Werk & Studie alle pijlers

Aanspreektitel advocaat

08-08-2013 13:01 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een formele brief aan het schrijven voor een advocaat (sollicitatiebrief). Ik twijfel alleen wat ik als aanspreektitel moet gebruiken:

Geachte Weledelgestrenge mevrouw xx

of Geachte mevrouw xx

of Geachte mevrouw meester xx

of heel iets anders?

Weten jullie wat juist is? Zoals jullie zien heb ik geen kennis en ervaring in de rechten, maar daar gaat de functie ook niet over waar ik op solliciteer haha.

Bedankt alvast!
is je google kapot?

aanspreektitel advocaat
Is dat wel de norm, om advocaten bij hun aanspreektitel aan te schrijven? In de wetenschap zou het gewoon 'Geachte mevrouw Huppeldepup' zijn, ongeacht de titel.
Volgens mij verschilt het enorm per advocaat.

Zo is er ook verschil in Mr. en mr.

Schijnt eraan te liggen waar je hebt gestudeerd.

Maar je kan het maar beter wel doen lijkt me, want sommige zijn anders weer beledigd dat je het niet doet
Ik zou het eigenlijk niet doen. Sinds de jaren zestig is het nergens meer usance om titulatuur te gebruiken; in de Neerlandistiek wordt het ook niet meer onderwezen. Ik zou het daarom bij 'Geachte mevrouw' houden.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er advocaten beledigd zouden zijn als je ze niet bij hun titel noemt. Laten we wel wezen, het is maar een master.
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:10:

Ik zou het eigenlijk niet doen. Sinds de jaren zestig is het nergens meer usance om titulatuur te gebruiken; in de Neerlandistiek wordt het ook niet meer onderwezen. Ik zou het daarom bij 'Geachte mevrouw' houden.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er advocaten beledigd zouden zijn als je ze niet bij hun titel noemt. Laten we wel wezen, het is maar een master.

ik denk dat vooral de oude garde advocaten die tegen hun pensioen aan zitten daar wel een probleem van maken.

Jonge advocaten zullen er niet zo'n probleem van maken vermoed ik.

en ik weet niet waarom, maar ik vind jouw laatste zin niet zo leuk. "het is maar een master"

Nou en?

Ik heb alleen maar mavo, ben ik daarom minder?

En die titualatuur is er nu eenmaal, als secretaresse krijg je daar zeker nog wel les in en moet je die officieel wel kennen/weten.
Ja ik heb het gegoogled, maar daar kwamen dus allerlei verschillende antwoorden uit, vandaar mijn vraag hier.

Thanks voor jullie reacties. Heb ook even advies gevraagd aan vriendin die net afgestudeerd is in de rechten en zij zegt dat het gewoon geachte mevrouw xx moet zijn.
In het briefhoofd schrijf je:

Xxxxx (kantoornaam)

Tav de weledelgestrenge heer/vrouwe mr. Xxx

Xxx (adres)

En in de brief begin je met:

Geachte heer/mevrouw (achternaam),
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:10:

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er advocaten beledigd zouden zijn als je ze niet bij hun titel noemt. Laten we wel wezen, het is maar een master.Dat klopt niet helemaal. Na het behalen van je master, moet je nog een opleiding doen van drie jaar voordat je advocaat bent. Oké, in die drie jaar ben je al werkzaam als advocaat, maar werk je niet zelfstandig. Haal je de opleiding niet in die tijd, dan is het ook echt afgelopen.
Eens met Pantax, gewoon geachte heer x of geachte mevrouw x. Is echt niet (meer) gebruikelijk, weet ik uit ervaring, om advocaten met een offciële titel aan te spreken/schrijven. Denk dat je eerder opvalt als je het wel doet dan als je het niet doet.
quote:lelytjevandalen schreef op 08 augustus 2013 @ 13:13:

[...]

en ik weet niet waarom, maar ik vind jouw laatste zin niet zo leuk. "het is maar een master"

Nou en?

Ik heb alleen maar mavo, ben ik daarom minder?

Jij bent er niet minder door en een advocaat is er niet meer door. Het is maar een master, een opleiding. Zichtbaar onderscheid maken in sociaal economische status en opleidingsniveau is al een aantal jaar not done. Zéker als je een hogere opleiding hebt. Ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand met de aanspreekvormen van zijn opleiding aangesproken zou willen worden. Het staat alsof je die aanspreekvorm nodig hebt om serieus genomen te worden.
er is geen verschil tussen mr en Mr

Officiele aanspreektitel is: Geachte weledelgestrengeheer/ vrouwe, maar geachte mevrouw/mijnheer doet het ook prima hoor.
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:19:

[...]

Jij bent er niet minder door en een advocaat is er niet meer door. Het is maar een master, een opleiding. Zichtbaar onderscheid maken in sociaal economische status en opleidingsniveau is al een aantal jaar not done. Zéker als je een hogere opleiding hebt. Ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand met de aanspreekvormen van zijn opleiding aangesproken zou willen worden. Het staat alsof je die aanspreekvorm nodig hebt om serieus genomen te worden.

Precies

Als ik brieven krijg met Geachte weledelgestrenge vrouwe moet ik altijd giechelen

Geachte mevrouw is prima hoor.
Oke top, bedankt!!
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:19:

[...]

Jij bent er niet minder door en een advocaat is er niet meer door. Het is maar een master, een opleiding. Zichtbaar onderscheid maken in sociaal economische status en opleidingsniveau is al een aantal jaar not done. Zéker als je een hogere opleiding hebt. Ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand met de aanspreekvormen van zijn opleiding aangesproken zou willen worden. Het staat alsof je die aanspreekvorm nodig hebt om serieus genomen te worden.Ok, dan had ik je " alleen maar master" verkeerd begrepen
quote:mars.74 schreef op 08 augustus 2013 @ 13:19:

er is geen verschil tussen mr en Mr

Officiele aanspreektitel is: Geachte weledelgestrengeheer/ vrouwe, maar geachte mevrouw/mijnheer doet het ook prima hoor.

Die is er wel.

Op mijn vorige werk hadden we een Mr. die zijn opleiding in Leiden had gedaan en een mr. die het in .... lutjebroek had gedaan (beide wat oudere mannen) en die werden boos als we het verkeerd schreven bij de afsluiting van de brief. De brieven konden bij beide heren over
Had die Mr. uit Leiden niet gewoon wat moeite met correct hoofdlettergebruik?
quote:lelytjevandalen schreef op 08 augustus 2013 @ 13:29:

[...]

Die is er wel.

Op mijn vorige werk hadden we een Mr. die zijn opleiding in Leiden had gedaan en een mr. die het in .... lutjebroek had gedaan (beide wat oudere mannen) en die werden boos als we het verkeerd schreven bij de afsluiting van de brief. De brieven konden bij beide heren over

Onzin.

Denk dat beide heren een beetje in de war waren dan

Een master in de rechten geeft als (oude) titel mr. Maakt niks uit of dat ik Leiden of Lutjebroek is

Mr betekent mijnheer in het Engels
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:33:

Had die Mr. uit Leiden niet gewoon wat moeite met correct hoofdlettergebruik? Dat denk ik
Joh ik verzin het niet. Ik heb nadat ik het de eerste keer "fout" had gedaan een relaas gekregen van een van beide heren dat hij in lutjebroek had gestudeerd en daarom Mr./mr. wilde.
Hij was blijkbaar niet zo'n goede speller en zo te horen ook niet altijd even vriendelijk. Hij had vast weer andere kwaliteiten
Of hij heeft in Lutjebroek een schimmige, niet erkende opleiding gedaan waarbij hij een niet-bestaande, maar wel goed gelijkende titel heeft gekregen. Zoiets als een Folex.
Geachte mevrouw x is echt prima. Ik heb werkelijk nog nooit een brief gekregen waarin ik werd aangeschreven met Geachte weledelgestrenge vrouwe mr. Fiet

Ook in formele post van de Orde staat gewoon geachte mevrouw Fiet. Mocht je toch heel graag iets met weledelgestreng willen doen, kun je het zoals gordijntje hierboven schreef in de adressering doen.

Bij mijn weten is het trouwens mr. ongeacht van welke universiteit je komt.
Sunlight over me no matter what I do
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:43:

Of hij heeft in Lutjebroek een schimmige, niet erkende opleiding gedaan waarbij hij een niet-bestaande, maar wel goed gelijkende titel heeft gekregen. Zoiets als een Folex.
Sunlight over me no matter what I do
quote:Pantax schreef op 08 augustus 2013 @ 13:43:

Of hij heeft in Lutjebroek een schimmige, niet erkende opleiding gedaan waarbij hij een niet-bestaande, maar wel goed gelijkende titel heeft gekregen. Zoiets als een Folex.Via de LOI. Dat kan ook in Lutjebroek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven