Tips cruise naar het noorden, oa IJsland

04-08-2017 00:16 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar willen mijn man en ik een cruise gaan maken naar Noord-Europa. We hebben een cruisereis op het oog naar IJsland en Noorwegen (oa Spitsbergen). We hebben nog nooit een cruise gemaakt en zijn ons flink aan het inlezen. Ik zou het heel leuk vinden om te horen hoe het is om te cruisen. Je hoort vaak dat het voor oudere mensen is, maar ik heb zo'n idee dat die gedachte achterhaald is.
Ook zou ik graag horen welke excursies aan te raden zijn in IJsland, Noorwegen en Spitsbergen. We zullen overal maar kort zijn.
Wij willen een binnenhut boeken, omdat dat financieel behoorlijk scheelt en we toch veel op de boot rond zullen lopen.

Zijn er tips waar je echt aan moet denken bij een cruise-reis? En bijvoorbeeld waar je rekening mee moet houden?

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring?! Alvast hartelijk bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Staat hoog op mijn verlanglijst.
Alle reacties Link kopieren
Met welke rederij ga je? Dat maakt namelijk nogal een verschil.
Maar cruisen is super leuk!
Alle reacties Link kopieren
Cruisen is echt geweldig! Ik heb al heel vaak gecruised. ook naar Noord europa. Dat cruisen alleen voor oude mensen is, is inderdaad achterhaalt. Maar het ligt er echt wel aan met welke rederij je gaat. Alhoewel Noord Europa sowieso vaak wel ouderen aantrekt. Op de Rotterdam van Holland America Lijn daar ligt de leeftijd echt hoog, terwijl dit op de koningsdam al een stuk minder is. Is wel een mooi, nieuw en modern schip. Bij Costa ligt de leeftijd een stuk lager, maar is de kwaliteit ook wel minder.Celebrity Cruises heeft ook nog wel eens cruises die kant op. Als je het niet erg vindt om vanuit Duitsland te vertrekken kun je ook kijken naar AIDA of NCL.

Persoonlijk zou ik niet voor een binnenhut kiezen. Dit had ik op mijn eerste cruise wel. Eerlijk is eerlijk, ik zat weinig in mijn hut. Maar vanaf dat ik een buitenhut of balkonhut heb gehad zie ik echt wel de voordelen. Het is zo leuk als je wakker wordt en ziet dat je weer op een hele andere bestemming bent. En zeker als je een balkonnetje hebt.....'s morgens heerlijk je ontbijt laten bezorgen in je hut en dan lekker op het balkon opeten.......

Waar je nog rekening mee moet houden is dat de fooien niet inbegrepen zijn. Deze betaal je altijd aan boord bij. Ook drankjes zijn (meestal) niet inbegrepen. En natuurlijk de excursies, maar heel veel kun je ook zelf doen.

Als je nog vragen hebt, laat maar weten!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, sorry, dat ik nu pas reageer. Kwam van alles tussen vandaag. Wij willen met de Aida gaan varen (vanuit Kiel), want de route die we bij één van die schepen zagen, leek ons een zeer geschikte. Ik had begrepen dat hier de fooien wel inbegrepen zijn en de drankjes alleen bij de maaltijden.
Itismee, weet jij hoe dat met water zit? Het water uit de kraan kun je waarschijnlijk niet drinken? Ik ben een fanatiek thee-drinker, maar volgens mij mag je geen waterkokertje meenemen. Is het handig om de excursies te boeken via de rederij of kun je beter apart excursies boeken?
Een buitenhut (of een balkonhut, nog beter) lijkt me helemaal geweldig, maar financieel is dat niet haalbaar (omdat we ook heel veel excursies willen doen).

Marjolein, staat Spitsbergen ook hoog op jouw lijstje? Ben je van plan op korte termijn zo'n cruise te maken? Heb je weleens gevaren met zo'n schip?

Vivagirl en Itismee, jullie hebben dus wel vaker een vakantie doorgebracht op een cruiseschip. Wat voor een cruise was jullie meest favoriete? We willen waarschijnlijk na Noord-Europa nog wel een keer een cruise maken, want er zijn zoveel meer mooie bestemmingen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en hebben jullie nog leuke tips van sites over cruisen die leuk zijn om te bekijken? Ik volg sinds een poosje Morgan O'Brien en ik ben heel groot fan van hem geworden.
Als het veel geld scheelt: gewoon een binnenhut!
Je ziet toch geen fluit door de met zout beslagen ramen. En lekker genieten op een balkon zat er voor ons ook niet echt in. Zeker niet als het schip onderweg is, dan waait het alleen maar. Ik chargeer een klein beetje, maar het prijsverschil tussen binnen/buiten/balkon is soms wel heel erg groot. De laatste twee cruises hebben we een binnenhut genomen en dat was prima.
Voordeel van een binnenhut: je kunt heerlijk uitslapen want het is altijd donker.

Tip: hou goed bij wat je uitgeeft aan boord. Die wijntjes elke avond tikken heel hard aan, inclusief service charge.
Tip: als je je hut kunt kiezen, let dan goed op de locatie. Bij voorkeur niet bij de liften ('ding-dong' de hele dag), niet bij de roomservice station, niet onder een sport deck of zwembad, niet onder een keuken etc. etc. Maak je geen zorgen, de meeste kamers zijn natuurlijk prima.
Tip: http://boards.cruisecritic.com Hier staan bijna alle cruises op met nog meer tips etc. Succes.
Alle reacties Link kopieren
@streepjeskat; AIDA is leuk. Is een Duitse rederij, dus 99% van de passagiers zal duitser zijn.Waarbij ook alles, maar dan ook echt alles in het Duits is. Ook een groot verschil met andere rederijen is dat het avondeten in buffetvorm is. Je kunt wel a la carte gaan eten in de specialiteitenrestaurants, maar dan betaal je een toeslag. In de buffetrestaurants zijn de drankjes (fris, wijn en bier) inderdaad inbegrepen. Fooien zijn daar inderdaad ook inclusief.
Water uit de kraan kun je inderdaad niet drinken.

De meeste excursies doen wij altijd zelf, tenzij een plaats ver weg ligt dan boeken we wel een excursie. Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik te laat terug ben en het schip zonder mij vertrekt.

Bij AIDA kun je overigens vaak niet je hutnummer kiezen. Zij wijzen je hut toe. Tenzij je meer betaald.

Mijn mooiste cruise was een cruise in de caribbean. Maar ik vond NoordEuropa (noorwegen en baltische staten ) ook echt geweldig!)
Alle reacties Link kopieren
Kadanz, dank voor de goede tips. Het scheelt inderdaad wel heel veel qua geld wat betreft het soort hut. Waar ben jij met een cruise heen gegaan?

Itismee, jij ook weer bedankt voor alle goede tips. Jij weet er echt veel van af, zeg. Ik vind de restaurants in buffetvorm geen probleem en dat er enkel Duits wordt gesproken moet ook wel lukken. Misschien wel handig om mijn kennis daarvan nog even een beetje op te poetsen. Met welke rederij heb je gecruised in de caribbean? Vanaf welke plaats startte die cruise?
Alle reacties Link kopieren
streepjeskat schreef:
05-08-2017 10:41
Kadanz, dank voor de goede tips. Het scheelt inderdaad wel heel veel qua geld wat betreft het soort hut. Waar ben jij met een cruise heen gegaan?

Itismee, jij ook weer bedankt voor alle goede tips. Jij weet er echt veel van af, zeg. Ik vind de restaurants in buffetvorm geen probleem en dat er enkel Duits wordt gesproken moet ook wel lukken. Misschien wel handig om mijn kennis daarvan nog even een beetje op te poetsen. Met welke rederij heb je gecruised in de caribbean? Vanaf welke plaats startte die cruise?
Ik ben toen vanuit Port Canaveral vertrokken met Disney Cruise Line
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, daar heb ik ook weleens van gehoord. Weet er niet het fijne van, maar wel iets om uit te zoeken, want misschien iets voor de toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Is echt supergaaf! Helemaal niet overdreven Disney, supergoede service, heerlijk eten en prachtige shows!
Cruisen is heerlijk! We zijn met de HAL naar Noorwegen geweest, 2 jaar geleden. Volgend jaar gaan we weer. Ik vond het zo'n verwennerij. Wij hadden een hut met balkon en dat geld was het zeker waard. Zo lekker om even op je eigen plekje buiten te zitten van je af te kijken. Belangrijke tip is vooral geen excursies via de boot te boeken, maar gewoon ter plekke aan wal te regelen, veel goedkoper.
Verder houd rekening met een paar kilootjes aankomen, want het eten op een cruise is vooral veel, de hele dag door.
Alcohol daarentegen was op onze boot duur, dat zat niet bij de all in prijs inbegrepen. Wel was er regelmatig happy hour waar je dan goedkoper de drank kon krijgen. Er zitten zeker veel 50+ers op de boot, maar bij ons ook zeker wel wat 30/40ers.
Oja en reken erop dat het, ook hoogzomer, gewoon koud kan zijn in die contreien. Wij zijn begin juli geweest en hebben als eerste op onze landdag een dikke windjas gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Itismee, wat merk je van het Disneythema op die Disneycruise? Ik ben geen groot fan van Disney, maar als jij zegt dat het wel meevalt.. en het gaat inderdaad ook om het lekkere eten en de service natuurlijk. Hoe zijn de hutten in vergelijking met die van de Aida?

Gizzmo, jouw cruise-ervaring klinkt ook fantastisch. Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen spijt hebt van je balkonhut. Dat is natuurlijk ook het allerleukste, maar het verschil met een binnenhut scheelt echt honderden euro's per persoon. De excursies gaan we na jullie tips inderdaad maar zo min mogelijk reserveren via de boot. Enne... dikke winterjas check!
streepjeskat schreef:
05-08-2017 10:41
Kadanz, dank voor de goede tips. Het scheelt inderdaad wel heel veel qua geld wat betreft het soort hut. Waar ben jij met een cruise heen gegaan?
We hebben nu een paar cruises achter de rug in Europa en Amerika, de gangbare cruises, met verschillende rederijen. Wat ik heerlijk aan cruisen vind is dat je alles echt achter je kunt laten, en helemaal tot rust kunt komen. Je hoeft nergens over na te denken. De boot vaart je overal naar toe, je kiest een fantastische excursie uit en 's avonds staat je vaste tafel alweer gedekt, op naar de volgende bestemming. Aan boord is alles wat je wil binnen handbereik. Wil je eten dan ga je eten. Wil je een drankje doen dan ga je naar de bar. Sporten, film, boekje lezen in de bibliotheek, het is allemaal slechts een paar passen verwijderd van je kamer. Wil je helemaal niks doen dan ga je lang uit liggen op een deck chair. Ik kom echt helemaal tot rust op zo'n boot.

Nog een kleine tip: Het publiek verschilt per rederij zoals hierboven al geschreven is. En zo is de ene rederij iets formeler dan de andere. HAL bijvoorbeeld. Als je 's avonds dineert in het grote restaurant dan is een jasje verplicht voor de heren. Neem die dan ook echt mee want van zo'n leenjas die je wordt toegereikt als je in je hemdje aan komt lopen word je niet blij. Ik stoor me er niet zo aan, dat formele gedoe tijdens het diner, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Overigens, als je geen zin hebt in een formeel diner dan kun je altijd in je korte broek naar het buffet. Doen wij ook vaak genoeg.
Kadanz: doel je bij de HAL niet specifiek op de "gala" avond? Op de normale avonden werden wij gewoon ook toegelaten bij het diner, wel netjes gekleed maar zeker geen jasje.
gizzmo-returns schreef:
05-08-2017 21:34
Kadanz: doel je bij de HAL niet specifiek op de "gala" avond? Op de normale avonden werden wij gewoon ook toegelaten bij het diner, wel netjes gekleed maar zeker geen jasje.
Nee, gewoon het dagelijkse diner, wij doen niet aan gala-avonden :).
Het verschilt inderdaad enigszins per schip. Op een eerdere HAL cruise kwam ik er mee weg met een net hemd (ook al was ik dan ook bijna de enige zonder colbert!), maar niet op de laatste cruise met HAL. Ik werd toen toch echt vriendelijk verzocht om een leenjasje aan te trekken.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 21:53
20.88% gewijzigd
kadanz schreef:
05-08-2017 21:50
Nee. Het verschil inderdaad enigszins per schip. Op een eerdere HAL cruise kwam ik er mee weg met een net hemd, maar niet op de laatste cruise!


Ok

Op de Rotterdam hadden wij deze ervaring in ieder geval niet 2 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Kadanz, de dingen die jij opnoemt waardoor je echt kunt relaxen op een cruise, maakt me nog extra enthousiast! Wat fantastisch klinkt dat. Waarschijnlijk gaan we morgen boeken! We willen met de Aida en ik heb geen idee of we daar ook een formele avond mee maken. Ik weet niet of ik dat kan vinden op een site. Als dat zo is, dan zullen we natuurlijk rekening met kleding daarvoor houden. Ik had er geen idee van dat ze zelfs kleding te leen hebben voor dat soort avonden. Moet daarvoor betaald worden eigenlijk? Niet dat ik van plan ben kleding te lenen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig!

Ik ken de HAL niet. Is dat de naam van een rederij of van een schip?

Weten jullie hoe de sportfaciliteiten zijn op een schip? Dat zal per rederij wel verschillen, maar is er iets algemeens over te zeggen? Ik las dat je bij sommige schepen kunt hardlopen??? En er is meestal wel een fitnesszaal, toch? Maken jullie gebruik van die sportfaciliteiten?
Dezelfde vraag heb ik over de wellness. Is dat de moeite waard? Het lijkt me heerlijk.
HAL is de afkorting voor Holland America Line. Ik heb nog niet met Aida gecruised, maar volgens mij zijn ze erg relaxed qua dress codes!

Wat sportfaciliteiten betreft, er is altijd een gratis gym met voldoende loopbanden en toestellen. Grotere schepen hebben buiten vaak ook een running track op één van de decks, al dan niet met slipvrije absorberende ondergrond. Zo niet, dan is mijn ervaring dat ze liever niet hebben dat je buiten hardloopt, vanwege geluidsoverlast. Hardlopen op een ongedempte keiharde metalen deck is ook niet je-van-het en je hebt toch wel wat last van mede-passagiers die niet door hebben dat ze op een running track lopen. Het allerleukst is natuurlijk hardlopen op bestemming als het gebied zich er voor leent!

Wellness is duur maar het wordt gedurende de cruise vaak goedkoper :). Maar nee, ik heb er geen ervaring mee. Ga er van uit dat als er een lezing gehouden wordt over 'detox' of iets dergelijks, dit slechts dient om klanten te werven voor een duur detox-programma. Wellness schijnt big business te zijn aan boord.
Alle reacties Link kopieren
streepjeskat schreef:
05-08-2017 19:26
Itismee, wat merk je van het Disneythema op die Disneycruise? Ik ben geen groot fan van Disney, maar als jij zegt dat het wel meevalt.. en het gaat inderdaad ook om het lekkere eten en de service natuurlijk. Hoe zijn de hutten in vergelijking met die van de Aida?

Gizzmo, jouw cruise-ervaring klinkt ook fantastisch. Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen spijt hebt van je balkonhut. Dat is natuurlijk ook het allerleukste, maar het verschil met een binnenhut scheelt echt honderden euro's per persoon. De excursies gaan we na jullie tips inderdaad maar zo min mogelijk reserveren via de boot. Enne... dikke winterjas check!
Natuurlijk zie je wel wat van Disney terug op de schepen. Maar het is allemaal erg subtiel. Het is ook echt niet zo dat je de hele dag Disney muziek hoort en over de disney figuren struikelt. Maar de shows zijn bijvoorbeeld wel allemaal in het Disney thema. Maar die zijn zo goed! Echt volledige broadway musicals (alleen duren ze iets korter)

Ik moet zeggen dat wij bij AIDA ook een geweldige hut hadden. Heel groot en comfortabel. Maar daar zie het er eerlijk gezegd wel wat eenvoudig uit en dat is bij Disney niet het geval. De hut was luxe (wij hadden een balkonhut) en had de wc apart van de badkamer.
Bij de HAL " gala" avond is een leuk jurkje van bv steps ook goed hoor. Wij vielen echt niet uit de toon. En mannen hoeven echt niet in smoking. Een vlot colbert en nettebroek van de WE is ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Kadanz, oh haha stom dat ik niet wist waar de korting van HAL van was. Van de Holland America Line heb ik natuurlijk wel gehoord. Volgens mij is die rederij wat duurder? Maar misschien heb ik dat mis, hoor. Ik zou het wel lekker vinden om een beetje te sporten op het schip. Ik ben benieuwd of de Aida zo'n hardloop vloer heeft. Het schip heeft wel een zwembad (op het dek), maar dat lijkt me een beetje koud op een cruise naar het noorden. Ook al is het dan wel zomer. De wellness lijkt me heerlijk op zeedagen. Een beetje ontspannen bij een massage of in een warm bubbelbad zitten lijkt me heerlijk. Al heb ik van jullie begrepen dat de hele reis al behoorlijk relaxen is.

Itismee, ik hou niet zo van Disney, maar ik ben wel fan van musicals. Een apart toilet is wel ideaal, maar dat zullen de binnenhutten waarschijnlijk niet hebben. Misschien moeten we ná de cruise met Aida een poosje langer sparen en dan een keer een balkonhut nemen op zo'n Disneycruise. Alhoewel er ook nog andere cruises zijn die me aanspreken.

Gizzmo, dank voor de tip van de kleding. Ook al zal dat misschien niet nodig zijn op deze cruise, maar voor in de toekomst op een ander schip wellicht wel.

We hebben trouwens net geboekt. Het voelt zo heerlijk! En we hebben nog lekker veel voorbereidingstijd. Ik geniet altijd enorm van de voorbereidingen voor een vakantie. Ik kijk me suf naar youtube filmpjes over cruises en ik heb de bibliotheek leeg geleend op het gebied van reizen naar het noorden van Europa.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met cruiseschepen, maar heb wel heel vaak met nachtboten gevaren (naar Engeland, van Duitsland naar Zweden en van Finland naar Zweden). Zelfs tijdens één zo'n avond/nacht ervaar ik al dat heerlijke relaxte gevoel.

De eerste keren dat wij zo'n ferry boekten namen we ook altijd een binnenhut om kosten te sparen.
Sinds wij echter een paar jaar geleden een buitenhut moesten boeken omdat de binnenhutten niet meer beschikbaar waren, willen wij niet anders meer. 's Avonds voor het slapen gaan even de gordijnen open laten en dan naar buiten kijken, de lichtjes van de kust, passerende schepen, de maan die reflecteert op de zee ..... 's Nachts als ik een plasje moet doen idem dito, en 's morgens meteen weer naar buiten kijken hoe het land langzaam nadert, al dat gedoe in zo'n haven.
En bij een binnenhut heb je geen idee wat voor weer het is; loop je in je korte broek en hemdje naar het ontbijt, blijkt het te regenen .....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven