Werk & Studie alle pijlers

Advies gevraagd: linkedin

15-04-2012 17:46 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vanaf 1 juli as. sta ik op straat en dus ben ik druk op zoek naar een nieuwe baan. Ik heb inmiddels een redelijk groot (en volgens mij wel goed) netwerk op linkedin en dat zou ik graag willen gebruiken in mijn zoektocht. Nu wil ik een paar mensen gericht een bericht sturen, maar ik wil eigenlijk ook toevoegen aan mijn profiel dat ik op zoek ben. Maar...doe ik hier wel verstandig aan?

Mijn werkgever weet dat ik solliciteer (en hoopt mogelijk stiekem dat ik voor 1/7 iets nieuws heb, want dat scheelt hen een afkoopregeling ). Ik verwacht van die kant ook geen problemen, maar ik ben bang dat ik de gevolgen hiervan niet kan overzien; het profiel is immers voor veel mensen zichtbaar.

Iemand ervaringen hiermee?
Hallo,

Er is een boek "Solliciteren via Linkedin". Ik heb er laatst een lezing over bijgewoond en het advies van de loopbaancoaches is: wel vermelden dat je op zoek bent. En vooral: naar welke functie. Je wordt namelijk gezocht en gevonden op een functietitel die een recruiter intikt.

En zorg dat je profiel 100% is. Dan wordt je sneller gevonden. Dit houdt in dat je een aantal aanbevelingen moet laten plaatsen door wat contactpersonen.
Hoi kleine Zeemeermin,

Dank voor je reactie. Ik heb een tijd terug ook van een van de schrijvers een workshop bijgewoond (zij werkt veel met mijn werkgever samen). Die workshop ging overigens niet over solliciteren via linkedin, dus bedankt voor je bericht.

Mijn profiel is nu bijna 100% en ik denk dat ik binnenkort wel tot 100% kom en gelukkig heb ik een netwerk van 400 contacten, maar wel allemaal mensen die ik ken en met wie ik vaak gewerkt of gestudeerd heb. Hopelijk werkt het....
Ik was een jaar geleden ook op zoek en heb het wel prominent vermeld in mijn profiel. Mijn uiteindelijke baan kwam via een andere weg, maar ik kreeg wel van alle kanten tips en vacatures toegespeeld. Welk probleem verwacht je eigenlijk als veel mensen zien dat je op zoek bent?

Nog een tip: sluit je aan bij vakinhoudelijke groepen op LinkedIn en praat daar mee. Ook dat is een bron van vacatures.

Succes!
@Hedda: ik verwacht eigenlijk geen problemen, maar misschien zou ik iets over het hoofd zien (privacy op internet bijv.). Maar ik ben al overtuigd, heb mijn profiel aangepast en ben inmiddels ook 100% klaar met mijn profiel. Ik ben benieuwd wat het oplevert en ik ben al lid van meerdere (vakinhoudelijke) groepen en discussieer daar ook mee.

Mag ik vragen hoe jij uiteindelijk aan je nieuwe baan kwam? Gewoon via de 'ouderwetse' weg (reageren op vacatures)?
Een LinkedIn profiel is vrij neutraal omdat het zakelijk is, daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Ik weet niet of je ook doet aan facebook (of hyves), die heb ik wel afgeschermd voor niet-vreemden.

En ik ben bij mijn huidige werkgever een keer over de vloer gekomen door vrijwilligerswerk. Diezelfde dag heb ik een open sollicitatie gestuurd met daarin mijn capaciteiten, ervaringen en wensen. Na een paar weken werd ik uitgenodigd voor een gesprek en voila: een jaarcontract. Afgelopen week kreeg ik een vast contract aangeboden. Zo zie je maar hoe een balletje kan rollen .
Hallo Silky,

Dan hebben we waarschijnlijk van dezelfde persoon een workshop gehad Zij is namelijk een van de schrijvers van het boek. Deze workshop ging over werk vinden via social media.

En inderdaad, aansluiten bij groepen op Linkedin is ook heel handig. Zo zie je vaak vacatures voorbij komen.

Succes met solliciteren.
Silky,

Als je werkgever graag wil dat je een andere baan zoekt kan je hem dan niet vragen om de schrijfster van het Linkedinboek jou te laten helpen met het vinden van nieuw werk? Zij is een professionele loopbaancoach en dit zou onderdeel kunnen zijn van een afkoopsom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven