Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht, dit is het nieuwe topic al... Ik zocht het oude, nou ja, maakt niet uit want ik schrijf ook in dit deel weer mee!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te lezen Tobbie :)

Nog een paar dagen werken en dan vakantie?
(eindelijk) wat welverdiende dagen rust?

:hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf vrijdag vakantie, inderdaad. Ik kijk er naar uit.

Fijn om te lezen dat je gedachten in wat rustiger vaarwater zijn gekomen. Oprechte aandacht doet soms wonderen, ook voor gedachten. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Lief van je, wat je schrijft, dank je wel :hug:

Logisch dat je er naar uit kijkt, na de afgelopen intensieve werk weken.
Ik hoop dat de komende dagen voorbij vliegen voor jou, zodat het snel vrijdag is :)
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Topic gevonden! :)

Blij met je update (al is het geen verplichting die af en toe te geven!) en te lezen dat je positieve ontwikkelingen in jezelf ervaart!

Ik ben vandaag lekker vrij, jammer van het weer, als het droog is misschien toch nog even wat plantjes voor de tuin halen. :redrose:
En: vandaag niet aan werk proberen te denken! Fijne dag iedereen!
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Deel 6! Op naar de 45. Knap dat je weer een topic hebt geopend. Voelt dat ook al wat makkelijker dan eerst?

@Sofie, dankjewel voor je reactie. Het is ook niet zo goed om zo op je leven te focussen, maar ja, dan kom je weer bij die afleiding en vermijding. Vanmorgen in elk geval goed ontbeten en straks ga ik aan de slag met schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er ook weer bent in dit deel Diva! Bedankt voor je woorden :)
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 19-09-2017 02:39
92.81% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
30-08-2017 10:12
Deel 6! Op naar de 45.

:proud:

En bovenal: ik wil jullie allemaal niet missen, dus een hele goede reden om dit nieuwe deel te openen. Ik was stiekem nog wel bang hier alleen te schrijven, maar zo te lezen valt dat mee :$ :hug:

Top trouwens dat je ontbeten hebt, ga ik ook proberen doen. Goed voorbeeld doet volgen immers :)
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 19-09-2017 02:41
12.73% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:40
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor lieve Vivasu, neem alle tijd die je nodig hebt, en zodra je eraan toe bent alle ruimte die je kunt gebruiken. Of dit nu vandaag, morgen, volgende week of maand is, dit topic blijft er (voorlopig) wel :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Yey daar benneweweer :-D

Dat o ja het wordt weer herfst had ik ook gisteren.
Hier niet zo koud trouwens.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
30-08-2017 15:36
Dat o ja het wordt weer herfst had ik ook gisteren.
Serieus?
Toen voelde het voor mij toch wel erg zomers hoor ;-D

Fijn je weer te lezen trouwens, hier :)
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Even een :hug: brengen hier. Lekker he, de herfst in aantocht.

Ik heb een oké dag vandaag. Een paar uur opgeruimd en schoongemaakt. Jammer dat je er weinig van ziet, maar dat is dan maar zo. Er is in elk geval een beginnetje gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Snow!

Welterusten (alvast) allemaal :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Fijne posts Knuff, zowel eind vorig topic, als de topic opening en zeker ook wat je schrijft over die bewustwording van het weer. Ik geloof dat die laatste post minder wazig is dan jij denkt.
Herkenbaar juist.
En ik ben blij voor je, dat je dit soort dingen af en toe weer kunt voelen.
Mij zegt het dat je weer een beetje meer 'in de wereld' bent.
Hoe is het nu werk weer begint? Blijf je de rust voelen dat je mag dansen, kleine stapjes voor- en achteruit, naar links en naar rechts?

@EV en Selune, hoe zijn jullie PT afspraken geweest?
@Ernie, al weer contact gemaakt met de psych na haar vakantie?

:hug: voor jullie allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik heb het nieuwe topic gevonden (en niet meer gelezen in het oude).
elmervrouw wijzigde dit bericht op 14-03-2018 13:29
93.06% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik lees veel mooie stappen van jullie allemaal!! Ondanks alle lastigheid.
En super dat je geslaagd bent Selune!
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: voor iedereen!
anoniem_329061 wijzigde dit bericht op 31-08-2017 16:09
60.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
He wat naar voor je Vivasu. Jammer dat je blauw bent en hoofdpijn hebt maar wel fijn dat t niet veel erger is. Beterschap! En maar kijken idd of de EMDR doorgaat. :hug:
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:51
99.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 13:21
99.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sofie, dank voor wat je schreef, ik ga straks proberen wat te delen, het is wel veel maar hopelijk weet ik er wat structuur in aan te brengen :$
Hoe gaat het met jou (als je dat kwijt wilt natuurlijk)? :hug:

EV dapper wat je deelt, het klinkt als een pittige sessie, daar zou ik wel even van moeten bijkomen zeg :hug:

Ernie schrijf wanneer je wilt, bijhouden en/of reageren is niet nodig, ik lees je graag. Fijn dat je morgen een afspraak hebt! Maar heel naar van je val, maar even afwachten hoe (snel) je herstelt :hug: Veel sterkte!

Vivasu dank je wel voor alles wat je geschreven hebt. De lieve woorden voor mij, over dit topic, en over je eigen ervaringen. Je doet heel veel deze week, en hebt (uiteraard) veel om over na te denken. Met je peut en coach en emdr, en eventueel medicatie, dat zijn dingen die veel van je vragen. Ik hoop dat je dat kunt zien: je doet heel veel en je doet het super! Ik lees dat je veel wilt kunnen en moeten van jezelf. Ik gun je dat je dat een beetje los kunt laten. Herstellen, tijd en rust nemen, dat 'moet' je volgens mij vooral, hopelijk lukt je dat (een beetje) :hug:

Jemappelle heb je ons hier gevonden? Nogmaals, top wat je hebt kunnen/durven/willen delen :hug:

Snow (hoe) gaat het vandaag? Als je wilt reageren hoor. Gisteren een oké dag en een beginnetje, dat klonk in elk geval fijn :)

Hoi Hanke, en alle anderen :hello:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
x
anoniem_348386 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 10:27
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:40
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooie tips Snow, lief dat je zo meedenkt.

Vivasu, het is heel herkenbaar :hug:
Natuurlijk weet je nu (nog) niet hoe je moet rusten en herstellen,
ook dát leren heeft tijd nodig.
Maar met kleine stapjes kun je ermee oefenen, als je dat zelf wilt.
Het is moeilijk, niet onmogelijk.
Misschien kan je psych je er wat tips voor geven?
Wat mij geholpen heeft is het besef dat ik door zo te denken (hoe terecht ik het ook vind/vond) mezelf steeds meer en meer belastte, waardoor ik op een gegeven moment niks meer kon... Maar dat mócht niet! En toch was het zo.
Dat gun ik niemand...
Ik gun jou dat je gaat leren dat je nu al goed bent, gewoon zoals je bent.
Dat je ervaart dat mensen je oké vinden om jou, niet om wat je allemaal doet en kunt, maar om wie je bent.
Maar dat je dat eerst zelf gaat ontdekken :hug:
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 31-08-2017 20:05
1.28% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven