Werk & Studie alle pijlers

afwezigheidsexcuus voor sollicitatie?

09-03-2010 16:27 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geef jij het altijd eerlijk aan op je huidige werk dat je bv morgen een paar uurtjes afwezig zult zijn omdat je gaat solliciteren? en wat zijn dan de reacties? Word je nog hetzelfde behandeld als de sollicitatie(s) op niets uitloopt?

Of zeg je dat je naar de tandarts moet / ziek bent / etc en neem je pas ontslag op de laatste dag van de maand nadat je je nieuwe contract op zak hebt? En wat als je nou drie sollicitatierondes door moet voor het eventuele jawoord? Op een gegeven moment ben je dan door je smoezen heen lijkt me.

Persoonlijk heb ik nog nooit verteld dat ik solliciteerde voor ik ontslag nam, puur omdat ik vaak ik bedrijven zat waar ik zag dat mensen er daarna eigenlijk al uit lagen en weggekeken werden. Ik verzin dus een smoes. Punt is dat mijn hopelijk volgende baan wel vier (!) rondes heeft. Ik ben al naar de tandarts geweest en nu is internet stuk waarvoor er een monteur komt (sja, je moet wat...) . Anyway, hoe doe jij dat?
Ik heb het ook nooit verteld. Geeft geen lekkere indruk als bekend is dat je eigenlijk weg wil, en komt naar mijn mening de verhoudingen niet echt ten goede.

Ik heb, toen ik op mijn huidige functie solliciteerde (3 rondes), gezegd dat ik naar de tandarts moest, en dat ik daarna een vervolgafspraak had ivm gaatjes. Voor de derde keer zal ik wel een personeelsuitje van mijn man hebben geveinsd ofzo.
Als je een afspraak maakt met een monteur (geen internet, maar voor je ketel/boiler), dan kun je altijd nog als excuus gebruiken dat hij bij een andere klant veel langer is bezig geweest en niet is op komen dagen en dat je daarom een tweede keer thuis moet blijven.

Dit is een situatie die ik zelf weleens in het echt heb meegemaakt. Ik had in een huurhuis een oude ketel die meerdere keren stuk is geweest en na meerdere storingen kreeg ik eindelijk een nieuwe. Ketel bleek overigens ook aan het einde van zijn levensduur te zijn.
quote:ColeTurner schreef op 09 maart 2010 @ 16:33:

Als je een afspraak maakt met een monteur (geen internet, maar voor je ketel/boiler), dan kun je altijd nog als excuus gebruiken dat hij bij een andere klant veel langer is bezig geweest en niet is op komen dagen en dat je daarom een tweede keer thuis moet blijven.

Dit is een situatie die ik zelf weleens in het echt heb meegemaakt. Ik had in een huurhuis een oude ketel die meerdere keren stuk is geweest en na meerdere storingen kreeg ik eindelijk een nieuwe. Ketel bleek overigens ook aan het einde van zijn levensduur te zijn.Huh?
Kan je niet gewoon een paar uurtjes vrij nemen?
Als je niet fulltime werkt, kun je toch je sollicitatie altijd plannen op de dag dat je vrij bent?

Ik heb idd. een keer een afspraak bij de tandarts gehad voor een wortelkanaalbehandeling: 1 keer uitboren, 1 keer vullen en een nacontrole. Nadeel was wel dat ik veel medeleven kreeg van mijn toenmalige werkgever en dat voelde heel lullig.
Ik zou voor een soll. gesprek gewoon een paar uur snipperen zonder opgaaf van reden, ik zou niet zeggen dat ik naar de tandarts moet want dan moet de baas mij die tijd schenken en dat vind ik gewoon unfair.
Waarom moet je een smoes verzinnen? Je kunt toch gewoon vrij nemen? Als ik een dag verlof neem hoe ik niet te vertellen waarom ik vrij neem. Sowieso vind ik dat ik daar geen verantwoording voor hoef af te leggen.

Ik vind het trouwens wel belachelijk als je bijzonder verlof opneemt of je ziekmeldt voor een sollicitatie. Dat doe je maar lekker in je eigen tijd.

Het antwoord op je vraag: ik zou niks zeggen, maar op mijn werk is wel een sfeer dat ik het wel kan zeggen. Sterker nog, ze zijn not amused als ik het niet zeg.
Ik zou ook vrijnemen, of inderdaad plannen op een toch al vrije dag, maar dat kan niet altijd. Maar goed, ik heb ook enorm veel vakantiedagen die ik toch nooit opkrijg omdat er teveel werk ligt, dus kijk niet echt op een dagje meer of minder.
Vrij nemen lijkt mij het meest prettige. Als dat kan natuurlijk. En anders iets veinzen waar je niet te veel vragen over krijgt. Die van de monteur vind ik een goeie. Niemand die daarna vraagt hoe het met je ketel is gesteld i.t.t. een geveinsde arts/tandartsbezoek voor een kwaal die je niet hebt
quote:Djaza schreef op 09 maart 2010 @ 16:34:

[...]

Huh? Geen betere smoes dan een smoes die gebaseerd is op een echte ervaring, dacht ik zo.
Vervolgafspraak tandarts???

Ik zou het ook n iet zeggen.

@Ruby; werkgever hoort tijd te geven voor solliciteren, daar krijg je dus vrij voor. En of je nu vrij krijgt voor solliciteren of de tandarts maak natuurlijk niet uit.
quote:nak schreef op 09 maart 2010 @ 16:40:

@Ruby; werkgever hoort tijd te geven voor solliciteren, daar krijg je dus vrij voor. En of je nu vrij krijgt voor solliciteren of de tandarts maak natuurlijk niet uit.Dat klopt niet, alleen als de werknemer ontslagen wordt.
quote:Tinkeldel schreef op 09 maart 2010 @ 16:38:

Waarom moet je een smoes verzinnen? Je kunt toch gewoon vrij nemen? Als ik een dag verlof neem hoe ik niet te vertellen waarom ik vrij neem. Sowieso vind ik dat ik daar geen verantwoording voor hoef af te leggen.

Ik vind het trouwens wel belachelijk als je bijzonder verlof opneemt of je ziekmeldt voor een sollicitatie. Dat doe je maar lekker in je eigen tijd.

Het antwoord op je vraag: ik zou niks zeggen, maar op mijn werk is wel een sfeer dat ik het wel kan zeggen. Sterker nog, ze zijn not amused als ik het niet zeg.Als ik maar een halve dag vrij neem wordt er zeker gevraagd waarom ja. Logisch ook, waarom zou je midden in de week maar een paar uur vrij nemen, dat doe je niet zomaar. En wat betreft bijzonder verlof; je weet nou eenmaal niet van te voren of je aangenomen wordt. Stel dat ik een half jaar lang solliciteer op verschillende functies die allemaal minimmaal 2 rondes hebben, dan ben ik door al mijn dagen heen! En ja, ik werk fulltime.
quote:nak schreef op 09 maart 2010 @ 16:40:

@Ruby; werkgever hoort tijd te geven voor solliciteren, daar krijg je dus vrij voor. En of je nu vrij krijgt voor solliciteren of de tandarts maak natuurlijk niet uit.Ehhh, niet als je gewoon vrijwillig op zoek gaat naar een andere baan hoor! Dat geldt alleen op het moment dat je word ontslagen of je contract niet word verlengd.
Ik zou ook gewoon verlof opnemen, maar ik heb wel eens meegemaakt dat de directeur of een afdelingshoofd bij het gesprek is en je geen keuze hebt qua datum en tijdstip door de volle agenda van die mensen. Als er dan nog meerdere kandidaten in het spel zijn, heb je weinig keuze. Als het tijdstip dan samenvalt met een interne afspraak bij je huidige werkgever kun je niet 'zomaar' vrij nemen.
@Nak: je hebt inderdaad meestal recht op verlof voor solliciteren, maar dan hoor je natuurlijk wel open kaart te spelen. Om het dan te vermommen als tandartsbezoek vind ik niet netjes, dus zelf zou ik gewoon vrij nemen.

Edit: het hangt af van je CAO. Ik kan maximaal 2 dagen per jaar buitengewoon verlof krijgen voor sollicitaties, ook als ik niet ontslagen word.
quote:silver1981 schreef op 09 maart 2010 @ 16:43:

[...]

Als ik maar een halve dag vrij neem wordt er zeker gevraagd waarom ja. Logisch ook, waarom zou je midden in de week maar een paar uur vrij nemen, dat doe je niet zomaar. En wat betreft bijzonder verlof; je weet nou eenmaal niet van te voren of je aangenomen wordt. Stel dat ik een half jaar lang solliciteer op verschillende functies die allemaal minimmaal 2 rondes hebben, dan ben ik door al mijn dagen heen! En ja, ik werk fulltime.

Wat jij in je vrije tijd doet mag je zelf weten. Je kunt op die vraag ook antwoorden dat je gewoon zin in een vrije middag hebt. Verschil is misschien dat er bij mij niemand van opkijkt.

Ik vind het opnemen van bijzonder verlof voor solliciteren niet bijzonder vriendelijk naar je collega's toe. Ik heb ook wel eens afspraken die ik niet anders kan plannen, dan neem ik ook geen bijzonder verlof op.

Als je trouwens ergens aangenomen wordt, heb je die uren niet meer nodig.
Ik heb pas moeten solliciteren, gelukkig had ik op die dag vrij dus hoefde ik geen smoes te verzinnen.

Máár waar ik moest solliciteren was tegenover mijn huidige werk, en ze hebben me dus naar binnen zien gaan (Kon niet zeggen dat ik daar gewoon iets moest kopen of iets dergelijks want zaak is nog niet geopend)

Dus heb ik gezegd dat ik had gesoliciteerd, en meteen werden de planningen en vakanties aangepast, ben ook niet meegevraagd naar een uitje, en dat terwijl het niet eens zeker is dat ik aangenomen ben.

Maargoed mijn punt; Ik zou nooit van te voren zeggen dat je al aan het solliciteren bent want contact met collega's e.d. word er echt niet beter op.
quote:silver1981 schreef op 09 maart 2010 @ 16:43:

[...]

Als ik maar een halve dag vrij neem wordt er zeker gevraagd waarom ja. Logisch ook, waarom zou je midden in de week maar een paar uur vrij nemen, dat doe je niet zomaar.

En waarom niet? Als ik een halve (of hele dag) vrij wil en het kan qua werkzaamheden (en dat beoordeel ik zelf), dan gaat het niemand wat aan wat ik met die vrije uren ga doen. Misschien wel in mijn bed liggen, mijn gang schilderen, ontzettend heftige sex hebben of een kopje thee drinken met een vriendin. In willekeurige volgorde. Dat gaat toch verder niemand aan? Vrije tijd is toch vrije tijd?

quote:En wat betreft bijzonder verlof; je weet nou eenmaal niet van te voren of je aangenomen wordt. Stel dat ik een half jaar lang solliciteer op verschillende functies die allemaal minimmaal 2 rondes hebben, dan ben ik door al mijn dagen heen! En ja, ik werk fulltime.

JIJ wilt toch een andere baan? Ik vind het schandalig dat je er maar aan durft te denken om daar bijzonder verlof voor in te stellen.

(maar nu wordt mij opeens ook duidelijker waarom bij jou op het werk blijkbaar erg wordt doorgevraagd waarom je een vrije dag/deel wil....)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 09 maart 2010 @ 17:06:

[...]

En waarom niet? Als ik een halve (of hele dag) vrij wil en het kan qua werkzaamheden (en dat beoordeel ik zelf), dan gaat het niemand wat aan wat ik met die vrije uren ga doen.

[...]

JIJ wilt toch een andere baan? Ik vind het schandalig dat je er maar aan durft te denken om daar bijzonder verlof voor in te stellen.

(maar nu wordt mij opeens ook duidelijker waarom bij jou op het werk blijkbaar erg wordt doorgevraagd waarom je een vrije dag/deel wil....)

Ik kan me goed voorstellen dat, als ik vraag om maar een halve dag vrij, mijn baas dan vraagt; hoezo? Anders zou ik namelijk wel een week of een lang weekend nemen. Stel nou dat het op een vrijdagmiddag zou zijn en het zou stralend weer zijn, ok, maar nu... En stel dat ik zou aangeven dat ik daar geen verantwoording voor hoef af te leggen is het natuurlijk gelijk 1 en 1 is 2.

En schandalig om bijzonder verlof op te nemen.... Nou nou nou, jij werkt zeker op HR! Ownee, dan zou je wel weten hoe vaak dit gebeurt. Misschien zouden ze eens aan de sfeer en mentaliteit op mijn bedrijf moeten werken zodat men er zeker van kan zijn nog hetzelfde behandeld te worden als je zegt te gaan solliciteren....
quote:silver1981 schreef op 09 maart 2010 @ 17:14:

[...]

Ik kan me goed voorstellen dat, als ik vraag om maar een halve dag vrij, mijn baas dan vraagt; hoezo? Anders zou ik namelijk wel een week of een lang weekend nemen. Stel nou dat het op een vrijdagmiddag zou zijn en het zou stralend weer zijn, ok, maar nu... En stel dat ik zou aangeven dat ik daar geen verantwoording voor hoef af te leggen is het natuurlijk gelijk 1 en 1 is 2.

En schandalig op bijzonder verlof op te nemen.... nou nou nou, jij werkt zeker op HR! Ownee dan zou je wel weten hoe vaak dit gebeurt. Misschien zouden ze eens aan de sfeer en mentaliteit op t bedrijf moeten werken zodat men er zeker van kan zijn nog hetzelfde behandeld te worden als je zegt te gaan solliciteren....

Nee, ik werk niet op HR en toch vind ik het belachelijk. Raar he?

En ik zou niet eens wíllen werken bij een bedrijf waar ik verantwoording af moet leggen over de vakantieuren die IK heb opgebouwd en recht op heb. Of dat nu een uur, halve dag of 3 weken is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Solliciteren (mits je niet boventallig bent geworden) doe je altijd in je eigen tijd. Ofwel: je neemt verlof op. En als je een vrije dag/ midddag/ ochtend opneemt hoef je geen tekst en uitleg te geven over waarom je dat dan wil, dat gaat je werkgever niet aan.
Overigens vind ik het ook belachelijk dat jij je baas laat betalen voor jouw sollicitatiegesprekken door te liegen over tandartsbezoek, monteur etc. Dat zijn coulance regelingen van je werkgever die deze niet verplicht is te geven en op deze manier profiteer jij daar ongefundeerd van en verpest je het misschien ook nog eens voor je collega's. Persoonlijk vind ik dit echt stuitend (en nee, ook ik werk niet bij HR...)
Ik zei gewoon dat ik een paar uren wilde opnemen, en ik ben geen verantwoording schuldig wat ik in die tijd ga doen.

Ik had niet de behoefte om mijn werkgever op de hoogte te brengen dat ik op zoek was naar wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven