Geld & Recht alle pijlers

mentorschap

22-08-2011 11:29 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaringen met een ouder die een mentor heeft.

Binnenkort ontvangen wij waarschijnlijk een verzoek om voor de kantonrechter onze mening te geven over het aanstellen van een 'mentor voor mijn schoonmoeder.

Op zich wil ik dit niet direct zien als negatief, maar ik heb er toch nog al mijn vraagtekens bij.

In hoeverrre heeft zo'n persoon beslissingsrecht en wat als de familie het niet met de mentor eens is.

Theoretisch gezien behoort een mentor te handelen in het belang van de client. Maar het belang van de client vind ik persoonlijk een erg ruim begrip. Wat de een in het belang van de client vindt kan voor de ander weleens heel anders liggen.

En wat zijn de taken van een mentor. Mijn schoonmoeder heeft gevraagd of zij ook meegaat naar de tandarts of boodschappen doen, maar dat was dus duidelijk de bedoeling niet. Blijven dit taken voor de familie en wat als haar kinderen dit niet doen. Is het

dan aan de mentor om dit op te lossen.

Een heleboel vragen. Ik hoop dat iemand mij een beetje wijzer kan maken over hoe zoiets in de praktijk werkt.
odi et amo
Wat is de reden om voor haar een mentor aan te stellen? Is dat op haar verzoek of moet dat van iemand?

Krijgt deze ook bevoegheid om over de financiele zaken iets te zeggen net als bij een bewindvoerder?

En kan het meegaan naar een tandarts of supermarkt niet door een van de kinderen worden ondersteund?
Ik denk dat het vooral gaat om het maken van belangrijke beslissingen, regelen van de belastingaanslag/zorgverzekering e.d.

Maar omdat ik het niet zeker weet, hier een linkje van google

http://mentorschapvoorouderen.blogspot.com/

En zo zijn er nog veel meer sites die je wijzer kunnen maken:)
http://www.rijksoverheid. ... chten-van-een-mentor.html

mentorschap handelt dus juist niet over vermogensrechtelijke zaken.
quote:Boarn schreef op 22 augustus 2011 @ 11:38:

Wat is de reden om voor haar een mentor aan te stellen? Is dat op haar verzoek of moet dat van iemand?

Krijgt deze ook bevoegheid om over de financiele zaken iets te zeggen net als bij een bewindvoerder?

En kan het meegaan naar een tandarts of supermarkt niet door een van de kinderen worden ondersteund?

Dat is niet op haar verzoek, maar op verzoek van de bewindvoerder, omdat degene die contactpersoon was (haar dochter) zich nu terugtrekt.

Om verschillende redenen vinden de meeste van haar kinderen dat vrijwilligers dit maar moet doen ofzo, want zij hebben geen tijd/zin/ of wat ook.
odi et amo
De mentor beslist b.v. over wel of niet opname in tehuis, behandelingen ziekenhuis ed.. Die heeft daar de laatste stem in. Dus juist niet de financiële dingen.
quote:evelynsalt schreef op 22 augustus 2011 @ 11:41:

http://www.rijksoverheid. ... chten-van-een-mentor.html

mentorschap handelt dus juist niet over vermogensrechtelijke zaken.Dat is me bekend. Financiele zaken worden al geregeld door de bewindvoerder. Ik vraag me af wat er nu nog eigenlijk overblijft.
odi et amo
quote:hgjb schreef op 22 augustus 2011 @ 11:45:

De mentor beslist b.v. over wel of niet opname in tehuis, behandelingen ziekenhuis ed.. Die heeft daar de laatste stem in. Dus juist niet de financiële dingen.Ook zo'n punt ja. Betekent het dan dat je als client geen beslissingen meer kan nemen. Dat is me een beetje onduidelijk. Dat is toch eigenlijk pas als je wilsonbekwaam wordt verklaard?
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 22 augustus 2011 @ 11:42:

[...]

Dat is niet op haar verzoek, maar op verzoek van de bewindvoerder, omdat degene die contactpersoon was (haar dochter) zich nu terugtrekt.

Om verschillende redenen vinden de meeste van haar kinderen dat vrijwilligers dit maar moet doen ofzo, want zij hebben geen tijd/zin/ of wat ook.Nou hier zakt mijn broek van af. In je vorige topic vertelde je dat schoonzus en zwager het psychisch niet aan konden, dat je eigen man te druk was en jijzelf je niet geroepen voelde omdat dit je schoonmoeder betrof en niet je eigen moeder. Klinkt alweer heel anders he.
quote:lamaatje schreef op 22 augustus 2011 @ 11:46:

[...]

Dat is me bekend. Financiele zaken worden al geregeld door de bewindvoerder. Ik vraag me af wat er nu nog eigenlijk overblijft.Alle niet vermogensrechtelijke beslissingen. Dus: opname in een verpleegtehuis, begeleiding bij de verzorging, beslissingen omtrent medicijngebruik enz.
Waarom is in de eerste plaats een bewindvoerder aangesteld? Is jouw schoonmoeder geestelijk nog wel in orde? Ik vraag me trouwens af of je zomaar onder een bewindvoerderschap uit kunt komen omdat je daar geen tijd of geen zin meer in hebt.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 22 augustus 2011 @ 11:51:

[...]

Nou hier zakt mijn broek van af. In je vorige topic vertelde je dat schoonzus en zwager het psychisch niet aan konden, dat je eigen man te druk was en jijzelf je niet geroepen voelde omdat dit je schoonmoeder betrof en niet je eigen moeder. Klinkt alweer heel anders he.

Miischien moet je beter lezen, want zo staat het er niet.

Wij doen de boodschappen voor haar en alles wat nodig is nu op dit moment. Straks komt er dus waarschijnlijk een mentor en daar wil ik wat meer over weten.
odi et amo
quote:evelynsalt schreef op 22 augustus 2011 @ 11:58:

Waarom is in de eerste plaats een bewindvoerder aangesteld? Is jouw schoonmoeder geestelijk nog wel in orde? Ik vraag me trouwens af of je zomaar onder een bewindvoerderschap uit kunt komen omdat je daar geen tijd of geen zin meer in hebt.Even goed lezen. De contactpersoon trekt zich terug, niet de bewindvoerder.
odi et amo
Schandalig trouwens dat de kinderen niet voor hun moeder willen zorgen........
quote:lamaatje schreef op 22 augustus 2011 @ 12:01:

[...]

Miischien moet je beter lezen, want zo staat het er niet.

Wij doen de boodschappen voor haar en alles wat nodig is nu op dit moment. Straks komt er dus waarschijnlijk een mentor en daar wil ik wat meer over weten.Nogmaals: waarom een bewindvoerder? Is moeder geestelijk niet in orde?
@evelynsalt

Die bewindvoerder heeft ze al jaren, omdat ze niet met rekeningen om kan gaan.

Geestelijk is ze niet in orde, maar ze weet heel goed waar alles

over gaat. Ze begrijpt alleen niet dat ze zelf wel eens in de war is.
odi et amo
!
Wat is de reden dat de bewindvoerder om een mentor vraagt?

En is het, technisch gezien, dan niet beter om curatorschap aan te vragen? Dan combineer je beiden.

Wanneer het puur gaat om praktische ondersteuning en je schoonmoeder de indruk wekt nog prima eigen beslissingen te kunnen nemen over zorg en behandeling dan is het toch niet nodig een mentor aan te stellen?

Of is ze wilsonbekwaam verklaard voor een deel van haar functioneren?
quote:jo12345 schreef op 22 augustus 2011 @ 12:28:

[...]

En jullie vinden het met zijn allen wel lekker makkelijk om anderen voor jullie verantwoodelijkheden op te laten draaien.

Dit soort (dure) voorzieningen zijn bedoeld voor mensen die niemand hebben. Niet voor kinderen die er geen zin in hebben.

En dan vervolgens ook nog gaan lopen zeuren en je er mee bemoeien. Want man oh man dadelijk krijg je nog iets minder erfenis.

Het is om je voor te schamen!

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit zomaar kan omdat familie geen tijd of zin heeft.

Is er niet meer aan de hand TO? Vergeet je iets te vertellen?
TO er bestaat ook nog zoiets als zorgverlof, dan kunnen de kinderen met zijn allen afspreken wie wanneer en wat doet. Dan hoeft er helemaal geen mentorschap aan te pas te komen.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk waar het mentorschap voor aangevraagd wordt. Mijn schoonmoeder heeft symptomen die lijken op schizofrenie, maar dat is nog nooit officieel vastgesteld.

Haar dochter onderhield altijd de contacten tussen moeder en de bewindvoerder en zij trekt zich nu terug. De bewindvoerder heeft in samenspraak met maatschappelijk werk van het verzorgingstehuis een intake met een mentor geregeld.

Dat de mentor in ieder geval contact gaat onderhouden voor moeder met de bewindvoerder is duidelijk, maar ik heb geen idee wat zij nog meer gaat doen. Voor zover ik het zie is zij nog prima in staat om beslissingen te nemen over haar lichamelijke zorg.
odi et amo
quote:evelynsalt schreef op 22 augustus 2011 @ 12:33:

TO er bestaat ook nog zoiets als zorgverlof, dan kunnen de kinderen met zijn allen afspreken wie wanneer en wat doet. Dan hoeft er helemaal geen mentorschap aan te pas te komen.Ik zei al dat behalve wij de rest weinig tot niets doet.
odi et amo
quote:jo12345 schreef op 22 augustus 2011 @ 12:28:

[...]

En jullie vinden het met zijn allen wel lekker makkelijk om anderen voor jullie verantwoodelijkheden op te laten draaien.

Dit soort (dure) voorzieningen zijn bedoeld voor mensen die niemand hebben. Niet voor kinderen die er geen zin in hebben.

En dan vervolgens ook nog gaan lopen zeuren en je er mee bemoeien. Want man oh man dadelijk krijg je nog iets minder erfenis.

Het is om je voor te schamen!

Jij schijnt het het allemaal nogal goed te weten.

Ten eerste is er geen erfenis, alles gaat naar de staat als zij komt te overlijden.

Ten tweede hebben wij het mentorschap niet aangevraagd en ten derde vraag ik me af waar ik over zeur. Ik leg gewoon de situatie uit en ik wil graag weten wat de taken van een mentor zijn.

Als je daar geen antwoord op kan geven, is het misschien beter dat jij je hier niet mee bemoeit, want uit je commentaar blijkt dat je werkelijk niet weet waar het over gaat.
odi et amo
Niet waar. Als het wettelijk erfrecht van kracht is, dan zijn de kinderen de erfgenamen en niet de staat. Die komt pas aan bod, wanneer er helemaal geen erfgenamen zijn.
Al haar kinderen hebben moeten tekenen voor bewindvoering en ook dat ze afstand doen van de erfenis, dit hoorde bij de procedure.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven