Entertainment alle pijlers

Proef Eenzaamheid

23-10-2019 22:34 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zapte er toevallig langs. Wie kijkt er ook?

Ik zou de Annik best een schop onder haar kont willen geven.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
23-10-2019 23:51
En net als dat programma over mensen met een fobie, de mensen in Polopos en meer van dat soort programma's horen we niet hoe het na een jaar is
Goed voorbeeld van dat programma met mensen met een fobie. Meestal worden die er alleen maar slechter van als ze meegedaan hebben, ook al was het einde van het tv-programma allemaal rozengeur en maneschijn. De NRC heeft daar een aantal mooie artikelen over geschreven. Mensen moesten van alles doen waar ze nog helemaal niet aan toe waren en wat niets opgelost heeft.
Maar voor mensen is zo’n programma vaak de laatste strohalm en de argeloze tv-kijker denkt ook nog dat hun problemen daadwerkelijk opgelost zijn.
Anoniem262821034 schreef:
23-10-2019 23:57
Leuk bedacht, maar eenzaamheid komt niet uit de lucht vallen, dat heeft (zeker bij jongeren) een oorzaak. Als het zo makkelijk was als ‘gewoon met iemand afspreken’ was het niet zo’n uitgebreid probleem. De blinde leidt de andere blinde gaat niet werken.
Ik denk liever in mogelijkheden, er lopen in deze maatschappij al genoeg beren op de weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Annik genoeg 'schoppen' heeft gekregen en veel meer gebaat is met een knuffel.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-10-2019 00:02
Ik denk dat Annik genoeg 'schoppen' heeft gekregen en veel meer gebaat is met een knuffel.

Inderdaad.
.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-10-2019 00:00
Ik denk liever in mogelijkheden, er lopen in deze maatschappij al genoeg beren op de weg.

Nou zet een project op zou ik zeggen.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-10-2019 23:30
Zeg je dat ook van iemand met een fysieke ziekte?
Nee, natuurlijk niet.

Het frustreerde mij dat deze jonge vrouw haar leven vergooit.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-10-2019 00:02
Ik denk dat Annik genoeg 'schoppen' heeft gekregen en veel meer gebaat is met een knuffel.
Mooi gezegd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-10-2019 00:54
Nee, natuurlijk niet.

Het frustreerde mij dat deze jonge vrouw haar leven vergooit.

Hoe is psychische stoornissen hebben en daar aan werken je leven vergooien?
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
24-10-2019 01:15
Hoe is psychische stoornissen hebben en daar aan werken je leven vergooien?
Ze zat hele dagen thuis niets te doen.
Daar heeft ze daat zetje voor nodig. Gaf ze zelf ook toe, dat ze meer moest gaan ondernemen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-10-2019 01:37
Ze zat hele dagen thuis niets te doen.
Daar heeft ze daat zetje voor nodig. Gaf ze zelf ook toe, dat ze meer moest gaan ondernemen

Je snapt echt niet dat dat voor mensen die ZIEK zijn een enorme opgave kan zijn hè. Of wil je het stiekem niet snappen, omdat het makkelijker is om met het vingertje te wijzen?
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
24-10-2019 01:41
Je snapt echt niet dat dat voor mensen die ZIEK zijn een enorme opgave kan zijn hè. Of wil je het stiekem niet snappen, omdat het makkelijker is om met het vingertje te wijzen?
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat kan zijz
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-10-2019 02:13
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat kan zijz

Dan snap ik je houding nog minder.
.
Alle reacties Link kopieren
bla bla bla
chocolol wijzigde dit bericht op 24-10-2019 22:41
98.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het programma niet gezien, maar heb de neiging het met bethweter eens te zijn.

Daarbij: eenzaamheid is er in meerdere vormen.
Sommige mensen hebben geen vrienden en zijn (vrijwel) altijd alleen, maar voelen zich niet eenzaam.
Ook zijn er mensen die wel vrienden hebben en zich toch eenzaam voelen.

Ik heb geen grote vriendenkring, maar in periodes dat ik me goed voel is het genoeg.
In periodes dat ik me niet goed voel kan ik me, met diezelfde vriendenkring, heel eenzaam voelen.
Dat heeft dan te maken met het feit dat ik niet kan vóélen dat ik er toe doe, voor mezelf, maar ook voor anderen.
Kun je er 100 mensen bijhalen, voel ik me nog steeds eenzaam.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-10-2019 23:13
Programma niet gezien dus weet totaal niet waar het over gaat.

Maar wat heb ik een typhus tering hekel aan de woorden in de slachtoffer rol blijven hangen.

Soms ben je gewoon een slachtoffer van iets en heb je het daardoor moeilijk.

Maar tegenwoordig mag je het niet moeilijk hebben.
Hier ben ik het zó mee eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-10-2019 02:34
Het gaat bij haar niet alleen om een depressie oid,
PTSS en borderline hoorde ik. Daarom schreef ik al eerder dat ze niet voor niets een hulphond heeft.
En het tv-programma gaat haar echt niet van haar eenzaamheid afhelpen (of de EO moet een supergoed nazorgprogramma hebben). Het kan zelfs een averechts effect hebben. Je hebt altijd wel mensen die het ‘leuk’ vinden om te gaan smoezen of haar na te roepen omdat ze haar op tv gezien hebben.

Ik hoop echt dat ze zich ooit minder eenzaam gaat voelen. Maar ik blijf erbij dat een tv-programma daar niet bij gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
24-10-2019 07:54


Daarbij: eenzaamheid is er in meerdere vormen.
Sommige mensen hebben geen vrienden en zijn (vrijwel) altijd alleen, maar voelen zich niet eenzaam.
Ook zijn er mensen die wel vrienden hebben en zich toch eenzaam voelen.
Daar werd in het programma ook aan voorbij gegaan. Het meisje met de grote vriendenkring moest in haar eentje in een restaurant gaan eten om te voelen hoe het is om eenzaam te zijn. Ze lieten zien dat ze zat te gapen en met haar vingers aan het spelen was (haar mobiel was afgenomen door het programma).
Dat heeft dus niks met een eenzaam gevoel te maken. Dat is gewoon alleen zijn en je vervelen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
24-10-2019 08:05
Daar werd in het programma ook aan voorbij gegaan. Het meisje met de grote vriendenkring moest in haar eentje in een restaurant gaan eten om te voelen hoe het is om eenzaam te zijn. Ze lieten zien dat ze zat te gapen en met haar vingers aan het spelen was (haar mobiel was afgenomen door het programma).
Dat heeft dus niks met een eenzaam gevoel te maken. Dat is gewoon alleen zijn en je vervelen.
Eenzaamheid is een hot item momenteel, maar wordt idd uitgelegd als 'alleen zijn'.
Maar goed, voor een tv-programma moet het natuurlijk ook niet te ingewikkeld worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
bethweeter schreef:
24-10-2019 08:05
Daar werd in het programma ook aan voorbij gegaan. Het meisje met de grote vriendenkring moest in haar eentje in een restaurant gaan eten om te voelen hoe het is om eenzaam te zijn. Ze lieten zien dat ze zat te gapen en met haar vingers aan het spelen was (haar mobiel was afgenomen door het programma).
Dat heeft dus niks met een eenzaam gevoel te maken. Dat is gewoon alleen zijn en je vervelen.
Ja dat klopt, dat is ook onzin.
Alleen en eenzaam zijn twee heel verschillende dingen. Ik hou ervan om alleen te zijn, ga ook gerust alleen ergens lunchen of koffie drinken (en geniet daarvan), maar eenzaam zijn is nooit leuk (denk ik).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar een kort fragment gezien maar ik vind het dieptreurig voor Aniek dat ze zoveel eenzaamheid en pijn ervaart.
‘Haar uit haar slachtofferrol schoppen’ vind ik persoonlijk getuigen van een gebrek aan Empathisch vermogen en voorbijgaan aan haar psychische gesteldheid.
Als ze het kon, koos ze zelf ook voor een rijk leven met voldoende sociale contacten, lijkt mij.
Automotulatie doe je ook niet zomaar.
Ik hoop dat Aniek voldoende professionele begeleiding krijgt om trauma’s te verwerken en haar leven in te richtten op een manier die voor haar leefbaar en zinvol/ vervullend is.
Ik heb het programma gisteren gekeken en ik herkende sommige dingen wel die Annick zei en werd soms een beetje emotioneel omdat ik het zo erg voor haar vond.
Jaren lang gepest worden maakt een mens echt kapot, gelukkig was ik zelf na een paar dagen tot een week niet meer interessant om te pesten.

Ik zelf voel me bij vlagen ook erg eenzaam. Ik kan goed alleen zijn maar soms mis ik de gezelligheid en de paar vrienden die ik heb, hebben het druk. Heb ze al maanden niet meer gezien, probeer wel af te spreken maar het komt er niet van. Dus ik denk ook wel eens van ben ik het wel waard om tijd voor vrij te maken? Leuk genoeg om leuke dingen mee te ondernemen?! Ik weet dat het bij die vrienden geen opzet is, die hebben een rijk sociaal leven enzo, maar toch... Ik onderneem wel dingen alleen maar door die dingen alleen te doen wordt ik ook steeds op de feiten gedrukt want dan zie je mensen het leuk hebben met elkaar en soms dat gestaar van ohh zielig zij is alleen. Heb de komende maand weer wat dingen op m'n planning staan om te gaan doen en who knows kom ik in contact met anderen, en zo niet jammer. Ik ga niks forceren. Vind vriendschappen sowieso moeilijk want ik heb in het verleden wel eens gehoord dat ik teveel claim, maar ook dat ik vrienden te weinig aandacht geef. Tja wat is het nou?!

Maar inderdaad eenzaamheid laat je niet zien of voelen door iemand 7 dagen in een huis te laten alleen. Dat bevestigd alleen maar wat dingen van ohh wat zielig en dergelijke.

Het is zo makkelijk van schop onder je kont en gaan maar als het echt zo makkelijk was, waren er niet zoveel mensen eenzaam. Las dat 39% zich wel eens eenzaam voelt, dat is echt veel.
Cateautje schreef:
23-10-2019 23:16
Prachtige uitzending en veel respect voor het feit dat de twee vrouwen elkaar hebben gevonden en dat dat ervoor gezorgd heeft dat Annik aan een heel nieuw leven heeft kunnen beginnen.
Het blijkt duidelijk dat mensen elkaar nodig hebben en dat er eigenlijk maar een kleinigheidje nodig is aan welgemeende aandacht om eenzame mensen weer een beetje op hun pootjes te zetten.
Maar goed, we leven in een maatschappij waar de individualisering zover is doorgeschoten dat er massa's eenzame mensen elkaar op straat voorbij lopen zonder op of om te kijken, allemaal met het idee dat er niemand is voor ze en dat vind ik tragisch. Er zou een bureau moeten komen waar eenzamen aan elkaar gekoppeld worden die in elkaars omgeving wonen, met in de eerste instantie een begeleider, om de boel een beetje op gang te brengen, dat is echt heel hard nodig.
Helemaal mee eens
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het programma niet bedoeld was om Annik te helpen of haar probleem op te lossen. Daar heeft ze hulp en therapie voor. Hopelijk helpt dat op lange termijn.

Maar het programma was bedoeld voor ons - om een inzicht te geven in wat eenzaamheid kan zijn. Hoe het voelt. Zodat we wat meer alert om ons heen kunnen kijken en misschien kleine beetje aandacht links en rechts kunnen uitdelen.

Het greep me in elk geval aan en haar leven voelde erg benauwd.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Waar ik woon zijn er wel initiatieven tegen eenzaamheid maar die zijn met name gericht op ouderen. En ik heb wel eens gekeken bij de site van "Mensen Leren Kennen" of iets maar daar moet je weer lid van worden en per activiteit moet je je inschrijven en soms ook nog betalen afhankelijk van de activiteit. Leuk idee maar dat lidmaatschap staat me gewoon tegen want je hebt geen idee hoeveel activiteiten er gaan komen die je aanspreken en of die wel uitkomen qua tijd. En of zich dan mensen inschrijven van rond je eigen leeftijd.
belgali schreef:
24-10-2019 12:31
Ik denk dat het programma niet bedoeld was om Annik te helpen of haar probleem op te lossen. Daar heeft ze hulp en therapie voor. Hopelijk helpt dat op lange termijn.

Maar het programma was bedoeld voor ons - om een inzicht te geven in wat eenzaamheid kan zijn. Hoe het voelt. Zodat we wat meer alert om ons heen kunnen kijken en misschien kleine beetje aandacht links en rechts kunnen uitdelen.

Het greep me in elk geval aan en haar leven voelde erg benauwd.
Je hebt gelijk hoor. Ik denk ook niet dat het programma werd uitgezonden om de EO zichzelf een veer is de kont te zien steken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven