Schoonmoeder en geldproblemen

11-09-2011 14:22 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wegens mogelijke herkenning heb ik een nieuwe nick aangemaakt. Graag jullie mening over het volgende. Mijn schoonmoeder is bijna 85, een respectabele leeftijd. Ze is nog heel zelfstandig en actief, gelukkig. Als (schoon)kinderen springen we allemaal ongeveer eens per week bij om te helpen rondom het huis en tuin, de gebruikelijke zaken. Dat vergt van ons wel tijd, geld en energie, ze woont namelijk niet in de buurt, maar dat hebben we graag voor haar over. De laatste tijd hebben we echter het gevoel dat we allemaal overvraagd worden. Er spelen een aantal zaken, ten eerste heeft schoonmoeder het gevoel dat ze nergens meer voor hoeft te betalen, ze heeft inmiddels een vijftal conflicten met leveranciers lopen, waar ze (ons inziens) niet terecht meent dat ze de factuur niet hoeft te voldoen. Ze verwacht dat we haar helpen hierbij op een nogal dwingende manier. Als we bij haar zijn wordt ook verwacht dat we boodschappen en uitstapjes betalen. Verder de komende verjaardag. Toen ze 75 en 80 werd hebben wij als kinderen het feest betaald. Dit verwacht ze nu weer heeft ze aangegeven, maar dan nog eens in het kwadraat, het vorige feest vond ze wat te sober. Inmiddels heeft de crisis bij ons allemaal zijn sporen achtergelaten, we hebben studerende kinderen, en gewoon niet meer zoveel geld. Schoonmoeder zit er warmpjes bij (understatement). Iemand dit ooit bij de hand gehad? Hoe zorgen we dat ze wel een fijne verjaardag heeft zonder dat we zelf aan de bedelstaf geraken (nou ja beetje overdreven). En hoe zorgen we dat ze zelf de verantwoordelijkheid blijft dragen over de rare financiële beslissingen die ze neemt? Want uit het verleden blijkt dat het op een gegeven moment uit de hand loopt en dat we dan toch moeten inspringen bij incasso/deurwaarder/rechtszaak problemen.
Beschermingsbewind regelen voor en met haar.
Luistert ze naar geen van haar kinderen? Wordt ze wel gewoon tegengesproken of gaan jullie allemaal mee in haar wensen en eisen?
Misschien totaal onterecht, maar de gedachte 'dementeren' kwam in me op toen ik je stukje las.

Is ze niet een beetje in de war??

Dit valt trouwens toch gewoon te bepraten?

Luister schoonma, we hebben schoolgaande kinderen, plus crisis, die erin heeft gehakt, we hebben nu even niet zoveel te besteden. Klaar.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Is het een idee dat een van haar kinderen haar financieen gaat doen?

En dat feest, denk dat je het gewoon moet zeggen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Een van de kinderen moet haar boekhouding ter hand nemen. En zorgen dat hij of zij gevolmachtigd is om bankzaken te regelen.

Ze overziet het allemaal niet meer zo goed. Dat kan gebeuren op die leeftijd. Naast hulp met het huishouden heeft ze kennelijk ook wat hulp nodig met de financiën.
Toen mijn vader begon te dementeren, begon hij eerst ook wat vreemd te doen. Op een gegeven moment moet je dan als kinderen het heft in handen pakken anders komen er letterlijk en figuurlijk ongelukken van. Ik denk dus dat eigen kinderen (niet de schoonkinderen) maar eens samen met mama moeten gaan praten.
Ik weet niet hoor, maar als je aan het dementeren bent maak je je toch niet druk over of je feestje te sober is of niet? Misschien is ze gewoon verwend...
Tja, dementeren is ook bij mij opgekomen. Echter mijn man en zijn broer en zus zien dat niet zo. Hun tegenwerping is dat ze altijd al typisch met geld is geweest en dat is ook zo, maar volgens mij is het wel aan het escaleren. Kan me wel voorstellen dat het tijd kost om zoiets bij je moeder te zien. Ik vind ook dat ze wel wat te weinig tegengas krijgt. Het meer bij haar eigen kinderen laten is een goed plan, maar aan de andere kant ben ik ook een partij (ik zorg eens per week voor een schoon huis bijvoorbeeld).
Daarom bewind, is onpartijdig en kan ze daar tegen foeteren, zijn jullie geen partij meer.
Je schrijft dat ze in het verleden ook problemen had met betalingen, mag ik dan aannemen dat ze in volle gezondheid is? (geestelijk) Of is er iets veranderd de afgelopen tijd?

Zo niet, en speelt ze dit spelletje al jaren, dan was ik er snel klaar mee. Helpen in het huis, haar boekhouding, prima! Maar een feest geven op mijn kosten? No way, en dat zou ik haar dan gewoon vertellen. Gewoon eerlijk zeggen dat jullie het geld ook niet hebben maar dat je bereid bent te helpen met een 'gewone' verjaardag.

Verder is het verstandig dat één van haar kinderen de boekhouding doet, maar ik betwijfel of ze dit wil.
Onder bewind is nogal wat hoor.

Beter is denk eerst te proberen of ze hulp aanvaardt bij haar financiee.

No way, dat ik ga betalen voor iemand die er zelf warmpjes bijzit.

Ze is gewoon een beetje gierig als ik het zo hoor.
odi et amo
Ze heeft zich waarschijnlijk haar hele leven al zorgen gemaakt over geld (ookal zou dat niet hoeven want ze heeft genoeg). Nu lijkt ze langzaam het overzicht kwijt te raken en het eerste wat ze doet, is nog steviger vasthouden aan dat geld. Dat dat gek op anderen overkomt, heeft ze waarschijnlijk zelf niet meer door.

Ik zag het ook bij mijn vader. Ondanks dat hij meer als genoeg had (huis werd hypotheekvrij verkocht toen hij naar het verpleeghuis ging), wilde hij dat wij de koffie betaalde als we op bezoek kwamen. Voor mijn gevoel had dat vooral te maken met het overzicht kwijt zijn. Ik deed zijn geldzaken en hij was altijd heel opgelucht als er nog hetzelfde op zijn rekening stond als de vorige keer (ook al kon hij zelf niets meer met dat geld).
Volgens mij heeft het inderdaad meer met oud worden te maken, dan met echt gierig zijn. Het maar laten helpt alleen niet, als ze daardoor nu veel betalingsproblemen krijgt. Vinden je man en de rest dat ook geen probleem?
Shisensa! Ze zorgt dat de koffie "op" is als ik kom, zodat ik nieuwe ga kopen. Ik ga hard nadenken over jouw stukje, want ik herken er veel in.

Dat bewind gaat niet lukken, want daar moet ze zelf toestemming voor geven. Ik denk ook dat ze daar enorm ongelukkig van word.

Hulp bij de financiën doet mijn man officieel. Het probleem is dus dat ze "shopt", als hij iets geen goed idee vindt probeert ze het bij anderen, net zolang tot ze in de problemen zit en dan moet mijn man het weer oplossen. Ze is ooit een keer vrijgesproken voor een financieel delictje (laten we zwartrijden in de trein als voorbeeld nemen en dan niet betalen en het voor laten komen) op grond van haar leeftijd. Ik heb het idee dat ze denkt dat ze nu overal mee wegkomt. Maar dat vind ik zo niet passen bij mijn toch over het algemeen gewetensvolle schoonmoeder. Zou dat gedrag ook bij vroegtijdig dementeren passen?
Klinkt meer als algehele schijt aan de wereld en welbeschouwd, wie maakt haar nog helemaal wat. Mijn vader vergat letterlijk om te betalen en werd boos op de conducteur omdat hij wel een kaartje had gekocht. Hij wist het gewoon niet meer, zat dan ook nog eens in de verkeerde trein. Korte termijn geheugen is het eerste dat hapert, je moeder klinkt nog gis genoeg.
quote:geberit schreef op 11 september 2011 @ 15:01: Zou dat gedrag ook bij vroegtijdig dementeren passen?Dat kan. Dementeren is niet alleen vergeetachtig worden, het kan ook inhouden dat mensen hun gevoel voor sociaal acceptabel gedrag een beetje kwijtraken.
Ja, ik ben geen deskundige hoor maar ze zien de gevolgen van hun handelen steeds minder in. We hebben mijn vader echt de auto af moeten pakken. Hij zag zelf echt niet dat het levensgevaarlijk was. Vervelend als ie een kind dood zo rijden maar hij moest toch met de auto naar de biljartclub toe. Het gedrag werd steeds egocentrischer en mijn vader ging ook 'shoppen'. Zei ik dat ie niet meer mocht rijden en dan ging ie naar mijn broer toe. Als die hetzelfde zei, dan ging hij naar mijn tantes (zijn zussen) en vertelde daar het verhaal verdraaid. Vervolgens kwam hij terug bij ons en zei dat die tantes nog wel vonden dat hij mocht autorijden. En al dat gedrag was ook niks voor mijn vader, hij was vroeger altijd heel gewetensvol. Dementie begint nu eenmaal met gedragsverandering en die ging bij mijn vader al een jaar of 4 in voordat het echte vergeten e.d. kwam.

Wat wij hebben gedaan, is alles met elkaar bespreken in die tijd (ik en mijn broer). Even een mailtje over en weer is zo gemaakt en zo weten de anderen wat zich heeft afgespeeld en hoe ze zouden moeten reageren want die oudjes worden helaas ontzettend manipulatief (heel verdrietig maar je moet je voor ogen houden dat ze er niets aan kunnen doen).
Laat 't in elk geval aan de kinderen over en trek als schoonkinderen je handen er vanaf. De kinderen kunnen onderling 'n poets voor haar regelen die een keer per week de boel bijhoudt. Verder lijkt me haar laten plaatsen in 'n aanleunwoning waarbij de maaltijden van 'n verzorgingstehuis krijgt, ook geen overbodige luxe als ze blijkbaar zoveel hulp nodig heeft.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 11 september 2011 @ 14:34:

Ik weet niet hoor, maar als je aan het dementeren bent maak je je toch niet druk over of je feestje te sober is of niet? Misschien is ze gewoon verwend...Dat kan wel hoor. Mensen die een beginnende dementie hebben 'vergeten' soms ook wat 'normaal' is om te doen, zijn minder 'sociaal vaardig' enzo. En ze zien het grote geheel niet meer zo, dus dan kan koffie opeens heel duur lijken... of een feestje te klein/sober...
Dat egocentrisme herken ik bij alle ouderen in mijn omgeving, niet op diplomauitreiking kleinkind komen omdat het samenvalt met de wekelijkse bingoavond, keihard winkelwagen in buggy rammen om eerder bij de kassa te zijn, niet snappen dat kleinkind met gezin niet 250 km door sneeuwstorm rijden voor bezoekje en daar zeer verbolgen over zijn, tv loeihard zetten omdat gehoorapparaat niet prettig is. Kan een tia niet ook gedragsverandering veroorzaken?
En ik zou haar zeker zelf voor haar zaakjes laten betalen. Zal ff lekker zijn, jullie nu met kosten opzadelen en zometeen als ze dood is een pak geld moeten betalen aan aasgierenpremie over de erfenis. Een beetje ouder geeft met warme hand ipv met koude.
Aasgierenpremie
Wow, ik schrik best van dit topic, dat ouderen zo egocentrisch worden, dat wist ik niet (blijkbaar geluk gehad tot nu toe).

On topic: TO, het lijkt me dat het voor jullie steeds een stapje meer zetten is, zonder dat jullie als kinderen+aanhang kijken naar waar de grens ligt. Misschien toch eens met z'n allen om tafel om een plan op te stellen voor vaste hulp (thuiszorg oid).

En het voorbeeld van de koffie die op is, ja, daar kun je één keer in trappen, maar de keer erna zou ik zeggen, ok, dan drinken we wel een glas thee of water. Maar nogmaals, het gaat niet om deze voorbeelden, maar om het hele plaatje.
Ik snap niet dat je de boodschappen en uitstapjes voor haar betaald. Over het feest zou ik haar vragen wat ze eraan uit wil geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven