Werk & Studie alle pijlers

Alleenstaand en opvang wisselende werktijden

03-01-2019 13:22 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben een zoon van 7. We zijn niet getrouwd, wel een samenlevingscontract en een koophuis. We willen Co-ouderschap.
Ik ben voor mijzelf aan het denken hoe het in de toekomst verder moet. Ik werk op wisselende tijden maar wel op vast dagen. Op maandag, woensdag en in het weekend. Op dinsdagavond heb ik een vast 'ontspanningsmoment' wat ik graag wil behouden.
Ik weet niet hoe ik het opvangtechnisch moet regelen. Zoon gaat elke maandag en woensdag naar de VSO en BSO. Door mijn wisselende tijden kan ik niet altijd zelf naar de opvang brengen en halen. Of door de wisselende late en vroege diensten kan ik niet altijd een thuis bieden de avond voor mijn vrije dag of werkdag. Het kan zijn dat ik op maandag bijv. 1:30 uur 's nachts thuis ben. En de woensdag heel vroeg moet beginnen en er nog geen VSO is. Evenals de zaterdagochtend heel vroeg moet beginnen zodat ik vrijdagavond niet mijn zoon thuis kan hebben want de zaterdagochtend is het vroeg weg en mijn kind om 6 uur droppen bij zijn vader is het nou niet echt.
Ik weet nu geen oplossing hoe we dan co-ouderschap moeten aanpakken. Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dan hoop ik voor jou dat je werkgever wat wil schuiven met je werkdagen en je een vast rooster wil geven, anders zal je het idee van co-ouderschap moeten laten varen. Dan zal jullie zoon vooral bij zijn vader wonen, en dan van donderdag en vrijdag bij jou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dan is het antwoord op je vraag:

Ik kan je niet helpen. Succes.
Alle reacties Link kopieren
De banen in specifieke beroepsgroepen waarbij je misschien wel enorm hebt geïnvesteerd in opleiding en groei liggen ook niet altijd voor het oprapen.
Kan mij heel goed voorstellen dat je dat niet zomaar opzij schuift.
Ik snap wel dat TO vast wil houden aan haar onthaald ontspanningsmoment. Ze zegt er niet bij wat het is, maar ik kan me voorstellen dat het niet lui op de bank hangen is maar iets dat alleen die dag kan.

Zelf 20 jaar gedanst in hetzelfde groepje, 20 jaar op dezelfde avond. Dat zou ik ook niet willen opgeven.

Vriendje van zoon, had ook co-ouderschap. Hele week bij vader, hele week bij moeder. Wisseldag woensdag.
Maar, toen ouders nog samen waren werkten zij ieder vier vaste dagen. Dat bleef zo na de scheiding. In de week dat kinderen bij moeder waren deed vader gewoon de naschoolse opvang op maandag en moeder deed dat op haar dag. Dan haal je je kind na je werk dus niet bij de BSO, maar bij je ex.
Alle reacties Link kopieren
Hoe regel je het nu, TO?
Kan kind niet op de dagen dat je werk bij vader zijn?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me sowieso heel vervelend om elk weekend beide dagen te moeten werken. Dan heb je nooit een dag vrij met je kind samen. En toen je nog bij je ex was, met je gezin.
Maar het maakt het wel makkelijk, want je ex is dan waarschijnlijk vrij. Dan kan je zoon elke zaterdag en zondag bij hem en dan zou ik kijken of je die woensdag kan verzetten. Overleg ook eens met je ex, misschien ziet hij het helemaal niet zitten zoals jij het zou willen.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
03-01-2019 14:30
De banen in specifieke beroepsgroepen waarbij je misschien wel enorm hebt geïnvesteerd in opleiding en groei liggen ook niet altijd voor het oprapen.
Kan mij heel goed voorstellen dat je dat niet zomaar opzij schuift.
Bedankt voor je begrip! Dat is het precies.

Zoon is nu op maandagen en woensdagen bij BSO. En in het weekend is de vader thuis.
Alle reacties Link kopieren
yoehoe schreef:
03-01-2019 14:25
Om die reden werk ik ook elk weekend. Ik ben alleen vrij op zaterdag en of zondag als ik vakantiedagen opneem.
Buiten alle regelingen die je nu moet treffen omdat je partner en jij uit elkaar gaan was je dus daarvoor al geen enkel weekend beschikbaar? Nooit eens samen als gezin naar het strand, museum, familiebezoek, dierentuin, lekker samen aanlummelen op zondagochtend .....
M.i. staat bij jou je werk op nummer 1, ik zou mijn prioriteiten bij het krijgen van kinderen toch anders leggen.

Daarnaast heeft jouw ex-partner nu dus nooit een kinderloos weekend? Je mag wel in je handen knijpen dat hij dat pikt.
Alle reacties Link kopieren
yoehoe schreef:
03-01-2019 14:42
Bedankt voor je begrip! Dat is het precies.

Zoon is nu op maandagen en woensdagen bij BSO. En in het weekend is de vader thuis.
Werkt de vader vijf dagen?
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
03-01-2019 14:50
Buiten alle regelingen die je nu moet treffen omdat je partner en jij uit elkaar gaan was je dus daarvoor al geen enkel weekend beschikbaar? Nooit eens samen als gezin naar het strand, museum, familiebezoek, dierentuin, lekker samen aanlummelen op zondagochtend .....
M.i. staat bij jou je werk op nummer 1, ik zou mijn prioriteiten bij het krijgen van kinderen toch anders leggen.

Daarnaast heeft jouw ex-partner nu dus nooit een kinderloos weekend? Je mag wel in je handen knijpen dat hij dat pikt.
Daar gaat het nu toch niet over?
Wie weet werkte dit prima voor TO en partner toen er sprake van een relatie was.
Alle reacties Link kopieren
ik zou er eerlijk gezegd als ex niet mee akkoord gaan dat kind elk weekend bij mij is. Als het echt niet anders kan of de ex is helemaal uit beeld ofzo dan moet het, maar als dat niet aan de orde is zou ik vinden dat ons kind toch wel om en om vrije tijd zou moeten hebben met beide ouders. En niet de ene ouder altijd alleen maar op schooldagen zien en de andere ouder altijd alleen maar in het weekend. ik vind dat je daar een hele scheve rolverdeling van krijgt, waarbij de ene ouder de pretouder en de andere ouder de zorgouder is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als jij co-ouderschap wil, met 50/50 verdeling, zal je denk ik toch echt met je werkgever in gesprek moeten om te kijken of dat echt niet anders kan. Het is ergens schipperen, zoals zo vaak wanneer je gaat scheiden. Dan is de vraag of je tijd met je kind wilt opgeven, of tijd op je werk.

Dat is een keuze die jij moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-01-2019 13:41
Toch raar dat de opvang in Nederland zo weinig flexibel is. We willen graag dat ook alleenstaande moeders werken en we hebben heel veel mensen nodig in bijvoorbeeld de zorg. Dan is het toch noodzakelijk om eens een keer iets aan die opvang te doen?

Ook als je op vaste tijden overdag werkt, is het regelmatig een probleem als je te lang in de file staat of iets op je werk moet afmaken. Een dagje extra invallen als bijvoorbeeld juf in noodgevallen is niet te doen, omdat je nergens opvang kunt regelen. Of je incidentele opvang voor je kind kunt krijgen, is pas bekend op de dag zelf want dan moet er toevallig een ander kind afwezig zijn. Daar heb je als werkende ouder toch helemaal niets aan?
Dan zou de zorgsector daar in kunnen bijstaan, door een eigen initiatief voor flexibele opvang aan te bieden.
Alle reacties Link kopieren
TO, er zijn zoveel ouders die na een breuk niet in staat zijn om een 50-50 regeling uit te voeren.

Er zijn een aantal oplossingen:
- regel met je werk dat je een regelmatig rooster krijgt
- lukt dit niet, regel flexibele opvang
- lukt dit ook niet, regel een andere baan met regelmatige uren
- lukt dit ook niet, laat de zorg dan over aan je ex, laat kind bij jou verblijven op de dagen dat je niet hoeft te werken en betaal kinderalimentatie
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me is ook alleenstaand met 2 kinderen. Wij hebben vrijwel altijd dezelfde begintijden (halverwege de middag) maar de eindtijden variëren, en in drukke periodes kan het zo maar 23 u. of later worden.
Mijn collega kan haar kinderen zelf naar school brengen. De bso haalt ze dan op. Ze heeft een gastouder die haar kinderen van de bso ophaalt en op de kinderen past tot collega weer thuis is.
Alle reacties Link kopieren
TO, als je de woensdag weet te schuiven naar de vrijdag scheelt dat al. Dan werk je vr-ma en kun je di nog naar je activiteit. Maar ik moet zeggen dat ik vind dat je je heel erg vasthoudt aan je werk en je activiteit, waarbij het op mij overkomt dat je het belang van je kind nogal achterstelt.



fashionvictim schreef:
03-01-2019 16:18
ik zou er eerlijk gezegd als ex niet mee akkoord gaan dat kind elk weekend bij mij is. Als het echt niet anders kan of de ex is helemaal uit beeld ofzo dan moet het, maar als dat niet aan de orde is zou ik vinden dat ons kind toch wel om en om vrije tijd zou moeten hebben met beide ouders. En niet de ene ouder altijd alleen maar op schooldagen zien en de andere ouder altijd alleen maar in het weekend. ik vind dat je daar een hele scheve rolverdeling van krijgt, waarbij de ene ouder de pretouder en de andere ouder de zorgouder is.

Maar jij zou daar tijdens de relatie dan ook al niet mee akkoord gegaan zijn lijkt me? Want tijdens de relatie was het bij TO al net zo scheef.
meaki schreef:
03-01-2019 16:54
TO, er zijn zoveel ouders die na een breuk niet in staat zijn om een 50-50 regeling uit te voeren.

Er zijn een aantal oplossingen:
- regel met je werk dat je een regelmatig rooster krijgt
- lukt dit niet, regel flexibele opvang
- lukt dit ook niet, regel een andere baan met regelmatige uren
- lukt dit ook niet, laat de zorg dan over aan je ex, laat kind bij jou verblijven op de dagen dat je niet hoeft te werken en betaal kinderalimentatie
Want ja de ex heeft zelf van te vinden, over te denken en te willen daarover. Of wel?
fashionvictim schreef:
03-01-2019 16:18
ik zou er eerlijk gezegd als ex niet mee akkoord gaan dat kind elk weekend bij mij is. Als het echt niet anders kan of de ex is helemaal uit beeld ofzo dan moet het, maar als dat niet aan de orde is zou ik vinden dat ons kind toch wel om en om vrije tijd zou moeten hebben met beide ouders. En niet de ene ouder altijd alleen maar op schooldagen zien en de andere ouder altijd alleen maar in het weekend. ik vind dat je daar een hele scheve rolverdeling van krijgt, waarbij de ene ouder de pretouder en de andere ouder de zorgouder is.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
03-01-2019 17:25
TO, als je de woensdag weet te schuiven naar de vrijdag scheelt dat al. Dan werk je vr-ma en kun je di nog naar je activiteit. Maar ik moet zeggen dat ik vind dat je je heel erg vasthoudt aan je werk en je activiteit, waarbij het op mij overkomt dat je het belang van je kind nogal achterstelt.







Maar jij zou daar tijdens de relatie dan ook al niet mee akkoord gegaan zijn lijkt me? Want tijdens de relatie was het bij TO al net zo scheef.
Dat weet ik niet. Als je allemaal in hetzelfde huis woont zou ik er minder moeite mee hebben want dan is TO weliswaar op zaterdag en zondag aan het werk, maar bijvoorbeeld wel gewoon bij het ontbijt of bij het avondeten of bij het naar bed brengen. Maar als je uit elkaar bent is je kind natuurlijk ook gewoon fysiek niet bij je en mis je dergelijke momenten. Dat zou me te scheef zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens aan een au pair gedacht, TO? Voor zover ik begrepen heb, betaal je dan kost&inwoning, een eventuele studie/(taal)cursus en zakgeld in overleg. Dat kan dus best gunstig zijn! Ik heb geen idee hoe dat zit met kinderopvangtoeslag, maar ik kan me voorstellen dat een au pair gewoon ingeschreven kan staan als gastouder en dan heb je in principe wel recht op toeslag. Als je de ruimte hebt, is dit misschien wel een optie om uit te zoeken.

Oh sorry, verkeerd gelezen. To vroeg blijkbaar om meningen en oordelen hoe ze haar weekenden indeelt. O_o
Jij gaat een eerlijke verdeling van co-ouderschap nooit redden, aangezien je elk weekend werkt. Dat snap je zelf toch ook wel?

Hoe staat je ex hierin? Wiens idee was co-ouderschap? Je ex heeft dus 5 weekenden per jaar geen kind om voor te zorgen omdat jij je carrière zo belangrijk vindt. Succes daarmee.
Afstappen van co-ouderschap en zoon laten opvoeden door vader.

Waarbij jij "jouw weekend" - voor kind - neemt op donderdag en vrijdag.

Als je én maandag en woensdag vaak laat werkt, én dinsdagavond weg wil en de weekends werkt en geen ander werk wil zoeken, zit er weinig anders op.
Je kan geen ijzer smeden met blote handen.

In 't beste geval wil vader nog mee-werken om kind een dag extra bij jou af te zetten op een maandag of een woensdag als je niet werkt.
Maar dat maakt het verschrikkelijk complex voor een kind van 7 dat dan nooit weet waar ie wanneer is.


Ga alsjeblief ook geen 50 km uit elkaar wonen, want dan ben je kind straks helemaal kwijt.


Is er eventueel nog de optie "bij of naast oma en opa gaan wonen zodat zij kunnen inspringen"?
En dat kind dus zeer geregeld bij hen slaapt?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel, voelt heel frustrerend zoiets. Toen ik nog met ex samen was had hij een van 9 tot 5 baan en ik werkte avonden en ook weekeinden, allemaal wisselend, maar geen probleem want ex was thuis. Toen we gingen scheiden kon mijn ex altijd kinderen naar school brengen en weer ophalen van de BSO, wij hebben ook een co-ouderschap, terwijl ik niet eens meer naar mijn werk kon op “mijn dagen”. Ik heb geen behulpzame familie of vrienden die de kinderen kunnen opvangen en mijn ex zei na 2 weken inspringen dat ik maar ff zelf een oplossing voor mijn werk moest vinden. Ik heb ontslag moeten nemen en kwam in de bijstand. Dat wil je ook echt niet als je gewoon een diploma hebt, ik werkte in de verpleging. Ik heb nu werk dat beneden mijn niveau is, maar waar ze wel hard mensen nodig hadden en vaste tijden en dagen geen probleem zijn. Het voelt nog steeds oneerlijk, want ik verdien ook minder nu en ik moet het er maar mee doen.

De enige oplossing is idd ander werk zoeken, meer advies heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
03-01-2019 18:35
Jij gaat een eerlijke verdeling van co-ouderschap nooit redden, aangezien je elk weekend werkt. Dat snap je zelf toch ook wel?

Hoe staat je ex hierin? Wiens idee was co-ouderschap? Je ex heeft dus 5 weekenden per jaar geen kind om voor te zorgen omdat jij je carrière zo belangrijk vindt. Succes daarmee.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 17:47
Want ja de ex heeft zelf van te vinden, over te denken en te willen daarover. Of wel?
Nou ja, je mag toch hopen dat een kind in elk geval 1 ouder heeft die de zorg gewoon op zich kan en wil nemen. Of dat nu de vader of de moeder is.

Andersom vindt iedereen toch ook nog steeds normaal, vader die een kind 1 weekend per 2 weken ziet... omdat het nu de moeder is dan is dat ineens raar? Als het zou gaan om 1 of 2 dagen per week doordeweeks....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven