Werk & Studie alle pijlers

Administratie vraagje

03-10-2012 11:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje..

Ik krijg van een klant de vraag wat de regels zijn voor een factuur sturen nadat je de offerte teruggehad hebt. Of er officiele regels zijn zeg maar. Normaal stuurt hij een factuur en laat de klant dan 50% voor die datum betalen en de rest voor een andere datum. Maar hij moet nu factureren naar een overheidsinstantie en wil het graag volgens de regels doen. Maar zijn die regels er?

Tis misschien een beetje een rare vraag maar ik weet het eerlijk gezegd niet en mn collega die het normaal behandeld is er niet.
Een klant (bedrijf A) vraagt aan jullie (bedrijf B) hoe het zit met factureren aan bedrijf C (de overheid).

Waarom wordt dit aan jullie gevraagd? Zijn jullie dan een administratief of adviserend bedrijf?
Sorry maar ik zet hier liever niet teveel neer. Het is een vraag en ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.
Volgens mij moet er sowieso een (oplopend) factuurnummer op staan en de BTW apart vermelden
Overheid betaal altijd achteraf en zijn niet te snel met betalen in ieder geval
@nevyn: dankjewel maar die regeltjes bedoel ik eigenlijk niet.

Ik bedoel, zitten er bepaalde regels aan vast wanneer je de factuur stuurt als je offerte getekend terug hebt ontvangen van de klant. Dus, stuur je gelijk een factuur of wacht je een paar weken? Stuur je twee facturen, bijvoorbeeld 2x 50%? Of stuur je de factuur pas als je de opdracht voltooid hebt?
Dat ligt er aan wat er is afgesproken. Wordt er per maand gefactureerd? Dan per maand een factuur sturen.

Wordt er in termijnen gefactureerd? Dan per termijn een factuur sturen.

Wordt er achteraf een rekening voor de verrichte werkzaamheden/geleverde spullen afgesproken, dan volgt de factuur na de werkzaamheden of levering van spullen.

Ik zie alle mogelijkheden wel voorbij komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:thasmo schreef op 03 oktober 2012 @ 11:53:

Overheid betaal altijd achteraf en zijn niet te snel met betalen in ieder geval Neehoor, er wordt ook heel regelmatig met termijnfacturen gewerkt.
Wij factureren over het algemeen pas als een opdracht voltooid is. Maar of dat een officiële regel is weet ik niet.

Het ligt aan wat je afspreekt lijkt me, soms spreek je bv. af dat er 50% bij aanvang wordt gefactureerd, nog eens 25% bij opleveren in testfase en de laatste 25% als de opdracht volledig is afgerond.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Als het goed is is dat vermeld in de offerte hoe dat gaat met factureren. Dat mot je dan aanhouden. Daar is waarschijnlijk ook de opdracht opgegeven.
Dat is vaak al overeengekomen in de offerte.
quote:_origami_ schreef op 03 oktober 2012 @ 12:18:

Dat is vaak al overeengekomen in de offerte.Dat. Dus TO, wat heeft jouw klant in zijn offerte staan qua betalingen/termijnen? Dan moet de overheid zich daar aan houden, want ze zijn akkoord gegaan met wat er in de offerte staat.
De klant (overheid) heeft getekend voor een offerte waarin als het goed is, ook het facturatiebeleid opstaat.

Ik weet niet wat voor een overheidsinstelling het is, maar vaak willen zij dat je de factuur richt tav een referentienummer. Dit nummer zorgt ervoor dat de factuur bij de juiste persoon terecht komt en er betaald wordt.

De overheid geeft dit nummer trouwens zelf aan.

Meerder facturen moeten een opvolgend factuurnummer hebben.
Het moet of in de offerte staan of in de algemene voorwaarden van jouw klant. En die algemene voorwaarden moet de klant van jouw klant ook gekregen hebben.

Als dat er allemaal niet is:

1) slecht geregeld!

2) alsnog afspraken over maken?

3) wonden likken en gewoon achteraf factureren

Een getekende offerte heb je al en de overheid is doorgaans een betrouwbare betaler (zij het niet altijd snel).
En wachten tot je collega terug is voor je de verkeerde adviezen geeft.

Dit heeft toch geen bloedspoed?
Overheid heeft meestal eigen regels wat betalen betreft. Ongeacht wat de verkoopvoorwaarden van de leverancier zijn. Kijk even op de site van de KvK, daar staan dit soort regels (niet de betalingsregels van de overheid, maar bijvoorbeeld wat er vermeld moet worden op bedrijfscorrespondentie e.d.)

http://www.kvk.nl/onderne ... ratie/eisen-aan-facturen/
quote:himalaya schreef op 03 oktober 2012 @ 11:55:

[...]

Neehoor, er wordt ook heel regelmatig met termijnfacturen gewerkt.

Ja bij lease auto's ...

Maar toen ze bij ons (justitie) zijn komen verbouwen, werd er pas achteraf betaald.

Net als de rekening voor het implementeren van 2 nieuwe systemen.

Ook het plaatsen van 10 nieuwe beeldschermen is bij ons achteraf betaald.

Maar ik weet niet waarvoor TO een factuur stuurt?

Nieuwe plantjes voor in de wachtruimte ergens van een overheidinstelling a 1000 euro of het aansluiten van een nieuw systeem a 40.000 euro?

In deze onzekere tijden snap ik dat je als ondernemer eerst wat geld binnen hebt voordat je je klus afmaakt.

Ook omdat je vaak wat voor moet schieten maar daarom.. ik weet niet om wat voor bedrag het gaat en of er iets is afgesproken toen de offerte is gestuurd en/of algemene voorwaarden zijn overhandigd etc ..
Betaling wordt afgestemd in de offerte. Daar wordt voor getekend, en is men akkoord.

Als hiervoor geen afspraak zou ik het niet weten, volgens mij niet echt regels.

Ligt dan aan de organisatie zelf.
Bij mij op het werk ligt het vast in de offerte.

Bij grotere projecten wordt er hij acceptatie van offerte 50% gefactureerd en 50% na oplevering van het project.

Daarnaast is er opgenomen dat meerwerk wordt gefactureerd op basis van gemaakte uren en dat wij als leverancier de klant hier maandelijks van op de hoogte houden.
quote:eiland schreef op 03 oktober 2012 @ 12:56:

Overheid heeft meestal eigen regels wat betalen betreft. Ongeacht wat de verkoopvoorwaarden van de leverancier zijn. Dit inderdaad. Je kunt een mooie offerte maken met betalingsvoorwaarden e.d. erin, maar uiteindelijk bepaalt de overheidsinstantie zelf wanneer en hoeveel ze betalen (gaat bij grote projecten vaak in fases... bedrijf kan 50% aanbetaling verlangen, maar als de overheid slechts 25% vooraf wil/kan betalen gebeurt dat).
Of ze betalen gewoon niet, sturen je 100 keer van het kastje naar de muur.... En niet bewust hoor, maar de overheid is soms zo log en groot dat ze zelf niets meer snappen van hun administratie.

Bij mij mag de overheid niet meer op factuur.
quote:thasmo schreef op 03 oktober 2012 @ 13:01:

[...]

Ja bij lease auto's ...

Maar toen ze bij ons (justitie) zijn komen verbouwen, werd er pas achteraf betaald.

Net als de rekening voor het implementeren van 2 nieuwe systemen.

Ook het plaatsen van 10 nieuwe beeldschermen is bij ons achteraf betaald.

Maar ik weet niet waarvoor TO een factuur stuurt?

Nieuwe plantjes voor in de wachtruimte ergens van een overheidinstelling a 1000 euro of het aansluiten van een nieuw systeem a 40.000 euro?

Neehoor, geen lease-auto's.

Bij de overheid waar ik tot een paar maanden geleden werkte, werden er ook voor bedragen van (bijvoorbeeld) ¤ 10.000,- een 1e termijn en eindfactuur gestuurd, het werk duurde een week of 6.

Dat was zo afgesproken, klaar.

Dat het bij jullie niet gedaan wordt, betekent dus niet dat het bij 'alle' overheden zo gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven