Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom blijft jou job coach daarmee doordraven? Ik ga dan twijfelen of zij echt jouw belang dient...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Moon, ik zou tegen haar zeggen: als jij beloofd om het er zo lang niet over te hebben, beloof ik dat ik het serieus overweeg.
Alle reacties Link kopieren
Het is zo dat zij vorig jaar april aangaf dat psychologische hulp nodig kon zijn bij waar ik toen mee worstelde. Echter bij GGZ kon dit niet. Ik heb dat gevraagd. Toen heb ik op eigen kosten een haptonoom genomen (heb dat misschien niet verteld hier, heb mijn vakantiegeld daarvoor gebruikt) en daar heb ik heel veel aan gehad.
Toen was ik in november ineens toch aan de beurt voor een psycholoog van GGZ. Ik heb daar intake gehad en we hebben geconstateerd dat het nu niet nodig is. En als het alsnog nodig is dan hoef ik niet meer 7 maanden op de wachtlijst maar kan ik meteen terecht. Wat mij betreft ideaal.

De coaching is officieel al afgelopen Het was een Werk-Fit traject en dat stopt op het moment dat je een opleiding gaat doen. We zouden nog wel in contact blijven, maar ik kan ook besluiten dat het zo klaar is.

Ik heb nu vandaag gewoon zelf mijn boontjes gedopt en dat ging allemaal prima. Het was een pittig gesprek, het kon twee kanten op, maar zo gaat dat. Het is ook niet voor het eerst dat ik zo'n gesprek meemaak. Wel voor het eerst dat het zo goed uitpakt. Ik heb zelfs nog even benoemd dat de ervaringen uit het verleden nog een beetje pijn doen. Het is denk ik nooit leuk als je blijft proberen en ondanks alles nog altijd van een minimum moet rondkomen.

Ik denk gewoon niet dat het zin heeft dat je heel veel tijd in -logen en -peuten steekt en daardoor niks meer zelf kunt. Deze week heb ik het zelf moeten fixen, en dat is gelukt.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij doe je het prima Moon!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel!
moon-alisa wijzigde dit bericht op 16-04-2019 20:16
96.50% gewijzigd
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
CA hoe gaat het? Hopelijk heb je het gewoon heel druk en is het heel leuk :)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
11-04-2019 20:45
Ik denk gewoon niet dat het zin heeft dat je heel veel tijd in -logen en -peuten steekt en daardoor niks meer zelf kunt. Deze week heb ik het zelf moeten fixen, en dat is gelukt.
Een les die ik daaruit trek en ook wat mijn ervaringen zijn. Kortom: als ik (en in dit geval ook jij) zelf de regie neemt, gaat alles goed. Als je dat door anderen laat doen, heb je niet de garantie dat alles goed gaat. Die denken vooral aan zichzelf en niet aan de mensen om wie het draait, zoals in dit geval om jou.

Ik probeer de regie van de logen en peuten af te pakken en laten zien dat ik niet gecharmeerd ben van hun verborgen agenda.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Dank je Hans.

Ik had een vergelijking gemaakt met een schoolplein. Je kunt aan de kant blijven staan en wachten tot je alles begrijpt en de regels kent en tot je ouders je handje loslaten.
Of je gaat er gewoon in en je probeert wat en je vecht een keertje en je valt en je staat weer op.

Misschien ga ik dit nog op papier zetten voor jobcoach.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
18-04-2019 07:08
Dank je Hans.

Ik had een vergelijking gemaakt met een schoolplein. Je kunt aan de kant blijven staan en wachten tot je alles begrijpt en de regels kent en tot je ouders je handje loslaten.
Of je gaat er gewoon in en je probeert wat en je vecht een keertje en je valt en je staat weer op.
:worship: Quoted For Truth (zoals ze in een Engelstalige chat zouden reageren).

Enkele begeleidsters van de woonvorm waar ik vroeger heb gezeten, zeiden dat ik uit de comfortzone moest en over grenzen heen moest gaan. Dat is intussen al weer jaren terug. In het verleden heb ik dat vrij letterlijk opgevat (ik wist wel wat ze bedoelden): eerst naar een Europees land, daarna naar de VS of Japan. Zolang dat goed gaat (ook in andere situaties) word ik gestimuleerd om verder te gaan.

Ik ging eerst met moeder naar een plaats verderop in Nederland (dat was toen ik 10 was; ik had al een idee welke trein we moesten pakken en bij welk station we eruit moesten). We gingen met de trein. Ik leerde hoe ik met het OV moest reizen. Steeds een stapje verder. Ik ben uiteindelijk zelfstandig in Japan geëindigd. Ik deed alles alleen.

Maar sommigen zijn doodsbenauwd dat mij wat overkomt. Natuurlijk moet ik mijn voorzorgsmaatregelen nemen, maar soms gebeuren dingen nu eenmaal. En wat dan? Is dat dan het eind van de wereld? Ik kan achteraf kijken wat er fout ging, en hoe ik dat in vergelijkbare situaties kan voorkomen. Die mensen hebben een "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden" houding, als je begrijpt wat ik bedoel. Die overbeschermende houding maakt meer fout dan goed.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Iets over mijn aankomende studie. De eerste dubbele les is in mei. De tweede en de derde dubbele lessen zijn in juni. Een les duurt normaal 3 uur, maar de dubbele les duurt 6 uur en dan wordt er evenveel stof behandeld als in twee normale lessen.

Ik moet er de hele dag voor op pad, naar Capelle aan den IJssel. Het zij dan maar zo. Ik had het liefst in Hengelo gehad willen hebben; daar woon ik in de buurt.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de kans om meer te gaan werken, 6 of 8 uur meer.
Ik werk er nu 20
Van de week zelf via de rekenhulp van het uwv een proefberekening gemaakt en dat zag er opzich goed uit, maar ook op het werk een proefberekening laten maken én een collega ´aangehoord´ die ook een dochter met een Wajong heeft en die zei dat er ook nog best eens wat haken en ogen aan kunnen zitten.
Iets met rechten Wajong kwijt kunnen raken en een subsidie die het werk voor mij krijgt. Zelf snap ik er geen bal van, maar ik ga dit uiteraard verder uitpluizen met hulp.

Iemand van jullie ervaring met Wajong en meer gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Michella,

Misschien kan hij daarover ook nadere uitleg geven.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
18-04-2019 08:54
Ik krijg de kans om meer te gaan werken, 6 of 8 uur meer.
Ik werk er nu 20
Van de week zelf via de rekenhulp van het uwv een proefberekening gemaakt en dat zag er opzich goed uit, maar ook op het werk een proefberekening laten maken én een collega ´aangehoord´ die ook een dochter met een Wajong heeft en die zei dat er ook nog best eens wat haken en ogen aan kunnen zitten.
Iets met rechten Wajong kwijt kunnen raken en een subsidie die het werk voor mij krijgt. Zelf snap ik er geen bal van, maar ik ga dit uiteraard verder uitpluizen met hulp.

Iemand van jullie ervaring met Wajong en meer gaan werken?
Als je zelfstandig het minimumloon of meer verdient, krijg je geen Wajong meer. Je houdt dan nog wel een x-aantal jaren je Wajong-status. Bij ontslag, ziekte of minder werk val je dan terug in de Wajong. Ook behoud je de Wajong-status zolang er een voorziening is (loondispensatie of jobcoaching).

Jouw werkgever krijgt idd een loonkostensubsidie (of hoe het tegenwoordig maar heet). Als jij geen wajonger meer bent, krijgen ze die niet meer. Maar dat speelt dus pas over een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
18-04-2019 08:53
Iets over mijn aankomende studie. De eerste dubbele les is in mei. De tweede en de derde dubbele lessen zijn in juni. Een les duurt normaal 3 uur, maar de dubbele les duurt 6 uur en dan wordt er evenveel stof behandeld als in twee normale lessen.

Ik moet er de hele dag voor op pad, naar Capelle aan den IJssel. Het zij dan maar zo. Ik had het liefst in Hengelo gehad willen hebben; daar woon ik in de buurt.
Hans, jij wou deze opleiding, dan moet je ook niet zeuren over de omstandigheden.

En, iets om in overweging te nemen: zou het kunnen dat je werkgever de opleiding steeds heeft afgehouden vanwege de reisafstand en de lange dagen (reizen, les, reizen)? Juist omdat ze weten dat jij het liever dichterbij zou willen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk gaat het goed! Ik merk wel dat sommige collega’s mij liever iets kneedbaarder hadden gezien (met name een collega vind het maar lastig dat ik niet exact op dezelfde manier werk als hij), maar verder gaat het heel goed. Gister was er bijna niemand en kon ik even flink doorwerken. Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed om te horen CA!

Wat ik afgelopen tijd ervaren heb, is dat het goed is om juist die dingen ook te bespreken maar die gesprekken wel te plannen. Dus niet als je iemand toch bij de koffieautomaat ziet, etc.
Het kan ook goed zijn te vertellen wat je tot nu toe hebt gedaan, wat daarbij je 'rol' of verantwoordelijkheid was, etc.

Goed om te horen dat je zo goed op je plek zit!

Hier ging het vandaag ook goed. We wennen steeds meer aan elkaar. En je merkt aan alles dat er een zomervibe hangt. Ik heb lang een soort angst gehad voor de zomer. Geen geld voor terrasjes, iedereen op vakantie, geen vrienden om te bellen. Dit jaar heb ik er meer zin in. Eindelijk :)

Moet zo weg dus even geen tijd op de anderen te reageren.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met jullie? CA ik hoop dat geen bericht, goed bericht is :)

Onze stagiaire is nu weg. En hoewel ik haar als persoon echt super vond en hoewel we ook wel een klik hadden, is het eigenlijk wel prettig dat het klaar is. We hebben een team van vier en zij had er gewoon niet zo veel zin in. En ik vond het moeilijk dat zij een deel van mijn taken moest doen, maar ze niet goed uitvoerde.

Vandaag een heel goed gesprek gehad met een andere stagiaire. Zij zit meer op PR. Ze vroeg of geen behoefte had om ooit weer PR te gaan doen. Eh... ja dus. Zij zegt dat ik daar echt wel goed in ben, dat ik daar niet aan moet twijfelen. En dat mijn schrijftalent ook iets is wat ik niet moet onderschatten.
We hebben ook wel eens samen foto's gemaakt, zij en ik. Ik had iets neergezet en vroeg haar: Wil je alsjeblieft NU foto's maken? Nu is alles netjes en over 5 minuten niet meer. Zijn echt hele gave foto's geworden. We waren het er wel over eens dat ook dát PR is. Timing. Degene die nu op PR zit vindt zichzelf heel goed maar wij vinden dat het wel meevalt. Ook omdat hij heel specifiek één doelgroep aanspreekt. Het was in ieder geval heel fijn dat die stagiaire dat benoemde. Ze ziet 1001 mogelijkheden voor mij.

De studie valt me wel zwaar. Ik merk dat ik me niet meer zo lang kan concentreren als vroeger. Heb de eerste deadline ook niet gehaald... Zal echt harder moeten gaan werken.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het gewoon heel erg goed gaat met iedereen! Ik wil alleen even melden dat ik de eerste opdracht niet gehaald heb. Gelukkig begrip van de docent en fijne reacties van de klas. Ik wil het in mijn eigen tempo alsnog doen.

De tweede opdracht was leuk om te doen en is helemaal gelukt zoals ik wilde!

Ik hoop dat ik dit volhoud. Financieel ook wat minder zorgen nu.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Balen Moon! Maar fijn dat je wel begrip kreeg. En je merkt ook: de andere opdrachten lukken wel! Misschien gewoon opstart-problemen?

Ik hen leuk nieuws: ik heb gehoord dat ik na mijn proefplaatsing mag blijven!

Ik merk ook langzaamaan dat ik m’n energie terug krijg. Ik kan weer wat dingetjes plannen op m’n vrije dagen, en het huishouden kan iets meer aandacht krijgen dan ‘het absolute minimum’.
Alle reacties Link kopieren
Wat een supergoed nieuws CA!
En fijn ook dat je wat meer energie krijgt. Heel normaal volgens mij, en ik had het idee dat je vooraf al rekening hield met tijdelijk minder energie.

Ja enorme opstartproblemen. Alleen al dat ik op het laatste moment inschreef en de voorbereidende mails had gemist. Dan loop je meteen al achter. Laatst was er nog iets dat `iedereen` had gehad maar dat ik niet gekregen had. Opleidingscoordinator is daar niet altijd even scherp op. Tweede ding was dat ik een nieuwe laptop nodig had maar in alle hectiek ook niet meteen tijd had om me er goed in te verdiepen. Dus daar ging ook even overheen. En de oude deed het nog wel maar niet optimaal.

Dan de werkplek. Ik kon thuis niet rustig zitten. Twee keer naar ouders ´gevlucht` waar ik één keer heerlijk opschoot op de zolderkamer en een andere keer juist absoluut niet. Op het werk mag ik ook huiswerk doen maar zat ik ook niet rustig. Uiteindelijk heb ik een tafel verplaatst bij mij thuis en dat is wél een lekker hoekje. Gelukkig.

Ook heb ik gemerkt dat als ik s middags na werken nog iets wil doen, ik eigenlijk geen concentratie meer heb. En op mijn vrije dagen lukt het leren wel even, maar ik kan niet (meer) een hele dag doorwerken.

Volgens mij heb ik nu eindelijk een ritme gevonden. Want het is nu woensdag en ik heb alles al af voor zaterdag. Waar ik ook blij om ben, is dat ik door mijn vorige werkplekken wel op de hoogte ben van Dropbox, Slack, Google forms en al dat soort dingen. Een medecursiste komt uit een niet digitale hoek zegmaar en dan zou ik totaal de weg kwijt raken daarin. Dus al het (vrijwilligers)werk heeft me niet rijk gemaakt, maar wel bij de tijd gehouden.

Mijn toetsenbord doet heel raar dus sorry voor alle gekke leestekens.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met iedereen?

Hier wederom wat gesteggel van wanneer is het nou vrij en wanneer ben je nou ziek. Ik merk dat ik een beetje op mijn tandvlees ga lopen en vroeg of ik over twee weken een weekje vrij kon krijgen.
Dan vind ik al dat ik ze heel erg tegemoet kom omdat ik weet dat volgende week een drukke week is en omdat ik me niet NU VANDAAG ziek meld.

Verder voelde ik me vanmorgen niet lekker en ben daarom een uurtje later begonnen.

Dat uurtje later beginnen viel niet helemaal lekker en ook dat ik 'altijd zo laat vrij vraag' niet. Toch maar even een gesprekje aangevraagd. Want straks heb ik natuurlijk in hun ogen al zes keer een week vrij gehad (verspreid over 10 maanden) terwijl het eigenlijk allemaal soort van preventieve ziekmeldingen waren.
Ergens is het lastig dat ik nu geen jobcoach heb die dit voor mij regelt. Maar het is ook weer goed dat ik het zelf moet doen nu. Dan ben ik er ook zelf bij wat er allemaal gezegd wordt en in welke woorden.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij mij loopt het even niet soepel. Om een lang verhaal kort (en niet al te herkenbaar) te maken: mijn collega’s zijn nogal geschrokken van het feit dat er iemand bij is gekomen (en dan vooral dat die ook iets doet waar zij wat van merken). Daar zou al een paar keer een gesprek over zijn, maar dat wordt steeds (heel kort van tevoren...) verzet. Jobcoach is er uiteraard mee bezig, maar die krijgt ze tot nu toe ook niet aan het verstand gepeuterd dat ik niet zo tof reageer op ad hoc veranderingen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
15-05-2019 21:56
Balen Moon! Maar fijn dat je wel begrip kreeg. En je merkt ook: de andere opdrachten lukken wel! Misschien gewoon opstart-problemen?

Ik hen leuk nieuws: ik heb gehoord dat ik na mijn proefplaatsing mag blijven!

Ik merk ook langzaamaan dat ik m’n energie terug krijg. Ik kan weer wat dingetjes plannen op m’n vrije dagen, en het huishouden kan iets meer aandacht krijgen dan ‘het absolute minimum’.
Ik denk dat je energie terugkrijgt van positief nieuws, in jouw geval het mogen blijven na je proefplaatsing. :)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
He jeetje! Ik ging er een beetje vanuit dat het allemaal lekker liep bij je nieuwe baan en dat hoopte ik ook! je mag altijd een PB sturen he. Het lijkt zelfs of ik nu meldingen krijg van PB's.

We hadden eigenlijk een heel prettig gesprek vanmiddag. Het is moeilijk om zo kwetsbaar te zijn... maar ik moet.

Ik had vrij gevraagd per mail en erbij gezet dat het voor mijn studie is. Later besefte ik dat ik eerlijk moet zijn en als ik voel dat het om gezondheidsredenen even niet gaat, dat ik DAT moet zeggen. En niet iets over een studieopdracht. Morgen wordt het in HET TEAM besproken. Ik zou liever zelf erbij hebben gezeten maar snap ook wel dat dat niet de procedure is.

Uiteindelijk heb ik drie mogelijke weken aangedragen voor een weekje 'time out'. Geen time-out is denk ik geen optie omdat ik dan vanzelf wel ziek word.

Nou ik hoop echt dat je eruit komt! En idd niets zo frustrerend als coachings-gesprekken die afgezegd worden. Je bereidt zoiets voor, laadt je op, bent waarschijnlijk ook gespannen.... Iig ik was heel scherp als de coach kwam. Tja als hij dan weer afgebeld moest worden voelde dat ook heel raar.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo veel nieuws. Ik ben iets minder dan twee maanden bezig met de opleiding HBO Directiesecretaresse. Er zijn veel dingen die ik in een korte tijd leer. Ik krijg huiswerk mee die ik op mijn werk uitvoer, als ik even niets te doen heb. De eerste twee lessen heb ik gehad. De volgende 4 lessen zijn deze maand. In juli of augustus heb ik een deelexamen; dat is een examen van de module Officemanagement.

Ik heb gemeenschappelijke modulen met andere studenten die een andere studie doen dan ik.

Een van de lessen gaat over Communicatie. Als er een huiswerkopdracht bij zit over miscommunicatie weet ik wel een hoop voorbeelden. Op mijn werk gaat er op dat vlak heel wat mis tussen de directie en lagere leidinggevenden. Daar kan ik echt dikke pillen over schrijven! Elke pauze hoor ik wel een voorbeeld. Ook zijn er een aantal dingen slecht op elkaar afgestemd.

Sinds ik die opleiding doe zie ik een hoop dingen waarbij ik denk: "Dit kan toch echt anders? Als directiesecretaresse zou ik het wel weten!"
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven