Werk & Studie alle pijlers

Alleenstaand en opvang wisselende werktijden

03-01-2019 13:22 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben een zoon van 7. We zijn niet getrouwd, wel een samenlevingscontract en een koophuis. We willen Co-ouderschap.
Ik ben voor mijzelf aan het denken hoe het in de toekomst verder moet. Ik werk op wisselende tijden maar wel op vast dagen. Op maandag, woensdag en in het weekend. Op dinsdagavond heb ik een vast 'ontspanningsmoment' wat ik graag wil behouden.
Ik weet niet hoe ik het opvangtechnisch moet regelen. Zoon gaat elke maandag en woensdag naar de VSO en BSO. Door mijn wisselende tijden kan ik niet altijd zelf naar de opvang brengen en halen. Of door de wisselende late en vroege diensten kan ik niet altijd een thuis bieden de avond voor mijn vrije dag of werkdag. Het kan zijn dat ik op maandag bijv. 1:30 uur 's nachts thuis ben. En de woensdag heel vroeg moet beginnen en er nog geen VSO is. Evenals de zaterdagochtend heel vroeg moet beginnen zodat ik vrijdagavond niet mijn zoon thuis kan hebben want de zaterdagochtend is het vroeg weg en mijn kind om 6 uur droppen bij zijn vader is het nou niet echt.
Ik weet nu geen oplossing hoe we dan co-ouderschap moeten aanpakken. Hebben jullie tips?
Ik zou dan idd gaan denken aan een oppas thuis. Op die rare tijden naar een opvang lijkt me niks als je het al kunt vinden (er zijn wel gastouders die het doen) maar ik zou mijn kind het liefst in eigen bed hebben, zeker omdat hij straks al 2 huizen heeft.
En anders hoe rot ook, zou ik toch overwegen om ander werk te zoeken. Ik zou namelijk zélf mijn kind niet zo weinig willen zien (wat is nou 3-4 dagen waarbij het kind tot een uur of 3 op school zit. Juist het weekend lijkt me zo waardevol, tijd om ook leuke dingen te doen, te gaan kijken bij de sport van je kind etc).
Fizz schreef:
03-01-2019 23:24
Stel je voor je zal maar elke weekend het hele weekend je kinderen om je heen hebben! :nut:

Bij sommige mensen krijg ik het idee dat ze kinderen als een blok aan hun been zien.

Ow, ja want daar ging het om. Prima dat je niet alles leest maar doe dan geen rare aannames om te kunnen bitchen. :roll: :bye:


Als TO eerst eens met haar werkgever gaat praten, misschien wat ruilen, schuiven met dagen. Dan met ex verdeling bespreekt die hun beiden en het kind goed uitkomt?

Ik zou alleen als ik haar was er dus niet vanuit gaan dat mijn ex altijd elk heel weekend gaat faciliteren. Dat moet je bespreken en nee is een heel reeel antwoord en ik begrijp waarom. En nee niet omdat ik kinderen een blok aan iemands been vind. Raar geleuter.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 08:59
36.19% gewijzigd
Belg007 schreef:
03-01-2019 23:25
Doe je je kind er dan plezier mee om tot 11 uur of tot half 2 's nachts in de opvang te blijven.
En dan - waarschijnlijk (half) slapend - kind naar huis te moeten sleuren?
Waarbij kind de volgend ochtend fris en wakker weer op school moet zitten?


Het kan best bestaan hier en daar.
Maar voor een kind van 7 vind ik het toch echt niet wenselijk.
Al helemaal niet voor 3 dagen / avonden per week.


Toevallig geen goede vriendin met kinderen met wie je kan gaan samenwonen?
Of een zus of nicht ofzo?
Je hebt ook flexibele gastouders, bij je thuis.

Of een vaste oppas zelf regelen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 08:57
2.82% gewijzigd
delicious35 schreef:
03-01-2019 20:28
Co ouderschap blijkt helemaal nog niet zo gewoon buiten dit forum. Kan de bron nu niet vinden maar las recent dat de weekendregeling nog in 80% normaal is.




In mijn omgeving wel. Ik had het niet over Viva.
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
04-01-2019 08:19
Ik zou dan idd gaan denken aan een oppas thuis. Op die rare tijden naar een opvang lijkt me niks als je het al kunt vinden (er zijn wel gastouders die het doen) maar ik zou mijn kind het liefst in eigen bed hebben, zeker omdat hij straks al 2 huizen heeft.
En anders hoe rot ook, zou ik toch overwegen om ander werk te zoeken. Ik zou namelijk zélf mijn kind niet zo weinig willen zien (wat is nou 3-4 dagen waarbij het kind tot een uur of 3 op school zit. Juist het weekend lijkt me zo waardevol, tijd om ook leuke dingen te doen, te gaan kijken bij de sport van je kind etc).
Met het schema dat ze nu heeft, haalt ze 3-4 dagen niet eens.

Het kan zijn dat ze maandag tot in de nacht moet werken, dus dan kan zoon niet thuis zijn. Dinsdagavond heeft ze haar ontspanning, dus zoon zou na school kunnen komen, maar zal voor die ontspanningsactiviteit weer weg moeten want als zij woensdag heel vroeg moet beginnen kan ze hem 's ochtends ook niet bij de bso afzetten. Mocht ze woensdag toch weer net een late/nacht hebben, kan ze hem woensdag na school ook niet hebben, dus dan komt het er op neer dat hij donderdag vanuit school naar haar kan, tot vrijdagavond, want misschien heeft ze zaterdag ook weer een vroege dienst.

Echt TO, ga eerst eens met je werkgever praten om te kijken of je met dagen kunt schuiven en wat vastigheid kunt krijgen in je werktijden. Vanuit daar kun je gaan kijken naar opvang en afspraken met je ex. Maar als je echt 50/50 co-ouderschap wil, dan ben ik toch echt bang dat je in moet gaan leveren op je werk.
Geinig dacht dat het kind centraal hoorde te staan na een scheiding maar aan de reacties te lezen. Zijn we nog steeds niet zover en
Gaat het allemaal om de vrije tijd Vd ouders.
Logisch zou zijn dat de werkroosters even naast elkaar gelegd worden en daar een goede omgang voor het kind in elkaar geknutseld wordt.
Maar dat is teveel gevraagd want er moet getinderd worden.
Anyway to vroeg hoe op te lossen met onregelmatig werken.
Als je in de zorg werkt en je ex werkt niet mee.
Dan kun je overwegen je baan op te zeggen en je laten oproepen op de tijden die jou schikken. Zoveel mogelijk werken als je zoon bij je ex is en Een gastouder zoeken die de vso doet
Vanaf groep 7 kan hij zelf wel opstaan en naar school gaan. Daarna wordt alles steeds makkelijker. Zelf in de ggz gewerkt
Dat is waar. Over een paar jaar is het hele probleem er niet meer. Maar ja, nog een jaar of vier puzzelen.
Alle reacties Link kopieren
@ Yoehoe, ik lees alleen allemaal dingen die niet kunnen. Het probleem is dat je moet gaan bedenken wat er wel kan. En blijkbaar kan co-ouderschap niet. Of althans; nu niet.

Je zult op je werk en/of qua opvang iets moeten regelen. Eventueel die dinsdagavond en/of co-ouderschap opgeven.

En ga op je werk praten. Dat je elk weekend werkt is prima, de zondagen leveren ook meer geld op tenslotte. Maar je zult toch andere dagen moeten werken als je echt co-ouderschap wilt en dan zou ik meteen proberen om er een dag bij te krijgen. Dus dat je bijvoorbeeld werkt van donderdag t/m maandag. Dan na je werk je zoon ophalen en op de dinsdagavond kijken of er iets is dat je zoon leuk vindt, in de buurt van hetgeen je zelf doet. Anders opgeven totdat hij oud genoeg is om alleen te zijn, of een buurmeisje regelen. Kind op donderdagochtend op school afzetten, of op woensdagavond bij zijn vader.

Maar intussen vraag ik me wel af hoe je ex dit gaat oplossen. Die heeft dalijk zoonlief nog veel meer in huis dan jij maar zal ook werken, een hobby hebben en wellicht op stap willen (of al een ander hebben maar dan wil hij daar wel eens iets mee gaan doen lijkt me). Dus als dit ook niet kan zit er niets anders op dan toch een baan zoeken waarmee kan wat nodig is. Leuk of niet. Je kind vraagt hier niet om en met alle respect (want geen idee waarom je uit elkaar wilt) maar hier op het forum wordt wel altijd geroepen dat je voor jezelf moet kunnen zorgen maar nadenken over dit soort zaken doet dan weer geen mens.
Jij wilt van je man af. Prima natuurlijk. Maar iets met consequenties.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Baan opzeggen, halftijds gaan werken tijdens kantooruren zodat je kunt zorgen voor je kind terwijl je in roulatie blijft en maximaal geniet van toeslagen (mogelijk in Ned??), vrijgekomen tijd gebruiken voor bijkomende opleidingen zodat je over enkele jaren weer in je huidige sector kunt werken, mogelijks in een betere positie dan je nu staat.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-01-2019 08:52
Je hebt ook flexibele gastouders, bij je thuis.

Of een vaste oppas zelf regelen.
Alsof het zo simpel is om flexibele gastouders te regelen. Hier is werkelijk iedereen voorzien van een baan.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-01-2019 08:51
Ow, ja want daar ging het om. Prima dat je niet alles leest maar doe dan geen rare aannames om te kunnen bitchen. :roll: :bye:


Als TO eerst eens met haar werkgever gaat praten, misschien wat ruilen, schuiven met dagen. Dan met ex verdeling bespreekt die hun beiden en het kind goed uitkomt?

Ik zou alleen als ik haar was er dus niet vanuit gaan dat mijn ex altijd elk heel weekend gaat faciliteren. Dat moet je bespreken en nee is een heel reeel antwoord en ik begrijp waarom. En nee niet omdat ik kinderen een blok aan iemands been vind. Raar geleuter.
Ik bitch helemaal niet, maar ik lees toch echt dat sommige ouders geen zin hebben om ieder weekend hun kinderen om zich heen te hebben. Alleen al het woord faciliteren vind ik al idioot. Het zijn gewoon je eigen kinderen die zorg nodig hebben. Over raar geleuter gesproken.....
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
04-01-2019 10:09
Ik bitch helemaal niet, maar ik lees toch echt dat sommige ouders geen zin hebben om ieder weekend hun kinderen om zich heen te hebben. Alleen al het woord faciliteren vind ik al idioot. Het zijn gewoon je eigen kinderen die zorg nodig hebben. Over raar geleuter gesproken.....
Dan lees je niet zo goed. Als TO vasthoudt aan elk weekend het hele weekend werken, betekent dat dat vader voortaan opdraait voor de dagen dat hún kind vrij is. Dat heeft meerdere nadelen: TO zelf heeft amper tijd om eens iets leuks met zoon te ondernemen, want heeft hem alleen op de schooldagen. En haar ex heeft amper tijd om eens iets leuks voor zichzelf te doen, want heeft altijd zoon als hij vrij is. Het is HUN eigen kind, niet ZIJN of HAAR eigen kind. Dan is het eerlijk voor iedereen én in het voordeel van kind, die hopelijk beide ouders graag ziet, om een regeling te treffen waarin beide ouders vrije tijd hebben met kind. Dat je af en toe iets voor jezelf wil doen maakt je geen slechte ouder, noch het feit dat je realistisch nadenkt over de iets langere termijn. Er zal idd een moment komen dat ex en TO weer aan een nieuwe partner gaan denken, bv. Slim om daar nu vast rekening mee te houden en tot een regeling te komen waarbij beide partijen nog iets van eigen tijd overhouden, geen regeling waarbij TO haar onregelmatige baan, sport activiteit en beide vrije dagen kan behouden.
Alle reacties Link kopieren
De enige optie die je volgens mij hebt in deze situatie is een au pair die inwoont. is op zich ook best prettig als alleenstaande ouder, denk ik. Maar dat wordt wel een duur grapje voor een parttime baan en parttime ouderschap. Maar dat is denk ik de enige reële optie als je niks aan je werk en hobby wil aanpassen en je kind niet fulltime bij je ex wil laten wonen.

Alle andere scenario zijn gewoon niet wenselijk voor je kind zelf en/of niet te realiseren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
04-01-2019 11:05
Dan lees je niet zo goed. Als TO vasthoudt aan elk weekend het hele weekend werken, betekent dat dat vader voortaan opdraait voor de dagen dat hún kind vrij is. Dat heeft meerdere nadelen: TO zelf heeft amper tijd om eens iets leuks met zoon te ondernemen, want heeft hem alleen op de schooldagen. En haar ex heeft amper tijd om eens iets leuks voor zichzelf te doen, want heeft altijd zoon als hij vrij is. Het is HUN eigen kind, niet ZIJN of HAAR eigen kind. Dan is het eerlijk voor iedereen én in het voordeel van kind, die hopelijk beide ouders graag ziet, om een regeling te treffen waarin beide ouders vrije tijd hebben met kind. Dat je af en toe iets voor jezelf wil doen maakt je geen slechte ouder, noch het feit dat je realistisch nadenkt over de iets langere termijn. Er zal idd een moment komen dat ex en TO weer aan een nieuwe partner gaan denken, bv. Slim om daar nu vast rekening mee te houden en tot een regeling te komen waarbij beide partijen nog iets van eigen tijd overhouden, geen regeling waarbij TO haar onregelmatige baan, sport activiteit en beide vrije dagen kan behouden.
Dit dus.

Voor kind zou het het prettigst zijn om het ene weekend bij ouder A en het andere weekend bij ouder B te zijn. En in vakanties hetzelfde: om en om voor korte vakanties en lange weekenden en lange vakanties verdelen.
Am Yisrael Chai!
Waarom zou ex eigenlijk geen oppas kunnen regelen als hij een avondje wil stappen en moet TO dat oplossen? Als je allebei een gewone kantoorbaan hebt is elk weekend kind bij dezelfde ouder onwenselijk. Maar als je, toen je samen was, juist werkroosters om elkaar heen hebt gepland om zo opvang uit te sparen, dan vind ik het apart om te zeggen dat de ene alsnog maar werk moet opgeven omdat het schema de ander nu niet meer zo goed uitkomt. Zeker omdat TO daarvoor niet gecompenseerd wordt want geen recht op PA. Uiteraard zou het meest ideale zijn als TO haar werkschema zo zou kunnen aanpassen dar ze in haar kindvrije week een dag extra zou kunnen werken en ze in haar week met kind dagdiensten draait en een weekenddag vrij kan zijn, maar als dat niet lukt, vind ik het belachelijk dat zij degene moet zijn die haar baan opgeeft vanwege het kind. Als ex die al jaren het weekend zorgt, dat niet wil, zorgt hij maar voor opvang. Werk gaat voor stappen.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 11:17
Reden: Fuck autocorrect
0.21% gewijzigd
1. Baan
2. Hobby
3. Kind
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
04-01-2019 11:05
Dan lees je niet zo goed. Als TO vasthoudt aan elk weekend het hele weekend werken, betekent dat dat vader voortaan opdraait voor de dagen dat hún kind vrij is. Dat heeft meerdere nadelen: TO zelf heeft amper tijd om eens iets leuks met zoon te ondernemen, want heeft hem alleen op de schooldagen. En haar ex heeft amper tijd om eens iets leuks voor zichzelf te doen, want heeft altijd zoon als hij vrij is. Het is HUN eigen kind, niet ZIJN of HAAR eigen kind. Dan is het eerlijk voor iedereen én in het voordeel van kind, die hopelijk beide ouders graag ziet, om een regeling te treffen waarin beide ouders vrije tijd hebben met kind. Dat je af en toe iets voor jezelf wil doen maakt je geen slechte ouder, noch het feit dat je realistisch nadenkt over de iets langere termijn. Er zal idd een moment komen dat ex en TO weer aan een nieuwe partner gaan denken, bv. Slim om daar nu vast rekening mee te houden en tot een regeling te komen waarbij beide partijen nog iets van eigen tijd overhouden, geen regeling waarbij TO haar onregelmatige baan, sport activiteit en beide vrije dagen kan behouden.
TO zal natuurlijk zelf ook concessies moeten doen waar het haar vrije tijd betreft. Ik vind alleen de woordkeuze die jij gebruikt zoals “opdraaien voor de dagen dat hun kind vrij is” vreemd. Alsof het een hele opgave is om voor je eigen kind te zorgen als je partner aan het werk is. Ik vind het woord “opdraaien” als het om de zorg van je eigen kind gaat gewoon raar.

Dat beide ouders weinig tijd voor zichzelf overhouden is inherent aan het hebben van jonge kinderen. Dat had je als ouder je ook eerder kunnen bedenken. Een scheiding maakt dat alleen nog maar lastiger.
fizz wijzigde dit bericht op 04-01-2019 12:10
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
04-01-2019 11:25
TO zal natuurlijk zelf ook concessies moeten doen waar het haar vrije tijd betreft. Ik vind alleen de woordkeuze die jij gebruikt zoals “opdraaien voor de dagen dat hun kind vrij is” vreemd. Alsof het een hele opgavie is om voor je eigen kind te zorgen als je partner aan het werk is. Ik vind het woord “opdraaien” als het om de zorg van je eigen kind gaat gewoon raar.

Dat beide ouders weinig tijd voor zichzelf overhouden is inherent aan het hebben van jonge kinderen. Dat had je als ouder je ook eerder kunnen bedenken. Een scheiding maakt dat alleen nog maar lastiger.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
04-01-2019 11:15
Waarom zou ex eigenlijk geen oppas kunnen regelen als hij een avondje wil stappen en moet TO dat oplossen? Als je allebei een gewone kantoorbaan hebt is elk weekend kind bij dezelfde ouder onwenselijk. Maar als je, toen je samen was, juist werkroosters om elkaar heen hebt gepland om zo opvang uit te sparen, dan vind ik het apart om te zeggen dat de ene alsnog maar werk moet opgeven omdat het schema de ander nu niet meer zo goed uitkomt. Zeker omdat TO daarvoor niet gecompenseerd wordt want geen recht op PA. Uiteraard zou het meest ideale zijn als TO haar werkschema zo zou kunnen aanpassen dar ze in haar kindvrije week een dag extra zou kunnen werken en ze in haar week met kind dagdiensten draait en een weekenddag vrij kan zijn, maar als dat niet lukt, vind ik het belachelijk dat zij degene moet zijn die haar baan opgeeft vanwege het kind. Als ex die al jaren het weekend zorgt, dat niet wil, zorgt hij maar voor opvang. Werk gaat voor stappen.
En hiermee ook.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-01-2019 11:07
De enige optie die je volgens mij hebt in deze situatie is een au pair die inwoont. is op zich ook best prettig als alleenstaande ouder, denk ik. Maar dat wordt wel een duur grapje voor een parttime baan en parttime ouderschap. Maar dat is denk ik de enige reële optie als je niks aan je werk en hobby wil aanpassen en je kind niet fulltime bij je ex wil laten wonen.

Alle andere scenario zijn gewoon niet wenselijk voor je kind zelf en/of niet te realiseren.
Dit, je houdt wel heel rigide vast aan je werktijden. Werktijden die in combinatie met een kind absurt zijn want je kan amper tijd met je kind doorbrengen. Als je geen consessies wilt doen vraag ik mij af of een andere omgangsregeling waarbij kind grotendeels bij ex verblijft niet beter is.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
04-01-2019 11:25
TO zal natuurlijk zelf ook concessies moeten doen waar het haar vrije tijd betreft. Ik vind alleen de woordkeuze die jij gebruikt zoals “opdraaien voor de dagen dat hun kind vrij is” vreemd. Alsof het een hele opgavie is om voor je eigen kind te zorgen als je partner aan het werk is. Ik vind het woord “opdraaien” als het om de zorg van je eigen kind gaat gewoon raar.

Dat beide ouders weinig tijd voor zichzelf overhouden is inherent aan het hebben van jonge kinderen. Dat had je als ouder je ook eerder kunnen bedenken. Een scheiding maakt dat alleen nog maar lastiger.
Het zijn dus niet beide ouders, het is vooral vader die geen eigen tijd overhoudt. In haar constructie kan TO op dinsdag blijven sporten en heeft ze twee dagen tot zoon van school komt voor zichzelf.
Opdraaien voor is gewoon 'verantwoordelijk zijn voor iets of iemand', dat jij daar een andere gevoelswaarde aan hangt zodat je kan blijven zeuren, is jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
04-01-2019 11:53
Dit, je houdt wel heel rigide vast aan je werktijden. Werktijden die in combinatie met een kind absurt zijn want je kan amper tijd met je kind doorbrengen. Als je geen consessies wilt doen vraag ik mij af of een andere omgangsregeling waarbij kind grotendeels bij ex verblijft niet beter is.
Ik denk dat het ook een gevoel kwestie is bij TO. Haar werk was goed genoeg toen ze nog samen waren, want brengt goed geld in het laatje juist vanwege de rare tijden en waarschijnlijk amper opvang nodig, maar nu ze uit elkaar gaan moet ze haar baan maar opzeggen. Dat voelt toch heel erg oneerlijk? Evenals dat ene avondje in de week dat ze iets voor zichzelf deed, alsof moeders alleen maar alles horen op te offeren en vaders niets.
Ik zou niet krampachtig aan 50/50 vasthouden als het zo moeizaam gaat. Zondagavond t/m dinsdag bij moeder en de rest bij vader is toch ook een optie? En dan eventueel donderdagnacht erbij.
Tja TO werkt weliswaar nu ook de weekenden maar is dan bijv wel ‘s avonds thuis. Dan kan man wat makkelijker ook een iets anders doen.
Mijn partner werkt om het weekend, maar in zijn werkweekenden is er best nog wel wat tijd over voor de kinderen. En dan kan ik dus ook weleens een uurtje ofzo iets voor mezelf doen. Vind ik echt heel anders dan elk weekend alleen met kind zijn
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
04-01-2019 12:21
Ik zou niet krampachtig aan 50/50 vasthouden als het zo moeizaam gaat. Zondagavond t/m dinsdag bij moeder en de rest bij vader is toch ook een optie? En dan eventueel donderdagnacht erbij.
Dan heeft dat kind dus nooit serieuze tijd met zijn moeder? Tja, het is een optie natuurlijk maar wel sneu voor het kind.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven