3e zwangere; team in staking...
donderdag 29 oktober 2009 om 18:42
Dan zou je dus moeten zeggen dat je iedereen tussen de 18 en pakweg 40 weigert omdat ze in en fase zitten waarin ze zwanger zouden kunnen worden.
Hier op de afdeling ook ineens 3 zwangeren (nou ja, ineens), mijn manager geeft zelf ook aan te selecteren op meest geschikt voor de functie, niet op zwangerpotentieel. Ik vindt een zwangere vrouw die hard werkt, flexibel is en betrokken bij het bedrijf heel wat meer waard dan iemand die bepaalde eigenschappen niet heeft, maar in ieder geval niet zwanger wordt.
Hier op de afdeling ook ineens 3 zwangeren (nou ja, ineens), mijn manager geeft zelf ook aan te selecteren op meest geschikt voor de functie, niet op zwangerpotentieel. Ik vindt een zwangere vrouw die hard werkt, flexibel is en betrokken bij het bedrijf heel wat meer waard dan iemand die bepaalde eigenschappen niet heeft, maar in ieder geval niet zwanger wordt.
donderdag 29 oktober 2009 om 18:43
Sja, ik zou toch wederom kiezen voor de beste, ook al zou deze in de vruchtbare leeftijd vallen. Volgens mij kun je nog altijd beter een goeie hebben die op een gegeven moment 16 weken met verlof gaat dan dat je voor altijd aan een matige medewerker vast zit. Daar heb je op den duur minder aan. Maar ik denk dat jij dat eigenlijk zelf ook wel weet....
Bovendien zou je dan alle vrouwen tussen de 20 en 40 jaar niet meer kunnen aannemen. Ik begrijp het wel hoor, maar bij jullie is het wel gewoon puur toeval (of pech, hoe je het noemen wilt). Ik werk ook met een hoop vrouwen van eind twintig tot eind dertig en op dit moment is er helemaal niet zwanger (en ook niet pas bevallen).
Bovendien zou je dan alle vrouwen tussen de 20 en 40 jaar niet meer kunnen aannemen. Ik begrijp het wel hoor, maar bij jullie is het wel gewoon puur toeval (of pech, hoe je het noemen wilt). Ik werk ook met een hoop vrouwen van eind twintig tot eind dertig en op dit moment is er helemaal niet zwanger (en ook niet pas bevallen).
donderdag 29 oktober 2009 om 18:47
Dus de persoon die het beste geschikt is is zwanger? Ja moeilijk, omdat iemand zwanger is hoeft niet te betekenen dat die persoon minder goed werkt. Zij zal alleen een tijdje met verlof zijn. Als dat een probleem is zal je wel voor iemand anders moeten kiezen. Lijkt mij dan ook duidelijk uit te leggen aan de anderen die zien toch ook hoe de situatie is?
donderdag 29 oktober 2009 om 18:49
donderdag 29 oktober 2009 om 18:49
Hoe hier mee om te gaan? Eerst je team een schop onder de kont te geven dat ze voor zwangere drie net zo blij mogen zijn als voor zwangere één! Het is niet haar schuld dat het team in de knel komt, niet fair om haar wel dat gevoel te geven. Ze doet het niet om jullie te pesten hoor.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling

donderdag 29 oktober 2009 om 18:50
quote:maze schreef op 29 oktober 2009 @ 18:49:
Zodra iemand met zwangerschapsverlof gaat wordt zij toch betaald door het UWV?
Dus dat er geen geld is om iemand anders voor die periode aan te nemen geloof ik niet.
Ik ken trouwens iemand met een eigen bedrijf die om deze reden helemaal geen vrouwen aanneemt!Lekker bekrompen...
Zodra iemand met zwangerschapsverlof gaat wordt zij toch betaald door het UWV?
Dus dat er geen geld is om iemand anders voor die periode aan te nemen geloof ik niet.
Ik ken trouwens iemand met een eigen bedrijf die om deze reden helemaal geen vrouwen aanneemt!Lekker bekrompen...
donderdag 29 oktober 2009 om 18:51
quote:HEMAlover schreef op 29 oktober 2009 @ 18:50:
Wat een rare reactie van het team!
Hier is het zwangerschaps- en bevallingsverlof toch voor? De loonkosten worden overgenomen en de werkgever kan zo een vervanger inhuren.yep. Maar het veelgehoorde argument is dat je dan weer iemand moet inwerken en dat dat ook weer het nodige kost.
Wat een rare reactie van het team!
Hier is het zwangerschaps- en bevallingsverlof toch voor? De loonkosten worden overgenomen en de werkgever kan zo een vervanger inhuren.yep. Maar het veelgehoorde argument is dat je dan weer iemand moet inwerken en dat dat ook weer het nodige kost.
donderdag 29 oktober 2009 om 18:52
donderdag 29 oktober 2009 om 18:53
quote:traincha2 schreef op 29 oktober 2009 @ 18:51:
[...]
yep. Maar het veelgehoorde argument is dat je dan weer iemand moet inwerken en dat dat ook weer het nodige kost.Ik heb als vakantiewerk weleens voor een zwangere ingevallen. Terwijl de rest het moeilijkere werk deed nam ik de telefoon en het lichtere werk over. Scheelde al een hele hoop tijd voor de rest van het team.
[...]
yep. Maar het veelgehoorde argument is dat je dan weer iemand moet inwerken en dat dat ook weer het nodige kost.Ik heb als vakantiewerk weleens voor een zwangere ingevallen. Terwijl de rest het moeilijkere werk deed nam ik de telefoon en het lichtere werk over. Scheelde al een hele hoop tijd voor de rest van het team.

donderdag 29 oktober 2009 om 18:57
donderdag 29 oktober 2009 om 18:58
Dan sluit je wel een erg grote groep uit.... Alle vrouwen onder de 45?! Bovendien mag het ook gewoon niet, dus wanneer iemand ook maar het vermoeden heeft dat jullie haar niet aannemen omdat ze toevallig 30 is en net met haar vriend een eengezinswoning heeft gekocht, dan kun je ook nog een probleem krijgen met de Commissie gelijke behandeling. (en terecht...)
Zwangerschapsverlof is maar 16 weken en het wordt ook nog eens niet door de werkgever betaald, ik geloof best dat het af en toe lastig is, maar tot de dag dat kinderen uit het laboratorium komen zullen je het er toch maar mee moeten doen.
Zwangerschapsverlof is maar 16 weken en het wordt ook nog eens niet door de werkgever betaald, ik geloof best dat het af en toe lastig is, maar tot de dag dat kinderen uit het laboratorium komen zullen je het er toch maar mee moeten doen.

donderdag 29 oktober 2009 om 19:01
quote:Immaculata schreef op 29 oktober 2009 @ 18:58:
Dan sluit je wel een erg grote groep uit.... Alle vrouwen onder de 45?! Bovendien mag het ook gewoon niet, dus wanneer iemand ook maar het vermoeden heeft dat jullie haar niet aannemen omdat ze toevallig 30 is en net met haar vriend een eengezinswoning heeft gekocht, dan kun je ook nog een probleem krijgen met de Commissie gelijke behandeling. (en terecht...)
Je kunt gewoon aangeven dat 'n andere kandidaat beter/geschikter over komt en dan is daar niets tegen in te brengen.
De vrouwen op mijn bedrijf die zwanger werden zijn allemaal veel langer dan de wettelijke verloftijd afwezig geweest en daarna zijn ze maar op halve kracht terug gekomen en melden zich ook nog om elk wissewasje ziek omdat 'n kind ziek, zwak of misselijk is. Als ik zelf 'n bedrijf zou hebben waar ik personeel voor zou moeten aannemen zou ik dus voor mannen kiezen.
Je kunt gewoon aangeven dat 'n andere kandidaat beter/geschikter over komt en dan is daar niets tegen in te brengen.
De vrouwen op mijn bedrijf die zwanger werden zijn allemaal veel langer dan de wettelijke verloftijd afwezig geweest en daarna zijn ze maar op halve kracht terug gekomen en melden zich ook nog om elk wissewasje ziek omdat 'n kind ziek, zwak of misselijk is. Als ik zelf 'n bedrijf zou hebben waar ik personeel voor zou moeten aannemen zou ik dus voor mannen kiezen.
donderdag 29 oktober 2009 om 19:02
Het lijkt me qua vervanging juist wel praktisch, al dat verlof op een kluitje: je neemt een vervanger aan die drie keer de verlofperiode werkt (OK, in de overlappende periodes is het dan even wat schipperen), en je hoeft die persoon maar één keer in te werken. Een voordeel, toch? En het hoeft geen freelancer te zijn natuurlijk, je kunt ook gewoon iemand een tijdelijk contract aanbieden.
donderdag 29 oktober 2009 om 19:02
Nou, ik zou als zwangere niet echt gemotiveerd meer zijn om me daarna nog 100% in te zetten. Op mijn werk waren er vorig jaar 5 die vader/moeder werden. En mijn baas (en wij) waren voor allevijf superblij. Ja, het was soms even aanpoten en ja, het kwam niet altijd even goed uit. Maar er zijn geen doden gevallen, geen projecten mislukt. Ik ben nu zelf zwanger (en twee collega's worden vader) en echt, als mijn collega's zo zouden reageren... Wie weet hoe lang ze geprobeerd hebben? En dan krijg je zo'n reactie op je blijde mededeling.
En joh, we hebben een paar oudere mannen in het team die de kantjes er van af lopen. Of vaak ziek zijn. Dus alleen jonge vitale mannen in dienst nemen? Oh nee, die jonge vitale collega is vorig jaar met skieen erg hard gevallen en was 6 weken uit de roulatie.
En joh, we hebben een paar oudere mannen in het team die de kantjes er van af lopen. Of vaak ziek zijn. Dus alleen jonge vitale mannen in dienst nemen? Oh nee, die jonge vitale collega is vorig jaar met skieen erg hard gevallen en was 6 weken uit de roulatie.
donderdag 29 oktober 2009 om 19:09
Er even van uit gegaan dat nr. 3 de helft overlapt met de eerste 2, dan heb je het toch al gauw over een periode van een maand of 6?
Misschien is een stagiare een optie? Die kost bijna niks en kan door de zwangeren alvast ingewerkt worden.
Is er misschien een parttimer in het team die tijdeljk meer uren wil werken?
Kan er misschien werk wat langer blijven liggen of tijdelijk minder frequent uitgevoerd worden?
Misschien is een stagiare een optie? Die kost bijna niks en kan door de zwangeren alvast ingewerkt worden.
Is er misschien een parttimer in het team die tijdeljk meer uren wil werken?
Kan er misschien werk wat langer blijven liggen of tijdelijk minder frequent uitgevoerd worden?