De 3 van West-Memphis vrij

20-08-2011 21:24 52 berichten
Vermeende kindermoordenaars VS na achttien jaar vrij

Laatste update: 20 augustus 2011 00:03 info .

LITTLE ROCK - Drie Amerikanen die sinds 1993 gevangen zaten wegens de gruwelijke moord op drie 8-jarige jongens in West Memphis, zijn vrijgelaten.

Er waren twijfels gerezen over hun veroordeling. Toch hebben de mannen, die altijd hebben ontkend, formeel schuld moeten bekennen om vrij te komen. dat meldden Amerikaanse media.

In ruil voor die schuldbekentenissen heeft een rechter het drietal vrijdag veroordeeld tot 18 jaar, precies de tijd die zij al gevangen hebben gezeten.

Twee van de drie mannen zaten sinds hun veroordeling in 1994 een levenslange gevangenisstraf uit, de derde was ter dood veroordeeld.

Satanisch ritueel

De zaak waarin de mannen veroordeeld zijn, deed destijds veel stof opwaaien. Dat had niet alleen te maken met de leeftijd van de slachtoffertjes, maar ook met de manier waarop zij waren omgebracht.

De jongens werden naakt en vastgebonden teruggevonden in een greppel. Er zou sprake zijn geweest van een satanisch ritueel. De verdachten, die toen 16, 17 en 18 jaar oud waren, zouden tot een sekte behoren.

DNA-tests

Later rezen evenwel ernstige twijfels over de schuld van het drietal. Die werden versterkt toen DNA-tests uitgevoerd tussen 2005 en 2007 geen enkel bewijs opleverden dat zij op de plaats van de moorden waren geweest.

In plaats daarvan werden sporen gevonden van onbekenden die nooit in beeld waren geweest bij de politie.

Schikking

Het Openbaar Ministerie besloot uiteindelijk een schikkingsvoorstel te doen. De veroordeelden zouden daardoor op vrije voeten komen, zonder dat er een nieuw proces aan te pas zou hoeven komen.

De aanklagers bleef op die manier een pijnlijke en mogelijk kostbare nederlaag bespaard.

Rehabilitatie

De mannen hebben evenwel aangekondigd dat zij zullen blijven vechten voor volledige rehabilitatie. Zij zeiden slechts met de schikking te hebben ingestemd om degene die ter dood was veroordeeld, uit de dodencel te krijgen.

De zaak trok door de jaren heen veel aandacht. Onder andere acteur Johnny Depp en Pearl Jam-zanger Eddy Vedder verklaarden zich solidair met de verdachten

bron; nu.nl

Ooit heb ik de beklemmende documentaire "Paradise lost" gezien over deze zaak.

Deze drie mannen (toen nog jongens) zijn destijds veroordeeld zonder concreet bewijs, moordwapen of motief.
Alle reacties Link kopieren
wie is das dan terry hobbs? en marc byers (dat is de steifvader waarvan zijn vrouw opeens dood was) die staat nu achter de drie verdachten????

vreemd!!! hij was er het allerheiligste van overtuigd dat die drie het gedaan zouden hebben.
Stiefvader van 1 van de vermoordde kinderen.

Marc Byers staat niet achter de 3 verdachten, wel zijn vrouw oftewel de moeder van 1 van de vermoordde kinderen.

Dat zijn vrouw dood is heb ik trouwens nooit gehoord?
Jawel, Mark Byers staat nu vierkant achter de, nu vrijgekomen, drie en droeg voor hun vrijlating ook het WM3 t-shirt.

De wel erg media***** Mark heeft ook een boek geschreven dus wie weet is het ook een publiciteitsstunt, met die man kun je alle kanten op, geloof ik.

Mark Byers in zijn nieuwe t-shirt
Mark Byers on Fox
Dat is dan zeker pas sinds bekend werd dat ze vrij zouden komen. Huichelaar.
quote:Gravinnetje schreef op 21 augustus 2011 @ 13:33:

Dat is dan zeker pas sinds bekend werd dat ze vrij zouden komen. Huichelaar.

Nee, het is alweer een paar jaar geleden dat hij tot inkeer kwam.

Of "inkeer".

Maar hij heeft zeker gelijk dat het recht niet heeft gesproken toen. Het was een veroordeling gebaseerd op lasterpraatjes en paniek.

Er is werkelijk geen enkel bewijs gevonden wat tot de drie veroordeelden lijdt.

Alleen dan de "bekentenis van Jessie Misskelly.
Heb toen ook de documentaire gezien en heb het altijd proberen te volgen sindsdien. Ben zo blij voor de jongens dat ze eindelijk vrij zijn.
quote:Yavanna schreef op 20 augustus 2011 @ 21:36:

Ik heb ook de documentaire en aantal artikelen gelezen hierover en er is echt veel fout gegaan bij het onderzoek. Jongeren die gedwongen werden een verklaring af te leggen, bebloede handdoeken uit een café kwijt, getuigenissen die nep waren of overdreven, informatie gelekt, DNA kwijt, DNA niet gecontroleerd/verkeerd behandeld, veel te laat na het vinden van de lichamen de forensisch onderzoekers ingelicht (2 uur later!), etc. Echt te gek. waarschijnlijk zijn deze jongens echt onschuldig, er is toaal geen bewijs.

The Bojangles stranger...zoiets? Er kwam diezelfde avond een telefoontje vanuit het café over een bezoeker besmeurd met modder en bloed.

Ik heb er wat over gelezen en er wordt beweerd dat dat David Jacoby zou zijn geweest (vriend van Terry Hobbs, stiefvader van Stevie Branch).

Hij was op bezoek bij Terry Hobbs op de avond van de moord en ook is er DNA van hem gevonden op één van de slachtoffertjes.

Maar op zich vrij onlogisch, lijkt mij, want als het werkelijk David Jacoby zou zijn geweest zou hij zich niet gewassen hebben in het damestoilet van een café maar in Hobb's huis.
Ik kende deze zaak niet. Klinkt als een onderdeel van de satanism scare die begon in de jaren '80... goed dat ze vrij komen.

Hopelijk komt er ooit echt uitsluitsel over de zaak, want deze drie zullen alsnog door veel mensen als schuldig worden beschouwd zolang er geen andere dader(s) worden gevonden.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Jaschenca schreef op 21 augustus 2011 @ 11:04:

[...]

Ohw, sorry, dat was mij niet duidelijk .Ach dat kan verkeren he
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Volgens een artikel in NRC Next werden die jongens destijds als verdachten aangemerkt omdat ze als langharige heavy metal-fans uit de toon vielen in dat conservatieve Redneck gebied. Toen de 17-jarige en zwakbegaafde Jessie Misskellie een bekentenis aflegde en Jason Baldwin en Damien Echols aanwees als mededaders, was de jury overtuigd van hun schuld.

Dat ze nu weer vrijkomen hebben ze in belangrijke mate te danken aan de aandacht die o.a. Eddie Vedder (Pearl Jam) en Ozzie Osbourne (Black Sabbath) bleven vragen voor deze zaak.

Wel moesten voor hun invrijheidstelling instemmen met een "Alford Plea" zodat ze geen schadevergoeding kunnen claimen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Donkeyshot schreef op 22 augustus 2011 @ 15:42:

Volgens een artikel in NRC Next werden die jongens destijds als verdachten aangemerkt omdat ze als langharige heavy metal-fans uit de toon vielen in dat conservatieve Redneck gebied. Toen de 17-jarige en zwakbegaafde Jessie Misskellie een bekentenis aflegde en Jason Baldwin en Damien Echols aanwees als mededaders, was de jury overtuigd van hun schuld.

Dat ze nu weer vrijkomen hebben ze in belangrijke mate te danken aan de aandacht die o.a. Eddie Vedder (Pearl Jam) en Ozzie Osbourne (Black Sabbath) bleven vragen voor deze zaak.

Wel moesten voor hun invrijheidstelling instemmen met een "Alford Plea" zodat ze geen schadevergoeding kunnen claimen.

Omdat ze ook eerst hun schuld moesten bekennen, want anders werden ze niet vrij gelaten.

Ik vind het een schandalig systeem, het zal je maar overkomen! Achter slot en grendel vanwege een ordinaire heksenjacht.

Kunnen ze nog wel een schadevergoeding krijgen wanneer de daadwerkelijke moordenaar(s) boven water komt?

Of is de zaak nu ook meteen gesloten met de opdrongen "bekentenis"?
Als het aan forum-user mayhem en een hoop anderen in het Doodstraf-topic had gelegen, waren deze mannen allang gefrituurd op de elektrische stoel. Nu hebben ze staat immers alleen maar geld gekost!

Maar de mensen die in dat topic voor de doodstraf waren, zullen hier wel niet durven posten.
quote:Vilma schreef op 22 augustus 2011 @ 18:22:

[...]

Omdat ze ook eerst hun schuld moesten bekennen, want anders werden ze niet vrij gelaten.

Ik vind het een schandalig systeem, het zal je maar overkomen! Achter slot en grendel vanwege een ordinaire heksenjacht.

Kunnen ze nog wel een schadevergoeding krijgen wanneer de daadwerkelijke moordenaar(s) boven water komt?

Of is de zaak nu ook meteen gesloten met de opdrongen "bekentenis"?

Nee, de "Alford plea" zit anders in elkaar. Hun onschuld wordt erkend maar zij moeten erkennen dat er voldoende geloofwaardig bewijsmateriaal voorhanden was zodat het niet verwijtbaar is dat ze schuldig werden bevonden. Dat is de deal.

Dan heeft de Staat namelijk niets verwijtbaars gedaan en is er geen grond voor schadevergoeding.

Het bllijft een krom systeem en erg onbevredigend. Het enige positieve is dat ze eindelijk worden vrijgelaten.
quote:Donkeyshot schreef op 22 augustus 2011 @ 22:55:

[...]

Nee, de "Alford plea" zit anders in elkaar. Hun onschuld wordt erkend maar zij moeten erkennen dat er voldoende geloofwaardig bewijsmateriaal voorhanden was zodat het niet verwijtbaar is dat ze schuldig werden bevonden. Dat is de deal.

Dat vind ik eigenlijk nog veel weerzinwekkender. Zo van:

"We weten dat jullie onschuldig zijn, maar als jullie niet publiekelijk zeggen dat ons niets te verwijten valt, laten we jullie alsnog wegrotten in de cel".

Dit toont maar weer eens aan dat de US een moreel compleet failliete samenleving is.
Op Wiki staat oa. ook de informatie over de Alford plea en

veel info over de werkwijze van de WMPD

update;

Damien Echols is met zijn vrouw naar NY gevlogen, en schijnt niet meer te willen terugkeren naar Arkansas, Jason Baldwin is naar Callifornië gegaan en alleen Jessie Misskelly is in Arkansas gebleven bij zijn familie.
quote:voldemort schreef op 23 augustus 2011 @ 00:28:

[...]

Dat vind ik eigenlijk nog veel weerzinwekkender. Zo van:

"We weten dat jullie onschuldig zijn, maar als jullie niet publiekelijk zeggen dat ons niets te verwijten valt, laten we jullie alsnog wegrotten in de cel".

Dit toont maar weer eens aan dat de US een moreel compleet failliete samenleving is.Eensch. Het is trouwens ook mede een gevolg van de doorgeschoten claimcultuur in Amerika waar uiteindelijk vooral advocaten beter van worden. Als je mensen zo lang onterecht opsluit moet je enorme sommen (gemeenschaps-)geld ophoesten als blijkt dat er een fout gemaakt is. Dus worden dit soort kromme constructies bedacht.
Dus een land van ruim 300 miljoen inwoners is 'moreel failliet' omdat gebleken is dat een stel mensen ten onrechte zijn veroordeeld, vervolgens zijn vrijgelaten maar dan wel nadat ze hebben moeten verklaren dat er geloofwaardig bewijsmateriaal was?

Het is allemaal niet heel fraai en hoe dan ook is er groot persoonlijk leed aangericht dat niet terug te draaien is.

Tegelijkertijd is het een zeer klein maar bekend risico dat sommige mensen zo de schijn tegen hebben dat ze worden veroordeeld voor niet gepleegde misdaden. Ook in Nederland komt dit voor, zie o.a. de zaak Lucy de B en de beruchte Schiedamse Parkmoord. Er was kennelijk geloofwaardig bewijsmateriaal dat rechters voor wettig en overtuigend hielden, anders waren de veroordelingen er niet gekomen. Is Nederland nu ook moreel failliet?
Je mist het punt ondernemer.

Het gaat er niet om dat die mensen ten onrechte veroordeeld zijn. Het gaat er om dat ze eerst moeten erkennen dat er voldoende bewijsmateriaal tegen hen pleitte zodat de onterechte veroordeling nooit meer onderzocht kan worden en er geen schadevergoedingen kunnen worden geclaimd voor 18 jaar vrijheidsberoving.

Pas als ze zich daarmee akkoord verklaren worden ze in vrijheid gesteld, eerder niet.

Dat is uiterst laakbare chantage door de staat en een rechtsstaat onwaardig.
En ze zijn ermee akkoord gegaan omdat anders 1 van hen geëxecuteerd zou worden. Er was dus geen keus, al is dit überhaupt geen keus. Je verklaart jezelf schuldig en je bent vrij of je bent schuldig en blijft de rest van je leven in het gevang (of de doodstraf voeren ze uit).
quote:Donkeyshot schreef op 23 augustus 2011 @ 13:22:

Je mist het punt ondernemer.

Het gaat er niet om dat die mensen ten onrechte veroordeeld zijn. Het gaat er om dat ze eerst moeten erkennen dat er voldoende bewijsmateriaal tegen hen pleitte zodat de onterechte veroordeling nooit meer onderzocht kan worden en er geen schadevergoedingen kunnen worden geclaimd voor 18 jaar vrijheidsberoving.

Pas als ze zich daarmee akkoord verklaren worden ze in vrijheid gesteld, eerder niet.

Dat is uiterst laakbare chantage door de staat en een rechtsstaat onwaardig.

Daarbij zijn ze bewust vals veroordeeld, het waren makkelijke slachtoffers van de staat aangezien het "maar trailertrash"was wat bepaald niet geschoold was.

Kort geleden is er toevallig nog een keer de documentaire getoond bij http://investigation.discovery.com/
quote:ronniemitchel schreef op 23 augustus 2011 @ 19:01:

[...]

Daarbij zijn ze bewust vals veroordeeld, het waren makkelijke slachtoffers van de staat aangezien het "maar trailertrash"was wat bepaald niet geschoold was.

Kort geleden is er toevallig nog een keer de documentaire getoond bij http://investigation.discovery.com/Het zal me niets verbazen wanneer er ooit nog eens iets heel smerigs uit die beerput omhoog komt borrelen wat wijst in de richting van de WMPD etc.
Grappig. Ik zit net de film te kijken die over deze zaak gemaakt is "Devil's Knot".

Ik googlede net op The Memphis Three en kom op mijn eigen vivaforum terecht.
Waren het de illuminatie?
quote:yasmijn schreef op 26 september 2014 @ 14:31:

Grappig. Ik zit net de film te kijken die over deze zaak gemaakt is "Devil's Knot".

Ik googlede net op The Memphis Three en kom op mijn eigen vivaforum terecht.

Is "Devil's knot" een goeie film?

'k Wist niet eens dat er een film over was gemaakt, ken alleen de documentaire.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven