Waarom?

07-09-2011 10:10 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve mensen!

Ik schrijf dit topic nav een ander topic, what's new

Sowieso vind ik de verschillen tussen mannen en vrouwen leuk en discusieer daar graag over. En ik heb er weer eentje...

Na een tijdlang te hebben mee gelezen op dit forum merk ik dat ik steeds tegen dezelfde berichtjes aanloop althans berichtjes, topics, met hetzelfde onderwerp...

Het gaat bijna altijd over topics in de relationele sfeer. Eerst krijg je dan een uiteenzetting van wat er gebeurd is. Dit kan vanalles zijn maar de berichtjes waar ik op doel hebben een strekking die vaak niet positief is. Mijn vriend dit, mijn vriend zus en mijn vriend zo. Logisch ook je moet af en toe gewoon even lekker van je afschrijven en dat snap ik. Zeker als die lul vent zich niet aan de afspraken heeft gehouden of weer niet gebeld heeft, of weer te laat thuis is.. Kleine frustraties die hoog kunnen oplopen, begrijpelijk.

Maar soms, soms lees ik verhalen waarvan mijn nekharen recht overeind gaan staan; vriend heeft mijn keel dichtgeknepen, mijn bedreigd, mij mishandeld, verkracht, is met mijn zus naar bed geweest enz enz enz

En dan mijn vraag; Waarom, waarom, waarom in godsnaam zijn er dan nog vrouwen die zeggen; ja maar hij zei echt dat hij spijt had en dat hij het nooit meer zou doen of hij is toch wel erg leuk dus ik heb het hem vergeven tot soms wel als gevolg dat deze dame volledig van haar familie wordt afgescheiden door de man in kwestie.

Ik moet zeggen dat ik maar weinig mannen ken die in een dergelijke 'val' lopen en daar zit hem dus ook weer mijn vraag in, waarom zijn vrouwen hiervoor zo veel ontvankelijker, lijkt het?

En natuurlijk zijn er hier genoeg vrouwen die na het lezen van OP zeggen; run forrest run, en terecht dus ik wil zeker niet alle vrouwen over een kam scheren hoor. Maar waarom, als alles zo klaar is als een klontje (hij slaat me, hij heeft me verkracht enz enz enz), twijfelen vrouwen nog of ze bij hem moeten blijven?
Zo onzeker dat ze denken dat ze niet beter verdienen?

Zolang al emotioneel gemanipuleerd dat ze denken dat het normaal is?

Extreme verlatingsangst?
Nou bij die extreme dingen die jij noemt zou ik ook zeggen: ga weg!! Dus dat slaan, verkrachten en bedreigen.. Dat zou geen één vrouw moeten pikken daar ben ik het mee eens!

Maar idd bij kleine frustraties of wat meer ingrijpende dingen (vreemdgaan bijv.), is het denk ik niet altijd zo zwart wit.. Dat je gelijk maar moet zeggen: ik kap er mee. Dat is per situatie verschillend en in de ene situatie zou ik adviseren om je biezen te pakken, bij de andere om er voor te vechten.
Ik begrijp je vraag maar al te goed. Snap er ook helemaal niets van. Maar goed, ik ben dan ook een vrouw die er vanuit gaat dat ze misschien niet van een agressieve man kan winnen, maar wel eindigt als een hele goede tweede.
En inderdaad bij die extreme dingen is er vaak sprake van een vrouw die al tijden bloot staat aan emotionele manipulatie en ook vaak een verkeerd zelfbeeld (dat ze het idd verdienen, of dat ze toch niet beter kunnen krijgen). Dit wordt hun dan ook vaak wijsgemaakt door de 'dader' of in vorige relaties, ouders.. broers/zussen..
Omdat ze geestelijk zo beschadigd zijn.

Overigens moet je niet onderschatten hoeveel mannen mishandeld worden, maar dat is nog een veel groter taboe.
quote:butterfly_lila schreef op 07 september 2011 @ 10:14:

Nou bij die extreme dingen die jij noemt zou ik ook zeggen: ga weg!! Dus dat slaan, verkrachten en bedreigen.. Dat zou geen één vrouw moeten pikken daar ben ik het mee eens!

Maar idd bij kleine frustraties of wat meer ingrijpende dingen (vreemdgaan bijv.), is het denk ik niet altijd zo zwart wit.. Dat je gelijk maar moet zeggen: ik kap er mee. Dat is per situatie verschillend en in de ene situatie zou ik adviseren om je biezen te pakken, bij de andere om er voor te vechten.

Dat ben ik ook met je eens hoor, het is niet altijd zwart of wit. Maar ik doel juist eigenlijk op die situaties dat het dat eigenlijk wel is. Denk aan; Mishandeling, verkrachting enzovoorts...

In die situaties toch nog door kunnen gaan, zijn positieve kanten kunnen zien enz...

Ik moet ook in een x denken aan vrouwen die schrijven met gevangenen... Moordenaars zelfs.

Ik lees weining over mannen die naar gedetineerde vrouwen schrijven en met hun trouwen in de gevangenis enz... Zou dit iets met elkaar te maken kunnen hebben?
Ik denk omdat vrouwen vanuit hun opvoeding, meer zorgzame taken op zich nemen. Doe daar een te groot verantwoordelijkheidsgevoel bij en het pakketje is compleet. Het "redden" van zo'n kerel is dan ineens een missie geworden:

- Ik kan hem veranderen

- Als ik maar genoeg van hem hou, dan wordt hij anders

- Hij is achteraf altijd heel lief en heeft spijt (dus de verandering is er!)

Vaak zie je ook dat het vrouwen zijn met een laag zelfbeeld, die dus ook nog de schuld bij zichzelf gaan zoeken. "Ja, maar als ik nou ook eens wat vaker het huis aan kant maak, dan hoeft hij niet te schreeuwen naar me etc..."
Bij die extreme zaken gaat het meestal om vrouwen die al zo lang mentaal mishandeld zijn dat ze echt geloven dat hij zal veranderen, dat hij het niet zo bedoelde, etc.

Dus ja, ik kan het wel begrijpen dat die vrouwen zo reageren, en dat het heel moeilijk voor ze is om in te zien dat dit niet goed is, dat ze beter verdienen, en dat ze uiteindelijk die moeilijke stap moeten maken om weg te gaan.

Daarom is het goed dat ze erover praten, irl of hier op een forum, zodat onze reacties een extra duwtje in hun rug zijn.
Ook mannen schrijven met gedetineerde vrouwen hoor er is zelfs een speciale datingsite die gedetineerden in contact brengt met mensen uit de buitenwereld, zowel mannen als vrouwen hoor.

Maar het percentage gedetineerde vrouwen is vrij laag, dus vandaar dat je daar minder over hoort denk ik.
als je eerst een tijd een relatie hebt,en alles gaat super,en dan ineens slaat hij je.....Je wil graag geloven dat het 1 malig is.Ondertussen word je klein gemaakt door hem,je kan niet koken,je huishouden doe je niet goed,je bent toch iets te dik enz enz...en voordat je het weet laat je je voor hoer varken enz enz uitmaken.Je gaat vanzelf denken dat je idd niks waard bent.

ik heb in zo'n relatie gezeten.En serieus,hoe vaak ik wel niet gehoopt heb dat hij gewoon dood ging,of dat ik met de auto op zoek was naar een geschikte boom.....ik kon het niet omdat ik alleen aan mijn ouders en zusje kon denken.

en toen:verliefd op een ander...en ik heb het uitgemaakt met ex,toen durfde ik.want ookal zou hij me verrot slaan,keel dichtknijpen of wat dan ook,het kon mij niks meer schelen!Ik wilde alleen maar bij nieuwe lover zijn,en anders liever dood...

en echt,als je mij ziet en kent,zul je nooit verwachten dat ik in deze situatie zat...
quote:kirsten77 schreef op 07 september 2011 @ 10:19:

Ik denk omdat vrouwen vanuit hun opvoeding, meer zorgzame taken op zich nemen. Doe daar een te groot verantwoordelijkheidsgevoel bij en het pakketje is compleet. Het "redden" van zo'n kerel is dan ineens een missie geworden:

- Ik kan hem veranderen

- Als ik maar genoeg van hem hou, dan wordt hij anders

- Hij is achteraf altijd heel lief en heeft spijt (dus de verandering is er!)

Vaak zie je ook dat het vrouwen zijn met een laag zelfbeeld, die dus ook nog de schuld bij zichzelf gaan zoeken. "Ja, maar als ik nou ook eens wat vaker het huis aan kant maak, dan hoeft hij niet te schreeuwen naar me etc..."Even opruien hoor, maar er zijn toch ook mannen met een laag zelfbeeld?? Toch stappen die niet vaak in dit soort relaties, althans ik ken ze niet en kom ze ook nie ttegen...
Als ik een single man zou zijn, zou me dat ook zeer frustreren .. dat sommige vrouwen liever voor zo'n relatie kiezen dan voor een relatie met iemand zoals ik die dat niet doet.
Het is voornamelijk dat mannen makkelijker fysiek gezien vrouwen kunnen mishandelen.

Wat daardoor is ontstaan is dat vrouwen vaker in de ondergeschikte positie cultureel staan.

Veel mensen herhalen de patronen waarin ze zijn opgegroeid. Ze kennen niets anders. Het is vertrouwd.

Maar vergeet niet dat er ook emotionele mishandeling bestaat.
Er zijn ook genoeg vrouwen die zonder slecht zelfbeeld toch in een dergelijke situatie verzeild raken, simpelweg omdat ze verliefd zijn en in de veronderstelling leven toch die man van hun dromen te hebben ontmoet.

Alles valt en staat natuurlijk met de eerste klep, als je die accepteert kun je het wel schudden, veel vrouwen geloven daar niet in en denken dat het een ongelukje was en dat het niet meer zal gebeuren. Dat is de val, want het gebeurt daarna altijd weer en de excuses worden steeds groter, zowel van de kant van de man als van de vrouw. Zo blijven dit soort situaties in stand.

Ik denk ook dat zo'n vrouw heel moeilijk haar gevoel van houden van naast zich neer kan leggen, alsof je geen redenen nodig hebt om van iemand te houden, blijkbaar niet dus.
quote:lady1982 schreef op 07 september 2011 @ 10:21:

als je eerst een tijd een relatie hebt,en alles gaat super,en dan ineens slaat hij je.....Je wil graag geloven dat het 1 malig is.Ondertussen word je klein gemaakt door hem,je kan niet koken,je huishouden doe je niet goed,je bent toch iets te dik enz enz...en voordat je het weet laat je je voor hoer varken enz enz uitmaken.Je gaat vanzelf denken dat je idd niks waard bent.

ik heb in zo'n relatie gezeten.En serieus,hoe vaak ik wel niet gehoopt heb dat hij gewoon dood ging,of dat ik met de auto op zoek was naar een geschikte boom.....ik kon het niet omdat ik alleen aan mijn ouders en zusje kon denken.

en toen:verliefd op een ander...en ik heb het uitgemaakt met ex,toen durfde ik.want ookal zou hij me verrot slaan,keel dichtknijpen of wat dan ook,het kon mij niks meer schelen!Ik wilde alleen maar bij nieuwe lover zijn,en anders liever dood...

en echt,als je mij ziet en kent,zul je nooit verwachten dat ik in deze situatie zat...Is 1x dan nog niet teveel?
quote:GiB schreef op 07 september 2011 @ 10:24:

Als ik een single man zou zijn, zou me dat ook zeer frustreren .. dat sommige vrouwen liever voor zo'n relatie kiezen dan voor een relatie met iemand zoals ik die dat niet doet.

Grappigdat je dat zegt..

Heb ooit eens kort iets gehad met een meisje tijdens mijn studie..

Ze was altijd bezet en dus geen optie..

Toen was ze weer vrij en leerde ik haar beter kennen, wat een hufter die ex was enz enz enz..

Hij had haar ook geslagen.

Nog geen paar weken later werd ik aan de kant geschoven omdat ik 'te lief' ben en is ze, jawel hoor weer teruggegaan naar haar ex...

Ik snapte hier echt helemaal niks van...
quote:Cateautje schreef op 07 september 2011 @ 10:26:

Er zijn ook genoeg vrouwen die zonder slecht zelfbeeld toch in een dergelijke situatie verzeild raken, simpelweg omdat ze verliefd zijn en in de veronderstelling leven toch die man van hun dromen te hebben ontmoet.

Alles valt en staat natuurlijk met de eerste klep, als je die accepteert kun je het wel schudden, veel vrouwen geloven daar niet in en denken dat het een ongelukje was en dat het niet meer zal gebeuren.

Waar zit hem dit nou in??

Dat is de val, want het gebeurt daarna altijd weer en de excuses worden steeds groter, zowel van de kant van de man als van de vrouw. Zo blijven dit soort situaties in stand.

Ik denk ook dat zo'n vrouw heel moeilijk haar gevoel van houden van naast zich neer kan leggen, alsof je geen redenen nodig hebt om van iemand te houden, blijkbaar niet dus.
tuurlijk is dat teveel!Maar je woont samen,wil niet zoveel jaar ineens opgeven.en hij heeft zo'n spijt en het kwam omdat hij met zichzelf in de knoop zat enz enz

achteraf had ik mijn biezen moeten pakken,maar helaas heb ik dat niet gedaan.

tis nu 7 jaar geleden,en ben net klaar met therapie om alles te verwerken.maar hoe ik nu ben/reageer enz alles hangt samen met mijn vorige relatie!en dat begin ik nu uit mijn systeem te krijgen.
quote:Anthonius schreef op 07 september 2011 @ 10:23:

[...]

Even opruien hoor, maar er zijn toch ook mannen met een laag zelfbeeld?? Toch stappen die niet vaak in dit soort relaties, althans ik ken ze niet en kom ze ook nie ttegen...

Die zijn er zeker! Er zijn ook voldoende mannen die in een dergelijke relatie zitten, maar zij schamen zich nog meer dan vrouwen om hiermee naar buiten te komen (je bent toch geen mietje, laat jij je door een vrouw slaan?). Ik denk dat je als vrouw makkelijk als "slachtoffer" naar buiten kan treden bij geweld. Dat je als vrouw niet kan winnen van een meppende man, is makkelijker te accepteren dan andersom.

Maar evengoed denk ik, dat er inderdaad meer vrouwen zijn die in een gewelddadige relatie zitten. Zit em naar mijn idee in het meer zorgzaam zijn, vanuit de normen en waarden in de samenleving worden vrouwen meer opgevoed met het beeld dat ze moeten zorgen. Dus voor bepaalde vrouwen gaat dat zorgen verder dan goed voor ze is?

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor!
Het zit hem, denk ik, in een te groot gevoel van loyaliteit en de behoefte om van gehouden te worden.Rare zin.
Omdat er nu eenmaal vrouwen zijn die geloven in sprookjes.

Dat het altijd weer goedkomt, als zij maar haar best doet.

Dat liefde alles over wint, als zij hem maar genoeg lief heeft.

Dat hij te redden valt, als zij maar bij hem blijft.

Etc. Etc.

Sommige vrouwen denken echt dat zijn gedrag binnen haar macht ligt om te veranderen.

Jammerdebammer, is nie!
quote:driewieler schreef op 07 september 2011 @ 10:32:

Omdat er nu eenmaal vrouwen zijn die geloven in sprookjes.

Dat het altijd weer goedkomt, als zij maar haar best doet.

Dat liefde alles over wint, als zij hem maar genoeg lief heeft.

Dat hij te redden valt, als zij maar bij hem blijft.

Etc. Etc.

Sommige vrouwen denken echt dat zijn gedrag binnen haar macht ligt om te veranderen.

Jammerdebammer, is nie!

Ja, er zijn inderdaad ongelooflijk veel vrouwen die denken dat ze een man kunnen veranderen.

Dames, HIJ IS ZOALS HIJ IS EN ZAL ALTIJD ZO BLIJVEN.

Zo even schreeuwen.
quote:En dan mijn vraag; Waarom, waarom, waarom in godsnaam zijn er dan nog vrouwen die zeggen; ja maar hij zei echt dat hij spijt had en dat hij het nooit meer zou doen of hij is toch wel erg leuk dus ik heb het hem vergeven tot soms wel als gevolg dat deze dame volledig van haar familie wordt afgescheiden door de man in kwestie.

Ik moet zeggen dat ik maar weinig mannen ken die in een dergelijke 'val' lopen en daar zit hem dus ook weer mijn vraag in, waarom zijn vrouwen hiervoor zo veel ontvankelijker, lijkt het?

Dat komt omdat vrouwen meer gevoeliger zijn en ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die nogal naïef zijn en zoiets niet mee hebben gemaakt en dus voor de eerste keer meemaken en dan toch die man nog een kans willen geven onder het motto ik houd zoveel van hem/ik voel zoveel voor hem/dit is mijn soul-mate. Daar zijn vrouwen denk ik gevoeliger voor.

Maar als je eenmaal met dat bijltje hebt gehakt, dan vallen de schellen van je ogen.

Alhoewel sommige vrouwen het nooit leren, maar dat geldt evenzo voor mannen.

Als je er maar wat van leert, dat is het belangrijkste.
quote:Anthonius schreef op 07 september 2011 @ 10:26:

[...]

Is 1x dan nog niet teveel?

Blijkbaar niet. Vrouwen hebben een groot inlevingsvermogen en kunnen zich best voorstellen dat iemand uit zijn slof schiet (...) Als er maar spijt betuigd wordt.

Ik word een beetje kribbig van het gebruik van de zin maar ik hou zoveel van hem, terwijl vaak wordt bedoeld maar hij hou echt van mij.

Dat mishandelde mannen inpakken en wegwezen lijkt me dan logisch, die zijn minder empatisch en bekijken het rationeler. Kort door de bocht wordt dan maar ik hou zoveel van haar => kan wezen maar dat wijf spoort niet, wegwezen.

Mannen die zich laten mishandelen in stilte lijkt me vooral met schaamte te maken hebben. Je laat je als vent toch niet slaan/kleineren door een vrouw? Dan moet je wel een ongelofelijke sukkel zijn.

Bovenstaande berust voornamelijk op aannames en generalisaties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven