Viva zoekt alle pijlers

Wat is jouw gouden schoonmaaktip?

22-12-2015 14:19 70 berichten
Heb jij dé oplossing voor hardnekkige vlekken in je kleding? Weet jij raad bij een vieze badkamer? En wat is jouw advies bij aangekoekte pannen? Kortom: wat is jouw gouden schoonmaaktip?



Voor VIVA 11 zijn we op zoek naar schoonmaaktips. Huis, tuin, badkamer, kleding: alle tips zijn welkom. Laat ze weten in dit topic. Wie weet zie je je gouden tip terug in VIVA en help je er iemand mee uit de brand.
Alle reacties Link kopieren
quote:blondy77 schreef op 22 december 2015 @ 14:47:

[...]

Ik heb al zoveel goede verhalen gehoord over baking soda maar kan het in geen winkel vinden! Waar koop je het?Bij de grotere Appie en Jumbo kun je het ook kopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Soda als ontvetter, schoonmaakazijn als ontkalker. Niet tegelijk. Om het huis schoon te maken, maar bijvoorbeeld ook de wasmachine. Goedkoop, milieuvriendelijk, makkelijk.



Magnetron: bakje met water en citroensap erin, even aan, afnemen, klaar.



Azijn als wasverzachter.
Om potlood/ viltstift-krabbels van behangpapier te halen: spuit er haarlak op. Even een doekje over halen en daaaaaaaaaaaaaaaaag krabbeltjes van kindertjes!
Bloedvlekken gaan uit ongeveer alles als je er even flink op spuugt. Iets met de enzymen in spuug.
Om zilver te poetsen zonder (dure) zilverpoets: gewoon ketchup op een doekje. Wrijven, opblinken en klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:blondy77 schreef op 22 december 2015 @ 14:47:

[...]





Ik heb al zoveel goede verhalen gehoord over baking soda maar kan het in geen winkel vinden! Waar koop je het?Bij ons staat het gewoon bij de Jumbo, bij de cupcake en taartmixen enzo.
Er zijn blokjes voor de vaatwasser waar het papiertje om mag blijven zitten.

Er zijn ook blokjes voor de vaatwasser waar het papiertje af moet.



Gouden schoonmaaktip: lees de verpakking om te weten met welk type blokje je te maken hebt en doe dat bij voorkeur vóórdat je een afwas draait.
Alle reacties Link kopieren
Pan van de macaroni met ham en kaas (aangekoekte plakkerige kaas) eerst uitkoken met water en soda zodat alle kaas loslaat en niet in je afwaskwast gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 22 december 2015 @ 15:40:

Er zijn blokjes voor de vaatwasser waar het papiertje om mag blijven zitten.

Er zijn ook blokjes voor de vaatwasser waar het papiertje af moet.



Gouden schoonmaaktip: lees de verpakking om te weten met welk type blokje je te maken hebt en doe dat bij voorkeur vóórdat je een afwas draait.

Met 2 goedkope vaatwastabletten (zonder papiertje) eens in de 2 maanden een kookwas draaien.

Knapt je wasmachine heel erg van op.

Schrok me de eerste keer (na 5 jaar) rot toen ik de kleur van het water zag. Het was gewoon zwart (en daar doe je dan je was in)
quote:blondy77 schreef op 22 december 2015 @ 14:47:

[...]





Ik heb al zoveel goede verhalen gehoord over baking soda maar kan het in geen winkel vinden! Waar koop je het?In de Toko. EUR 1,69 voor een pak bij ons.
quote:blondy77 schreef op 22 december 2015 @ 14:47:

[...]





Ik heb al zoveel goede verhalen gehoord over baking soda maar kan het in geen winkel vinden! Waar koop je het?In de toko kost bij ons EUR1,69 per pakje.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 22 december 2015 @ 15:49:

[...]



Met 2 goedkope vaatwastabletten (zonder papiertje) eens in de 2 maanden een kookwas draaien.

Knapt je wasmachine heel erg van op.

Schrok me de eerste keer (na 5 jaar) rot toen ik de kleur van het water zag. Het was gewoon zwart (en daar doe je dan je was in)Gewoon in de trommel doen dan?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Met driehoek groene zeep kun je ook vanalles schoon krijgen.



Verdund met water helpt het bijvoorbeeld tegen luizen op aardbeienplantjes.

Maar je kunt het ook onverdund op een acrylverf-vlek in je kleding doen. Even laten inwerken en de verf lost vanzelf op in de zeep.
Wastafel schoonmaken: voor het slapengaan enkele vellen keukenrol in/op de wastafel leggen.

Plantenspuit met 4/5 water en 1/5 azijn vullen. Keukenrol-velletjes besproeien en nachtje laten weken.

's Ochtends keukenrolvellen verwijderen, met droog doekje even vlug droogwrijven en hopla: alles blinkt.

Ik doe dit ook voor mijn kranen.
Groene zeep, soda en schoonmaakazijn. Daarmee krijg je alles schoon. Moeilijker is het niet.
Nou vooruit, ossegalzeep voor de hele moeilijke vlekken in kleding.
quote:orkenflow schreef op 22 december 2015 @ 16:20:

Groene zeep, soda en schoonmaakazijn. Daarmee krijg je alles schoon. Moeilijker is het niet.



+1 .



En ouderwetsche Brillo's voor de hardnekkige gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Een aangebrande pan die je zo niet meer schoonkrijgt: schepje Vanish erin en een beetje water. Dat aan de kook brengen (wel erbij blijven, komt heel erg omhoog) en je pan is weer als nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Voor kleding met een zweetlucht:

Maak een 'sopje' van handwarm water en kiep daar een lading baking soda in. Laat de kleding een nachtje weken. Daarna wassen in de wasmachine (gewone was 30 graden) en het ruikt weer goed.



Baking soda dood de bacteriën die je kleding die zweetlucht geven.
Elke maand doe ik een flinke kwak soda in de afvoer van mijn douche, wastafel een wasbak bij het aanrecht. Daaroverheen een scheut azijn, even laten intrekken en wegspoelen met heet water. Zo voorkom je verstoppingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 22 december 2015 @ 16:14:

[...]





Gewoon in de trommel doen dan?In de trommel zonder papiertje en dan een kookwas draaien.
quote:Weekend schreef op 22 december 2015 @ 14:22:

[...]





Eens! Wist niet dat je dasty kon gebruiken voor kleding vlekken! Zo handig!Wat voor vlekken precies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 22 december 2015 @ 16:41:

[...]



Wat voor vlekken precies?Van die gelige spuug vlekken op baby kleertjes bijv.
Dus de Dasty ontvetter laat zelf geen vlekken na?
quote:himalaya schreef op 22 december 2015 @ 14:20:

DASTY!



Halleluja! Dasty is hier heilig verklaard, goed spul zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven