Werk & Studie alle pijlers

(afgestudeerde) studentes cmv/mwd/sph

14-10-2009 16:11 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf studente cmv. Heb voor deze opleiding gekozen nadat ik een orienterend jaar heb gevolgd, richting de opleidingen mwd/sph/cmv/P&A/pedagogiek.

Héél kort door de bocht is het mij zo uitgelegd, dat een MWD'er onder de sociaal werkers de therapeut is. Degenen die, vaak één op één, gesprekken voert met z'n clienten.

De sph'er werkt vaak in instellingen en opvanghuizen, voor mensen die om uiteenlopende redenen niet zelf de dag door kunnen komen. Hij begeleidt deze mensen de dag door. Maar dit kan hij ook doen door bij mensen thuis te komen, of voor mensen die slechts een paar uur per dag/week hulp nodig hebben.

En een cmv'er houdt zich bezig met educatie en verbindingen maken tussen mensen in de maatschappij. Maar dat kan op veel verschillende manieren. Door trainingen sociale vaardigheden te geven bijvoorbeeld, maar ook door op de afdeling educatie van een museum of theater te werken. Evengoed kan een cmv'er festivals en evenementen organiseren.

Ik heb, na me een jaar georienteerd te hebben richting deze sociale opleidingen, gekozen voor CMV omdat ik graag sociaal werk wil doen, maar niet elke dag de problemen mee naar huis wil nemen. CMV is net wat luchtiger dan de andere sociale opleidingen. Pluspunt is natuurlijk ook dat je er heel veel kanten mee op kunt.

Ik loop momenteel stage bij een organisatie voor met name allochtone vrouwen waar dmv cursussen, trainingen ed. gewerkt wordt aan hun emancipatie en ontwikkeling.

Ik ben benieuwd waar andere sociaal werkers met hbo-opleiding werkzaam zijn? Hoe het jullie bevalt? En waarom jullie juist voor die ene, specifieke opleiding binnen het sociaal werk gekozen hebben?
IK ben dit jaar afgestudeerd cmv-er en eigenlijk vind ik het de meest vage opleiding ooit. Kan ook aan de HU liggen natuurlijk, maar ik vond het allemaal erg onduidelijk en veelal amper echt cmv gericht.

Het voordeel van de opleiding is dat ik zo als projectleider aan de slag zou kunnen....dat is wel weer leuk. Achteraf had ik liever mwd gedaan denk ik.
Ik koos voor SPH, omdat dat gericht was op groepswerk, maar ook op één-op-één begeleiding. De overstap van groepswerk naar individueel werk leek mij makkelijker en koos daarom niet voor MWD.

Werk nu als ambulant hulpverlener bij 50+ers met psychische en psychiatrische problematiek.
Ben 11 jaar geleden afgestudeerd als CMV'er en werk nu als Brede School coördinator.

Mijn interesse lag vooral in kunst en cultuur en meer in het preventief werken, dan in de echte hulpverlening.

Ik denk dat het grootste talent van een cmv'er het organiseren van allerlei activiteiten / projecten / etc. is. Het leggen van verbindingen tussen allerlei mensen en/of organisaties en het ondersteunen van groepen. Waar mogelijk maakt een cmv'er zichzelf overbodig en gaat met een volgend project aan de slag.

Je werkt vaak met vrijwilligers en een heel diverse doelgroep!

Voor mij is het de juiste keuze geweest.

In je voorbeeld noem je het werken op een afdeling educatie in een museum. Meestal zoeken ze voor dit soort functies toch mensen die ook museologie hebben gestudeerd, hoewel ik er zelf van overtuigd ben dat een cmv'er dit ook prima moet kunnen!

De meeste cmv'er werken volgens mij toch als sociaal cultureel werker of als opbouwwerker, met uiteenlopende doelgroepen.

Succes verder met je opleiding!
Ik ben zelf afgestudeerd MWD'er en kwam er na mijn stage van 10 maanden ( derde jaar ) dat het echt niets voor mij was. Kon alle problemen die ik overdag hoorde niet van mij afzetten, nam het allemaal geestelijk mee naar huis. Dus nog wel even de studie afgemaakt en toen nooit meer wat mee gedaan. MWD kan dus echt zwaar zijn! Veel 1 op 1 gesprekken met mensen die verschrikkelijke dingen hadden meegemaakt.
@Pannetje, ik kan me voorstellen dat je de opleiding cmv vaag vindt. Het is gewoon een ontzettend brede opleiding waar je heel veel kanten mee op kunt. Dat maakt het vaak allemaal wat vager. Iemand die een opleiding volgt aan de pabo bijvoorbeeld, zal de opleiding een heel stuk vager vinden. Dan is het gewoon simpel: je wordt opgeleid tot lerares en je gaat les geven. Punt. Bij CMV werkt het inderdaad niet zo. Maar als je zegt dat je achteraf liever MWD gedaan hebt, vraag ik me af of je dan niet sowieso de verkeerde opleiding gekozen hebt, ongeacht dat het zo breed is. Want MWD is echt een hele andere opleiding dan CMV. Je wordt opgeleid tot een soort therapeute. Dat kun je met een opleiding CMV niet.

@Fleurflirt, heb je er geen moeite mee gehad om je werk niet mee naar huis te nemen zeg maar? Lijkt mij namelijk best zwaar werk wat jij doet!

@Fachat, in mijn intervisiegroepje zit een meisje die stage loopt bij een museum en ik geloof dat er nog meer mensen bij ons studiejaar zijn die stage lopen bij een museum hoor.

@Avayebrow, MWD lijkt mij inderdaad heel zwaar. Maar het is wel zonde als je afgestudeerd bent, en niks met je opleiding doet. Had je het echt niet wat langer willen proberen? Ik denk namelijk wel dat het met dit soort beroepen vaak een kwestie is van wennen. En wat doe je nu dan?
Deeltijd SPH student, werkzaam als woonbegeleider bij mensen met een verstandelijke beperking.

Ik heb voor SPH gekozen omdat ik daarmee nog heel veel kanten opkan, en dat is wel fijn aangezien ik nog niet precies weet wat ik in de toekomst wil...Ik vind de SPH niet echt een leuke studie, maar ik vind de praktijk wel heel erg leuk en das het belangrijkste

Maar voorlopig vind ik het helemaal geweldig om als woonbegeleider te werken en zie ik mezelf dit nog wel een aantal jaartjes doen
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Heb je dat in Rotterdam gedaan dromertje?

Ik doe op dit moment OPGM daar:) Leuk, dit topic, helpt mij ook aan wat informatie voor mijn keuze:)

Zit nog te twijfelen of ik pedagogiek of f cmv leuker vind:)
Ja, ik heb inderdaad OPGM gestudeerd in Rotterdam. Waarom twijfel je tussen CMV en pedagogiek? Misschien kan ik je wel een advies geven.
@dromertje87 Je komt inderdaad veel problemen tegen en soms blijft iets wel even in gedachten zitten als ik naar huis ga, maar ik blijf het als werk zien. Je houdt een professionele afstand, zo komt het niet te dichtbij. Hoewel sommige dingen je best persoonlijk kunnen raken, want je blijft een mens.

Ik ben daar om hen te helpen en om zonodig andere instanties erbij in te schakelen. Er wordt dus aangewerkt.
Ik heb 3 maanden CMV gedaan, en ben later SPH gaan doen. Ik ben er ook zo een die de problemen niet van zich af kan zetten en werk nu in de kinderopvang!
[quote]Dromertje87 schreef op 15 oktober 2009 @ 16:17:

@Fachat, in mijn intervisiegroepje zit een meisje die stage loopt bij een museum en ik geloof dat er nog meer mensen bij ons studiejaar zijn die stage lopen bij een museum hoor.

Stage lopen en ergens aangenomen om er te werken zijn natuurlijk 2 verschillende dingen!
Hallo allemaal

Ik heb MWD gestudeerd in Utrecht en ben in februari afgestudeerd. Ik werk nu via een detacheringsbureau bij de gemeente als inburgeringsconsulent/case-manager en heb het er best naar mijn zin hoewel het te weinig gesprekken zijn naar mijn voorkeur. Eind van het jaar loopt mijn contract af en kan het detacheringsbureau me hopelijk weer ergens anders plaatsen.
Ben ongeveer 8 jaar geleden afgestudeerd MWD-er. Heb eerst 5 jaar als coordinator gewerkt bij een vrijwilligersorganisatie, maar dat was ik na 5 jaar wel zat omdat ik het gevoel had niet echt iets met mijn opleiding te doen.

Werk nu ruim 2 jaar als maatschappelijk werker bij een crisisdienst: kortdurende hulpverlening, wisselende diensten, veel heftige problematiek.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
3 jaar geleden afgestudeerd MWD'er en 5 jaar werkzaam als casemanager bij een sociale dienst.
ik heb sph gedaan en werk als sociotherapeut in een psychotherapeutisch centrum. Dit omhelst naast therapeutisch groepswerk ook individuele begeleiding op cognitieftherapeutische basis. Daarnaast ben ik bijna klaar met hbo-v. Ik koos voor sph vanwege de brede inzetbaarheid en nu hbo-v wegens de ggz theorie en bigregistratie met meer doorstroommogelijkheden. Gr
Ik doe SPH

Heb hiervoor gekozen, omdat voornamelijk het groepswerk mij aanspreekt. Wat mij toen is verteld, is dat MWD voornamelijk individueel is en SPH op de groep gericht. En aangezien ik iets van sociotherapeut of pedagogisch medewerker wil worden, lijkt mij SPH de juiste opleiding...

En CMV heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, leek me teveel te maken hebben met creatieve dingen ofzo.. ;)
Zo'n 10 jaar geleden afgestudeerd CMV-er. Kwam er al tijdens mijn opleiding achter dat ik daar niet helemaal op mijn plek was: waar mijn medestudenten stage liepen bij het buurthuis en het jongerenwerk ging ik richting de popmuziek. School snapte dat niet zo goed en ik heb nogal wat moeite gehad mijn stageverslagen goedgekeurd te krijgen omdat een aantal dingen die verplicht waren gewoon niet mogelijk waren bij mijn stage instelling, een concertzaal.

Nog tijdens mijn 3e jaars stage kreeg ik bij diezelfde concertzaal een baan aangeboden en heb mijn opleiding afgemaakt terwijl ik daar al werkte. Nu, 10 jaar verder dus, werk ik nog steeds bij een concertzaal (andere dan van mijn stage).

Ik noem CMV altijd 'de opleiding voor mensen die niet weten wat ze willen maar die cultuur wel leuk vinden klinken'. Wat mij betreft is het geen goede zaak dat het zo breed is; ik merkte dat ik van alle vakgebieden maar een klein stukje meekreeg en nergens echt goed de diepte in ging. Al helemaal niet op het vakgebied waarin ik uiteindelijk verder wilde.

Achteraf had ik beter iets van evenementenorganisatie kunnen gaan doen denk ik. Als ik nu nog een opleiding in deze richting zou willen doen zou ik denkelijk bij een kunstacademie of popacademie een opleiding doen.

Ik had vorig jaar een stagiair van een CMV opleiding, en grappig genoeg hadden we precies dezelfde problemen: stageopdrachten die niet letterlijk mogelijk waren binnen ons werk en een school die dat maar ingewikkeld vond..... :-) Stagiair heeft veel lol gehad van mijn oude verslag en delen ervan heeft hij goed kunnen gebruiken voor zijn eigen verslag.....
Aan alle MWD-ers. Is het een zware opleiding? En qua studiebelasting, veel verslagen schrijven? Of ben jij er door heen gewandeld?
quote:anno78 schreef op 16 oktober 2009 @ 15:51:

[quote]Dromertje87 schreef op 15 oktober 2009 @ 16:17:

Stage lopen en ergens aangenomen om er te werken zijn natuurlijk 2 verschillende dingen!Daar ben ik het niet hemaal mee eens. Een pabo-studente zal vast geen stage kunnen lopen bij de politie. En een student rechten niet bij de bakkerij. Oftewel: om ergens stage te kunnen lopen, moet de werkplek wel relevant zijn aan je opleiding.
quote:Dromertje87 schreef op 20 oktober 2009 @ 17:38:

[...]

Daar ben ik het niet hemaal mee eens. Een pabo-studente zal vast geen stage kunnen lopen bij de politie. En een student rechten niet bij de bakkerij. Oftewel: om ergens stage te kunnen lopen, moet de werkplek wel relevant zijn aan je opleiding.Dat is waar, in mijn reactie schreef ik ook dat ik geloof dat cmv'ers wel zeer geschikt zijn voor het werk. Sterker nog ik heb zelf stage gelopen bij een museum. Dat betekent nog niet dat ze je dan aannemen! (ik sluit het niet uit hoor, maar ze zoeken niet meteen naar cmv'ers, opleiding is voor hun toch minder relevant als bv de reinwardt.)
quote:toffifee schreef op 20 oktober 2009 @ 14:51:

Aan alle MWD-ers. Is het een zware opleiding? En qua studiebelasting, veel verslagen schrijven? Of ben jij er door heen gewandeld?

Ik vond het een belachelijke opleiding, deed voltijd en had maar 6 uur per week (of minder) les. Echt waar. Veel theorie, weinig praktijk. Het enige waar ik voor mijn gevoel iets aan heb gehad, was het derde jaar, toen mochten wel 32 u/w stagelopen.

Ik vond de opleiding echt een lachertje.

Edit: Ja, wel veel verslagen schrijven, tot in den treure zelfs.
quote:fachat schreef op 21 oktober 2009 @ 10:17:

[...]

Dat is waar, in mijn reactie schreef ik ook dat ik geloof dat cmv'ers wel zeer geschikt zijn voor het werk. Sterker nog ik heb zelf stage gelopen bij een museum. Dat betekent nog niet dat ze je dan aannemen! (ik sluit het niet uit hoor, maar ze zoeken niet meteen naar cmv'ers, opleiding is voor hun toch minder relevant als bv de reinwardt.)

Ja, daar kan ik dan wel weer wel inkomen. In wat jij zegt dan. Niet dat ik die musea gelijk geef dat ze geen cmv'ers aannemen.

Mij maakt het verder ook niet uit. Met de opleiding CMV kun je zoveel kanten uit, dat er genoeg keuze overblijft. En werken bij een museum vind ik persoonlijk ook niet het leukste wat ik zou kunnen doen als ik afgestudeerd ben.
quote:kaatje_85 schreef op 21 oktober 2009 @ 10:20:

[...]

Ik vond het een belachelijke opleiding, deed voltijd en had maar 6 uur per week (of minder) les. Echt waar. Veel theorie, weinig praktijk. Het enige waar ik voor mijn gevoel iets aan heb gehad, was het derde jaar, toen mochten wel 32 u/w stagelopen.

Ik vond de opleiding echt een lachertje.

Edit: Ja, wel veel verslagen schrijven, tot in den treure zelfs.

Ik ben in augustus afgestudeerd bij de opleiding MWD, dan wel in deeltijd met daarnaast 36 uur werken als groepsleider bij een jeugdinstelling.

Ik twijfelde na mijn SPW opleiding tussen MWD of SPH. Niet voor SPH gekozen omdat ik denk dat, wanneer ik iets anders wil qua werk, ik de individuele kant op wil en niet meer op de groep wil staan. Dus vandaag mijn keuze. Tot nu toe, na 7 jaar, nog prima naar mijn zin als groepsleider dus er zal nog geen verandering in komen. Daarnaast heb je ook in het groepswerk veel individuele momenten.

De opleiding in deeltijd volgen, naast een fulltime baan was te doen. Je levert wel veel vrije tijd in, heel wat verjaardagen e.d. moeten afzeggen. Belangrijk is dat je goed pland en zorg ervoor dat je niet achter gaat lopen met je opdrachten/leerwerk. Ik heb veel mensen zien afhaken omdat ze teveel achter liepen en het daardoor niet meer zagen zitten,
Ik heb MWD gestudeerd. Jaar 1 & 2 waren echt een eitje. Volgens mij ongeveer 8 tot 12 uur per week naar school, ik werkte zowat full-time op mijn bijbaantje. Natuurlijk wel wat thuiswerk, maar ik vond het minimaal.

3e jaar was stage, dat was 4 dagen per week en 1 dag school. Dat was behoorlijk pittig.

Het 4e jaar was afstuderen en toen heb ik echt een jaar lang, 5 dagen per week tot 16 uur op school gezeten. Vond het qua lesstof goed te doen, kan niets echt "moeilijk" noemen, maar het was wel erg intensief.

Heb gewerkt als zorgcoördinator in de thuiszorg, als bedrijfsmaatschappelijk werker (BMW) bij de politie, als intaker in de vrouwenopvang en werk nu als beleidsmedewerker Wmo bij een gemeente. Echt heel divers dus.

Het valt me op dat je bijna nergens meer in vacatures de ouderwetse term "maatschappelijk werker" tegenkomt. Het is ouderenconsulent, zorgcoördinator, casemanager, noem alles maar op.

In psychosociaal hulpverlenen ben ik niet goed. Wel voeren van intakegesprekken (problematiek in kaart brengen) en praktische hulpverlening (was in de vrouwenopvang aan de orde). Maar bij de politie had ik vaak te maken met problematieken als rouwverwerking en traumatische gebeurtenissen. Gelukkig deed ik alleen de intakes (een soort filtering vond er plaats > wordt deze cliënt doorverwezen naar bijv AMW / psych, etc, of is dit iets voor BMW) en gingen mijn collega's het verdere traject aan. Bij dat soort problemen had ik echt zo iets van: men........ als ik in jouw schoenen stond zou ik ook cht niet weten wat ik zou moeten doen...?

En dat vind ik zo vaag aan de opleiding MWD. Ik heb daar veel geleerd, maar ik kan me dus echt niet herinneren dat ik heb geleerd "wat doe je als er een cliënt komt voor rouwverwerking, welk "proces" volg je dan". Hebben jullie dat gevoel wel overgehouden aan de opleiding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven