Mosselen

04-09-2011 17:46 54 berichten
Hoe eet jij ze het liefst?

Wij het liefst met witbrood en/of patat en in ieder geval whiskeysaus.

En het liefst gekookt in bier of witte wijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmm als ze in de bonus zijn dan toch maar eens een zelfgemaakte versie maken met tomaat. Ik ga ff googelen.

De thaise versie klinkt ook goed
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 14:55
Reden: daarom
% gewijzigd
Als iemand een recept heeft van die Thaise mosselen, lees ik het graag!
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Ook op z'n Thais.

Met Thaise groente, knoflook, cintroengras en kokosmelk vissaus en currypasta (groen of rood) koken.

Maar moet er wel zin in hebben, op middelbare school eens een mossel moeten ontleden en heb echt jaren geen mossel aan kunnen raken haha.
quote:Bijenkoningin schreef op 04 september 2011 @ 18:57:

Ook op z'n Thais.

Met Thaise groente, knoflook, cintroengras en kokosmelk vissaus en currypasta (groen of rood) koken.

Gewoon alle ingrediënten uit de supermarkt en alles tegelijk erin mikken (heb nog nooit zelf mosselen klaargemaakt)?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 14:56
% gewijzigd
quote:suikervrij schreef op 04 september 2011 @ 18:03:

[...]

Mogen wij het recept van je vissaus? En maak je die whiskeysaus ook zelf?

Vissaus, recept staat ook op het 'retourvoertoppers' topic maar ik zet 'm hier ook gewoon nog een keer:

Viskruiden van Silvo of Stegeman heb je nodig, daar valt en staat de boel mee. Ik koop ze zelf in verpakkingen van 4 bussen in de groothandel om niet zonder te zitten.

Doe een scheut (2 eetlepels) olijfolie in een kom

Een (of twee) theelepels viskruiden (van Silvo dus)

Flink wat knoflook, ik doe zelf wel 5 tenen, al naar gelang de hoeveelheid die ik maak.

het sap van 1 citroen

het sap van 1 limoen

een scheut (twee eetlepels) japanse sojasaus

honing naar smaak

verse groene peterselie en bieslook fijngeknipt of gesneden naar smaak (ik doe altijd lekker veel)

Roer dit door elkaar. Een zoet/zout/zuur goedje, spectaculair bij vis en kip. Wil je het wat indikken? Doe dan wat meer olijfolie.

Whiskysaus:

1 deel ketchup

5 delen mayonaise/halvanaise/fritessaus

1 dopje whisky

limoensap naar smaak

een paar druppels gembersiroop

een flinke mespunt cayennepeper (ik vind het erg lekker, dus ik gebruik wat meer cayennepeper, gewoon even proeven wat je lekker vindt)
quote:panadol schreef op 04 september 2011 @ 18:48:

[...]

Ik heb ze 2 weken geleden bij de visboer gekocht van Prins en dingenmans en ik was er niet over te spreken.Slechte kwaliteit duur en kleine en grote mosselen door elkaar met als gevolg dat kleine mosselen gummie balletjes zijn als de grote gaar zijn.

Ik heb het ook tegen de visboer gezegd en die gaf me gelijk hij was al overgestapt op een ander merk omdat hij veel klachten had gehad.schandalig en jammer,wilde de visboer jou nog iets tegemoet komen?
Oooh lekker mosselen! Heb ze echt leren eten door mn vriend en schoonfamilie. Geen idee hoe ik het klaar moet maken, want mn schoonmoeder maakt het altijd, met zelfgemaakte knoflooksaus en frietjes eten wij het.

Het heeft bij ons ook altijd iets gezelligs mosselen eten. Wanneer een van ons er trek in heeft vragen we aan schoonmoeder of ze het wil maken en dan gaan we allemaal (schoongezin + aanhang) daar eten. Vragen of ze komend weekend zin heeft om het te maken :-)
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 14:56
% gewijzigd
quote:panadol schreef op 04 september 2011 @ 19:25:

[...]Nee ,ik kreeg alleen gelijk.Jammer genoeg.ook niet echt netjes,een korting zou klantvriendelijker geweest zijn.
Lekker Elenoor, ga ik namaken!!

Ik vind het echt belachelijk dat een visboer je niet op een of andere manier tegemoetkomt. Juist door het prijsverschil moet hij kwaliteit leveren, en als hij dat niet doet raakt hij jou als klant toch kwijt?

Overigens heb ik een een keer heerlijke mosselen van de Lidl gegeten!
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 14:57
% gewijzigd
Oh, jammie, mosselen! hoewel ik mosselen met ui, prei, selderij en witte wijn erg lekker vind (met frietjes en knoflooksaus!), heb ik nog een andere favoriet: mosselen in Marokkaanse tomatensaus. Ik forum nu mobiel, dus kan geen link plakken, maar hij komt van de AH-receptensite.

Uit m'n hoofd: je stooft een saus van bliktomaat, ui, knoflook, veel specerijen als komijn, koriander, kurkuma en piment en witte wijn. Daar gooi je de mosselen bij. Serveren met verse koriander en veel witbrood, liefst pide van de Turkse bakker o.i.d.

Het is hier favoriet want erg lekker en toch geen behoefte aan friet en/of vette sausjes (man en ik zijn samen al 25 kg kwijt).
quote:_lupine_ schreef op 04 september 2011 @ 17:53:

Het is nu wel de tijd om mosselen te eten, ze zijn in de bonus ;)

Ik ga ze daarom dan ook eten. Lekker met "Liefde & Passie" brood die volgend weekend in de aanbieding is. Alleen wel een beetje teveel van het goede, 2 hele bakken voor mij alleen als alleenstaande. (iemand zin in mosselen volgend weekend?)

Op vakantie in Zuid Frankrijk waren ze ook weer super lekker, net als de oesters trouwens. En niet eens zo duur. Een bak met 1 persoonsportie dagverse mosselen, mediterraans/provencaals voor 3,50 euro.

Ik denk dat ik dan 1x klaar maak met bier en 1x met wat witte wijn. Met een scheutje pastis moet trouwens ook heel erg lekker zijn.
Mosselen met tomatensaus! Heerlijk.

Het snelle recept: Ingrediënten

1 bak mosselen

1 pot tomatensaus met ui en knoflook

1 naar smaak tabasco

1 eetlepel olie

2 teen knoflook

1 stokbrood

.Bereiden

Maak de mosselen schoon en gooi kapotte en open exemplaren weg.

Verhit de olie en fruit 1 teen knoflook.

Voeg de helft van de mosselen toe.

Roerbakken tot de mosselen open staan.

Giet de helft van de tomatensaus plus de tabasco toe.

Om roeren.

Opeten met stokbrood.

Herhalen voor de andere helft mosselen.

Ik gebruik meestal deze tomatensaus als ik geen zin heb om de saus zelf te maken:

.
quote:panadol schreef op 04 september 2011 @ 18:48:

[...]

Ik heb ze 2 weken geleden bij de visboer gekocht van Prins en dingenmans en ik was er niet over te spreken.Slechte kwaliteit duur en kleine en grote mosselen door elkaar met als gevolg dat kleine mosselen gummie balletjes zijn als de grote gaar zijn.

Ik heb het ook tegen de visboer gezegd en die gaf me gelijk hij was al overgestapt op een ander merk omdat hij veel klachten had gehad.

Ik weet niet of het aan het merk ligt, Prins en Dingemans is vaak prima. Maar ik vraag me af hoe vers ze waren, hoe lang stonden die mossels al in de winkel?

Ik koop ze juist op de markt omdat ze daar echt enorm snel over de toonbank gaan. Als je na de middag komt, moet je echt mazzel hebben maar meestal zijn ze al op. Dus denk ik maar dat ze op de markt verser zijn dan in de winkel.
Overigens eet ik wel saus bij het brood, maar eet ik de mossel zelf saus-loos.
quote:panadol schreef op 04 september 2011 @ 19:01:

[...]

Zorg ervoor dat het kook vocht wel kookt voordat je de mosselen erbij gooit.Niet nodig. Gewoon de groenten onderin de pan, vocht erbij, mosselen erop en dan aan de kook brengen. Even omschudden en dan nog 2 keer opkoken en omschudden. Duurt misschien 10 minuten bij elkaar.
quote:panadol schreef op 04 september 2011 @ 19:51:

[...]En daar kom ik minstens 1 keer per week maar ik heb keuze uit meer zaken en dat zal hij wel gaan merken.groot gelijk,zo zou ik ook handelen.je geld kan je overal kwijt hoor.en je mag zeker kwaliteit en klantvriendelijkheid verwachten!
jemig meiden, ik zit te kwijlen van deze topic!!
ik zal morgen het recept voor de thaise mosselen even opzoeken!
Morgen staan er mosselen op het menu.

Wie nog meer?
Zondag!
Zondag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven