Kitten nemen?

04-09-2011 19:04 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en een paar maanden ga ik verhuizen naar een appartementje op de eerste verdieping. Ik ben vrijgezel.

In mijn huidige woning is het niet toegestaan om huisdieren te hebben, maar aangezien het in mijn toekomstige woning wel mag ben ik aan het kijken voor een huisdier. Ik weet nog niet zeker of ik het ga doen, maar ik wil wel alvast informatie inwinnen..

Aangezien ik fulltime werk, zal het geen hond worden. Ik vind het zielig als een hond, die toch meerdere keren per dag uitgelaten moet worden, 8 a 9 uur per doordeweekse dag alleen is.

Een diertje in een kooi (cavia, hamster etc.) valt ook af, ik heb daar niks mee. Een vis houdt het bij mij misschien 2 dagen vol, geloof me, heb het een aantal keer geprobeerd...

Ondanks mijn allergie zou ik toch graag een kitten willen. Ik denk gewoon een huis-tuin- en keukenras. Niet veel bijzonders dus, maar gewoon een diertje die (misschien) bij me komt liggen 's avonds en me (hopenlijk) begroet als ik thuis kom van m'n werk.

Nu weet ik dat je met een pup (hondje) een aantal weken moet trainen voordat ze zindelijk zijn.

Maar hoe zit dat met een kitten? Moeten die ook getraind worden? Ik zie het namelijk niet zo zitten dat mijn nieuwe gordijnen, nieuwe bank, nieuw behang etc. zo leuk zijn om in te klimmen.. Uiteraard komt er wel een krabpaal voor het katje, maar hoe kan je dat zoveel mogelijk proberen tegen te gaan dat ze in je gordijnen ofzo klimmen?

Ook wil ik natuurlijk een paar dagen of weken vrij nemen zodat het katje kan wennen aan mij en de nieuwe omgeving. Hoe lang adviseren jullie mij om vrij te nemen.

Begrijp me goed, ik heb nog geen definitieve beslissing genomen, maar ik wil vooraf goed weten waar ik aan toe ben en waar ik rekening mee moet houden. En eerst wil ik zelf een tijdje wennen aan mijn nieuwe omgeving in mijn nieuwe huisje.

Ik hoop op bruikbare tips, alvast bedankt!
Als een vis het al niet overleeft is het misschien niet verstandig een kat te nemen.....

Daarnaast vraag ik me af waarom je kat zou nemen als je allergisch bent. Dat is toch vragen om problemen.
Als je een kat overweegt: neem er een of twee uit het asiel. Daar hebben ze kittens maar ook volwassen katten, die al "uitontwikkeld zijn" en die je dus niet zo op hoeft te voeden zodat ze niet in je gordijnen vliegen en ander jonge kattengedrag. Bovendien zijn oudere katten vaak al gewend aan werkende baasjes dus zullen ze niet zo van de wapper zijn als je niet thuis bent.

Persoonlijk zou ik je adviseren geen huisdier te nemen en al zeker geen kitten in zijn eentje. Je hebt er eigenlijk te weinig tijd voor, zit niet te wachten op ongelukjes of gesloopt huisraad én je bent allergisch..... Lijkt me geen slim plan.
ja een kittten moet je wel even africhten.

je moet hem leren waar de kattenbak voor is.. ook is het misschien handig dat je hem leert wat wel en niet mag..

het zijn kleine duivels.. ;)
quote:suuzzz schreef op 04 september 2011 @ 19:06:

Als een vis het al niet overleeft is het misschien niet verstandig een kat te nemen.....

Daarnaast vraag ik me af waarom je kat zou nemen als je allergisch bent. Dat is toch vragen om problemen.

Waarom? Ik slik dan gewoon mijn anti-allergie pil.

En de reden dat een vis het niet overleefd: geen idee. Kan je me dan misschien wel vertellen waarom een konijn het wel overleefd bij mij?
*dubbel*
quote:InyMiny schreef op 04 september 2011 @ 19:04:

Binnen nu en een paar maanden ga ik verhuizen naar een appartementje op de eerste verdieping. Ik ben vrijgezel.

In mijn huidige woning is het niet toegestaan om huisdieren te hebben, maar aangezien het in mijn toekomstige woning wel mag ben ik aan het kijken voor een huisdier. Ik weet nog niet zeker of ik het ga doen, maar ik wil wel alvast informatie inwinnen..

Aangezien ik fulltime werk, zal het geen hond worden. Ik vind het zielig als een hond, die toch meerdere keren per dag uitgelaten moet worden, 8 a 9 uur per doordeweekse dag alleen is.

Een diertje in een kooi (cavia, hamster etc.) valt ook af, ik heb daar niks mee. Een vis houdt het bij mij misschien 2 dagen vol, geloof me, heb het een aantal keer geprobeerd...

Ondanks mijn allergie zou ik toch graag een kitten willen. Ik denk gewoon een huis-tuin- en keukenras. Niet veel bijzonders dus, maar gewoon een diertje die (misschien) bij me komt liggen 's avonds en me (hopenlijk) begroet als ik thuis kom van m'n werk.

Nu weet ik dat je met een pup (hondje) een aantal weken moet trainen voordat ze zindelijk zijn.

Maar hoe zit dat met een kitten? Moeten die ook getraind worden? Ik zie het namelijk niet zo zitten dat mijn nieuwe gordijnen, nieuwe bank, nieuw behang etc. zo leuk zijn om in te klimmen.. Uiteraard komt er wel een krabpaal voor het katje, maar hoe kan je dat zoveel mogelijk proberen tegen te gaan dat ze in je gordijnen ofzo klimmen?

Ook wil ik natuurlijk een paar dagen of weken vrij nemen zodat het katje kan wennen aan mij en de nieuwe omgeving. Hoe lang adviseren jullie mij om vrij te nemen.

Begrijp me goed, ik heb nog geen definitieve beslissing genomen, maar ik wil vooraf goed weten waar ik aan toe ben en waar ik rekening mee moet houden. En eerst wil ik zelf een tijdje wennen aan mijn nieuwe omgeving in mijn nieuwe huisje.

Ik hoop op bruikbare tips, alvast bedankt!

Ja lekker,neem een kat als je allergisch bent,kan je hem na een half jaar in het asiel dumpen?

Sorry hoor,maar dat schiet me echt even in het verkeerde keelsgat!
Misschien zijn konijnen of vogels buiten wat voor je? Of kippetjes? Allemaal dieren die niet heel veel menselijke aandacht vereisen zolang ze niet alleen zitten en genoeg ruimte hebben

Ik zie dat je op de 1e verdieping gaat wonen. Misschien dat je bij een fors balkon nog een koppeltje kleine konijntjes kwijt kunt. Als je echt, echt, echt een kat wil, dan zou ik een rustige oudere binnenkat uit het asiel nemen.
Als je full time moet werken is een volwassen kat uit het asiel handiger. Een kitten moet je opvoeden en dat kost tijd. Een volwassen kat is zindelijk en weet vaak al waar een krabpaal voor bedoeld is etc. Grotere kans dus dat je meubels het overleven. Een kitten kan bovendien nog niet meteen een hele dag alleen blijven. Dan zul je in het begin vrij moeten nemen om bij hem te blijven, ze hebben in het begin nog veel aandacht nodig.

Ik zat in dezelfde situatie en heb uit het asiel een hele lieve kat van 3 jaar gehaald. Die kan nog heel lang bij me blijven maar is al wel volwassen en opgevoed.
Sommige katten leven 18 tot 20 jaar. Een vriendin van mij had ook zoiets van ach ik neem wel een allergie pil. Na 2 jaar kreeg ze daar bijwerkingen van en moest ze dat kat weg doen.

De asiels zitten vol met katten die heel goed alleen kunnen zijn en al wat ouder zijn. Ik heb mijn kat uit het asiel gehaald toen ze 10 jaar was en ze was gewend aan een appartement. Heb haar nu 7 jaar.
quote:ladytruckster schreef op 04 september 2011 @ 19:13:

[...]

Ja lekker,neem een kat als je allergisch bent,kan je hem na een half jaar in het asiel dumpen?

Sorry hoor,maar dat schiet me echt even in het verkeerde keelsgat!Dat hoeft niet, ik ben ook allergisch en heb er 3. Wel moet ik geregeld wat medicijnen nemen maar dat is mijn keuze. Mijn katten gaan nooit weg, sterker nog, ik zou niet eens een man willen die niet van katten (mijn) katten houdt. Het is wel af en toe afzien, ik heb nu een periode met veel jeuk en pijn aan mijn ogen en de hele dag tranende ogen, maar geen haar op mijn hoofd die ze weg zou doen. Mijn medicijnen tegen astma willen soms ook wel helpen tegen benauwdheid van de allergie.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als je allergisch bent zou ik eerst een wat oudere kat uit het asiel nemen. Een kat die je nog een fijne laatste paar jaar bij jou kunt gunnen.

Op die manier kan jij kijken of het goed gaat met je medicijnen en of je het leuk vindt om een kat in huis te hebben. Beestje is geholpen omdat hij nog 2 of 3 fijne jaren bij jou heeft. Kan je daarna een jongere kat nemen.

Dan zijn ook je meubels wat ouder en maakt het krabben aan je meubels misschien niet meer zoveel uit.
Neem een volwassen kat, dan krijg je de liefde en aandacht die je zoekt én je hoeft hem niet op te voeden.

Toevallig staat er een fantastisch exemplaar op het prikbord!

Leuke zwerfkat zoekt lief gezin
Katten horen naar buiten te kunnen!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:mali30 schreef op 04 september 2011 @ 19:44:

Katten horen naar buiten te kunnen!niet alle katten, want er zijn binnenkatten én katten die er aan wennen. Ik heb er 3, waarvan twee ex-zwervers.
Ik heb een lichte allergie, kwam daar pas achter toen ik al katten had.

Geloof me, het maakt een enorm verschil!

Toen ze (om andere redenen) helaas een ander baasje kregen (beide niet in asiel geweest, maar lieve mensen in de omgeving), merkte ik hoeveel last ik er van had!

Vorig jaar op vakantie hadden de buren een nestje kittens, superlief, dus ik kroelen met een katje. Beginnen prompt mijn ogen te tranen en mijn neus te lopen!

O ja, ik was allergisch... Hier dus nooit meer een kat in huis.

Afgezien van de allergie lijkt het me voor jou ook niet ideaal om een kitten te nemen. Kittens gaan geheid in je gordijnen en meubels zitten. Daar heb je de eerste weken wel meer tijd voor nodig, zo niet het eerste jaar. (Katten zijn ook "heerlijk" als ze puberen...)

Neem een rustiger beestje, een volwassen kat die al weet wat een kattenbak is, en niet de tomeloze energie heeft van zo'n klein monstertje.
Een volwassen kat uit een asiel, nog niet aan gedacht.

Jammer dat er zoveel vooroordelen zijn als je een allergie hebt, TOCH een huisdier wilt. Zou volgens de beredenering van de meeste geen huisdier mogen. Of althans, niet iets wat haren heeft.

Nogmaals, wat ook in mijn OP staat; ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ben informatie aan het inwinnen.

Gek toch, dat ik mezelf moet verantwoorden?? Net als MV maak ik zelf de keuze om medicijnen te nemen. Bij de ene kat heb ik er meer last van dan bij andere.

Iris, het topic heb ik gezien, maar ik kan waarschijnlijk pas in november in m'n appartement en dan wil ik eerst zelf ook nog even wennen. Het zal pas 2012 zijn voordat ik definitief dr keuze maak.
Wat je kunt doen tegen die tijd is in het asiel verschillende katten gaan aaien: sommigen laten namelijk heel veel haar en huidvezels los en sommigen helemaal niet.

Neem dan een kat met de vacht van een Blauwe Rus en je zal zien dat je bijna geen last hebt van rondvliegend haar.
Ik veroordeel je niet,ik denk in het belang van dat katje.
Iris, bedankt voor de tip. Ik denk dat ik inderdaad beter kan gaan voor een oudere kat uit een asiel.

Het aaien van meerdere katten is echt een goeie tip!!
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 september 2011 @ 19:18:

[...]

Dat hoeft niet, ik ben ook allergisch en heb er 3. Wel moet ik geregeld wat medicijnen nemen maar dat is mijn keuze. Mijn katten gaan nooit weg, sterker nog, ik zou niet eens een man willen die niet van katten (mijn) katten houdt. Het is wel af en toe afzien, ik heb nu een periode met veel jeuk en pijn aan mijn ogen en de hele dag tranende ogen, maar geen haar op mijn hoofd die ze weg zou doen. Mijn medicijnen tegen astma willen soms ook wel helpen tegen benauwdheid van de allergie.Probeer de medinose eens. Is een apparaatje met een soort stekker die je 2 á 3 keer per dag in je neus steekt en dan 4 minuten lang met infraroodlampjes voor gek laat zitten (ik doe dat op het toilet met de deur stevig op slot ). Het is wel even zoeken, want hij kost ergens tussen de 30 en 130 euro, je moet dus even opletten waar je hem bestelt. Maar hij werkt echt. Ik heb hem zelf ivm hooikoorts en ben voor 95% klachtenvrij, zonder verdere medicijnen.
"niet alle katten, want er zijn binnenkatten én katten die er aan wennen. Ik heb er 3, waarvan twee ex-zwervers."

Katten worden niet geboren als binnenkatten, ze worden zo gemaakt door baasjes die ook al wonen ze 13 hoog achter perse een kat willen!

Een kat hoort te kunnen jagen en spelen in de frisse lucht.

Niet alleen op een krabpaal en en achter een nep muis.

Mijn moeder fokt katten, en die laat ze ondanks dat ze "duur" zijn ook naar buiten.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
leuk een buitenkat, vroeg of laat moet je hem met een plamuurmes van het wegdek schrapen.

@To haal een kitten uit het asiel!!!!!!
Ik dacht ook dat ik niks aan een cavia etc vond, uiteindelijk 1 aangeschaft en hij is super, krijg zelfs over 2 weken een tweede! Voor een kitten zou ik persoonlijk niet gaan als je niet vaak thuis bent.
quote:mali30 schreef op 04 september 2011 @ 20:52:

"niet alle katten, want er zijn binnenkatten én katten die er aan wennen. Ik heb er 3, waarvan twee ex-zwervers."

Katten worden niet geboren als binnenkatten, ze worden zo gemaakt door baasjes die ook al wonen ze 13 hoog achter perse een kat willen!

Een kat hoort te kunnen jagen en spelen in de frisse lucht.

Niet alleen op een krabpaal en en achter een nep muis.

Mijn moeder fokt katten, en die laat ze ondanks dat ze "duur" zijn ook naar buiten.Klopt een kat is buiten meestal het gelukkigst, maar niet iedere kat taalt naar een buitenleven. Mijn katten zijn het bewijs (die kunnen naar buiten, maar willen niet meer).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven