Werk & Studie alle pijlers

36 en de verpleging in

04-01-2010 18:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vandaag of morgen wil en moet ik mijn sollicitatiebrief af hebben voor de opleiding BBL4. Ik heb al een sollicitatieronde gehad voor een HBO-V duaal opleindingsplek, maar was veel te nerveus om het tot een goed einde te laten komen. Heeft er iemand nog tips voor me? Kan iemand mij nog 1 keer uitleggen wat uiteindelijk de grote verschillen zijn tussen de opleiding op niveau 4 en niveau 5?

Alvast onwijs bedankt. Ik wil dit zo ontzettend graag, maar krijg nog niet de puntjes op de i.

Groetjes,
kort en bot zoals ik het altijd begrepen heb:

als niveau vier voer je de zorg uit: je doet je ding, je volgt je protocollen en kan waar nodig afwijken van de protocollen en standaarden zodat je zorg op maat kan leveren

op niveau 5 wordt er van je verwacht dat je verder kijkt en zelf in staat bent om op basis van evidence based literatuur protocollen, vernieuwingen, standaarden enz. te ontwikkelen.

veder heb ik wel eens opgevangen dat 4 voornamelijk de eerste twee beroepsrollen van 5 omvat (regisseur en zorgverlener). niet helemaal waar want een mbo-ver moet ook de rol van coach uitvoeren, geeft ook klinische lessen (en dus deskundigheidsbevordering) aan collega's enz.

kijk ook vooral wat je wilt. Ambieer je op termijn management in de zorg oid dan is 5 meer geschikt. Wil je vooral heerlijk aan het bed staan heb je aan 4 genoeg. en doorgroeien kan altijd.
Mijn ervaring is dat er weinig verschik inzit. Voor leidinggevende functies en adviserende functies wordt vaker niv 5 gevraagd. Bij de handen aan het bed zit weinig verschil, ook qua salaris is er weinig verschil.
Wat een snelle reacties. Wel duidelijk, en niet bot dus.Avast bedankt. Hoe bevalt het jullie? Werk en/of opeiding?
Ik heb de Vig en daarna niv 4 gedaan. Ben inmiddels zorgcoordinator in de thuiszorg. Wil niet intramuraal werken, zou gek worden, heb vrijheid nodig.

Zit nu vaker dan voorheen op kantoor, maar ben toch nog dagelijks in de wijk aan het werk en die combi bevalt prima.
Ik studeer volgende week af als hbo-verpleegkundige ( en ik ben 37 jaar) Ik vond het heerlijk om weer te studeren, al was het soms wel erg veel: een baan, een gezin en een studie.

Maar waar ik benieuwd naar ben: solliciteer je nu op de BBL4 omdat je niet bent toegelaten voor de duale HBO?

Verder sluit ik me aan bij Miepje, over de verschillen tussen 4 en 5.
Ik was overigens 30 toen ik aan de Vig begon. Vorig jaar niv 4 afgerond (ben nu 35).

Het was best zwaar weer 4 dagen werken en een dag naar school, ookal heb ik wel altijd cursussen enz. gevolgd. Je moet erg zelfstandig kunnen werken. Wij hadden geen docent meer voor de klas, maar een coach. Die gaf alleen aan wanneer bepaalde blokken klaar moetsen zijn en verder zagen we haar niet. Heb best af en toe gedacht: als dat maar goed gaat! Veel theorie doe je met behulp van internet. Alleen voor anatomie en rekenen hadden we echt les. De rest moest je zelf of met groepjes doen.

Het meeste heb ik in de praktijk van gediplomeerden geleerd en echt niet op school.
Ik heb op een HBO-V duaalplek gesolliciteerd en ben daar niet aangenomen, wat begrijpelijk is. Ik had een enorme black out en kon niet eens naar de vragen luisteren. Twee maanden geleden ben ik geremigreerd vanuit Portugal, omdat ik de verpleging in wil. Ik had daar een bar samen met een vriendin. Echt een hele mooie onderneming, maar toch... de verpleging trok steeds vaker aan me. Eenmaal weer hier, moest ik huis en finacien weer op een rijtje krijgen en ben meteen gaan solliciteren. Waarschijnlijk ben ik te snel te werk gegaan. Toen ik het vak en de opleidingen nader ging bestuderen, ben ik gaan nadenken om de opleiding op een lager niveau te beginnen. Wat vind je ervan?

Groetjes
Hoi yoc,

Ik raad je ook aan om op het HBO-V topic te kijken, daar zitten allemaal studenten uit met verschillende leeftijden en verschillende opleidingen die bezig zijn met de HBO-V. Ik doe de opleiding in deeltijd (duaal bestaat niet meer in het hoge noorden), er zijn er ook bij die voltijd en duaal de opleiding doen, verschillende jaren. Maar goed zie maar.

Groet, Scheepje
Ik heb niet helemaal duidelijk wat nu je motivatie is om op BBL te solliciteren. Je wilt de verpleging in, wil je aan het bed staan of wil je te zijner tijd het manament in.

Ik krijg nu het idee dat je op BBL gaat solliciteren omdat je bij duaal niet bent aangenomen. Maar dat zou volgens mij alleen logisch zijn als je niet was aangenomen omdat ze verwachten dat je het niveau niet aan zou kunnen.

Dus misschien moet je dat eerst voor jezelf duidelijk hebben, want dat zul je toch ook moeten motiveren als je bij de BBL solliciteerd
Dank je voor de duidelijke antwoorden. Ik ben nu voornamelijk gemotiveerd om met de juiste kennis en techniek aan het bed te staan en in het ziekenhuis te werken. Ik ambieer nu helemaal niet een leidinggevende functie. Hoewel ik denk dat HBO-V een veel brdere en dieper inzicht geeft in en aan het vak verpleegkunde, geloof ik dat ik op niveau 4 goed kan functioneren. Als ik uiteindelijk, na vier jaar BBL, toch meer uit het vak wil halen, zou ik als nog in 2 jaar, niveau 4 kunnen doen. Dat is dan een consequentie van de keuze nu. Of denk je dat ik daar veel spijt van zal krijgen?

Groetjes
En scheepje, bedankt voor de tip. Ik ga opzoek naar de HBO-V topic.

Yoe
Als je het zo motiveert denk ik dat je een goede keuze maakt. Als je geen leidinggevende functie ambieert, is niveau 4 een goede keuze. Alhoewel ik het idee heb dat niveau 5 verpleegkundigen ook veel aan het bed staan, en niet in de leidinggevende functies.

En ik denk niet dat je spijt krijgt van je keuze
ik doe ook de bbl opleiding verpleegkundige... ik doe hem intern in het ziekenhuis en ik heb wel gemerkt dat als niveau 4 in de praktijk veel kundiger ben dan een hbo v student. laatst moest ik een gediplomeerde hbov-er gaan vertellen hoe ze moest catheteriseren...

en uiteindelijk voor leidinggevende functie heb je het wel nodig!

succes met je solicitatie! laat even weten of je bent aan genomen :D en mocht je nog opdrachten nodig hebben laat het me weten heb er nog genoeg voor je liggen.. zijn bijna bij alle opleidingen het zelfde hahaha
Wat voor soort opdrachten moet je allemaal maken?
ja wij werken in thema's.... maar je eerste opdrachten zijn echt basis zorg.. wassen, bedden op maken, en anamneses afnemen, rapporteren, terug koppelen enze echt helemaal bij nul beginnen. daarna komen de handelingen pas.. catheters.. sondes... infusie enze... en heel veel opdrachten over begeleiden van mensen ( niet mijn favo opdrachten ) en aan het einde loop je alleen visitis en coördineer je je eigen zaal.

ik doe de verkorte opleiding ik zit nu pas 2 jaar in de zorg ... ik ben bij nul begonnen had totaal geen ervaring.

en nu draai ik zelfstandig een zaal en heb ik veel verantwoordelijk heden
quote:keeltjuh schreef op 04 januari 2010 @ 20:21:

ik doe ook de bbl opleiding verpleegkundige... ik doe hem intern in het ziekenhuis en ik heb wel gemerkt dat als niveau 4 in de praktijk veel kundiger ben dan een hbo v student. laatst moest ik een gediplomeerde hbov-er gaan vertellen hoe ze moest catheteriseren...

en uiteindelijk voor leidinggevende functie heb je het wel nodig!

succes met je solicitatie! laat even weten of je bent aan genomen :D en mocht je nog opdrachten nodig hebben laat het me weten heb er nog genoeg voor je liggen.. zijn bijna bij alle opleidingen het zelfde hahaha

ik ga dan gelijk denken dat dit een voltijd hbo-er betrof die weinig stage in het ziekenhuis heeft gelopen. Zelf heb ik de hbo-v duaal gedaan en ook in mijn tweede jaar gecatheteriseerd. Heb ooit eens een teamleider horen zeggen dat de pas gediplomeerde voltijd hbo-v'er werd vergeleken met een begin 2e jaars leerling.

En kom idd even kijken op het hbo-v deeltijd topic. Hier zitten zowel mbo-v'ers als hbo-v'ers van verschillende jaren (en jong-gediplomeerden).

~Danseresje
ik heb duaal hbo-v gedaan.. en dan weet je al heel snel hoe je iemand moet catheteriseren hoor....

maar ja, als iemand de voltijd hbo-v doet.. dat kan je qua praktische kennis nog wel wat achterlopen.

Het amc neemt liever hbo-ers aan dan mbo-ers .. verder is er geen verschil in salaris en kan je met hbo-v misschien net iets verder komen...

En duaal is goed te doen hoor , ook op jouw leeftijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven