Viva zoekt alle pijlers

Welk recept scoort goed binnen het hele gezin?

13-05-2015 14:18 256 berichten
Het komt niet zo vaak voor, maar soms tref je een recept dat bij het hele gezin goed in de smaak valt. Zowel manlief als de kids eten dan smullend hun bord leeg. VIVA is benieuwd: wat is bij jullie een topper bij het hele gezin?
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 21:04:

[...]



Ik vind het geen moeite om iets te koken wat hij lekker vindt of onder toelaatbaar valt. Ik kan echt elke week gekookte worteltjes op tafel zetten, daar gaat-ie ze echt niet ineens wel van lusten.

En als ik iets niet doe, is het wel onder dwang eten naar binnen proppen.Onder dwang eten naar binnen proppen lijkt me ook niet echt een optie. Dat zou ik ook niet doen.
quote:NYC schreef op 13 mei 2015 @ 21:04:

[...]





Daar zou ik ook niet tegen kunnen nee. Of het motto: 1 keer niet lusten is nooit meer proberen. Heb ik ook niks mee.Kan jij niets mee hebben, maar als je kind weigert? Ga je het dan onder dwang voeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 20:58:

[...]



Avondeten hè. Ik ga hem natuurlijk niet zijn ontbijt en lunch ontzeggen.Hoe erg is het dat ie geen avondeten eet?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 20:53:

[...]



Hier net zo. En ja, zo tussen de 2 en de 3 had de één even een lastige fase, maar gemekker over het eten, vervangen of lussiknie wordt gewoon niet geaccepteerd. Je proeft alles en of je het opeet of niet is jouw zaak, maar gemekker wil ik niet horen en je eet wat de pot schaft en niet iets anders. En hier zijn ze de 1,5 ruim voorbij inmiddels.Tja nou ik hoef geen gekokhals aan mijn tafel omdat ik per se wil dat ze iets eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 13 mei 2015 @ 20:58:

[...]





Mijn kinderen eten ook gewoon, alleen de ene keer met meer smaak dan de andere keer.

Geen gezeur aan tafel hier.

En ik kom uit een gezin van 8 en wij aten ook wat de pot schaft, of het lekker was dat is een tweede...Tja shit happens dan is maar niet zo superlekker.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 21:06:

[...]



Hoe erg is het dat ie geen avondeten eet?Een keertje? Geen probleem. Structureel, dan gaat hij behoorlijk wat voedingsstoffen tekort komen.
quote:Anyco schreef op 13 mei 2015 @ 21:04:

[...]





Maar eten ze dan ook alles met evenveel smaak? Want daar gaat het volgens mij over, een gerecht wat iedereen met veel plezier eet. Nogmaals, hier eten ze ook wat er op tafel komt.Eigenlijk wel, een uitzondering daargelaten. Maar ze beslissen ook mee over wat we eten, dus dat is ook wel logisch. Maar dat meebeslissen kan ook alleen omdat ze gewoon met normale suggesties komen, dochter kan hier dan zeggen 'kunnen we niet weer eens rode kool eten' en dan doen we dat die week, als het even kan. Uiteraard zit er weleens iets tussen dat niet echt favoriet is, of ze hebben niet zo'n zin in eten, maar eigenlijk gaat alles doorgaans wel me smaak naar binnen.
Yoghurt krijgen ze trouwens altijd, want dat hoort voor mij gewoon bij het eten. Ik straf niet met eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 20:59:

[...]



Dat kan idd. Maar dat vind ik dan echt het probleem van het kind, als het om mijn kind gaat. Je gaat niet dood van iets eten wat je niet zo lekker vindt. En uiteraard, als hier kind niet zo houdt van rijst dan kook ik geen 3x per week rijst, en als ik weet dat kip favoriet is dan eten we dat vaker. Maar ik ben allergisch voor mensen die niks lusten, ik ken een paar extreme gevallen en dan moet zelfs de groentensoep door een zeefje omdat er geen groente in mag zitten en ja, dat gebeurt tot aan de ruime volwassenheid. Dat wilde ik pertinent niet met mijn kinderen.

Totdat datzelfde kind met ondergewicht onder doktersbehandeling moet.

En ja, ik heb een bijzonder kind, maar alle regeltjes gaan op de schop hoor, als je kind zo is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 21:07:

[...]



Een keertje? Geen probleem. Structureel, dan gaat hij behoorlijk wat voedingsstoffen tekort komen.Waarom? Dat kun je toch op andere manieren oplossen?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 21:10:

[...]



Waarom? Dat kun je toch op andere manieren oplossen?Vertel het me maar. Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
De toppers in ons gezin:

Gebakken vis (bij voorkeur zeetong) met frietjes, frisse komkommer salade on the side

Scampis in currysaus met stokbrood of frietjes
Shoot first, ask questions later!
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 21:08:

[...]



Eigenlijk wel, een uitzondering daargelaten. Maar ze beslissen ook mee over wat we eten, dus dat is ook wel logisch. Maar dat meebeslissen kan ook alleen omdat ze gewoon met normale suggesties komen, dochter kan hier dan zeggen 'kunnen we niet weer eens rode kool eten' en dan doen we dat die week, als het even kan. Uiteraard zit er weleens iets tussen dat niet echt favoriet is, of ze hebben niet zo'n zin in eten, maar eigenlijk gaat alles doorgaans wel me smaak naar binnen.Maar dat is toch niet jouw verdienste? Ik heb dezelfde aanpak gehanteerd als jij en toch wijken de smaken van mijn kinderen enorm af. Dus wat zou ik dan fout hebben gedaan volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 13 mei 2015 @ 21:08:

[...]



Totdat datzelfde kind met ondergewicht onder doktersbehandeling moet.

En ja, ik heb een bijzonder kind, maar alle regeltjes gaan op de schop hoor, als je kind zo is.Ondergewicht? Hoe kan je het zo ver laten komen?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 21:05:

[...]



Kan jij niets mee hebben, maar als je kind weigert? Ga je het dan onder dwang voeren?Nee dat nou ook weer niet. Sowieso geen dwang en liever ook niet voeren. Maar het is hier wel eens gebeurd dat zalm de eerste keer niet werd opgegeten en de tweede keer wel. En als ik alles wat "de eerste keer" niet zo lekker werd gevonden nooit meer had bereid, dan werden de menu's een heel stuk beperkter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 21:11:

[...]



Vertel het me maar. Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd.Ik neem aan dat het om groenten gaat?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:NYC schreef op 13 mei 2015 @ 21:12:

[...]





Nee dat nou ook weer niet. Sowieso geen dwang en liever ook niet voeren. Maar het is hier wel eens gebeurd dat zalm de eerste keer niet werd opgegeten en de tweede keer wel. En als ik alles wat "de eerste keer" niet zo lekker werd gevonden nooit meer had bereid, dan werden de menu's een heel stuk beperkter.Mijn kind is 12, we zitten inmiddels wel op 30ste keren. Ik sta alleen maar eten weg te gooien en het verziekt de sfeer aan tafel. Dus kook ik wat binnen zijn tolerantie valt. En af en toe iets nieuws, wat meestal afgewezen wordt en soms ineens toch wel lekker is.
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 21:15:

[...]



Ik neem aan dat het om groenten gaat?Ja. Hoewel vlees ook erg beperkt is.
Hiet hetzelfde als bij hatsetats en thordis. En dat een nukkige peuter dan weken geen diner eet, dat kan inderdaad. Maar onze nukkige peuter at wel 5 bruine boterhammen, een bakje yoghurt-zonder-iets, wat magere vleeswaren, margarine en een appel en een peer per dag. En als je het avondeten niet wil, is dat prima, maar er komt niets anders.



Wat iedereen lekker vindt: gezellig aan tafel zitten en een beetje kletsen over van alles.



Lijkt me trouwens wel heel naar, een kind van 12 dat nog steeds zo moeilijk eet.
Alle reacties Link kopieren
Wortels, courgette, bietjes, zwarte bonen avocado kun je zodanig in muffins, brood en cake verwerken dat je het niet proeft of 'voelt'.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 21:20:

Wortels, courgette, bietjes, zwarte bonen avocado kun je zodanig in muffins, brood en cake verwerken dat je het niet proeft of 'voelt'.Maar dan leert hij het nog niet eten. Is net zoiets als alles door de blender halen.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt ie het in elk geval binnen als dat is waar je je zorgen om maakt
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 mei 2015 @ 21:36:

Krijgt ie het in elk geval binnen als dat is waar je je zorgen om maaktIk maak me geen zorgen hoor, kook gewoon wat hij wél eet
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 21:35:

[...]



Maar dan leert hij het nog niet eten. Is net zoiets als alles door de blender halen.Er blijven nu eenmaal dingen die je gewoon nooit meer eet als je eenmaal 't huis uit gaat. Hoe hard je ouders je ook hebben geprobeerd je iets te laten eten. Als het je smaak niet echt is, dan zul je 't zelf nooit kopen/bereiden. En dan heb ik 't niet over dingen die je echt vies vindt, maar gewoon minder lekker. Genoeg alternatieven beschikbaar die je wel graag eet tenslotte.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 21:40:

[...]



Er blijven nu eenmaal dingen die je gewoon nooit meer eet als je eenmaal 't huis uit gaat. Hoe hard je ouders je ook hebben geprobeerd je iets te laten eten. Als het je smaak niet echt is, dan zul je 't zelf nooit kopen/bereiden. En dan heb ik 't niet over dingen die je echt vies vindt, maar gewoon minder lekker. Genoeg alternatieven beschikbaar die je wel graag eet tenslotte.

Hij eet denk ik zo'n 6 soorten groenten. Wat meer zou ik prettig vinden voor de variatie.

En eigenlijk wam deze discussie vooral op gang met de stelling dat je kinderen alles kan leren eten. Ik denk dus van niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven