Jam

28-08-2011 00:22 56 berichten
Vandaag voor het eerst jam gemaakt. Vanwege een erg goede appel-oogst heb ik kilo's en kilo's appels, en daar kun je natuurlijk o.a. goed jam van maken.

Ik heb appel-bosbessenjam gemaakt. Wie heeft er nog meer een lekker recept voor jam? Met of zonder appels maakt niet uit, want ook andere vruchten doen het goed dit jaar (b.v. de peren).
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, als je die hebt, jam van kruisbessen is ook lekker, moeten ze wel een beetje rijp zijn en nog lekkerder als je het kunt mengen met rode (aal)bessen of wat bramen of zo.
Ananasjam is ook lekker, aardbeien/rabarber maak ik ook vaak. Sinaasappel/aardbei, bosbessenjam, gele pruimen met appel is ook een succes.

Ik gebruik altijd marmello met rietsuiker of gewone suiker.
Leuk topic!

Ik heb dit weekend jam gemaakt van 1250 gr pruimen, een paar handenvol blauwe bessen die ik over had, wat citroensap en citroenrasp en 500 gr geleisuiker (voor halva-jam geloof ik, dus niet extreem zoet). Erg geslaagd!
Teig, ik las dat je op 17 sept. gratis appels kan plukken bij sommige boeren dus mocht je nog meer appels nodig hebben dan weet je het.

Ik ga even foto' s voor je maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als je op de foto klikt moet je hem groter zien;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@thee: interessant recept van de aardbeien en rabarber! Ik heb even Marmelo gegoogeld, je kunt het via internet kopen en dan vind ik dit:

Traditioneel wordt bij het maken van jam veel suiker gebruikt. De jam smaakt dan meer zoet dan fruitig. Met minder suiker proef je het fruit veel beter. Voor een stevige gelei moet je de vruchten lang koken. Met behulp van Jammakers is slechts één minuut koken voldoende. Zo blijven smaak, geur en kleur van het fruit bewaard.

Het geleermiddel is een poeder op basis van pectine uit vruchten. Er zijn citroenzuur en fructose (en suiker bij nr 2) toegevoegd voor het vereiste zure milieu en het oplossen van de pectine.

@MV: dankjewel voor de recepten! Het ziet er allemaal goed uit. Vooral die met rabarber en de jam met vijgen, yummie... Maar de chutney lijkt me weer heerlijk bij Indiaas eten! Als ik het goed lees, staat er bij de vijgenjam een zinnetje (bij punt 4): "de jam doet het voortreffelijk in combinatie met" en staat daar dan ijs? Ik kan het net niet goed lezen...

Is rabarber nog in t seizoen eigenlijk, of moet ik wachten tot volgend jaar? Even goed opletten bij de groenteboer!
quote:Blackdress schreef op 05 september 2011 @ 13:33:

Ik gebruik altijd marmello met rietsuiker of gewone suiker.Waarom kies jij voor Marmello met (riet)suiker? Ik ben een jam-newbie, wil graag leren waarom jij dat anders doet.
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 september 2011 @ 17:29:

Teig, ik las dat je op 17 sept. gratis appels kan plukken bij sommige boeren dus mocht je nog meer appels nodig hebben dan weet je het.Hahaha, alsjeblieft niet, ik kan de tuin van mijn ouders hier ook wel voor open stellen, dan komen we wat sneller van de appelen af!
@Teigera, ik koop marmello altijd bij de natuurwinkel. Wil liever geen geleisuiker/gelatine gebruiken. Dus vandaar dit natuurlijke alternatief. En inderdaad, je gooit de poeder erbij, kookt nog 1 minuut en het is klaar om in de potten te gaan. Ik kook zo al jaren mijn eigen jam.

Rabarberseizoen is inmiddels wel voorbij, maar misschien nog wel verkrijgbaar. Aardbei met rabarber is een erg lekkere jamcombi!

Succes!
quote:Teigera schreef op 05 september 2011 @ 21:00:

@MV: dankjewel voor de recepten! Het ziet er allemaal goed uit. Vooral die met rabarber en de jam met vijgen, yummie... Maar de chutney lijkt me weer heerlijk bij Indiaas eten! Als ik het goed lees, staat er bij de vijgenjam een zinnetje (bij punt 4): "de jam doet het voortreffelijk in combinatie met" en staat daar dan ijs? Ik kan het net niet goed lezen...

Graag gedaan!

Ja er staat de jam doet het voortreffelijk in combinatie met ijs; gebruik echter niet teveel, want het is een zeer machtige jam.

Tip; pectine, zuur en suiker zijn in de juiste verhoudingen nodig om ervoor te zorgen dat de jam goed dik wordt.

*mocht er meer niet goed te lezen zijn dan zeg je het maar.
@Blackdress: ok, geleisuiker is niet natuurlijk (genoeg) dus, vandaar. Ik maak me daar meestal wat minder druk om dus ik hou het wel bij de geleisuiker denk ik. Maar bedankt, dat weet ik dan ook weer. En de aardbei met rabarber onthou ik, ik hou erg van rabarber dus dat lijkt me geen straf.

@MV: dankjewel, de rest kon ik prima lezen. Alleen over het woordje "ijs" twijfelde ik.
Teig, even offtopic maar omdat je zoveel appels hebt, is een appelkwarkcake met amandelen nog iets voor je? Mijn moeder maakte het altijd en ik kan je zeggen dat hij heerlijk is, als ik appels had dan had ik hem zelf nog gemaakt.

(mocht je het willen dan zet ik het recept hier voor je neer)

Hey MV, dankjewel. Ik heb de afgelopen weken al heel veel taarten en cakes gemaakt, ik bak graag en eet graag taart . Maar ik moet daarmee stoppen, want het is veel teveel calorieen! Vandaar dat ik andere dingen probeer met de appels, en dus o.a. bij jam uitkwam. Ziet er wel goed uit trouwens die taart. Staat hij ook niet in het "goddelijke taarten"- topic? Ik heb het idee dat ik m weleens eerder gezien heb!
Ja klopt Teig, ik heb het recept daar ook een keer gezet. Ik wilde ook graag mee doen . Ik heb maar iets van 4 taarten in mijn leven gemaakt. In mijn eentje maak je toch geen taart en ik ben niet een hele grote taart eter, ik ben meer van de hartige dingen, hartige taarten daarin tegen wel heerlijk.

Nee maar omdat die cake echt heerlijk was en met appels en gezond met kwark dacht ik, even kijken of ik hem aan jou kon slijten .
Haha, MV, ik had hem dus al gezien!! En hij past beter op het taarten-topic dan hier denk ik .

Overigens heb ik n.a.v. sasati's tip hier over kiwi-jam, inmiddels gele kiwi's gekocht. Daar ga ik dit weekend jam mee maken, samen met de appels (tja, die appels, daar moet ik echt nog even mee aan de slag).
Zojuist de appel-gele kiwi jam gemaakt, hij staat nu af te koelen. Het rook in ieder geval al goed en de jam is prachtig geel van kleur.
Ha, vandaag wordt een jam-dag! Ga voor het eerst jam maken.

Ik heb gister heel goedkoop 3 kilo appels gekocht (paar voor de jam, van de rest maak ik appelmoes). En ik heb laatst bramen geplukt, in de vriezer gegooid, dus die moeten er ook bij. Schijnt een lekkere combi te zijn, dus dat komt mooi uit!

Nu heb ik geleisuiker speciaal. Maar ik wil het liefst zo weinig mogelijk hiervan gebruiken, want houd niet van zulke zoete jam. Wilde eigenlijk nog Marmello kopen, maar had geen tijd meer om naar de natuurwinkel te gaan.

Mijn vraag: wat is het minimale aantal gram geleisuiker dat ik moet gebruiken om stevige jam te maken van 1 kilo fruit? In appels zit pectine, dat schijnt ook te helpen om op te stijven? Wie weet raad?
Je hebt suiker niet alleen nodig om stijf te worden maar ook om langer te bewaren. Je kunt ook citroenzuur gebruiken om je jam langer goed te houden. Anders moet je toch zeker zo'n 750 gr. suiker gebruiken om 1 kilo fruit.
@ennelin: ik gebruik ook geleisuiker speciaal, ik hou me aan het voorschrift op de verpakking (uit mijn hoofd 100 gr suiker per 250 gr fruit) en ik vind de jam niet te zoet. En voor mij hoeft jam ook niet al te zoet te zijn.
Oooh ja, was vergeten dat de suiker ook voor houdbaarheid zorgt!

Nou, dan houd ik me netjes aan de 'regels'. Bedankt voor de reacties!

Maar wat ik me dan meteen afvraag: ik wil dus ook appelmoes maken. En dan in een pot doen. Maar meestal maak ik appelmoes zonder suiker (maar met honing bv). Die gooi ik dan in de vriezer. Maar als ik het nu in een pot wil bewaren, moet ik er dan wél suiker bij doen?
@ennelin: mijn ouders maken jaarlijks zelf appelmoes en zij gebruiken geen suiker. Wel kaneel, dat is wel erg lekker erin. Ze bewaren het in de vriezer en dat blijft zeker een jaar goed.
Zo, jam is goed gelukt!

Heb als laatste ook nog een potje appel-limoen-munt jam gemaakt. Ach ja, was toch appels aan het koken, dus heb daar een deel van gebruikt voor deze uitprobeersel-jam. Ben benieuwd! Warm proefde het al erg lekker!

En de appelmoes: heb een deel in de vriezer gegooit. Die blijft dan sowieso goed. En ik heb een weckpotje gevuld. Daar ga ik gewoon mee proberen hoe lang dat goed blijft. Ik open dan over 2 weken ofzo de pot, en kijk hoe het met de inhoud gaat! Bewaar deze wel in de koelkast, trouwens.

Maar al met al vond ik het jam-maken erg leuk en makkelijk! Ga maar weer potjes verzamelen voor de volgende keer!
Leuk dat het zo goed is gelukt! Ik vind het ook erg leuk om te doen. Ik bewaar alle lege potjes etc. al een paar jaar, dus dan heb je zo een hele voorraad!

Succes ermee!
Vandaag weer jam gemaakt, deze keer van appels - witte druiven - limoen (beetje sap en een beetje schilletjes). De kleur is mooi lichtgroen en het ruikt heerlijk. Nu nog even geduld om het morgenochtend te kunnen proeven.

Ik denk toch dat ik geen appelstroop ga maken. Heb het wel overwogen, maar ik zie dat je kilo's en kilo's appels nodig hebt voor uiteindelijk een potje stroop. En het is nog niet zo gemakkelijk te maken ook als je geen sap kunt persen.

@starshine: ik heb nog even gekeken naar je link van de appelgelei. Het klinkt namelijk erg interessant. Maar waar kun je lavendel kopen (behalve in pot in tuincentrum, waar het nu geen seizoen voor is)?
quote:Teigera schreef op 17 september 2011 @ 21:51:

@starshine: ik heb nog even gekeken naar je link van de appelgelei. Het klinkt namelijk erg interessant. Maar waar kun je lavendel kopen (behalve in pot in tuincentrum, waar het nu geen seizoen voor is)?

oei dat is wel een probleem ja.

Nou lavendel is in principe wel een keukenkruid, dus misschien is het gedroogd te krijgen op de beter gesorteerde kruidenafdeling?

Anders misschein een lavendel in pot kopen en die binnen opkweken? Maar ik heb geen idee of elke lavendel eetbaar is.

Maar goed, er hoef alleen maar een takje in de pot en het recept is zelfs zonder lavendel, dus als je het niet hebt, kan je toch maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven