Wat met de trap??

22-03-2008 13:49 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Wij hebben een huis gekocht!! Vriendlief en ik zijn er het al helemaal over eens hoe we ons huis gaan inrichten/verven etc. maar over 1 ding worden wij het maar niet eens: wat we met de trap gaan doen. De trap is door de huidige bewoners zwart geverft... ieeuwwkss

met halve maantjes op de treden IEEUWWKKSS! Haha, hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot met mijn ieeeuwwkkss uitspraak, maar ik vind het echt ronduit lelijk. Gewoon vloerbedekking wil ik ook niet op de trap. Ik vind dat niet zo heel mooi en niet zo heel hygienisch met een hond en een kat die mega verharen.

Probleem: ik wil de trap gewoon goed schuren en een lichte kleur verven. 1) Ik vind het mooi, en 2) je kunt het dan goed schoonhouden.

Vriendlief wil de trap óf schuren en licht verven en er dan halve maantjes op plakken (iieuuwwkkss) óf 2) laten stofferen met vloerbedekking......

Hij is van mening dat je een trap wel moet stofferen met vloerbedekking of met halve maandjes of moet stofferen met vloerbedekking omdat trappen anders 1) te gehorig zijn én 2) anders glijd je uit.

Ik ben van mening dat een trap die niet kraakt best alleen verf kan gebruiken en als je je schoenen uitdoet is die niet gehorig én als je een beetje normaal oplet breek je echt niet je nek bij het lopen op een kale trap.

Ik vind zijn opties echt NOT DONE!! Zo lelijk vind ik het.

Nu was mijn vraag aan jullie: kunnen jullie ook een soort van compromis bedenken? Bestaan er misschien nieuwe manieren om een trap minder glad te laten worden oid of iets anders waar we niet aan gedacht hebben??? Of moeten we het gewoon uitvechten ;) kijken wie zijn zin krijgt, hij of ik?? Ik weet niet het niet meer... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik ons mooie nieuwe huisje lelijk ga maken met maantjes of vloerbedeking haha. Duss... hebben jullie raad en/of advies???

Wat op de trap?

Totaal aantal stemmen: 29

Vloerbedekking (31%)
Halve maantjes (14%)
Niks, alleen verf (45%)
Iets anders, namelijk... (10%)
Ik ga dit topic met belangstelling volgen.

Wij hebben veel trappen in huis en wonen hier nu 5 jaar. Tot nu toe zijn de trappen wit geschilderd. Er mooi, maar ook ongelofelijk onderhoudsgevoelig, daarom wil ik op zoek naar een goed en mooi alternatief.

De meest gebruikte trap moet 1 keer per jaar of 2 jaar geschilderd worden. Die daarboven wat minder. Ik vind het zo lastig als de trap geschilderd moet worden, zeker 2 peuters in huis.
Is het een open trap, of een dichte, zit ie in de woonkamer, of niet, dat maakt nogal veel uit qua geluid.

Op een open trap is het niet nodig, maar op een dichte trap kan het wel degelijk nodig zijn. Uitglijden is wel degelijk een optie, maar daar kan je ook anti-uitglijstrips voor kopen bij Ikea. Ook lelijk, maar je rug breken op een trap is ook lelijk. Helemaal als je op je sokken gaat. Misschien is het een idee om je eens te verdiepen in de verschillende soorten halvbe maantjes, ze zijn niet allemaal zo leleijk.

Over 'uitvechten wie er zijn zin krijgt' : het klinkt nogal kinderachtig. Is het een idee om echt en compromis te zoeken? Jullie kopen dat huis samen, het lijkt me handig als jullie daar allebei blij mee zijn.
Ik zou eerst kijken wat voor houtsoort je trap is. Zacht hout slijt nogal, zeker als je er geen bescherming op doet in de vorm van je "halve maantjes". Dan zit je straks met een op de looproute uitgesleten trap, ook niet mooi lijkt me.

Zonder "maantjes" kan op zich wel. Eventueel kun je van die strips aan de voorkant van de trede bevestigen, maakt 't wat stroever.

Een houten trap geeft wel meer geluid. Ik weet niet hoe ambitieus je plan is om altijd je schoenen uit te doen. Ik slaag er in elk geval niet in om dat hier thuis altijd doorgevoerd te krijgen En het kan dan ook zijn dat je buren zich bij je gaan melden... En zonder schoenen maar op sokken wordt 't natuurlijk wél weer gladder!
Je kunt ook van dat fijne schelpenzand door de verf mengen voor een beetje meer grip. Die tip kreeg ik van een collega toen we net de trap geverfd hadden. Dus ik heb er geen schelpenzand door gedaan en heb nu een super mooie maar gladde trap waar ik al minstens 3 keer vanafgesodem**terd ben.

Grrrr. Maar mooi is ie wel!
Ik heb een vuren houten trap (= zacht hout) en deze gebroken wit geverfd. Dat ziet er al 10 jaar prachtig uit en we zijn nu eigenlijk pas toe aan een schilderbeurt. Wij hebben het met gewone verf gedaan, maar speciale verf voor trappen blijft vnog eel langer mooi dan gewone verf. Wel moet opgemerkt worden dat we maar met zijn tweetjes zijn bij ons thuis, maar we lopen er wel gewoon met schoenen e.d. op.

Qua geluid geeft een geschilderde trap inderdaad wel meer geluid dan een gestoffeerde trap.

Als ik voor jouw probleem zou staan, dan zou ik denk ik toch maar kiezen voor een compromi. Wat in mijn hoofd opkomt is de trap evengoed wit verven en er dan een loper op laten maken van een neutrale stuggere natuurlijke vloerbedekking, zoals bijv. sisal of zeegras of iets dergelijks. Daar heeft vuil wat minder vat op en het ziet er toch redelijk neutraal uit.
Ik heb ook een trap met halve maantjes. Maar wel omdat ik het mooi vind en handig.

Ik heb een gebroken wit/creme (houten) trap en gang, alles in dezelfde kleur. En dan heb ik van die RVS halve maantjes. En onderhouds vriendelijk, ik vind het ook nog mooi , de trapleuning heb ik met een spuitbus ook in de kleur RVS gespoten.

Ja ik loop niet met schoenen thuis, en uitglijden of de trap beschadigen is ook voor mij geen optie.

Er waren erbij die de kleurcombi vreemd vonden maar na het resultaat gezien te hebben waren ze om.

Ja echt andere ideeen heb ik niet. Je zou uit stoffen halve maantjes een figuurtje kunnen snijden wat je wel leuk vind als het om het uitglijden gaat.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Wij hadden eerst halve maantjes op de trap (op 1 trap hebben we ze nog maar dat terzijde). De trap waar het om ging moest sowieso geverfd worden en de maantjes waren versleten.

Gezocht naar leuke maantjes, niet gevonden.

Vervolgens trap geverfd en ik ben alleen maar positief.

Je ziet nog steeds geen loop (nu 2 jaar geleden geverfd) en het is ook niet glad. Je moet dan wel goede milieuvervuilende verf nemen dat milieuvriendelijke spul is minder goed (althans dat denk ik)
wat ik tot nu toe heel mooi vind, maar wel erg prijzig is de methode van (volgens mij alleen nog maar) Upstairs.

Er wordt een soort bedekking overheen gezet, dus is niet zo gehorig, en t ziet er heel strak uit...

gewoon ff googelen op Upstairs... is wel reclame, maar kan het niet anders uitleggen. SORRY ANGELS
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als je je trap mooi kaal hebt weten te schuren, zodat het een mooie houten trap is, dan kan je hem ook in de parketlak zetten, dan slijt het echt niet.

Wat kleur er in brengen kan je ook doen door de trede's neutraal te houden en de stootborden een contrasterende kleur.

Wil je voor het uitglijden echt geen maantjes, dan is het handig om zn centimer of 5 vanaf het uiteinde een gleuf te vrezen en daarin een metalen of rubberen strip weg te werken. Dan heb je echt genoeg grip om niet uit te glijden. Een traploper kan ook, die heb je vast tegenwoordig wel in hippe kleuren.

Ohja, en als je de trap gaat schilderen, altijd de treden om en om!

tip: www.renostairs.nl
wij hebben gewoon laminaat op de trap. Is erg mooi geworden al zeg ik het zelf. Met als 'grip' aan het uiteinde van een tree een soort plint, en die hebben we bordeaux geverft.

het is een heel mooi geheel geworden met de rest van ons huis.
Wij hebben de trap van beneden naar boven laten bekleden met vloerbedekking, omdat we het belangrijk vinden om niet uit te glijden. We moeten namelijk nogal veel met een klein kind naar boven en beneden en als je een 10 kilo wegend kind draagt vind ik het belangrijk dat je niet uitglijdt. We houden wel van felle kleuren dus hebben de trap in aquablauw laten bekleden en de stootranden zijn felroze. De zoldertrap is van hout en die hebben we zelf felroze geverfd en daar zitten aquablauwe halve maantjes op. Het bedrijf dat hier vloerbedekking gelegd heeft, kon ook halve maantjes laten maken in die kleur. Dus als je geen kant en klare halve maantjes in de goede kleur kan vinden is dat ook een optie.
quote:Boarn schreef op 22 maart 2008 @ 15:14:

Ohja, en als je de trap gaat schilderen, altijd de treden om en om!Vast een domme vraag, maar waarom moet je de treden om en om schilderen?
quote:Surface2 schreef op 22 maart 2008 @ 16:04:

[...]

Vast een domme vraag, maar waarom moet je de treden om en om schilderen?Stel dat je, om welke reden dan ook, de net geverfde trap toch zult moeten gebruiken, dan kun je op de helft van de treden nog gewoon lopen
quote:nummerzoveel schreef op 22 maart 2008 @ 16:06:

[...]

Stel dat je, om welke reden dan ook, de net geverfde trap toch zult moeten gebruiken, dan kun je op de helft van de treden nog gewoon lopen Logisch
Haha Biol, ik moest ook meteen aan de 'Eigen Huis en Tuin'-oplossing denken: upstairs traprenovatie, in 1 dag een gloednieuwe trap!

Maar om een iets goedkopere oplossing aan te dragen: er is blanke antislip lak te koop, speciaal voor trappen. Ik weet dat in elk geval Glitsa dit in het assortiment heeft, maar misschien zijn er wel meer merken die het hebben. Even googlen dus. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, want wij zijn druk aan het verbouwen en het aflakken van de trap komt als laatste. Maar ik gruwel ook van halve maantjes, dus denk dat het bij ons antislip lak wordt...
We hebben onze hardhouten trap ivoorwit geverfd en een mooie loper erop gedaan,past helemaal bij ons jaren 30 huis,zie de website

http://www.hawacarpets.nl/
Er bestaan ook sokken met anti-slipnopjes [lampje-smiley]. Ja, ook voor volwassenen.
Ik vind hier dingen van.
Wij hebben vloerbedekking gekozen en dan supermegasterkonverwoestbarevloerbedekking.

Het is een soort synthetisch spul maar ziet er uit als vloerbedekking. Je kunt er met een schaar punt keihard overheen raggen en het gaat niet stuk. Dat hebben ivm onze (toen nog) 2 hysterisch wilde katten gedaan.

Het zit er nu 7 jaar perfect op, nul slijtage oid.

Het was eigenlijk ook helemaal niet duur dus echt een goeie koop geweest.
Ow het is ook makkelijk te zuigen en af te nemen. Er blijft niets inzitten en je kunt het lomp schoonmaken/borstelen/schrobben.
Wow, wat gaaf, zoveel reacties hihi! Dit is het eerste topic dat ik hier heb geopend, en nu al zoveel reacties!!

@t Bertje: Misschien een andere verf gebruiken?? Of niet met naaldhakken traplopen ;)

@t Tialia2: Het is een dichte trap, niet in de woonkamer. Hij kraakt niet als je over de halve maandjes loopt. Ik heb nog niet getest of hij wel kraakt als niet over de (door mij verafschuwde ;)) halve maanjes loopt.

Uitglijden op en je rug breken is idd ook erg lelijk. Ik kan me nog van vroegahh herinneren dat ik thuis eens van de zoldertrap ben gedonderd, en heb maanden hoofdpijn overgehouden aan die hersenschudding… aiiaaii… Dat hoop ik natuurlijk niet weer mee te maken, maar volgens mij ben ik nu wel wat minder onhandig dan vroeger ;)

Ik zou idd me eens kunnen verdiepen in halve maantjes, maar ik ben bang dat ik ze allemaal even lelijk ga vinden ;) Maar goed, ik ga straks wel ff googlen.

@t Dhelia: Ik heb nog geen idee wat voor soort hout het is .. oeps, helemaal niet geweten dat dat ook nog verschil kan uitmaken, ben echt nog een groentje in trappen merk ik al haha

Hé, aan die strips had ik helemaal niet gedacht… Mmm misschien is dat dan een compromis… Die kun je er ook infreezen oid..?? toch??? Ik geloof dat ik dat eens van rubbel had gezien…

Ik zelf denk wel dat ik me er aan kan houden (aan het schoenen uitdoen) maar vriendlief denkt dat als je haast hebt, dat echt niet gaat doen…

@t Anouske: Zou het dan niet lijken alsof je het heel slecht hebt geverft??? Het idee an zich spreekt mij wel aan, maar zou het dan niet lijken alsof je te lui bent geweest om de trap eerst schoon te maken voordat je bent gaan verven???

Whaha, moest lachen om hoe je had geschreven dat je er al 3 keer van af was gesodermieterd, grr, maar dat je trap wel mooi is haha. Hoop voor je dat dat de laatste keer was dat je vliegend naar beneden bent gegaan ;)

@t Nummerzoveel: haha eigenlijk zou ik heel gemeen jou reactie moeten uitprinten en het aan vriendlief laten lezen haha, maar dan alleen je eerste alinea ;)

Een loper met ruig materiaal is misschien dan wel een optie… mmm zal me daar ook maar eens in gaan verdiepen.

@t Mylenevalerie: Jij bent dus de eigenaar van halve maanjes op de trap. ;) Ik heb zojuist nog even gegoogeld, maar ik krijg (helaas voor mn vriend ;)) geen warme gevoelens bij het idee aan die maantjes. Hoe bedoelde je dat het ook in andere vormen kunt laten snijden..? wat voor vormen zouden nog meer kunnen behalve de maantjes…??

@ Robine: Hee, nog een positief iemand over het alleen te verven!!

Als ik vriendlief zo gek krijg dat ik mn zin krijg, dan zal ik braaf zoeken naar een hele milieu-onvriendelijke verf ;)

@t Biol: Ik heb even gegoogeld, en dat ziet er idd wel mooi uit!! Maar die trappen zijn net als geverfde trappen toch ook glad…? Of kun je die ook met een profiel oid laten zetten?? En wat zijn de prijzen daarvan?? Ik kon geen prijzen op die site vinden…

@ Boarn: Dat is ook een tip, dat in de parketlak. Alleen wilde ik eigenlijk een witte trap haha, maar ik denk weln dat dat ook heel mooi kan worden.

Die metalen of rubberen strip ga ik zekers aan vriendlief voorstellen mocht hij niet zich ineens gaan bedenken en het gewoon willen gaan verven ;)

Tis denk ik wel zo veilig en ook nog wel mooi… We willen, als dat zou gaan lukken… in de toekomst als we in ons nieuwe huisje wonen graag proberen een kindje te krijgen, en als ik dan lees dat Anouske al drie keer van de trap is af gesodemieterd… pff, je moet daar niet aan denken met een baby in je armen…

Ik heb ook net ff op de site van renostars gekeken en dat zag er ook erg mooi uit.. Alleen wederom geen prijzen. Je kunt wel een offerte aanvragen, maar goed, ik vind het prettiger als ik gewoon op internet kan bekijken hoeveel iets kost.

Enneh, goede tip!! Van dat om en om verven, blondje Madeliefff had daar niet aan gedacht, wel gedacht aan shit, dan kun je twee dagen niet trap lopen ;)

@t Hi777: Ik kan me er niet goed een voorstelling van maken… Foto???

@t Grizzella: Je hebt daar wel een punt, met de kinderen van de trap af lopen…

@t Ann Lin: Hee, dat klinkt goed, en goedkoop!! Is het zo dat je er niets van kunt zien dat er dan zo’n lak op komt te zitten? Ik bedoel dat het nog wel gewoon glanzend zonder korrels ofzo blijft, of zou dat dan veranderen?? Ik zal die naam van dat produkt even gaan onthouden!!

Grappig dat jij ook gruweld bij het idee aan halve maantjes ;)

@ ElleMichelle: dat ziet er wel oké uit op die foto! Maar ik ben bang dat het zo snel viezig gaat worden met onze diertjes.. Maar ik moet wel zeggen, dit is de eerste gestoffeerde trap die ik nu gezien heb en wel te doen vind hihi

@t Sabeltandcavia: Haha anders moet ik dat maar gaan kopen voor vriendlief haha, maatje 45 …. Ziet er denk ik grappig uit haha

@t Twompie: dat klinkt wel praktisch met huisdieren. Als ik dat zo leef heb je helemaal geen last van viezigheid dat in die trap blijft zitten…

Moet jouw reactie dus eerst maar niet aan vriendlief laten lezen, want anders wil hij vast niet meer nadenken over die andere opties van die anderen hier ;) :P hahaaha
Wij hebben 2 houten trappen in huis, de trap naar de eerste verdieping is een dichte trap, de trap naar de tweede verdieping is een open trap. We hebben beide trappen in een witte kleur geschilderd met een speciale hardere verf. We zijn nog nooit uitgegleden (ik loop meestal op slippers, man op schoenen, kinderen altijd op sokken) maar ideaal vind ik het zeker niet. Het was wel de goedkoopste oplossing, maar je ziet er alles op. Ik moet eigenlijk elke dag wel even de trappen afnemen (doe vaak alleen de eerste trap, die valt het meeste op) omdat er pluisjes, stof, haartjes etc. opliggen. Ik wilde geen vloerbedekking, ik heb nergens vloerbedekking in huis. Het mooiste vind ik het laten bekleden van de trap (Upstairs of Reno) maar dat kostte ongeveer 175 euro per trede (we hebben er 14 per trap!) exclusief BTW. Veel te duur! Ik las hier iets over een speciale vloerbedekking waar je niets op ziet en wat onverslijtbaar is, misschien moeten we daar dan toch maar eens naar kijken.
Madelieff: helaas, naaldhakken uitlaten zal niet helpen ;), die worden hier niet gedragen. En we hebben speciale verf voor de trap.

Het ligt eerder aan het zachte hout van de trap en het intensiefe gebruik. Onze woonkamer ligt op de 1e verdieping, de keuken op de begane grond, dus de trap wordt intensiever gebruikt dan gemiddeld.

Mailmail, Upstairs en ook Reno ziet er goed uit! Ik ga daar toch eens naar kijken (en ook rekenen). Wellicht is de onderste trap alleen en optie voor ons. En ook die onverslijtbare vloerbedekking ga ik eens opzoeken. Alhoewel ik toch sterk de voorkeur heb voor harde materialen. Zeker met kleine kinderen. De oudste was een tijd geleden ziek en had op de trap gespuugd, dan is een hard materiaal toch wel erg makkelijk schoonmaken.
Ik ben in een maand tijd al twee keer van de trap in ons nieuwe huis gevallen . En echt niet door te rennen, maar gewoon op sokken en sloffen op de gladde en steile trap. Dus ik ga echt zsm iets doen qua halve maantjes, strips of vloerbedekking.

Als je echt geen strips of halve maantjes wil, is het óf schoenen uit en vallen, óf schoenen aan en herrie maken. Altijd op sokken lopen op een gladde trap is gewoon niet veilig.
wij hebben in het oude huis ook geen maantjes of iets gehad maar gewoon geverft. nooit er van af gevallen. dus ligt mss per trap verschillend (mss ander hout of verf of zo)

nu hebben we wel maantjes erop gelegd maar dat kwam omdat ik mooie tegenkwam. de trap is nu creme met rose maantjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven