Viva zoekt alle pijlers

Welk recept scoort goed binnen het hele gezin?

13-05-2015 14:18 256 berichten
Het komt niet zo vaak voor, maar soms tref je een recept dat bij het hele gezin goed in de smaak valt. Zowel manlief als de kids eten dan smullend hun bord leeg. VIVA is benieuwd: wat is bij jullie een topper bij het hele gezin?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 13 mei 2015 @ 20:18:

Wat kookt moeder de vrouw voor het mannetje en de kinderen wat ze allemaal om te smullen vinden?



Dat is ongeveer wat er staat toch?



Gezin is man/vrouw/kinderen

Vrouw kookt.





Helder.Dertig jaar terug was Viva een feministisch blad, wist je dat?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 17:48:

[...]



En ik vroeg me ook al af wat je dan verkeerd doet, als het kennelijk niet zo vaak voorkomt dat iedereen zijn bord met smaak leegeet. Als dat een uitzondering is dan gaat er iets mis.Wilde ik ook al zeggen, hoezo is dat zo raar? Hier wordt meestal wel goed en met smaak gegeten, oké, ik heb een kind van 1.5 en dan schijnt het meestal nog wel goed te gaan, maar ik hoop toch dat het wel een béétje zo blijft.
quote:NYC schreef op 13 mei 2015 @ 20:29:

[...]





Wilde ik ook al zeggen, hoezo is dat zo raar? Hier wordt meestal wel goed en met smaak gegeten, oké, ik heb een kind van 1.5 en dan schijnt het meestal nog wel goed te gaan, maar ik hoop toch dat het wel een béétje zo blijft.

Geniet er nog maar van.

Tot een half jaar geleden at dochter alles en vond ze alles lekker.

Nu is alles vies. Niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Toppertjes hier zijn gekookte andijvie en spruitjes.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:annavanandelle schreef op 13 mei 2015 @ 20:33:

[...]



Geniet er nog maar van.

Tot een half jaar geleden at dochter alles en vond ze alles lekker.

Nu is alles vies. Niet lekker.Ja, ik geniet er zeker van. Maar hoe kan het toch dat de smaak van een kind ineens zo omslaat? Ik lees het echt zo vaak. Nou ja, misschien niet bij voorbaat al zorgen gaan maken..
quote:Nouschi schreef op 13 mei 2015 @ 20:18:

Wat kookt moeder de vrouw voor het mannetje en de kinderen wat ze allemaal om te smullen vinden?



Dat is ongeveer wat er staat toch?



Gezin is man/vrouw/kinderen

Vrouw kookt.





Helder.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 mei 2015 @ 20:36:

[...]





Ja, ik geniet er zeker van. Maar hoe kan het toch dat de smaak van een kind ineens zo omslaat? Ik lees het echt zo vaak. Nou ja, misschien niet bij voorbaat al zorgen gaan maken.. De smaakpapillen ontwikkelen zich in de loop van de eerste jaren, dus jouw kind heeft nog onderontwikkelde smaakpapillen. Straks gaat ie ineens veel meer verschillen proeven en blijkt hij sommige dingen niet meer lekker te vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:NYC schreef op 13 mei 2015 @ 20:29:

[...]





Wilde ik ook al zeggen, hoezo is dat zo raar? Hier wordt meestal wel goed en met smaak gegeten, oké, ik heb een kind van 1.5 en dan schijnt het meestal nog wel goed te gaan, maar ik hoop toch dat het wel een béétje zo blijft.



Dat hoop ik met je mee. Oudste heeft hier tot hij 2.5 was alles met smaak gegeten en van de ene op de andere dag was dat over en nee helaas geen fase. Hij is 14 en houdt niet van pasta, rijst, vis, vlees met bot en liever geen groenten. Tweede zoon is makkelijker, die lust altijd wel iets en probeert ook graag, vindt helpen met koken leuk en zat ook op een kookclub. Jongste lust geen aardappels behalve in patat vorm (dus niet gekookt, gebakken, gegratineerd, gepoft of uit de oven) eet liever geen stamppot (waar ik oudste wel een plezier mee doe) maar weer wel rijst en pasta....

Ik zie niet zo goed in waar wij het fout gedaan zouden hebben, alleen omdat onze kinderen een zo uiteenlopende smaak hebben. Alsof het een eigen verdienste is als je kind een alles eter is, dat is namelijk niet zo.

Overigens wordt er hier van alles op tafel gezet en er wordt normaal gegeten, de ene keer wat meer en de andere keer wat minder. Prima wat mij betreft.



Wat iedereen lekker vindt; zelfgemaakte kipsaté, broccoli uit de oven,uiensoep en een sinds kort een Turks kipgerecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap daar dus gern reet van. Wij waren met 11 kids thuis en alles werd gewoon gegeten.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 19:09:

[...]



Dat weet ik niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je 'gewoon' eten kookt zoals stamppotten, pasta, lasagne, groentensoep, tomatensoep, rijst met saus, avg, enz, dat het dan uitzonderlijk is dat iedereen het eet. De keren dat ik hier hoor 'dat lust ik niet' zijn beperkt tot rauwe tomaat voor de één en de ander is geen fan van rijst, maar eet het wel. Dingen niet lusten komt hier verder niet voor.



Dus eigenlijk valt alles wat ik kook bij iedereen hier in de smaak, met hier en daar uiteraard favorieten.

Mijn oudste was altijd een makkelijke eter, ook als hij iets niet zo lekker vond at hij het wel. Hij was ook altijd bereid om nieuwe dingen te proberen. En ik was ervan overtuigd dat dat door mijn geweldige opvoeding kwam en iedereen met moeilijk etende kinderen voedde dus verkeerd op.

Dacht ik.

En toen kwam mijn jongste.



Alles wat mijn jongste lust (en dat is niet zoveel) lust mijn oudste niet. En andersom.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 13 mei 2015 @ 20:46:

[...]



De smaakpapillen ontwikkelen zich in de loop van de eerste jaren, dus jouw kind heeft nog onderontwikkelde smaakpapillen. Straks gaat ie ineens veel meer verschillen proeven en blijkt hij sommige dingen niet meer lekker te vinden.Of zo'n beetje alles Is het niet de smaak, dan is het wel de structuur. Het is hier zelden goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 20:49:

[...]



Of zo'n beetje alles Is het niet de smaak, dan is het wel de structuur. Het is hier zelden goed.Ja, ik heb ook zo'n kind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 20:48:

Ik snap daar dus gern reet van. Wij waren met 11 kids thuis en alles werd gewoon gegeten.Hier net zo. En ja, zo tussen de 2 en de 3 had de één even een lastige fase, maar gemekker over het eten, vervangen of lussiknie wordt gewoon niet geaccepteerd. Je proeft alles en of je het opeet of niet is jouw zaak, maar gemekker wil ik niet horen en je eet wat de pot schaft en niet iets anders. En hier zijn ze de 1,5 ruim voorbij inmiddels.
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 20:53:

[...]



Hier net zo. En ja, zo tussen de 2 en de 3 had de één even een lastige fase, maar gemekker over het eten, vervangen of lussiknie wordt gewoon niet geaccepteerd. Je proeft alles en of je het opeet of niet is jouw zaak, maar gemekker wil ik niet horen en je eet wat de pot schaft en niet iets anders. En hier zijn ze de 1,5 ruim voorbij inmiddels.Mijn kind eet dan dus gewoon niet. En niet een keertje, maar dagen achtereen als het moet.
Alle reacties Link kopieren
Ja er werd ook niet moeilijk over gedaan. Eën hap moest en als je dan verder je bord niet leeg at, prima. Maar je bleef wel aan tafel zitten. En je kreeg ook gewoon je toetje.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
En als hij niet wil proeven proeft hij niet. Ik kan op mijn kop gaan staan, het met er geweld in proppen, hij kotst het gewoon uit. Niet uit onwil, maar omdat hij het echt heel erg vies vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 20:55:

[...]



Mijn kind eet dan dus gewoon niet. En niet een keertje, maar dagen achtereen als het moet.Dagen lang niet eten? Ik geloof er niks van.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 20:56:

[...]



Dagen lang niet eten? Ik geloof er niks van.Avondeten hè. Ik ga hem natuurlijk niet zijn ontbijt en lunch ontzeggen.
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 20:48:

Ik snap daar dus gern reet van. Wij waren met 11 kids thuis en alles werd gewoon gegeten.



Mijn kinderen eten ook gewoon, alleen de ene keer met meer smaak dan de andere keer.

Geen gezeur aan tafel hier.

En ik kom uit een gezin van 8 en wij aten ook wat de pot schaft, of het lekker was dat is een tweede...
quote:Solomio schreef op 13 mei 2015 @ 20:46:

[...]



De smaakpapillen ontwikkelen zich in de loop van de eerste jaren, dus jouw kind heeft nog onderontwikkelde smaakpapillen. Straks gaat ie ineens veel meer verschillen proeven en blijkt hij sommige dingen niet meer lekker te vinden.Zie daar wel tegenop. Bij mij ging het eigenlijk andersom. Ik lust nu meer dan toen ik 8, 11 of 15 was. Nou ja, het is uiteindelijk vooral ook een probleem (of niet natuurlijk) voor de persoon zelf.
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 20:55:

[...]



Mijn kind eet dan dus gewoon niet. En niet een keertje, maar dagen achtereen als het moet.Dat kan idd. Maar dat vind ik dan echt het probleem van het kind, als het om mijn kind gaat. Je gaat niet dood van iets eten wat je niet zo lekker vindt. En uiteraard, als hier kind niet zo houdt van rijst dan kook ik geen 3x per week rijst, en als ik weet dat kip favoriet is dan eten we dat vaker. Maar ik ben allergisch voor mensen die niks lusten, ik ken een paar extreme gevallen en dan moet zelfs de groentensoep door een zeefje omdat er geen groente in mag zitten en ja, dat gebeurt tot aan de ruime volwassenheid. Dat wilde ik pertinent niet met mijn kinderen.
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 20:56:

Ja er werd ook niet moeilijk over gedaan. Eën hap moest en als je dan verder je bord niet leeg at, prima. Maar je bleef wel aan tafel zitten. En je kreeg ook gewoon je toetje.Dat dus. Exact. En het scheelt ook dat man en ik bijna alles lusten en alles proberen. Ik ken ook zat kinderen die niks lusten qua groenten en dan blijkt dat pa ook niks lust en klaagt over de bloemkool en de sperziebonen en s avonds de frituur nog maar eens aangooit.
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 20:59:

[...]



Dat kan idd. Maar dat vind ik dan echt het probleem van het kind, als het om mijn kind gaat. Je gaat niet dood van iets eten wat je niet zo lekker vindt. En uiteraard, als hier kind niet zo houdt van rijst dan kook ik geen 3x per week rijst, en als ik weet dat kip favoriet is dan eten we dat vaker. Maar ik ben allergisch voor mensen die niks lusten, ik ken een paar extreme gevallen en dan moet zelfs de groentensoep door een zeefje omdat er geen groente in mag zitten en ja, dat gebeurt tot aan de ruime volwassenheid. Dat wilde ik pertinent niet met mijn kinderen.

Ik vind het geen moeite om iets te koken wat hij lekker vindt of onder toelaatbaar valt. Ik kan echt elke week gekookte worteltjes op tafel zetten, daar gaat-ie ze echt niet ineens wel van lusten.

En als ik iets niet doe, is het wel onder dwang eten naar binnen proppen.
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 20:59:

[...]



Dat kan idd. Maar dat vind ik dan echt het probleem van het kind, als het om mijn kind gaat. Je gaat niet dood van iets eten wat je niet zo lekker vindt. En uiteraard, als hier kind niet zo houdt van rijst dan kook ik geen 3x per week rijst, en als ik weet dat kip favoriet is dan eten we dat vaker. Maar ik ben allergisch voor mensen die niks lusten, ik ken een paar extreme gevallen en dan moet zelfs de groentensoep door een zeefje omdat er geen groente in mag zitten en ja, dat gebeurt tot aan de ruime volwassenheid. Dat wilde ik pertinent niet met mijn kinderen.Daar zou ik ook niet tegen kunnen nee. Of het motto: 1 keer niet lusten is nooit meer proberen. Heb ik ook niks mee.
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 20:53:

[...]



Hier net zo. En ja, zo tussen de 2 en de 3 had de één even een lastige fase, maar gemekker over het eten, vervangen of lussiknie wordt gewoon niet geaccepteerd. Je proeft alles en of je het opeet of niet is jouw zaak, maar gemekker wil ik niet horen en je eet wat de pot schaft en niet iets anders. En hier zijn ze de 1,5 ruim voorbij inmiddels.Maar eten ze dan ook alles met evenveel smaak? Want daar gaat het volgens mij over, een gerecht wat iedereen met veel plezier eet. Nogmaals, hier eten ze ook wat er op tafel komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven