebruikte....

Sorry! Wordt gelijk verbeterd

Het was een inkoppertje
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 20 augustus 2011 @ 21:47:

[...]

Het was een inkoppertje

Fijn! Nu heb je mijn post gequote waar nog taalfouten in staan.....

Maarre, nog een inhoudelijke bijdrage?
Nee, ik vind je geen zeikerd. :-) Heb hetzelfde hoor. En ik tik ook net zo snel een heel woord als zo'n afkorting. Simpelweg omdat ik juist na moet denken bij zo'n zogenaamde afkorting, en bij een heel woord ratelt het op mijn toetsenbord zónder denken.

Eerlijkheidshalve wil ik wel zeggen dat ik vandaag het woord documentaire (van die 3 van Memphis) tot twee keer toe heb afgekort tot docu. Excusez moi.

'k zl 't nie mir doen.
quote:Lovestar schreef op 20 augustus 2011 @ 21:46:

[...]

Kut! Ik wist het! Ik heb zorgvuldig mijn openingspost nagelezen en ik dacht al dat ik een verkeerde samentrekking gebruikte....

Sorry! Word gelijk verbeterd

Gebrook in plaats van gebruikte. Duhhh!

Nee, maar ik doe het ook. Gewoon luiïgheid. Verder gebruik ik mijn d's en t's áltijd goed. Dus ik vind dat ik dat mag doen. ;)
quote:Lovestar schreef op 20 augustus 2011 @ 21:42:

Tuurlijk is idd sneller en makkelijker te schrijven dan inderdaad. :Hé hé, dan moet je hier ook natuurlijk typen....

Ik forum vaak mobiel, en dan vind ik het teveel gedoe om de woorden voluit te schrijven. Dat gepriegel met dat pennetje op een schermpje dat ook nog eens niet altijd de letter kiest die ik wil... pfff nee dan ga ik lui doen...inderdaad. En als ik in een reactie een aantal keer hetzelfde lange woord typ, wil ik het na de eerste keer ook wel eens afkorten. Dan mag ik het volledige woord toch bekend achten bij de lezers. Bijvoorbeeld: woningbouwvereniging wordt dan wbv. Idd wil ik ook nog wel eens gebruiken, net als TO.

Ik erger me meer aan spelfouten en verkeerde werkwoorden (ik vindt) en fouten als "hun hebben", "me broertje" . Dus....in dat opzicht moet ik helaas stemmen voor Ja.
quote:NepBlond schreef op 20 augustus 2011 @ 21:52:

[...]

Gebrook in plaats van gebruikte. Duhhh!

Nee, maar ik doe het ook. Gewoon luiïgheid. Verder gebruik ik mijn d's en t's áltijd goed. Dus ik vind dat ik dat mag doen. ;)Hahaha! Natuurlijk mág je dat doen.....Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik vind het zo "vervelend" lezen en ik kan mij het moeilijk voorstellen waarom iemand niet bestaande woorden zou afkorten. Maar ja, iedereen zo zijn ding, toch?
Ik gebruik wel onofficiële afkortingen. Deels ontstaan tijdens mijn werk, om snel dingen op te schrijven en te kunnen lezen.

Versterkt door msn, chatten, WhatsApp, enz.
En 'tuurlijk' is wel voluit, vind je?

Ik kan me vreselijk ergeren aan slordig en foutief taalgebruik (me vriend en d/t-fouten) maar blijkbaar wennen de afkortingen sneller, aan een idd, TO of mi/imho erger ik me niet zo snel. Wel als de hele post er vol mee staat, dan wordt het (mi ) irritant.
He verdorie, Soley was me voor..
quote:Soley schreef op 20 augustus 2011 @ 21:54:

[...]

Hé hé, dan moet je hier ook natuurlijk typen....

Ik forum vaak mobiel, en dan vind ik het teveel gedoe om de woorden voluit te schrijven. Dat gepriegel met dat pennetje op een schermpje dat ook nog eens niet altijd de letter kiest die ik wil... pfff nee dan ga ik lui doen...inderdaad. En als ik in een reactie een aantal keer hetzelfde lange woord typ, wil ik het na de eerste keer ook wel eens afkorten. Dan mag ik het volledige woord toch bekend achten bij de lezers. Bijvoorbeeld: woningbouwvereniging wordt dan wbv. Idd wil ik ook nog wel eens gebruiken, net als TO.

Ik erger me meer aan spelfouten en verkeerde werkwoorden (ik vindt) en fouten als "hun hebben", "me broertje" . Dus....in dat opzicht moet ik helaas stemmen voor Ja.

Ah, alweer "betrapt" *gaat snel veranderen*

Ik heb het probleem niet met touchscreen.....>>heeft een HTC Desire Z

Maar heel soms gebruik ik het touchscreen toetsenbord en dan nog schrijf ik hele woorden en ik krijg ook lang niet de woorden die ik wil. Maar dan nog blijf ik stug daarin.
quote:Moosey schreef op 20 augustus 2011 @ 21:58:

He verdorie, Soley was me voor..
Ok maar mogen iig en idd op de lijst van echte afkortingen dan. En ok. aub.
Zolang je gangbare afk. gebruikt die ook iedereen begrijpt.

Is er toch niks aan de hand??
Suc6 is ook niet goed.

Suczes.
Zolang het niet lijkt op een contactadvertentie van vroeger ("vr. zkt. m. v. samenw. of huw.") vind ik het wel best, al moet ik soms wel 2 x (oeps afkorting ) lezen bij sommige posts.
Aan de afkortingen die jij noemt erger ik me niet, maar wel aan van die achterlijke spreektaal-afkortingen die ik hier wel eens langs zie komen, zoals "vanaaf", "haske" en "eig".

"Vanaaf gaan we lekker stappen, heb er haske zin in, maar hoe laat moet jij eig thuiskomen van je ouders?"
quote:_yellowlove_ schreef op 20 augustus 2011 @ 22:02:

Ok maar mogen iig en idd op de lijst van echte afkortingen dan. En ok. aub.

Van mij wel......

*heeft dan minder om over te klagen *
quote:Lotte35 schreef op 20 augustus 2011 @ 22:05:

Suc6 is ook niet goed.

Suczes.Wat is zo moeilijk aan succes schrijven? Boodschap blijft toch hetzelfde? Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom mensen suc6 schrijven....
Ja en ik erger me aan mensen die het woord 'gemakzucht' verkeerd schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven