Jam

28-08-2011 00:22 56 berichten
Vandaag voor het eerst jam gemaakt. Vanwege een erg goede appel-oogst heb ik kilo's en kilo's appels, en daar kun je natuurlijk o.a. goed jam van maken.

Ik heb appel-bosbessenjam gemaakt. Wie heeft er nog meer een lekker recept voor jam? Met of zonder appels maakt niet uit, want ook andere vruchten doen het goed dit jaar (b.v. de peren).
Oh, overigens, de door mij gebruikte verhoudingen: 750 gr stevige zure appels in kleine blokjes, 250 gr bosbessen, even koken (kort even pureren met de staafmixer) en dan 300 gr "geleisuiker speciaal" erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kookboekje met recepten om jam te maken, zal morgen even kijken. Het liefst met appel?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
kun je geen appelstroop maken? Ook lekker en kan ook met peren.
Ik maak het nooit zelf, maar ik krijg trek van dit topic! *snelt naar keuken voor een boterham met Poolse, door schoonoma gemaakte abrikozenjam*
@patricia: schoonoma lief aankijken voor een receptje?

@MV: alle recepten zijn welkom wat mij betreft. Voor mijzelf zijn nu de appelrecepten extra interessant, maar over twee weken is er een hele boom vol peren langzamerhand rijp, en andere mensen zijn misschien wel weer geinteresseerd in andere jams. Dus als je iets interessants hebt en je bent in de gelegenheid het hier neer te zetten, graag!

@starshine: goed idee, dat vind ik ook heel lekker...even googlen!
en natuurlijk appelcompote, perencompote, appel-abrikozencompote, appel-perencompote.

Lekker hoor. Van waar die luxe van zoveel fruit? Heb je een boomgaard?
vorig jaar hebben we uit Frankrijk trouwens een potje appel-lavendelgelei meegenomen.

Heel typisch, het lijkt qua structuur op honing, maar dat is het niet. Maar superlekker, vooral op pannenkoeken of geroosterd brood.
@Teigera, ik zal het proberen, mijn vriend zou waarschijnlijk niet weten hoe hij ingredienten moet vertalen, dus dat wordt nog lastig denk ik
oh kijk een recept gevonden

http://www.smulweb.nl/recepten/1340196/Appel-gelei

zonder lavendel wel.

Maar volgens mij volstaat een takje lavendel in het potje (dat zat er bij ons tenminste in)
@starshine: mijn ouders hebben een grote tuin, met daarin veel fruitbomen, - struiken en groente. Nu zijn zij twee maanden op vakantie, en nu mogen wij (de kinderen) dus de hele tuin leeghalen zoveel als we maar willen.

Appelmoes is er al in grote hoeveelheden gemaakt (ik geloof dat we de appelmoes van vorig jaar nog niet eens op hebben) en appelplaattaart ook, evenals appelcake (Moscovisch gebak).

Een sappers heb ik niet, dus appelsap maken gaat niet. Maar jam maken kan dus wel (en potjes jam kun je ook weer leuk weggeven). Tot mijn verbazing was er nog geen topic gewijd aan jam, dus ik dacht misschien zijn er meerdere mensen die dat interessant vinden.

Appelstroop maken blijkt trouwens niet moeilijk te zijn, al duurt het wel lang. Maar leuk klusje voor een vrije dag. En, bijkomend voordeel, appel-perenstroop is nog lekkerder!

Die appel-lavendelgelei klinkt lekker! Ook nog wel een goede optie. Ik heb dit jaar uit Frankrijk lavendelhoning meegenomen, ook zo lekker .

@Patricia: ach, proberen kan altijd... als de hoeveelheden maar kloppen, dan komt het wel goed.
Teigie, ik ga morgen even voor je kijken, en het hier posten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Appel- (of appel-peren) stroop zelf maken: http://eten-en-drinken.in ... l-peren-stroop-maken.html .

@MV: graag, ik ben benieuwd!
Ik maak regelmatig jam. Pas geleden kiwi-jam gemaakt (iemand had ons keiharde kiwi's gegeven die zo eigenlijk niet te eten waren) en ook wel eens jam gemaakt van rozenbladeren. Abrikozen, peren, kweeperen, druiven, etc. Als ik een restje heb wat niet op gaat maak ik er vaak jam van.

Ik gebruik de helft van het gewicht van de vruchten aan suiker (dus 2 kg aardbeien bijv. dan 1 kg suiker). Dat laat ik inkoken, dan doe ik er wat citroenzuurpoeder bij, om bederf te voorkomen. Vaak laat ik het nog een tijdje in de zon staan, nadat ik het gekookt heb (maar goed, ik woon in het Midden-Oosten en hier is het heet en kan dat).
nou succes ermee (ik ben jaloers)

echt die appel-lavendelgelei proberen hoor!
@sasati: kiwi-jam klinkt interessant. Daar doe je verder geen andere vruchten in, alleen kiwi en suiker? Heb je tips voor leuke combinaties?

@starshine: thanks, het komt vast wel goed. En die gelei hou ik in gedachten, lijkt me heel lekker op geroosterd brood.
Ik ben gerechten aan het zoeken voor een kilo pruimen die ik heb en zocht hoe er een likeur van te maken. Toen zag ik een kopje chutneys, nou ben ik daar gek op dus ik kijken, zag ik iets met appels dus moest even aan je denken; (ik zou boerenjongens erin doen ipv rozijnen )

Chutney van Appels en Uien

voor 5 potten van 300 gram

Ingredienten:

1 kilo rode uien (zoeter dan gewone uien maar je kunt eventueel ook gewone uien gebruiken)

500 gram moesappels

3 tenen knoflook

4 deciliter appelazijn of witte wijnazijn

300 gram suiker

2 theelepels koenjit

1 theelepel kerriepoeder

1 theelepel witte gemalen peper

1 theelepel zout

2 theelepels gemberpoeder

1 theelepel kaneelpoeder

200 gram blanke rozijnen

Recept:

Pel de uien en snijd ze in ringen. Schil de appelen, verwijder klokhuizen en snijd ze in stukjes. Pel de knoflook en pers ze uit. Doe de uien, knoflook en appel met 1 deciliter azijn in een pan en kook dit zachtjes 20 minuten tot alles zacht is en het vocht vrijkomt. Voeg dan suiker, kruiden en rozijnen toe en kook dit nog een kwartiertje. Voeg dan de rest van de azijn toe en laat dit nog 20-30 minuten pruttelen tot de chutney de gewenste dikste heeft. Schep dan de hete chutney in met kokend water gesteriliseerde

potten, sluit ze af en laat ze ondersteboven afkoelen. Na 4 weken "op smaak", 12 maanden houdbaar.
Dat klinkt best lekker, MV. Pas geleden is er toch ook een topic geopend over chutneys, als ik me niet vergis?

Teigera, ik heb die keer alleen kiwi gebruikt, het was ook vooral een experiment. Ik maak eigenlijk nooit combi's, maar dat is wel een leuk idee. Ik ga ook eens kijken voor die appelstroop, want dat kan ik hier niet krijgen en is wel lekker voor bijv. pannekoeken.
@sasati: ik zou denken dat alleen kiwi's niet zoet genoeg zouden zijn voor in jam. Maar dat ging wel goed dus? En niet vervelend om allemaal pitjes in je jam te hebben, of heb je het gezeefd?

@MV: helaas ben ik geen heel grote fan van uien, dus een uien-appelchutney gaat m hier niet worden denk ik. Maar ik snap wel dat t een lekker recept is voor als je er wel van houdt!
De jam was zoet genoeg, Teigera. En de pitjes vond ik eigenlijk geen probleem. Dus het is zeker een poging waard.
Ok, bedankt sasati, het klinkt lekker.
Teigie, ik heb een klein kookboekje over Jam, marmelade en chutney. Van Quick & Tasty , heb er vele boekjes van, kosten maar 1 euro per stuk.

Ik heb een foto gemaakt van de register, zit er iets bij wat je lekker lijkt? Dan kan ik het recept voor je overnemen.

Wauw MV, dat ziet er lekker uit! Ik ben heel benieuwd naar de "jam van gedroogde vijgen", "rabarber-dadelchutney", "rabarber-sinaasappeljam" en "appel-muntchutney".

Wat een leuk boekje zeg. Ik heb ook veel van dat soort boekjes, maar niets over jam. Wat lief dat je de moeite neemt.

Afgelopen weekend heb ik appel-nectarinejam gemaakt: 400 gr nectarines, 350 gr appels, 300 gr geleisuiker. Erg lekker! Ben al begonnen met uitdelen van de jam aan anderen, die dat leuk vinden.
Teig, ik zal het vanmiddag even voor je posten.
Teigera, ik heb 'm nog niet gemaakt maar velen schijnen 'm lekker te vinden:

Dit heb je nodig:

1800 gram aardbeien (schoon)

200 gram rabarber (schoon)

1 pak van Gilse geleisuiker van 500 gram

1 pakje Marmello 1

Gebruik mooie, rijpe, zoete aardbeien. Was de aardbeien en verwijder daarna de kroontjes. Let erop, dat je dat nooit andersom doet. Dan zuigen de aardbeien het waswater op. Doe 1800 gram gewassen, ontkroonde en in stukjes gesneden aardbeien in een grote pan.

Neem dan 200 gram gewassen en in heel kleine stukjes gesneden rabarber en voeg die aan de aardbeien toe.

Neem 1 pak van Gilse geleisuiker van 500 gram (voor 1 kilo fruit). Doe 1 flinke eetlepel van de suiker apart in een kopje. De rest gaat bij de aardbeien/rabarber. Als je niet teveel haast hebt, kan je de aardbeien/rabarber met suiker eerst een paar uur laten staan. Dan trekt de suiker in het fruit. Heb je geen geduld, dan ga je meteen aan het koken.

Je brengt de aardbeien/rabarber met suiker aan de kook. Intussen meng je 1 zakje Marmello 1 (voor 1 kilo fruit) met de geleisuiker die je apart hield in het kopje.

Roer af en toe met een houten lepel in de pan. Zodra het aardbeien/rabarbermengsel kookt, zet je het gas laag. De fruitmassa moet zachtjes blijven pruttelen. Blijf nu gedurende 3 minuten roeren met de houten lepel. Dan strooi je het suiker/marmello-mengsel in de kokende massa. Nu nog 1 minuut al roerend laten koken. Klaar is je jam.

Doe de jam zo heet mogelijk in brandschone potjes met een klikklak-dekseltje. Draai de dekseltjes er meteen op en zet de potten op z'n kop. Je kunt uiteraard ook weckpotjes gebruiken.

Deze jam bevat weinig suiker. Dat komt de smaak zeer ten goede. Het is de meest fruitige jam die je ooit geproefd hebt. Het lage suikergehalte heeft wel invloed op de houdbaarheid. Ik zou zelf zo'n beetje 6 tot 9 maanden houdbaarheid aanhouden.

Ik heb in het verleden wel jam gemaakt van aardbeien, appel en een vleugje nectarine was ook lekker.

En recent is er een chutneytopic geopend door pompedom, daar zag ik wel lekkere dingen staan op basis van tomaten en uien onder andere. Dus soort hartige jam voor bij vlees of pannenkoek.

Oh ja, qua bovenstaand recept, het staat er wat vreemd, want 500 gr. suiker, maar dat is dus per kg fruit en de rest van het recept gaat uit van 2 kg fruit. Wat de genoemde Marmelo is moet ik zelf nog googlen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven