Gastouder wordt duurder in 2018

20-11-2017 09:37 58 berichten
Afgelopen vrijdag werden wij gebeld door het bemiddelingsbureau van onze gastouder. Ze vertelden dat de kamer heeft besloten een minimumloon in te stellen voor opdrachtnemers met overeenkomst vanaf 1 januari 2018.

Omdat onze gastouder 1 hele dag per week bij ons thuis onze dochter opvangt is dit ook van toepassing op ons. Het minimumuurloon zal naar 9, 84 gaan wat voor ons betekend dat we per maand bijna 150,- meer gaan betalen. De kinderopvangtoeslag zal nagenoeg niet omhoog gaan. Als ik kijk naar de uurtarieven van de kinderopvang bij ons in de buurt ligt die nog steeds 2 euro lager namelijk 7,52.

Nu hebben wij natuurlijk met diverse redenen gekozen voor een gastouder, zoals thuis in eigen bedje kunnen slapen, minder heen en weer gesleep, vertrouwd persoon voor ons, super lief, ondernemend en zorgzaam voor onze dochter. Maar ja wel een forse verhoging, wij moeten nog even goed nadenken of er andere oplossingen zijn of dat we die 150 voor lief nemen maar wel weten wat we aan haar hebben en hoe fijn onze dochter het bij haar heeft.

Zijn er anderen die met vergelijkbare vraagstukken zitten?
Alle reacties Link kopieren
Een gastouder die bij je thuis komt is nou eenmaal (een stuk) duurder. Ik begrijp sowieso niet dat jullie gastouder daar nu alleen het tarief voor 1 kindje voor rekent. Mijn moeder deed dit ook en vroeg minimaal €12,50 per uur, dit was voor ouders pas rendabel als ze meerdere kinderen hadden.
Werkte de gastouder bij jullie dan maar voor ongeveer €8,- per uur?
Bij een kinderopvang kunnen meerdere kinderen worden opgevangen, dus is het uurtarief lager. Jij hebt een gastouder die een dag in de week alleen voor jouw kind zorgt voor het minimum loon. Ik vind het eerlijk gezegd een absurd laag bedrag voor iemand met zoveel verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat je de gastouder minder betaald dan 10,- per uur? Dat vind ik sowieso al weinig.
Wat gsleutel ook zegt, je gastouder aan huis is een luxe keuze en dus duurder dan reguliere opvang. Je betaalt voor de één op één aandacht en de vrijheid van iemand bij je thuis. Heb je dat er niet voor over? Laat dan een ander niet voor minimumloon voor je werken en kies een kdv.
Hips, hopsakee en pierlala.
Gastouder aan huis is gewoon een luxe die je je wel moet kunnen veroorloven en wat inderdaad handiger is als je meer kinderen hebt.
Persoonlijk komt het op mij over als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je dochter kan lekker in haar eigen bed slapen en krijgt exclusieve aandacht, maar het mag vooral niet te duur zijn.

Je gastouder is al erg goedkoop. Ook als er 150 euro per maand bovenop komt. Ik neem aan dat jij meer per uur verdient dan zij en anders zou ik uitrekenen hoeveel de aandacht die je dochter krijgt waard is.

Aan jullie de keuze: of door met de gastouder en iets meer betalen, of dochter gaat naar een kdv.
Wat bizar joh. Jullie betaalden haar tot nu toe onder het minimum loon? Kreeg ze dan compensatie van het gastouderbureau?
Alle reacties Link kopieren
Omdat onze gastouder 1 hele dag per week bij ons thuis onze dochter opvangt is dit ook van toepassing op ons. Het minimumuurloon zal naar 9, 84 gaan wat voor ons betekend dat we per maand bijna 150,- meer gaan betalen. De kinderopvangtoeslag zal nagenoeg niet omhoog gaan. Als ik kijk naar de uurtarieven van de kinderopvang bij ons in de buurt ligt die nog steeds 2 euro lager namelijk 7,52.

Ik begrijp niet wat je met dit stukje wil zeggen. Dat je niet snapt dat het uurtarief op het KDV lager ligt? Of dat je overweegt om je kind naar het KDV te brengen omdat dat uurtarief lager ligt?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-11-2017 09:45
Bij een kinderopvang kunnen meerdere kinderen worden opgevangen, dus is het uurtarief lager. Jij hebt een gastouder die een dag in de week alleen voor jouw kind zorgt voor het minimum loon. Ik vind het eerlijk gezegd een absurd laag bedrag voor iemand met zoveel verantwoordelijkheid.
Dit dus!!

Ik ben zelf Gastouder bij 2 kinderen en per januari krijg ik €12,50 per uur (totaal).
Wij gastouders moeten ook leven en dragen inderdaad een grote verantwoordelijkheid.
Sorry, maar ik zou echt niet voor nog geen €10,- gaan werken. Er gaat namelijk nog veel belasting van af. Het zelf regelen van je Pensioen, allerlei verzekeringen.....
Het is toch logisch dat oppas aan huis voor 1 kind duurder is dan oppas door een kdv?
Alle reacties Link kopieren
En dat het KDV goedkoper is, is nogal logisch (zelfde voor opvang bij de gastouder thuis) er zijn daar veel meer kinderen :facepalm:
Je hebt haar al die tijd onderbetaald. Een gastouder aan huis valt onder dienstverlening aan huis en deze mensen behoren minimaal minimumloon betaald te krijgen. En dan ga jij zeuren?! Dan breng je je kind toch lekker naar het kdv.
Uvita schreef:
20-11-2017 09:52
Wat bizar joh. Jullie betaalden haar tot nu toe onder het minimum loon? Kreeg ze dan compensatie van het gastouderbureau?
Via een gastouderbureau hoor je wel vaker dat ze het "kdv" tarief rekenen.
Ik heb nog wel gekker gehoord:
Mijn collega heeft 5 kinderen en haar oppas is bij haar thuis in de ochtend, brengt de kinderen naar school, luncht met een aantal kinderen plus vriendjes, en haalt ze op.
Brengt ze naar een clubje en neemt ook nog vriendjes mee. Kookt.
Dit alles voor 4 per uur, en dat bedrag is omdat er 'kindloze' uren tussen zitten.
Ik vind het schandalig.
Ik heb zelf ooit een aanbod gekregen voor 5 euro per uur.
Maar die vrouw was zo zoetsappig over mijn kinderen en zei dat ze ook wel voor niks wilde komen :-(
Ik vind dat dan zo raar, als je al zo met jezelf omgaat heb je ook geen grens naar mijn kinderen denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook echt niet dat het gastouderbureau en de gastouder hier akkoord mee zijn gegaan.
Ik vind dit een raar verhaal.
Een gastouder mag zijn eigen tarief vragen. Er zijn wel richtlijnen voor. Afhankelijk van de taken die de gastouder doet is het vaak rond de 5,40 per uur per kind.
Ik vind 10 euro per uur om op 1 kind te passen erg veel. Zeker als die nog slaapt. Op het kdv krijgt een leidsters niet veel meer per uur en die zorgt voor zo'n 7 kinderen.
Ik heb het me tot nu toe eigenlijk nooit afgevraagd maar ik hoop toch dat de leidsters bij het kdv wel meer dan €10,- per uur krijgen!
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:03
Ik vind dit een raar verhaal.
Een gastouder mag zijn eigen tarief vragen. Er zijn wel richtlijnen voor. Afhankelijk van de taken die de gastouder doet is het vaak rond de 5,40 per uur per kind.
Ik vind 10 euro per uur om op 1 kind te passen erg veel. Zeker als die nog slaapt. Op het kdv krijgt een leidsters niet veel meer per uur en die zorgt voor zo'n 7 kinderen.
Dat is wanneer je het kind bij de gastouder aan huis brengt. De gastouder kan dan nog andere kinderen erbij inplannen en op een fatsoenlijk uurtarief uitkomen.
Als je iemand exclusief aan huis laat komen, krijgt de gastouder een uurtarief van jou. Wat ook fatsoenlijk moet zijn, want iemand verricht een dienst voor je.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor 1 dag GO aan huis voor twee kinderen. Ze gaan drie dagen naar een GO toe.

Voor GO aan huis is het tarief minimum loon plus vakantiegeld. Dat is meer dan 9 nog wat die jij betaald volgens mij.

Ik betaal haar 15 per uur omdat ze (geheel vrijwillig) ook huishoudelijke dingetjes doet als kinderen op bed liggen.

De GO waar ze drie dagen heen gaan heeft zelf haar tarief bepaald en dat is per kind 5.25 per uur. Voor mij scheelt het niet zo veel omdat ik dus twee kinderen breng.

Wat hier boven al gezegd is het is ook een luxe om een GO aan huis te hebben en kan je vind ik niet vergelijken met een GO waar je je kind heen brengt.

Bovendien is het wettelijk ook anders geregeld. Je hebt GO die bij hun thuis opvangen en GO aan eigen huis is wettelijk dienstverlening aan huis met andere regels en tarieven.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat lijkt me heel logisch, ik heb nooit begrepen waarom gastouders voor minder dan het minimumloon werken. Ik vind dit behoorlijk asociaal gezeur eigenlijk, jij wil aan het werk en daar krijg je minstens minimumloon voor, maar waarschijnlijk meer en daarom moet iemand anders maar voor minder dan het minimum op jouw kind passen. Dat klopt van geen kant. Dus ga die vrouw gewoon netjes betalen of doe je kind naar een kdv als het geld je meer waard is.


Wat een gezeur zeg, mijn man en ik hebben altijd zelf opgedraaid voor de opvangkosten bij gebrek aan alle mooie regelingen en voldoende plekken destijds. De huidige generatie jonge ouders heeft geen idee hoe verwent ze zijn op dit vlak en toch zuchten en steunen dat ze een fatsoenlijk bedrag moeten betalen aan de persoon die op hun dierbaarste 'bezit' past.. :nut:
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Merl0t schreef:
20-11-2017 10:06
Dat is wanneer je het kind bij de gastouder aan huis brengt. De gastouder kan dan nog andere kinderen erbij inplannen en op een fatsoenlijk uurtarief uitkomen.
Als je iemand exclusief aan huis laat komen, krijgt de gastouder een uurtarief van jou. Wat ook fatsoenlijk moet zijn, want iemand verricht een dienst voor je.
Ook dan ligt het uurtarief tussen de 5 en 6 euro. Als ze er huishoudelijke taken bij doet dan zal het meer zijn.
En het is zeker geen minimum van bijna 10 euro.
Ladenkastje schreef:
20-11-2017 09:57
Dit dus!!

Ik ben zelf Gastouder bij 2 kinderen en per januari krijg ik €12,50 per uur (totaal).
Wij gastouders moeten ook leven en dragen inderdaad een grote verantwoordelijkheid.
Sorry, maar ik zou echt niet voor nog geen €10,- gaan werken. Er gaat namelijk nog veel belasting van af. Het zelf regelen van je Pensioen, allerlei verzekeringen.....
Mag ik je vragen welke verzekeringen je hebt? Ben zelf ook gastouder, maar heb geen extra verzekeringen lopen.

Verder ontopic;
Ik zie dat vaak mensen dit werk onderschatten. Ook word ik vaak simpel een oppas genoemd. Maar vergeet niet dat jouw gastouder een verantwoordelijk beroep uitoefend. Ze is ten alle tijden verantwoordelijk voor haar veiligheid, voor een veilige hechting, voor haar persoonlijke ontwikkeling, etc.
Je bent op een pedagogische wijze werkzaam.

Ik vind dat jij in een zeer grote luxe positie zit. Ze wordt erg onderbetaald. Oke ja...je hebt het minimumloon. Dat loon is echt belachelijk.

Ik kom zelf moeilijk rond. Heb hiervoor gekozen en mij hierin vergist. Maar ik verdien dan nog wel rond de 12,- per uur (wel 2 kinderen).

Heb je geen andere ouders waarmee je een regeling kan treffen? Ene week jouw huis, andere week hun huis en dan de gastouder rond de 12,- betalen en samen het bedrag splitten?
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:03
Ik vind dit een raar verhaal.
Een gastouder mag zijn eigen tarief vragen. Er zijn wel richtlijnen voor. Afhankelijk van de taken die de gastouder doet is het vaak rond de 5,40 per uur per kind.
Ik vind 10 euro per uur om op 1 kind te passen erg veel. Zeker als die nog slaapt. Op het kdv krijgt een leidsters niet veel meer per uur en die zorgt voor zo'n 7 kinderen.
Dit. Mijn gastouder bepaalt zelf haar tarief, maar goed schijnbaar heeft iedereen al de conclusie getrokken dat ik haar uitbuit.
Mejuffrouwmuis schreef:
20-11-2017 09:50
Persoonlijk komt het op mij over als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je dochter kan lekker in haar eigen bed slapen en krijgt exclusieve aandacht, maar het mag vooral niet te duur zijn.

Je gastouder is al erg goedkoop. Ook als er 150 euro per maand bovenop komt. Ik neem aan dat jij meer per uur verdient dan zij en anders zou ik uitrekenen hoeveel de aandacht die je dochter krijgt waard is.

Aan jullie de keuze: of door met de gastouder en iets meer betalen, of dochter gaat naar een kdv.
Helemaal mee eens. Je gaat íéts meer dan wettelijk minimumloon (per 01-01-2018 €9,11) betalen, dat is nog steeds erg weinig voor 1-op-1 zorg voor je kindje.

Als je €150 meer per maand gaat betalen voor 1 dag per week, is dat dus ongeveer €35 per dag, uitgaande van 10-12 uur op een dag: een opslag van €2,88 - €3,50 per uur... betaalde je dan de gastouder het afgelopen jaar niet ver onder het minimumloon (+/- €6,40 - €6,95)? En inderdaad: kan jij goedkoper voor je kindje zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Voor de forumers die zo verontwaardigd zijn dat TO haar gastouder zo weinig betaald, hoe gaat dat bij jullie zelf dan?

Je zoekt een gastouder, vind er eentje waar je een klik mee hebt, vraagt wat zij voor uurtarief rekent en dan geef je aan dat je dat bedrag te laag vindt en minimaal een bepaald bedrag betaald of op zoek gaat naar een ander ofzo?

Het is toch niet zo dat TO haar gastouder dwingt om voor een veel te laag bedrag te werken, de gastouder zal een (zelf)bepaald uurtarief hebben, waarom is het zo een schande dat TO akkoord is gegaan met de uurprijs die de gastouder vraagt?
Ik zou eigenlijk niet weten hoe hoog het minimumloon is en ik zou ervanuit gaan dat de gastouder i.c.m. het gastouderbureau daar zelf rekening mee hebben gehouden zouden hebben bij het bepalen van het uurtarief en dat ik niet zelf na zou moeten gaan rekenen of iemand wel genoeg verdient bij het bedrag wat diegene per uur vraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven