(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
AlejandraLaura schreef:
15-01-2020 22:43
Dan is het idd zinloos om je ouders erbij te halen. Het moet dus ook kunnen zonder je ouders. Heb je nog wel je rapporten van vroeger? Zonder een diagnose is het moeilijk om een behandeling vergoed te krijgen.
Ik heb ivm dit de hele zolder opgeruimd :proud:
Ik wil ze idd laten zien maar ze gaven al aan dat te weinig te vinden...
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
15-01-2020 19:03
Ik heb pertinent geweigerd om mijn ouders in het onderzoek mee te nemen
(ook geen vragenlijst iod)
omdat zij mijn jeugd zo verschrikkelijk anders zien.
Dat bleek bij mij ook een probleem te zijn waar ik al van uit ging... mijn ouders scoorde mij alles op 0 en misschien een 1 op de vragenlijst.
Ik ben hun perfecte kind, alles komt wel goed met MEF... maar ook tegelijk een gevoel van falen bij de ouders om te erkennen dat het is zoals het is. Door hun scores mocht ik bijna niet door...
Alle reacties Link kopieren
Wie kijkt er naar ADHdennis ?
Ja ik! ✔

Gisteren een vervelende ervaring gehad op nieuwe werk.
Moet ik er alvast bij vertellen dat ik door de adhd vaak ontslagen ben in verschillende horeca banen en hierdoor onzeker ben geworden op werk. (Bang om chaotisch of druk te zijn).
Eigenlijk had ik het idee dat het best goed ging op werk, todat een collega gisteren niet subtiel nodig vond om te zeggen dat ik altijd wel erg druk en aanwezig ben en dit storend kan zijn voor de bewoners.
Ze zei het waar iedereen bij was, best gemeen.
Ik moest er erg door huilen en heb uiteindelijk tegen de collegas en leidinggevende verteld dat ik adhd heb.
Dit vonden ze Verhelderend en er werd gezegd dat ik ook erg veel goede kwaliteiten laat zien in het contact met bewoners.

De werking van de medicatie lijkt afgenomen (kan dit), het is geen gewenning want ben serieus weer erg chaotisch (raak alles kwijt) en druk.
Ik slik 3x 5 mg.
Soms lijk ik wel drukker tijdens gebruik dan als het uitgewerkt is.
Het werkt nog wel positief voor een stabielere stemming.
Alle reacties Link kopieren
Eva.... het kan zijn dat je misschien je medicatie een beetje moet verhogen als je denkt dat het niet werkt. Van 5 naar 7,5 mg misschien?
Wel goed dat je hebt aangegeven dat je ADHD hebt, het kan maar op tafel liggen en dan kunnen die botte collega’s ook even achter hun oren krabbelen.

Wat vind je van Dennis? Ik stoor mij mateloos aan zijn kinderachtige onvolwassen gedrag heel eerlijk. Hij is er altijd mee weg gekomen maar toch... hij schuift alles weg op hulp van mammie en wijfiej.... waarom help je jezelf niet?
Dankjewel voor de peptalk mefunny.
Inderdaad weten ze het nu en snappen ze het nu beter.
Maar had het liever geheim gehouden want heb nog weleens het idee dat mensen met een "stoornis" door sommige mensen als minderwaardig worden behandeld.
Of dat er onterechte vooroordelen zijn.
Maar goed, het hoge woord is eruit
Ik was erg bezig met verbergen en erg perfectionistisch op mezelf geworden (ging mezelf heel vaak controleren op slordigheidsfouten).

Ik vind die Dennis inderdaad een tikkeltje verwend en arrogant. En wat respectloos naar zn vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ach Eviva wat rot dat het op deze manier bekend werd, dat het niet echt een vrije keus was. Gelukkig is er wel goed op gereageerd

Heb je al besproken of een verhoging van je dosering een optie is? Of heb je t gewoon geprobeerd.. dat kan natuurlijk ook he.

Ik slik ook 7,5mg per keer.. als t werkt dan werkt t ,wat mij betreft.
Ik ben even heel erg klaar met moeten vechten/ voortdurend kracht zetten om óf op te letten óf ergens een begin/midden/eind aan te ontdekken, mezelf vooruit moeten 'schoppen' omdat alles aandacht vraagt/belangrijk lijkt of afremmen omdat alles aandacht vraagt/interessant is.... allemaal om het maar zo 'naturel' mogelijk te doen.
Er zijn inmiddels een aantal (niet-werkgerelateerde) activiteiten die ik echt mét pillen wil doen, daar houd ik dan ook rekening mee gedurende de dag
Teaus schreef:
17-01-2020 23:04
Ach Eviva wat rot dat het op deze manier bekend werd, dat het niet echt een vrije keus was. Gelukkig is er wel goed op gereageerd

Heb je al besproken of een verhoging van je dosering een optie is? Of heb je t gewoon geprobeerd.. dat kan natuurlijk ook he.

Ik slik ook 7,5mg per keer.. als t werkt dan werkt t ,wat mij betreft.
Ik ben even heel erg klaar met moeten vechten/ voortdurend kracht zetten om óf op te letten óf ergens een begin/midden/eind aan te ontdekken, mezelf vooruit moeten 'schoppen' omdat alles aandacht vraagt/belangrijk lijkt of afremmen omdat alles aandacht vraagt/interessant is.... allemaal om het maar zo 'naturel' mogelijk te doen.
Er zijn inmiddels een aantal (niet-werkgerelateerde) activiteiten die ik echt mét pillen wil doen, daar houd ik dan ook rekening mee gedurende de dag

Teaus zeker rot. Dankje :rose: , Wel een wijze les dat ik mezelf beter niet meer anders voor kan doen, mijn adhd valt toch wel op.

Ik snap dat je het vechten beu bent. Merk je wel dat je minder hoeft te "vechten" tijdens het gebruik van dex?
Slik je het nog gedurende iedere dag?
Ik mag inderdaad 7.5 mg proberen. Tot nu toe durfde ik dat nog niet zo goed (beetje angstig voor hartkloppingen) maar ik ga het NU proberen. Komt vandaag mooi uit om het uit te testen, ben weekend weg en niets moet en alles mag.
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
17-01-2020 23:04
Ach Eviva wat rot dat het op deze manier bekend werd, dat het niet echt een vrije keus was. Gelukkig is er wel goed op gereageerd

Heb je al besproken of een verhoging van je dosering een optie is? Of heb je t gewoon geprobeerd.. dat kan natuurlijk ook he.

Ik slik ook 7,5mg per keer.. als t werkt dan werkt t ,wat mij betreft.
Ik ben even heel erg klaar met moeten vechten/ voortdurend kracht zetten om óf op te letten óf ergens een begin/midden/eind aan te ontdekken, mezelf vooruit moeten 'schoppen' omdat alles aandacht vraagt/belangrijk lijkt of afremmen omdat alles aandacht vraagt/interessant is.... allemaal om het maar zo 'naturel' mogelijk te doen.
Er zijn inmiddels een aantal (niet-werkgerelateerde) activiteiten die ik echt mét pillen wil doen, daar houd ik dan ook rekening mee gedurende de dag
Mag ik effe iets zeggen ,onze maatschappij is zo druk en onpersoonlijk geworden geen wonder dat het meerendeel er niet meer mee om kan gaan veel te veel prikkels en tussen de haakjes gewone mensen kunnen t niet meer aan drank drugs noem t maar op ,je moet er mee om kunnen gaan hoor,medicatie is een hulpmiddel maar je bent eigenlijk je zelf niet toch en je wordt dus eigenlijk gedwongen in deze maatschappij.
Vladimiertje: als ik voor mij persoonlijk praat slik ik de medicatie niet alleen voor de maatschappij.
Maar juist omdat ik er zelf meer rust en minder chaos door ervaar.
Je hebt natuurlijk net zoveel druk van de maatschappij als dat je je zelf op laat leggen.
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt met je post. Maar adhders hebben natuurlijk meer dingen waar ze tegenaan lopen dan de " gewone" mens (adhd is ook normaal maar om even jouw woorden te gebruiken :) )
En dat is niet alleen in de drukke maatschappij vol met verwachtingen, maar ook gewoon met simpele dingen, zoals het huishouden of een dagplanning maken, kan al lastig te overzien voor een adhder. Het probleem is, mijn inziens, niet alleen maar druk van maatschappij.
En ik persoonlijk ben geen ander mens door medicatie, iets stabieler maar totaal niet afgevlakt.

Update: 75 min na inname 7.5 mg dex: wat een rust!!!! Ben helemaal Zen. Verschil met 5 mg!
Geen hartkloppingen maar wel lichte druk op borst en droge mond
Wellicht nemen deze bijwerkingen weer af want dit had ik ook met 5 mg in begin
Alle reacties Link kopieren
:jump: fijn Eviva!


Vladimiertje... dat mag je best zeggen, zo zie jij dat. Iedereen zoekt/vindt een manier die het best past.
En dat de huidige wereld héél veel prikkels bevat en snel gaat is waar, dat was 40jaar geleden absoluut minder
Ik heb een half mensenleven lang er alles aan gedaan om 'het leven onder de knie te krijgen' , het heeft een enorme impact gehad op werkelijk alle fronten, het heeft mijn persoonlijkheid gevormd.. voor mij is het een opluchting om wat meer grip te hebben op wat er in dat hoofd gaande is.
En als dat deze pillen zijn dan ben ik daar erg blij mee.
Dankje Teaus!
Moest jij bij verhoging ook weer ff opnieuw wennen aan bijwerkingen?
Het is best een verschil he 5 of 7.5 mg. Qua werking denk ik een positief verschil.
Ik geloof ook zeker dat de maatschappij is veranderd en de druk is verhoogd.
Maar ik merk ook (doe ik zelf soms ook onbewust) dat wij onszelf ook veel druk opleggen en dat je daar best keuzes in hebt...
Er is ook ontzettend veel beschikbaar waardoor je overprikkeld kan raken, denk bijvoorbeeld aan; facebook, whatsapp en andere social media.
Ik kan mezelf helemaal verliezen in alle prikkels en teveel hooi op vork nemen, omdat ik mijn grenzen niet goed kan bewaken.
Facebook heb ik definitief verwijderd en soms zet ik bewust mijn telefoon 6 uur lang uit en ga in een prikkelarme omgeving zitten, sporten of in het bos wandelen om even rust te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
18-01-2020 08:54
Teaus zeker rot. Dankje :rose: , Wel een wijze les dat ik mezelf beter niet meer anders voor kan doen, mijn adhd valt toch wel op.

Ik snap dat je het vechten beu bent. Merk je wel dat je minder hoeft te "vechten" tijdens het gebruik van dex?
Slik je het nog gedurende iedere dag?
Ik mag inderdaad 7.5 mg proberen. Tot nu toe durfde ik dat nog niet zo goed (beetje angstig voor hartkloppingen) maar ik ga het NU proberen. Komt vandaag mooi uit om het uit te testen, ben weekend weg en niets moet en alles mag.
Kans bestaat idd dat je er wel iets van merkt, je weet nu gelukkig dat het weer wegtrekt en dat het met een paar weken over is.
Weekend weg is ook lekker wat afleiding, op de bank zitten wachten tot t 'inslaat' is ook niet handig




Ja het gevoel dat je niet zoveel kracht hoeft te zetten om van denken naar doen te komen ( ik stuiter in mijn hoofd he) , dingen los laten maar ook zoiets als yoga kunnen doen en daar 'mindfull' in zijn ( ik snap dat t tegenstrijdig klinkt dat daar een pil voor nodig is ) of dansles , de irritatie, overprikkeling en kortaangebonden overspoelen me niet meer, ik blijk prima in staat om op een gezond volwassen manier uit een denkloop te komen...
Kortom prima beslissing geweest, het geeft me de kans om gaandeweg wat aanpassingen te doen, keuzes te maken zodat het eindresultaat net wat minder van uitersten aan elkaar hangt

Ik slik vrijwel elke dag :$ als ik t niet vergeet...
Een regenachtige zondag zonder plannen is natuurlijk goed te doen zonder
Die zaken die jij beschrijft ervaar ik ook zo dankzij de dex.
Ik dacht ook dat de 5 mg niet veel meer deed qua concentratie en minder druk zijn.
Maar besefte gisteren dat ik al in tijden me niet geïrriteerd heb (zonder medicatie irriteer ik me snel, kort lontje en kan niet goed tegen geluiden en prikkels) en echt veel beter tegen prikkels kan/ stabieler ben.
Nu met 7.5 mg, ook nog lekker rustig naar buiten toe... Met 5 mg nog steeds stuiterbal.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ben ik weer.. had de laatste dagen even geen concentratie om alles goed bij te lezen.
Ik ben afgelopen woensdag naar de HA geweest, en ik loop dus al 6 weken rond met een verhoging en benauwdheid. Nu met een kuur gaat het alweer beter.... wederom te lang doorgegaan. Heb nu eindelijk weer wat meer lucht en het hoesten is flink afgenomen. Verklaard ook wel deels waarom ik zo moe ben de laatste tijd. Nog steeds hoor, een dag is snel voorbij klaar voor mij.

Op het moment heb ik zoveel aan mijn hoofd dat er gaten beginnen te komen. Zo heb ik 3x aan een vriendin gevraagd of ze mee gaat naar een voorstelling, terwijl ik allang kaartjes had gekocht voor ons (stond al in agenda) en is er een afspraak met andere vriendin voorbij geschoten. Dat is echt helemaal niks voor mij.
Ik zet elke prive afspraak nu ook in mijn telefoon anders vergeet ik het terwijl ik dat normaal gewoon wist.
Op het werk hetzelfde, als ik het niet opschrijf/in plan in agenda dan vergeet ik het. Dus deze word strak bijgehouden door mij.

Eva, fijn dat de 7,5mg zijn werk nu doet.. en juist in de zorg mag je wensen dat collegaś je moeten kunnen begrijpen met je ADHD, het kost je alleen maar meer energie als je je anders voordoet en dan val je vanzelf door de mand. Mochten ze dat niet begrijpen dan hebben ze zelf wat te bedenken (ook mbt hun werk)
Ik ben wat dat betreft een open boek. Ik doe bijna alle soorten hulpvragen aanpakken of bijspringen maar wanneer het om een grote administratievraag gaat dan is dat niet mijn ding. Ik doe het wel hoor, maar ik heb collegaś die daar veel beter in zijn dan ik waardoor ik het kan overdragen of hulp erbij haal aan 1 van hen wanneer ik er niet uitkom. En dat is dan oke.
Voor mijn collegaś ben ik de vraagbaak van de Psychiatrie, heb veel kennis en dat zit allemaal in mapjes, komt er een vraag, springt het mapje open, geef ik antwoord, en gaat weer dicht. (ik verbaas mij er zelf nog wel eens over hoeveel ik eigenlijk weet :biggrin: )


En ik irriteer mij volledig aan Dennis Weening zijn programma. De Hyperactiviteit word zo groot uitgebeeld en de negativiteit rondom medicatie zo hard doorgevoerd dat ik het complete beeld heel erg mis, dat is echt een gemiste kans. (misschien komt het nog)
Laatbloeiertje
Je hebt Pb :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met iedereen? het is zo stil op het moment...
Hey mefunny,

Hoe gaat het met jou
Hier gaat het wisselend.
Soms nog erg last van ADHD klachten, tijdens uitwerking medicatie.
Ik heb regelmatig concentratie problemen en dat is niet handig als je met mensen werkt.
Maar nog vaker innnemen wil ik ook niet, nu interval van 3,5 a 4 uur maar werkt al na 3 uur langzaam uit.
Mijn man vindt mijn stemming hierdoor ook wisselend .
Ook slik ik nog een antidepressiva (al 9 jaar) tegen paniekklachten.
Mijn psychiater (Heb een nieuwe ) vind het beter als ik overga op 1 medicijn per dag ipv 10 pillen per dag.
Hij raadt wellbutrin aan, een antidepressiva wat ook werkt tegen ADHD klachten.
Maar deze gaat niet samen met mijn huidige antidepressiva.
Die ga ik vanaf donderdag afbouwen (eerst halveren) .
Ik denk zelf ook dat dit de beste optie is, maar zie wel wat tegen de eventuele ontwenningsverschijnselen op.
Gelukkig hoef ik in februari niet veel te werken , maar ik wil me liever niet ziek melden .
De behandelaar wil eventueel tijdelijk oxazepam voorschrijven tijdens afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je last hebt van de rebounds... ik heb wel goede dingen gehoord over wellbutrin, is ook langwerkend (24 uur) heeft wel een lichte opbouw tijd nodig voor het effect. Hopelijk zal dit wat meer rust geven.

Met mij gaat het redelijk goed, ik werk deze week op een festival als locatiemanager. En dat is appeltje eitje. Rol er zo doorheen.
Helaas nog niet opgeknapt van de nu al 8 weken durende koortsklachten. Dus mis een hoop gezelligheid tijdens dit gebeuren.
Voordeel is wel van de medicatie dat ik nu niet als een kip zonder kop het festival doorheen ren en eigenlijk mega relaxt en duidelijk ben naar de andere medewerkers. Dus dat is wel fijn. (Voor mij dan)

Sterkte Eva :hug:
Hey wat is het stil hier.
Hoe gaat het met jullie.

Mefunny: ben je alweer bijgekomen van alle drukte?
Ach, er sluimeren dus steeds griepverschijnselen bij je. :@@: . voel je je inmiddels alweer beter? Er heerst ook van alles..

Inmiddels heb ik nu bijna een week mijn antidepressiva gehalveerd naar 5 mg (das bijna niks) en het valt me echt alles mee met de ontwenningsverschijnselen. In 1.5 maand ga ik nu afbouwen naar 0.
Qua dex gaat het nu goed! Ben nu goed afgesteld. Elke 3.5 uur 7.5 mg.
Als dit zo goed blijft gaan zonder antidepressiva hoef ik ook niet over te stappen op wellbutrin (is ook een antidepressiva). Ik slikte 8 jaar antidepressiva vanwege paniekaanvallen, maar waarschijnlijk kreeg ik die door alle prikkels en drukte in hoofd wat ik niet kon verwerken, wat nu veeeeeeel beter gaat dankzij dex.
Echter is mijn psych wel voor 1 inname per dag en wil me uiteindelijk op de lisdex.
Hij had het over 20 tot 30 mg lisdex.
Volgens veel bronnen moet ik omgerekend 60 mg lisdex, maar hij blijft star.
Ook las ik dat lisdex Gemiddeld 8 uur werkt, terwijl ik juist savonds moet werken (tot 23.30)
Liever blijf ik dus doseren met de gewone dex, maar de vraag is of psychiater instemt omdat hij nu lisdex in zijn hoofd heeft. :@@: .

Mijn apotheek verstrekt overigens nog steeds de 2.5 mg van magistrale bereider.
Maar mocht dat niet meer zo zijn, al zijn patienten hebben geen klachten van amfexa, internet moet ik niet geloven, aldus mijn psych :blond:
Lisdex werkt meestal langer dan 8u hoor. Hoewel 14u die geclaimd wordt me erg optimistisch lijkt. Ik heb over amfexa een verklaring van een apotheker gehoord dat de tabletten harder geperst zijn en hierdoor de stof minder snel vrijkomt, dus minder snel "inslaat". Kan me hier wel iets bij voorstellen, de hoeveelheid werkzame stof is immers zelfde.
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 19:52
12.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eva...
Ik ben nog steeds aan het hoesten. Echt heel irritant. Gister weer gewoon gaan werken, zag er een beetje tegenop maar ging wel goed. Tijdens een coaching gesprek die ik had voor collega vroeg zij op het einde hoe het mij ging. Toen kwamen er toch wel tranen... heel gek en onverwachts op dat moment.

Wel fijn dat de afbouw goed gaat, wie weet is dan toch die ene pil toch die magische... ik kan mijnvoorstellen dat je het bij de Dex wilt houden gezien de avond diensten die je draait. Misschien dat je voor die dagen nog een extra dosis Dex. Kan nemen als de lisdex uitwerkt.

Mbt amfexa, ik werd zelf helemaaaal gek van dat spul. Mijn behandelaar was erg geschrokken van mijn gesteldheid toen. Maar dat ben ik.

Ik merk dat de lisdex nu een soort van normaal is. Ik ben het gewend. Dus niet alles is mega scherp meer maar merk nog steeds het verschil met en zonder.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!
Hoe gaat het ermee?

Hier alles goed.

:hello:
Alle reacties Link kopieren
Hi MEF

Fijn dat t bij jou lekker loopt, heb je nog vreselijk spannende projecten in t vooruitzicht?

:daisy:
En alle anderen.... allemaal een beetje rustig vaarwater.?
Of worstelen jullie nog steeds op zoek naar de fijnste medicatie en een beetje balans in kunnen, willen, moeten?


ADD-technisch gaat t steeds beter, zou nog wel iets strakker in t medicatie regime mogen zitten [dex vind ik wel heel prettig]... maar ook dat : het effect van rebound of helemaal geen medicatie op situaties/reacties/stemming herken ik snel en dat maakt t allemaal veel makkelijker te nuanceren
Was nogal van de moodswings en denkloops waar ik haast niet uitkwam die kan ik nu plaatsen en sturen dus dat is echt heel fijn.
Hey ! Leuk van jullie te horen! Het is beetje stil gevallen hier.

Mef fijn dat het goed gaat! Hoe gaat het op werk etc? En met de add klachten en met de medicatie?

Teaus: fijn dat het met jou ook zn gangetje gaat! Zit je nog op 3x 7.5 mg ?

Hier gaat het goed.
De antidepressiva al bijna afgebouwd. Zit nu op 2 mg en kwam van 10 mg.
2 mg is nagenoeg niks, dus denk dat ik volgende week klaar ben.
Op wat ontwenningsverschijnselen na is het me reuze meegevallen het afbouwen. Vond het best spannend.

Zit verder nog op 3x per dag 7.5 mg dex.
Het werkt mild en ik ben nog steeds chaotisch, impulsief en druk.
Maar het werkt heel goed voor mijn stemming, kan beter relativeren, ben vrolijk en kan beter prikkels verwerken.
Nadeel is wel toch steeds lichte rebound.
Maar voel me mét sowieso beter dan zonder.
Ik beleef alles wat minder intens en dat vind ik prettig.
Soms denk ik dat de dosis nog wat hoger zou kunnen voor betere concentratie, maar ik vind ook wel spannend om nog verder op te hogen.
Volgende week gesprek bij behandelaar en ik weet al dat hij elvanse wil bespreken omdat hij denkt dat langwerkend fijner is dan kortwerkend en dat het stabieler werkt.
Maar ik twijfel omdat ik nu al weet dat het voor mij geen 12 uur zn werk gaat doen. Snel metabolisme.
En ik het hardst mijn medicatie nodig heb in de avonduren ivm werk.
Bovendien vind ik wat nieuws proberen ook weer een gedoe, met gewenning etc.
Wellbutrin ziet hij ook nog als optie omdat het 24 uur werkt.

Ik moet nu om de 3.5 uur een nieuwe dosis 7.5 mg dex innemen. Begin pas om 11 uur smorgens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven