Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
@pipje. Fijn dat je wat langer hebt geslapen (hoewel het fijn is als je nog langer slaapt). Goed dat je nog mindfulness doet.
Wel spannend, nieuwe therapie. Heb je een fijne hulpverlener?

@popje. Wees wat mij betreft niet bang, ik verander mijn beeld niet zomaar door een diagnose. Ik lees gewoon wat je hier schrijft.
Lastig wel dat je ene diagnose de andere in stand houd. Hopelijk kun je samen met je hulpverlening hier toch langzaam kleine stapjes in zetten. Ik weet natuurlijk niet wat je mogelijkheden zijn, maar ik hoop dat dit kan!
Chronisch depressief, ben je dan echt elke dag depressief? Of heb je wel dat het beter kan gaan?
Sterkte!

@kohaku. Fijn een wat positievere post van je te lezen!
Een andere spv'er, vind jij dat spannend? En waarom wil je een andere.
Goed idee wel nagellakken! Misschien wel iets voor mij vanavond.
Vandaag was ik erg moe, maar heb lekker een dutje gedaan. Ik kan bijna nooit slapen overdag, maar het hielp echt.

Verder bij casemanager geweest. Tot nog toe zag ik hem twee keer in de week. Ik heb voorgesteld om naar 1 keer in de week te gaan nu het beter gaat en hij was het er mee eens.
Ze zijn bij mijn hulpverlening wel verbaasd in wat voor rotzooi ik leefde en ze dat niet door hadden.

Morgen ga ik in de kroeg naar de oranje leeuwinnen kijken!
Ben er best zenuwachtig voor eigenlijk. Heb al heel lang niet meer zoiets gedaan. Maar daarnaast vind ik het erg leuk!
Maar scheelt wel dat ik even kon slapen vandaag.

Verder ga ik een wrapje met makreel maken (zin in!). En vanavond lekker ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meegelezen maar ben zo moe.
Val laat in slaap, heb nachtmerries en ben dan weer vroeg wakker. Ik probeer alle ballen in de lucht te houden.

Vanmorgen met een vriendin 15 km gewandeld. Daarna zou mijn woonbegeleidster langs komen maar ze was ziek. Ze heeft wel eventjes gebeld.
Daarna nog boodschappen gedaan. Morgen heb ik een "bakdag". Ga yoghurt-rabarber muffins, een kwarkbrood, hartige broodjes, vanille muffins en ricotta- banaan pannenkoeken maken. Dan heb ik voor de komende weken/maanden weer tussendoortjes en eventueel lunch.

Maar vanavond even helemaal niks en daar ben ik aan toe.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel vaak moe, al jaren. Deels is dat mijn eigen schuld, ik ga al vanaf puberteit te veel laat naar bed. Toen kwam het door veel huiswerk. En dat ritme is met de jaren verder opgeschoven en ik ben eraan gewend geraakt. Huiswerk heb ik al jaren niet meer. Maar lig zelden voor middernacht in bed, vaak is het tegen 1:00 uur en zie het dan nog 2:00 worden. Het lukt me gewoon niet om dat te doorbreken. Door de weeks sta ik altijd moe op. Ik heb er niet heel de dag last van. Vooral 's morgens tot de pauze en net na de lunch. Ik werk halve dagen en ben de Woensdagen vrij. Dat is wel fijn. In het weekend slaap ik lang uit. Maar dan nog ben ik vaak moe. En deels komt dat ook door snel overprikkeld zijn.
Maandag ga ik een midweek weg. Vooraf voel ik me dan altijd zo opgefokt, chagrijnig. Inpakken, bah. Het huis goed afsluiten. Heb ook last van controle dwang. Dus dubbel stressend. Maar ik moet mezelf controleren, want een enorme vergeetkous. Ik kan pas genieten op de plek van bestemming.
Alle reacties Link kopieren
@choco: dutjes overdag. Wou dat mij dat lukte. Zalig! Dochter slaapt tussen de middag en ij ga dan altijd in bed liggen maar door alle stress en te gefixeerd proberen te slapen lukt dat nooit. Ben al blij dat mindfullnes af en toe lukt.
@IPlopviva jij klinkt goed actief! Klinkt lekker wat je gaat maken. Als het lekker is moet je de recepten maar doorsturen!
@hondenmens die controledwang heb ik nu ook. Denk vooral door mijn oververmoeidheid een paar keer echt door elkaar geweest en daardoor chaos in de kop en extra bang om dingen te vergeten.

Vandaag met mijn ouders en dochter boodschaplen gaan doen en toen nog ergens wat gaan lunchen. In principe vind ij die afleiding wel fijn. Bij mijn ouders zijn voelt swso erg prettig. Op een of ander manier snak ik naar veiligheid en geborgenheid.

Of ik een fijne therapeut heb? Ik weet t nog niet. Ik vond haar erg jong en ze zal dus nog niet lang psycholoog zijn. Dat vond ik wel beetje eng maar leeftijd wil niks zeggen toch? Behandeling moet nog starten dus kan moeilijk nu al zeggen dat ik iemand anders wil.

Ik heb zin in een wijntje op de bank. Eindelijk weer eens zin in en dat is een goed teken voor mij! Maar mag dat wel met ad? Heb pas 3 weken ad erop zitten. Is dat verstandig of beter niet? Iemand ervaring mee? Mijn man is weg en ben alleen thuis. Dochter in bed nu tijd voor mij met een serie, chips en eventueel wijntje?
Alle reacties Link kopieren
Pipjebullie,
Ik zou de wijn nog niet doen als je net ad slikt zeker omdat je alleen thuis bent. Ik zou pas weer een wijntje nemen als je man thuis is. Als het verkeerd valt wil je echt niet alleen zijn.

Hondenmens, hopelijk heb je volgende week een leuke week ondanks de spanning die er van tevoren voor hebt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
@choco, Dankje..
Nou, ik hoor vooral dat ik er mee moet leren omgaan...en dat ze me daar mee proberen te helpen en ik ben nu begonnen aan het voortraject van EMDR in de hoop dat daardoor lading van trauma's afgaan. Mijn therapeut wilde me niks beloven, ze zei dat we gaan proberen mijn lijdensdruk wat minder te maken..
Maar dat is juist wat ik zo moeilijk vind, ik vind het leven op deze manier geen leven. Dit ga ik zo niet volhouden.
De periodes dat het 'beter' gaat zijn van korte duur en dan gaat het wat beterder omdat ik meer energie heb om tegen die negatieve stemmingswisselingen in te gaan.. voel me ook standaard leeg, en dat is heel naar. Maar mijn depressie is in verschillende niveaus, maar dat zal jij/jullie ook wel herkennen denk ik?
-
Alle reacties Link kopieren
Zou nog geen wijn proberen nu, Pipje!

Hier net terug thuis, nu in bed.
Bios leek eerst niet te kunnen qua tijd morgen, dus had al naar mn vader gebeld of ik nog ff langs kon komen voor zn verjaardag, bleek later dus wel te kunnen maar had al afgesproken..

Wil mn moeder meteen dat ik blijf eten, dat ga ik niet doen ivm drukte afgelopen week en iht komt in de avond nog.


Welterusten!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Gewerkt (uurtje). Koffie gedronken met mijn depressieve man. Boodschappen gedaan, in de tuin gewerkt. Op de laptop spelletje gedaan. Gedoucht, gekookt, gegeten. TV gekeken.
En af en toe even wat tranen (echt huilen lukt allang niet meer). En vaak de gedachte aan de dood. Aan rust. En ondertussen de dag zo goed en kwaad als mogelijk doorkomen, met dat dooie zwarte wanhopige gevoel vanbinnen.

Het leven is fantastisch. Not.
Alle reacties Link kopieren
:hug: Fade!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Nope indd maar geen wijn gedaan. 3u sliep ik eindelijk. Dochter om 6u wakker jeyy...bij ons in bed en toen nig geslapen tot 9u. Ondanks de paar uurtjes slaap super nerveus en depressief gevoel. Dan denk je zoooo best paar uur slaap gehad maar dat kut gevoel gaat niet weg he. Indd fade life is good 😒
@fade. Jemig dat klinkt niet goed. Wel knap dat je nog (kort) gewerkt heb en gedoucht. Maar aan de andere kant, wat heb je er aan. (Maar knap blijft het)

Wat ontzettend lastig dat je man ook depressief is.
Helaas kan ik nu niets zeggen om je op te beuren. Ik leef met je mee en sterkte.

@pipje. Een paar slaap is ook nog steeds weinig. Te weinig om er bovenop te komen.
Wat naar dat gevoel. Heel veel sterkte gewenst!
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
14-06-2019 17:28
Ik heb meegelezen maar ben zo moe.
Val laat in slaap, heb nachtmerries en ben dan weer vroeg wakker. Ik probeer alle ballen in de lucht te houden.

Vanmorgen met een vriendin 15 km gewandeld. Daarna zou mijn woonbegeleidster langs komen maar ze was ziek. Ze heeft wel eventjes gebeld.
Daarna nog boodschappen gedaan. Morgen heb ik een "bakdag". Ga yoghurt-rabarber muffins, een kwarkbrood, hartige broodjes, vanille muffins en ricotta- banaan pannenkoeken maken. Dan heb ik voor de komende weken/maanden weer tussendoortjes en eventueel lunch.

Maar vanavond even helemaal niks en daar ben ik aan toe.
Misschien een heel gekke vraag in dit topic, maar heb je een recept van de yoghurt-rabarbermuffins? Ik hou van rabarber nl :D
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
15-06-2019 20:37
Misschien een heel gekke vraag in dit topic, maar heb je een recept van de yoghurt-rabarbermuffins? Ik hou van rabarber nl :D
Haha, het is dat ik lactose-intolerant ben, anders zou ik ze ook wel willen maken!:p Klinkt lekker!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Fade: ik kan je vasthouden :hug: :hug:

het is net een zwart gat, waarbij al het licht naar binnen wordt gezogen.

ik denk aan je. :rose:
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me vamdaag enorm eenzaam...
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandij: heb je kunnen slapen? Voel je je nog steeds eenzaam? Als ik me alleen voel, wil het nog wel eens helpen om op te schrijven waarom ik dat voel. wat mis ik? wie mis ik? wat zou ik willen? of wat wil ik niet. Als je voor jezelf duidelijk krijgt wat je nodig hebt, kan je daar in de toekomst misschien wat mee gaan doen. Het verzacht nu de gevoelens niet, dat weet ik. Door er mee bezig te zijn, maak ik het gevoel "tastbaar" als het ware. Helpt dat voor jou misschien ook? Of juist helemaal niet. soms is het fijn als iets niet tastbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Jawel, dank je. Ik wil graag eens een fijne relatie maar dat zit er steeds niet in.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandij: dat soort eenzaamheid (er zijn vele soorten) herken ik. bij mij kwam het voort uit de behoefte bij iemand te willen horen, zelf ook een gezin te hebben.
destijds was er nog geen internet dus was je aangewezen op de kroeg. En daar zat niet altijd (zeg maar rustig altijd niet) wat tussen.

Doordat het steeds stuk loopt of niet doorgaat, ga je aan jezelf twijfelen; ben ik niet leuk of lief genoeg? waarom ging het stuk? dat is kiling voor je zelfbeeld. dat zorgt er dan weer voor dat je niet altijd de juiste beslissingen gaat nemen omdat je niet goed voor jezelf kunt zorgen en we zijn weer rond.

ik zou je willen zeggen dat het goed komt. probleem is dat ik niet in de toekomst kan kijken. Wat je zou kunnen doen om de eenzaamheid te verlichten is lastig om te zeggen. dat is voor iedereen verschillend. ik ging wel eens naar de stad op zaterdag (koopzondag was toen nog niet uit gevonden) en wandelde gewoon rond tussen de mensen. ik ben iemand die veel slaap nodig heeft dus lag ik vroeg op bed. weer een uurtje minder eenzaam. Ik las veel en bracht vaak zo de zondagen door. voor anderen zijn de prikkels van gezelschap juist te veel op zo'n moment.

wat zou voor jou kunnen werken, denk je?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet. Ik heb wel vrienden en familie maar dat is toch anders. Ik had gisteren een date via Bumble maar miste een klik. Dat heeft me de rest van de dag verdrietig gemaakt, hij was zo leuk over de app.

En werk vinden lukt ook nog niet, de diagnose en de daar bijbehorende hulp laat ook op zich wachten. Ik heb morgen therapie maar dat heeft weinig nut meer gezien de hulp niet passend is.

Ik heb dinsdag een sollicitatie en heb niet eens zin meer om te gaan, want ik word toch afgewezen en voel me dan de hele dag beroerd.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker: wat vind je van een hond? Ik haal in deze tijd zelfs de hond van mn ouders. Die is zo lief voor me en knuffel ik graag. Tijdens het wandelen heb je ook snel aanspraak met andere hond uitlaters....een hond verplicht je ook om de deur uit te gaan. Voor mij werkrmt dat goed om te wandelen en de deur uit te komen.
Alle reacties Link kopieren
Fade:
Wat naar dat het niet zo goed gaat...we begrijpen je en weten wat je voelt. Hele dikke knuffel.

Kandij:
Moeilijk is het he om , nu , met teleurstelling om te gaan. Heel herkenbaar. Alles komt10x harder binnen.
Maar weet je...je bent maar mooi uitgenodigd voor een gesprek. Dus je brief heeft daar aanleiding toe gegeven.
Voor gesprek even lekker douchen, leuke kleding aan, geurtje op en gaan! Niet van uit gaan dat het toch niet zal lukken hoor.
Ik duim voor je.

Knuffel voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
pipjebullie schreef:
16-06-2019 19:52
Kandijsuiker: wat vind je van een hond? Ik haal in deze tijd zelfs de hond van mn ouders. Die is zo lief voor me en knuffel ik graag. Tijdens het wandelen heb je ook snel aanspraak met andere hond uitlaters....een hond verplicht je ook om de deur uit te gaan. Voor mij werkrmt dat goed om te wandelen en de deur uit te komen.
Ik heb een heel lief knaagdiertje gelukkig. En wandelen doe ik elke dag, speel Pokemon Go om dedeur uit te gaan.

Dank jullie voor de steun. :heart:
Sugar and spice, and everything nice.
@kandijsuiker. Zo vervelend als hulpverlening traag op gang komt! Erg zwaar.
Vervelend dat je op meerdere gebieden in je leven moeilijkheden ervaart. Maar als je nu zo zwaar zit is het misschien ook wel extra moeilijk om een goede relatie te vinden. Misschien is eerst op orde komen fijn. Maar het kan natuurlijk ook totaal anders werken bij jou!
Solliciteren als je depressief bent lijkt me ook heel zwaar. Want dat kan zonder depressie als zwaar zijn. En de moed erin houden is nou juist zo lastig in deze staat. Wel knap dat je er nog mee bezig bent!
Hier gaat het op zich goed. Leuk weekend gehad met veel drukke factoren.
Ik moet nu alleen echt oppassen dat ik niet teveel doe deze week. Want ik voel dat het allemaal wel een beetje teveel is.
En qua risico op terugvallen staat overbelast raken op nummer 1. En dat kan zo binnen een week gebeurt zijn.

Heb net besloten iets af te gaan zeggen, waardoor mijn planning iets logischer en rustiger wordt.

Ik hoop echt namelijk dat ik het langer goed weet te houden.
Maar dan moet ik nu volwassenen en verstandig handelen. Want doorgaan vind ik nu makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven