Gezondheid alle pijlers

Gastric bypass & sleeve

18-10-2019 00:15 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Onlangs heb ik Az-sint jan ziekenhuis in Belgie gebeld over dat ik een maagoperatie wil ondergaan, maar niet voldoe aan de voorwaarden. Ik heb namelijk een bmi van 30. Zij gaven in de mail aan dat ik geopereerd kan worden mits ik zelf de operatie betaal en kan bellen naar een nummer om een afspraak te maken. Op de website staan er geen prijzen. Ik wil morgen bellen, maar ik ben heel benieuwd wat de prijzen zijn. Zodat ik alvast kan nadenken. Wie weet toevallig wat de prijzen van dr. Dillemans in Brugge zijn? Zijn er mensen die met een lager MBI een operatie zijn ondergaan? ik ben 80 kilo en 165 en gek genoeg een taille-omvang van 115 en probeer al 9 jaar te af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 09:23
Dit deel snap ik volledig (ik heb zelf ook overgewicht). Maar ik snap het verhaal van @polcat niet. Dat je op een dieet van 400 kcal wordt gezet en 2 kg aankomt.
Tja, die uitzonderingen zijn er, maar dat zijn wel uitzonderingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 09:07
@polkat, maar voordat je gaat snijden moet je toch eerst heel zeker weten dat het echt niet aan je eetpatroon of bijvoorbeeld een schildklierprobleem ligt? Ik snap eigenlijk ook niet hoe dat technisch kan, 400 kcal eten en aankomen. Daar moet toch een medische oorzaak voor zijn? Alleen ademhalen en je hart laten kloppen kost al meer dan 400 kcal...

Ben jij nu blijvend je overgewicht kwijtgeraakt? En hoeveel kcal eet je dan op een dag?
Geen idee.... Met een GBP wordt ook een stuk darm weggehaald (1,5 meter bij mij), dus dan worden voedingsstoffen minder opgenomen. Ik eet nu ca. 1800 kcal op een dag en blijf mooi op gewicht. Ook helpt het, dat ik zonder overgewicht ook weer kan bewegen en sporten. Ik beweeg dagelijks (10000 stappen minimaal) en sport af en toe. Met teveel sporten val ik teveel af.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 09:11
Sorry, zie dat onze posts kruisen. Die verhalen van die frikandellen heb ik inderdaad ook weleens gehoord. Maar zelfs als je frikandellen zou eten, als je van twee happen vol zit, hoe kun je dan weer zoveel aankomen? Rekt de boel uiteindelijk gewoon weer op?
Ja, het rekt op. Je hebt geen maagpoort meer. Als je dus drinkt tijdens het eten, spoelt het gewoon direct naar je darmen waardoor je onbeperkt kunt eten. Heel soms, als ik uit eten ben, doe ik dat ook. Dan kan ik alle gangen meedoen. Dit moet je dus niet dagelijks doen. Want door de blender is onbeperkt eten.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-10-2019 09:15
Vreemd dat je voor je operatie niet afviel door weinig te eten en na je operatie wel. Wat is door de operatie dan veranderd?
Er wordt ook 1,5 meter darm weggehaald. Er wordt dus veel minder opgenomen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 09:23
Dit deel snap ik volledig (ik heb zelf ook overgewicht). Maar ik snap het verhaal van @polkat niet. Dat je op een dieet van 400 kcal wordt gezet en 2 kg aankomt.
Ik kwam aan van lucht, ook omdat ik bijna niet meer kon bewegen door pijn vanwege dat overgewicht.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
@polkat, ook jij bedankt voor je antwoorden. Geweldig dat jij op deze manier je leven weer terughebt! Maar ik hoop toch dat TO niet te lichtzinnig denkt over een gastric bypass.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 09:53
@polkat, ook jij bedankt voor je antwoorden. Geweldig dat jij op deze manier je leven weer terughebt! Maar ik hoop toch dat TO niet te lichtzinnig denkt over een gastric bypass.
Dat hoop ik ook. Maar ik zou het echt niet zomaar afschieten alleen omdat ze "maar" BMI 30 heeft. Soms is je stofwisseling (misschien wel door al die pogingen) echt helemaal in de gort en heb je een duwtje nodig. En dat los je dan niet op met een ballon. Daar hoor ik trouwens veel meer slechte verhalen over.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 09:47
Ja, het rekt op. Je hebt geen maagpoort meer. Als je dus drinkt tijdens het eten, spoelt het gewoon direct naar je darmen waardoor je onbeperkt kunt eten. Heel soms, als ik uit eten ben, doe ik dat ook. Dan kan ik alle gangen meedoen. Dit moet je dus niet dagelijks doen. Want door de blender is onbeperkt eten.
Gemalen frikandelblubber eten lijkt mij eerder een straf dan eetgenot. Je mist dan de aanblik en de geur van de walmende verse fricandellen op je bord, de bite (knapperig van buiten met een zachte weerstand als je erop bijt en daarna nog zachter van binnen) de specerijen en het zout die je plotseling proeft.. als ik zou besluiten meer calorieën te willen eten dan zou ik overigens gaan voor pindakaas of zo.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik frikandellen echt lekker vind trouwens; liever een kroket. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-10-2019 10:22
Gemalen frikandelblubber eten lijkt mij eerder een straf dan eetgenot. Je mist dan de aanblik en de geur van de walmende verse fricandellen op je bord, de bite (knapperig van buiten met een zachte weerstand als je erop bijt en daarna nog zachter van binnen) de specerijen en het zout die je plotseling proeft.. als ik zou besluiten meer calorieën te willen eten dan zou ik overigens gaan voor pindakaas of zo.
Jammie :D
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
O, je moet trouwens wel anders eten. Ik eet nu eerst eiwit (dus toch die frikandel met mayo ;-), geintje ), dan groente. Fruit is uit den boze omdat ik iedere maaltijd eiwitten moet eten en fruit bevat dit niet. Ik eet dus veel mager vlees, iedere dag ei, weinig brood met veel beleg en heel af en toe wat aardappel voor de smaak. Peulvruchten zijn mijn redding in eiwitland.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 09:48
Er wordt ook 1,5 meter darm weggehaald. Er wordt dus veel minder opgenomen.
Die darm wordt niet weggehaald, maar de aansluiting van de maag op de darm wordt verlegd. Waardoor er dus een korter stuk effectief gebruikt wordt om voedingsstoffen op te nemen.
Dat is dus een risico op tekorten aan goede voedingsstoffen, maar het voordeel dat calorieën minder worden opgenomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 10:30
Die darm wordt niet weggehaald, maar de aansluiting van de maag op de darm wordt verlegd. Waardoor er dus een korter stuk effectief gebruikt wordt om voedingsstoffen op te nemen.
Dat is dus een risico op tekorten aan goede voedingsstoffen, maar het voordeel dat calorieën minder worden opgenomen.
Ja, oké, gelijk :) Maar ik vind de uitleg van weghalen wat simpeler. Hij doet zijn werk niet meer, dus is hij weg. Je oude maag zit er ook nog. Soms heb ik daar nog maagzuur van....
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 10:38
Ja, oké, gelijk :) Maar ik vind de uitleg van weghalen wat simpeler. Hij doet zijn werk niet meer, dus is hij weg. Je oude maag zit er ook nog. Soms heb ik daar nog maagzuur van....
Dat stuk darm heeft nog wel een functie, want de spijsverteringsenzymen uit lever en alvleesklier worden daar afgegeven en komen op die manier toch nog bij je voedsel, ook al komt je voedsel pas verderop in je darm terecht.

Wat voor last van maagzuur heb je dan precies?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 10:29
O, je moet trouwens wel anders eten. Ik eet nu eerst eiwit (dus toch die frikandel met mayo ;-), geintje ), dan groente. Fruit is uit den boze omdat ik iedere maaltijd eiwitten moet eten en fruit bevat dit niet. Ik eet dus veel mager vlees, iedere dag ei, weinig brood met veel beleg en heel af en toe wat aardappel voor de smaak. Peulvruchten zijn mijn redding in eiwitland.
Sorry, dat wist ik niet. Omdat ik momenteel zelf wat kaakpijn heb en dus tijdelijk moet afzien van knabbels trok het mijn aandacht.

Ik vroeg me al af hoe iemand na zo'n operatie op gewicht kon blijven zonder nog verder af te vallen maar je eet dus de "bulk" die ik moet eten (om een verzadigingsgevoel te krijgen, bestaande meestal uit veel groenten) niet meer. Ligt eigenlijk ook wel voor de hand.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 10:42
Dat stuk darm heeft nog wel een functie, want de spijsverteringsenzymen uit lever en alvleesklier worden daar afgegeven en komen op die manier toch nog bij je voedsel, ook al komt je voedsel pas verderop in je darm terecht.

Wat voor last van maagzuur heb je dan precies?
Zo'n zuurbrand die niet weggaat met rennies. Want die bereiken die "Oude" maag niet meer. Maar goed, dat is heel af en toe (2 keer per jaar of zo), dus dat zit ik dan maar uit.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-10-2019 11:06
Sorry, dat wist ik niet. Omdat ik momenteel zelf wat kaakpijn heb en dus tijdelijk moet afzien van knabbels trok het mijn aandacht.

Ik vroeg me al af hoe iemand na zo'n operatie op gewicht kon blijven zonder nog verder af te vallen maar je eet dus de "bulk" die ik moet eten (om een verzadigingsgevoel te krijgen, bestaande meestal uit veel groenten) niet meer. Ligt eigenlijk ook wel voor de hand.
Ik heb die "verzadiging" al na 3 hapjes ei :) Zoals Solomio al schreef (geloof ik): het is heel fijn om dat verzadigingsgevoel weer te hebben. Ik kan daar weer op sturen. Moet ook wel. Als ik soms denk: het is te lekker, ik eet nog een hapje, ben ik hartstikke misselijk....
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Als je je nooit verzadigd voelde, dan snap ik overigens wel waarom een gbp kan helpen. Lijkt me inderdaad heel vervelend en moeilijk om jezelf dan te beheersen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 10:29
O, je moet trouwens wel anders eten. Ik eet nu eerst eiwit (dus toch die frikandel met mayo ;-), geintje ), dan groente. Fruit is uit den boze omdat ik iedere maaltijd eiwitten moet eten en fruit bevat dit niet. Ik eet dus veel mager vlees, iedere dag ei, weinig brood met veel beleg en heel af en toe wat aardappel voor de smaak. Peulvruchten zijn mijn redding in eiwitland.
Eens wat betreft het verhaal eiwitten maar elke ochtend neem ik skyr, vers fruit en wat protiene muesli. Bomvol eiwitten maar helemaal zonder fruit doe ik niet hoor. Maar ik neem idd niet alleen maar een appel dat voegt niks toe idd.
Soms mis ik dat wel hoor, gewoon een stukje fruit zonder eiwitten maar goed dat is een klein offer moet ik maar bedenken.

Ik eet inderdaad ook vrijwel geen snelle koolhydraten meer. Vrijwel geen brood, rijst, pasta, brood, couscous. Geen ruimte meer voor.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 11:10
Zo'n zuurbrand die niet weggaat met rennies. Want die bereiken die "Oude" maag niet meer. Maar goed, dat is heel af en toe (2 keer per jaar of zo), dus dat zit ik dan maar uit.
Maar waar voel je dat zuurbranden dan? Meestal zit dat in de slokdarm toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
TO,
Ikzelf zou dat echt niet doen met zo'n laag BMI.
Sommige mensen eindigen na een GBP met jouw BMI, vergeet niet dat je gemiddeld genomen "maar" 70% van je overgewicht afvalt.

Maar je kan ook juist te veel afvallen wat ook alles behalve een pretje is.

Je leest de meningen zijn verdeeld hierover. In België schijnen ze wat makkelijker te zijn dus je kan daar altijd informeren.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Hoezo geen fruit?
Ik eet regelmatig fruit, daar zitten ook gezonde voedingsstoffen in.
Dan doe ik het door de yoghurt ofzo, zodat er ook eiwit bij zit.
Of ik eet het gewoon als eetmoment, drink ik later nog een beker Optimel ofzo, voor de eiwitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 09:17
Ik schrik wel een beetje van opereren met een BMI van 30 (of zelfs 27), Klinkt mij ook als een quick fix in de oren. Ik dacht dat een gbp een laatste noodgreep was. Als andere medische problemen groter zijn dan het risico op complicaties bij een gbp.
Dat vind ik ook. Op professioneel vlak heb ik met deze patiëntengroep te maken en ik schrik iedere keer weer van de complicaties van dit soort ingrepen. Ook sterfgevallen komen voor.

Ik zou persoonlijk om die reden nooit met overgewicht, zonder andere gezondheidsklachten, dit soort operaties ondergaan.
Ik ben aan de metformine gegaan om weer verzadigingsgevoel te krijgen.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... metformine
Ik heb bovenstaande artikel aan mijn huisarts voorgelegd en zo metformine voorgeschreven gekregen.
Het is toch iets minder ingrijpend dan een operatie.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik hoorde dat je naar België kon was ik op mijn toen zwaarste gewicht van 92 kg, bij 1.65 m.
Het laatste jaar bleef ik maar aankomen, en ik kreeg schrik om weer te diëten, want eigenlijk wist ik, ik doe het voor niks, want dan zit er over 6 maanden weer 2 kilo extra bij.

Ik ben slank geweest totdat ik, op 33 jarige leeftijd stopte met roken, 10kg aankwam, 6 maanden later zwanger, niet sportte, en veel suiker at.
Die laatste 2 deed ik al heel mijn leven, dus een wonder dat ik nooit diabetes heb ontwikkeld.
Daar heb ik voorafgaand op mijn traject wel op getest, want bij diabetes zou het vergoed worden.

Ik heb 8 jaar diëten gevolgd, gejojo-ed, en afvallen ging altijd geweldig.
Totdat ik weer "normaal" kon eten,
Het grootste gedeelte van mijn overgewicht zat ik tussen de 82 en 86 kilo.
En eigenlijk pas het laatste 2 a 3 jaar dat ik geen energie meer kon opbrengen voor diëten en ik maar door bleef snoepen ging het gewoon best wel mis.
Ik kwam aan, werd ongelukkiger, snoepte dat gevoel weg, kwam nog meer aan enz.

Tegen de tijd dat ik in het ZNA Antwerpen op gesprek kwam woog ik al 93 kg.
En in de middag daar op weegschaal 94.
Ze begon te twijfelen of ik wel een BMI van de vereiste 35 had (wat zij strikt aanhouden, gaf ze aan), dus bij de meting van mijn lengte zakte ik wat door mijn knieën, en schreef de diëtiste 1.62 m op.

Yeah , net 35,8 BMI. Ik werd goedgekeurd.

Gesprek met psycholoog volgde en er was een chirurg in huis, die kon ik ook zien als ik die wilde. 18 mei 1e intake gesprek, 5 juni de vooronderzoeken en 1 augustus de operatie.
1 week voor de operatie woog ik in de ochtend dan, 94, en na predieet op de ochtend voor de operatie 92.
Met een BMI van 33,8 ging ik de OK in.

Nu 14 maanden later, nog niet veel sporten, in de lente heb ik zo momenten gehad en op vakantie wandel ik dolgraag minstens 2 uur per dag met de zon op mijn koppie, de alcohol van de vorige avond er uit zweten,
weeg ik 58 kilo.

Ik moet erbij zeggen dat ik weinig niet kan eten, vers bruinbrood en pasta gaat goed.
Heel soms dat het fout valt, maar die keren per maand kan ik op 1 hand tellen.
Uit eten gaat prima, overschot neem ik mee.
Zelfs al meerdere keren naar een "all you can eat" geweest. Als degene waarmee ik ga eten dat lekker vindt, waarom niet, iedere ronde 1 gerecht besteld, en 4 in totaal.

Hier in Nederland 6 x een diëtist bezocht, maar die gaf aan dat mijn eten goed zit.

Het enige wat ik toch niet kan laten is suikervrij muntendrop van de winkel Holland/Barret cq gezondheidswinkel Erica & De Bron (volgens mij komen die 3 muntendrop uit in fabriek).

Ik let op mijn eiwitten, bij het avondeten geen aardappels iod,
behoudens 1 x per 2 maanden pasta.
Fruit lukt op een sinaasappel na, ook niet goed.
Ontbijt Kvarg yoghurt met zelf samengestelde noten en zaden.
Middag eten 2x 1 boterham.

Kosten € 8000,00 inclusief reiskosten vooronderzoeken (de operatie zelf was 7000).
Waarvan 4000 terug gekregen via de belastingdienst.
Deel vooronderzoeken, operatie en dieetvoorschrift ad 1200,00 per jaar opgevoerd.

Zou ik het nu weer doen?
Dikke vette JA !

Ben ik gelukkiger ? Nee

Zit ik lekkerder in mijn vel ? Zekersteweten !

Loshangend vel ? Zolang ik niet buk, nee.

Zou ik de operatie ook gedaan hebben met 80 kg ?
(net even uitgerekend ik zou dan op BMI 29,4 zitten)
Nee, toch kans op ondergewicht denk ik.

Misschien is een sleeve minder ingrijpend ?
Ik heb destijds voor de GBP gekozen omdat ik hoorde/las dat sleeve beter zou zijn voor de veeleters, en GBP voor de snoepers.
Je schijnt er wel evenveel mee af te vallen.


Iemand gaf hier ook liposuctie aan, been there done that, Sterker nog, ik heb nog steeds na het eten een foodbaby !!!

Ooit tegen gehouden in het vliegtuig "Maaa'ham, how many weeks ?!!"
Ja, bedankt, ben niet zwanger.
(na 36 weken mag je niet meer vliegen,
kortom ik zag er dus zo dik uit, alsof ik zo kon bevallen :-( )

Maar wel klote To, je valt gewoon tussen wal en schip.
Effe heel bot gezegd, je moet heel veel discipline hebben om blijvend af te vallen. maar ook ik ben van mening dat je best risico loopt om nu de operatie te doen.
Je kunt ondergewicht krijgen, maar ook door tekorten lees ik bedroevend veel dat mensen hun gave gebit zien veranderen en dat er tanden getrokken moeten worden (check, maar ja, ik had al een zwak gebit), bloedarmoede, galstenen, darmhernia's. Zijn geen lichte problemen.
Sommige mensen zitten met constante diarree.

Op Facebook zijn diverse groepen voor mensen met een GBP-Sleeve, ook speciaal voor ZNA en Dillemans patienten.

Ik moest 17 kilo aankomen om het in Nederland vergoed te krijgen.
Moest dan BMI 40 hebben, want verder gezond.
Dat ging 'm dus niet worden.
Maar ik snap wel dat als je een BMI van 38 hebt,
(zou in mijn geval 104 kilo zijn geweest), dat je er 6 kilo bij eet.

Succes met je beslissing !!!
Niet iedereen heeft een briljant motto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven