Dreiging extreemrechts 'grote blinde vlek'

08-05-2020 12:07 865 berichten
Alle reacties Link kopieren
Slechts een paar quotes uit het artikel:
- (sinds 2014) nam het rechtsextremistische geweld met ruim 300 procent toe, volgens de internationale politieorganisatie Interpol. In Nederland is een rechts-terroristische aanslag "voorstelbaar", schrijft de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV).
- "In het Westen zien we dat extreemrechtse aanslagen inmiddels vaker voorkomen dan jihadistische aanslagen", zegt extremisme-onderzoeker Julia Ebner. "Ook wat betreft het aantal doden maakt extreemrechts een inhaalslag."
- "Uitlatingen die je in 2002 in het hoekje van extreemrechts zou plaatsen, komen nu gewoon op Twitter en Facebook voorbij. Rechtsextremistisch gedachtegoed, het dehumaniseren van bevolkingsgroepen, is absoluut meer mainstream geworden."
- In Den Haag stond vorige week de 56-jarige Kees R. voor de rechter. Tegen collega's zou hij hebben gezegd dat hij met handgranaten een moskee wilde bezoeken. Hij zei te hebben genoten van de aanslagpleger in Christchurch. R. had naast legale wapens ook een machinegeweer naast z'n bed liggen, ontdekte de politie. Op zijn telefoon, met nazi-ringtone, stonden racistische en antisemitische filmpjes.
De zaak krijgt relatief weinig publiciteit, zegt onderzoeker Nikki Sterkenburg. Dat was volgens haar anders geweest als R. een moslimterrorist was geweest. "Dan hadden alle talkshows er aandacht aan besteed."
Maar lees vooral het hele artikel:
https://nos.nl/l/2333187

Het wordt tijd dat dit soort dingen vaker benoemd worden. Over dat verhaal van Kees R heb ik inderdaad bijna niks in de media gehoord.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
08-05-2020 14:49
Nee joh, maar ik dacht dat het ging over Nederlandse aangelegenheden. Aanslagen en incidenten in Nederland. Ik persoonlijk ben banger voor anti-semitisme in Nederland door moslims dan die zielige extreem rechtse clubjes met lichtelijk zwakbegaafden met hun Keltekruizen en rare bomberjackies.

Och scheid toch uit. Antisemitisme is echt niet alleen iets voor islamitische mensen.
...
bethweeter schreef:
08-05-2020 16:54
En die blinde vlek wordt ook nog eens bevestigd door een aantal forummers in dit topic
Wie bevestigen uw beeld als ik zo vriendelijk mag zijn?
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
08-05-2020 18:26
Och scheid toch uit. Antisemitisme is echt niet alleen iets voor islamitische mensen.
Niet alleen, dat klopt, maar er is wel degelijk een verband tussen het toenemende aantal moslims in Nederland en Frankrijk en het toegenomen antisemitisme. En inderdaad als ik dan kijk naar zo’n Groot Wassink in Amsterdam dan zie ik daar ook antisemitisme. Ik schaam mij daarvoor als Nederlander.
Fizz schreef:
08-05-2020 20:19
Niet alleen, dat klopt, maar er is wel degelijk een verband tussen het toenemende aantal moslims in Nederland en Frankrijk en het toegenomen antisemitisme. En inderdaad als ik dan kijk naar zo’n Groot Wassink in Amsterdam dan zie ik daar ook antisemitisme. Ik schaam mij daarvoor als Nederlander.

Even voor mijn interesse: is er recent iets gebeurd met/rondom Groot Wassink? Ik volg de Amsterdamse politiek niet zo, maar voor zover ik weet is hij anti-Israël en niet anti-joden.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 20:19
Niet alleen, dat klopt, maar er is wel degelijk een verband tussen het toenemende aantal moslims in Nederland en Frankrijk en het toegenomen antisemitisme. En inderdaad als ik dan kijk naar zo’n Groot Wassink in Amsterdam dan zie ik daar ook antisemitisme. Ik schaam mij daarvoor als Nederlander.
Mwah. Zover ik begrepen en gezien heb is het antisemitisme nooit echt weg geweest in Nederland. Joden lopen nooit met keppeltjes op op straat. Dat ligt écht niet alleen aan het islamitische deel van de bevolking. Jij bent erg gefocust op dat deel van de bevolking, dat zegt meer over jou dan over hen.
...
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... jk-755489/

Duidelijk, meerdere groeperingen. Jihad springt er wel uit.
Poppy_del_Rio schreef:
08-05-2020 20:30
Even voor mijn interesse: is er recent iets gebeurd met/rondom Groot Wassink? Ik volg de Amsterdamse politiek niet zo, maar voor zover ik weet is hij anti-Israël en niet anti-joden.
Gisteren is nog een joodse winkel kapotgeslagen. 5e incident in 2.5jaar tijd. PowNed heeft er een item over gemaakt. De 4 hiervoor waren verricht door moslims.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 20:19
Niet alleen, dat klopt, maar er is wel degelijk een verband tussen het toenemende aantal moslims in Nederland en Frankrijk en het toegenomen antisemitisme. En inderdaad als ik dan kijk naar zo’n Groot Wassink in Amsterdam dan zie ik daar ook antisemitisme. Ik schaam mij daarvoor als Nederlander.
Er is dus ook een heel duidelijk verband tussen antisemitisme en de opkomst van alt-right.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
08-05-2020 20:30
Even voor mijn interesse: is er recent iets gebeurd met/rondom Groot Wassink? Ik volg de Amsterdamse politiek niet zo, maar voor zover ik weet is hij anti-Israël en niet anti-joden.
Ik zal even kijken of ik nog een linkje naar dat voorval kan vinden, zodat ik dat hier kan plaatsen.


Edit:

https://jonet.nl/groenlinks-voorman-ver ... ctivisten/

Dit speelde in Arnhem:

https://jonet.nl/groenlinks-arnhem-in-v ... book-post/
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
08-05-2020 21:19
Er is dus ook een heel duidelijk verband tussen antisemitisme en de opkomst van alt-right.

https://www.parool.nl/columns-opinie/an ... ~be9a5f59/

Op school tijdens geschiedenis de Holocaust bespreken is voor veel docenten een lastig iets en dat komt echt niet omdat er altrightaanhangers in de klaslokalen zitten:

https://www.annefrank.org/nl/over-ons/n ... -docenten/
fizz wijzigde dit bericht op 08-05-2020 21:33
34.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is een opinie stuk. Waarom ben je zo gefocust om zelfs in een topic waar het gaat over extreem rechts je gedachtegoed tentoon te spreiden. De dreiging kan prima van beide kanten komen en volgens mij zijn er genoeg moslim-bash topics. Mijn vraag aan jou en anderen die dit doen is ; waarom?!
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
08-05-2020 21:32
Dat is een opinie stuk. Waarom ben je zo gefocust om zelfs in een topic waar het gaat over extreem rechts je gedachtegoed tentoon te spreiden. De dreiging kan prima van beide kanten komen en volgens mij zijn er genoeg moslim-bash topics. Mijn vraag aan jou en anderen die dit doen is ; waarom?!
Ik wil ook een link naar een andere bron voor je plaatsen hoor!

Hoeveel aanslagen en bedreigingen zijn er door altrightaanhangers naar Joden gericht in verhouding tot die door moslims?
fizz wijzigde dit bericht op 08-05-2020 21:36
12.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 21:35
Ik wil ook een link naar een andere bron voor je plaatsen hoor!
Ook nog ren antwoord op mijn vraag?
Dit topic gaat over extreem rechts en niet over moslims.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
08-05-2020 21:36
Ook nog ren antwoord op mijn vraag?
Dit topic gaat over extreem rechts en niet over moslims.
Zie hierboven, daar geef ik je antwoord op je vraag.

Als je filmpjes bekijkt over Joden die op straat uitgescholden worden (in Nederland) dan zie ik alleen maar “getinte mensen” met zeer waarschijnlijk een moslimachtergrond.

Extreem-rechts is net zoals extreem-links een probleem. Alles wat extreem is veroorzaakt problemen. Maar volgens mij komt de terroristische dreiging hier nog steeds voornamelijk uit de IS-aanhangers-richting.
fizz wijzigde dit bericht op 08-05-2020 21:42
46.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 21:37
Zie hierboven, daar geef ik je antwoord op je vraag.
Dit topic gaat over extreem rechts. Je hoeft hier niet je -moslims zijn geen lieverdjes- riedeltje af te steken, hebben jullie daar niet genoeg topics voor?
...
Quaintrelle schreef:
08-05-2020 21:38
Dit topic gaat over extreem rechts. Je hoeft hier niet je -moslims zijn geen lieverdjes- riedeltje af te steken, hebben jullie daar niet genoeg topics voor?
Ik denk dat het een impliciete tegenhanger is voor veel mensen. Klopt dat het gaat over extreemrechts maar op wie reageren die extreemrechtse ideologieën? Niet op de plaatselijke CDA/VVD/PVDA aanhanger. Echter wel vaak op het moslim geluid... Het is niet het onderwerp maar blijkbaar voor veel mensen wel relevant.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
08-05-2020 21:38
Dit topic gaat over extreem rechts. Je hoeft hier niet je -moslims zijn geen lieverdjes- riedeltje af te steken, hebben jullie daar niet genoeg topics voor?
Dat bepaal jij toch niet? Als er hier beweerd wordt dat het anti-semitisme in Nederland voornamelijk van extreem rechts komt, dan is dat gewoon niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Het beheerst wel jullie leven. Daarom zien jullie in elk onderwerp een reden om hetzelfde riedeltje af te steken.

Fizz... heel irritant dat je steeds je tekst wijzigt nadat ik gereageerd heb.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
08-05-2020 21:44
Het beheerst wel jullie leven. Daarom zien jullie in elk onderwerp een reden om hetzelfde riedeltje af te steken.

Fizz... heel irritant dat je steeds je tekst wijzigt nadat ik gereageerd heb.
Sorry hoor!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 21:30
https://www.parool.nl/columns-opinie/an ... ~be9a5f59/

Op school tijdens geschiedenis de Holocaust bespreken is voor veel docenten een lastig iets en dat komt echt niet omdat er altrightaanhangers in de klaslokalen zitten:

https://www.annefrank.org/nl/over-ons/n ... -docenten/
Wat een ontzettend rare reactie. Het is geen wedstrijd "Wie is de ergste antisemitist". Bovendien sluit het ene het ander niet uit.

Dit topic gaat nou eenmaal over extreemrechts. Er zijn al meerdere bronnen gepost over de link tussen alt right en antisemitisme. Nogal relevant en zeer ernstig toch?

Ja andere zaken zijn ook ernstig. Open daar dan zelf een topic over maar vervuild hier de boel niet.
Fizz schreef:
08-05-2020 21:43
Dat bepaal jij toch niet? Als er hier beweerd wordt dat het anti-semitisme in Nederland voornamelijk van extreem rechts komt, dan is dat gewoon niet waar.
Inderdaad Fizz, kijk als je je eigen gedachtegang graag bevestigd ziet worden kun je daarvoor naar speciale nieuwsoutlets gaan die uw wereldbeeld bevestigen. Dat mag u doen, echter is uw waarheid niet de werkelijke waarheid. Evenmin als onze waarheid de werkelijk waarheid is.
Alle reacties Link kopieren
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2020 21:53
Reden: offtopic
97.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 21:50
Google je ook op extreem rechts ? Of zoek je alleen naar wat in je plaatje past?
...
Positivevibes schreef:
08-05-2020 21:48
Wat een ontzettend rare reactie. Het is geen wedstrijd "Wie is de ergste antisemitist". Bovendien sluit het ene het ander niet uit.

Dit topic gaat nou eenmaal over extreemrechts. Er zijn al meerdere bronnen gepost over de link tussen alt right en antisemitisme. Nogal relevant en zeer ernstig toch?

Ja andere zaken zijn ook ernstig. Open daar dan zelf een topic over maar vervuild hier de boel niet.
Ik denk dat het voor veel mensen een en hetzelfde probleem is. Extreemrechts gedachtegoed komt ergens vandaan. Net zoals extreemlinks gedachtegoed ergens vandaan komt. Ze reageren op elkaar. Nogmaals als u op zo’n manier censuur wilt toepassen in een Viva topic terwijl u niet eens de TO bent is gewoon fout.

U kunt bij uw eigen geliefde nieuwszender horen wat uw wereldbeeld bevestigd als u dat wenst. Echter als je op een breder forum om een reactie vraagt dat zul je ook reacties lezen waar je het niet eens mee bent. Dat heb ik ook, u vast ook en veel meer mensen...
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-05-2020 21:43
Dat bepaal jij toch niet? Als er hier beweerd wordt dat het anti-semitisme in Nederland voornamelijk van extreem rechts komt, dan is dat gewoon niet waar.
Niemand is hier aan het beargumenteren wat de "ergste" of "voornaamste" oorzaak is. Alleen jij.

Wel dat er een bewezen sterke link is en extreemrechts een van de oorzaken van groeiend antisemitisme is. Dat is dus gewoon wel waar.

En nogmaals, aangezien dit topic over extreemrechts gaat is het nogal logisch dat we het dus daarover hebben en niet over andere problemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven