Hellup! Krijg mijn eiwit niet stijf...

09-08-2008 15:53 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben dus een bananensouffle aan het maken(althans proberen) en ik heb eiwit nodig wat stijf is..ik heb er al een beetje suiker doorgedaan ik heb geen mixer, alleen een garde en een staafmixer..met de staafmixer lukt niet..wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom, maar ik zou nooit eiwit kloppen met een staafmixer, maar altijd met een mixer of een garde. Gewoon lange tijd kloppen dan moet het lukken toch?



De kom moet wel heel goed schoon zijn, soms is dat een probleem. Succes!



Oja, en als je per ongeluk wat eigeel in het eiwit hebt laten zitten lukt het ook niet.
het eiwit, de kom en de overige ingredienten moeten vooral koud zijn
Alle reacties Link kopieren
het is meestal beter om eerst het eiwit stijf te kloppen en pas daarna de suiker erdoor te roeren ...
Alle reacties Link kopieren
en de kom waarin je het klopt goed ontvet !
Alle reacties Link kopieren
En er mag geen enkel spoortje eigeel in het wit terecht zijn gekomen.



Mosterd.

Maar dat spul mag waarschijnlijk ook niet in het wit zitten. ;-)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
De kom moet vooral VETVRIJ zijn!! En het eiwit goed koud.

En dan vooral hard kloppen.



Laat je even weten hoe de souffle smaakte? Bij een lekkere souffle ben ik benieuwd naar het recept ;)
Alle reacties Link kopieren
Oke, mijn post kwam als mosterd na de maaltijd, er zaten ineens een paar snelle reacties tussen!
de kom en de garde/ mixer moeten ook goed vetvrij zijn, als ik ze uit de kast haal veeg ik ze allemaal nog extra af met wat citroensap op een keukenpapiertje.



maar met de hand met de garde, dan ben je nog wel even bezig met kloppen, ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn eiwit ook nog nooit stijf gekregen.

Hoewel ik toch de naam heb een keukenprinses te zijn, is dit al vaker op een fiasco uitgedraaid, en tegenwoordig screen ik mijn recepten op deze aktie.



Hoewel ik er diep in mijn hart naar verlang om zelf merinques te maken of een lekkere pavlova met vers rood fruit....



Wat me dus ook niet lukt is mayonaise zelf maken.

De olie mengt niet. Het blijft gewoon een mengsel van eigeel met olie....ranzig en niet te (vr)eten.



Maar ik kan je wat het eiwit betreft niet helpen, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij altijd goed werkt is: - een koude kom, een hele schone en vooral vetvrije kom, geen eigeel door je eiwit, en dan met een garde flink opkloppen. Als je dit doet kan het niet anders dan dat je mooie stijf eiwit krijgt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
De souffle staat nu in de oven, eiwit redelijk stijf gekregen door simpelweg vol te houden en nu kramp in mijn rechterarm..:(

Laat nog wel weten hoe de souffle is geworden..
Alle reacties Link kopieren
Klaar!! Ziet er goed uit, en heb een beetje geproefd jammie! Vriendlief moet strakkies nog proeven..ben benieuwd.. Voor het recept ga je naar : smulweb.nl bananensouffle , daar heb ik het recept ook vandaan!!! Ik denk dat ik er straks een bolletje ijs bij doe en slagroom ....mmmm
Alle reacties Link kopieren
Mmm, kun je de souffle zo lang bewaren dan? De souffles die ik wel eens maak moeten uit de oven, op tafel en meteen eten, anders zakken ze in...
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, het is goed gegaan, heb inderdaad wel bolletje ijs en slagroom erbij gedaan...
Koop een staafmixer mét garde én hakbak en een groot vermogen, of vraag die voor je verjaardag.



Bij de blokker etc. hebben ze alleen een versie zonder garde (Philips HR 1363), maar de speciaalzaak bestelt hem zo voor je (Philips HR 1364).



En ontvet vantevoren de kom én de garde met citroensap.
Alle reacties Link kopieren
Het ontvetten doe ik hetzelfde als moppetoet. En zodra je er een messcherpe snede in kunt maken en je kom op kop kunt houden is het eiwit meestal goed!
Alle reacties Link kopieren
Idd, al je keukenspullen vetvrij en koud en geen spoortje eigeel in het wit. Ik breek de eieren daarom steeds apart boven een kopje en gooi dat dat in de kom. Als er dan per ongeluk een beetje dooier bijkomt dan is dat niet zo erg, want je hoeft maar 1 ei weg te gooien.



Wat ik me altijd afvraag; wat doet een mens met al die dooiers?Ik gooi ze weg maar da's wel zonde natuurlijk.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Moppetoet, ik vind het met een electrische mizer veel beter gaan dan met een staafmixer met garde. Geen idee hoe dat komt, mss omdat een mixer 2 gardes heeft?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Nog een aanvulling op de vetvrije door citroensap-tip (want dat is echt een voorwaarde). Voor de volgende keer: een beetje poedersuiker doet wonderen.
Alle reacties Link kopieren
HoiPippiLangkous schreef op 10 augustus 2008 @ 08:15:



Wat ik me altijd afvraag; wat doet een mens met al die dooiers?Ik gooi ze weg maar da's wel zonde natuurlijk.


Nog 1 ei erbij, wat room erbij of kwark en met lekkere ingredienten (bijv. ui, ham, geraspte kaas, champignons enz) die je nog hebt in je koelkast een frittata maken voor op brood.



Of bakken en aan de katten geven (als je die hebt).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
een beetje zout er doorheen, dan wordt het sneller stijf (tip uit Ready Steady Cook). wat betreft de mayonaise, extra eigeel erbij doen dan hecht het beter!
Alle reacties Link kopieren
Eiwit stijf kloppen als je ongesteld bent, zou ook een onbegonnen zaak zijn. Of is dit een fabeltje?
Alle reacties Link kopieren
dat is denk ik een fabeltje, maar als het vochtig weer is kun je lekkere schuimpjes en merengues enzo wel vergeten. Het wordt niet mooi, snel weer plakkerig en de lucht loopt er uit. Kun je beter muffins bakken.
chili1971 ik heb de recept van die bananen souffle opgezocht, maar de slagroom moet ongezoet en niet geklopt erdoor heen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven