Werk & Studie alle pijlers

Alleenstaand en opvang wisselende werktijden

03-01-2019 13:22 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben een zoon van 7. We zijn niet getrouwd, wel een samenlevingscontract en een koophuis. We willen Co-ouderschap.
Ik ben voor mijzelf aan het denken hoe het in de toekomst verder moet. Ik werk op wisselende tijden maar wel op vast dagen. Op maandag, woensdag en in het weekend. Op dinsdagavond heb ik een vast 'ontspanningsmoment' wat ik graag wil behouden.
Ik weet niet hoe ik het opvangtechnisch moet regelen. Zoon gaat elke maandag en woensdag naar de VSO en BSO. Door mijn wisselende tijden kan ik niet altijd zelf naar de opvang brengen en halen. Of door de wisselende late en vroege diensten kan ik niet altijd een thuis bieden de avond voor mijn vrije dag of werkdag. Het kan zijn dat ik op maandag bijv. 1:30 uur 's nachts thuis ben. En de woensdag heel vroeg moet beginnen en er nog geen VSO is. Evenals de zaterdagochtend heel vroeg moet beginnen zodat ik vrijdagavond niet mijn zoon thuis kan hebben want de zaterdagochtend is het vroeg weg en mijn kind om 6 uur droppen bij zijn vader is het nou niet echt.
Ik weet nu geen oplossing hoe we dan co-ouderschap moeten aanpakken. Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Zoals al gezegd, je kunt co-ouderschap ook halverwege de week verdelen. Als je je werkdag van woensdag naar dinsdag kunt verplaatsen (en dan dus je activiteit laat schieten als je dan toevallig moet werken), dan zou kind van woensdag t/m zaterdagochtend bij jou kunnen zijn en van zaterdagochtend t/m woensdagochtend bij je ex. (Maar inderdaad, zoals al gezegd: geen idee of ex blij wordt van geen enkel weekend vrij. Aan de andere kant: dat is nu ook al zo)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
03-01-2019 16:18
ik zou er eerlijk gezegd als ex niet mee akkoord gaan dat kind elk weekend bij mij is. Als het echt niet anders kan of de ex is helemaal uit beeld ofzo dan moet het, maar als dat niet aan de orde is zou ik vinden dat ons kind toch wel om en om vrije tijd zou moeten hebben met beide ouders. En niet de ene ouder altijd alleen maar op schooldagen zien en de andere ouder altijd alleen maar in het weekend. ik vind dat je daar een hele scheve rolverdeling van krijgt, waarbij de ene ouder de pretouder en de andere ouder de zorgouder is.
Ik vind dat wel erg kort de bocht. Als je het weekeind werkt heeft dat toch niks met vrije tijd besteden met je kind te maken? Maar veel exen denken wel zo. Ik had een flexibele regeling nodig met ex omdat ik het ene weekeind zaterdag, de andere weer zondag en soms hele het weekeind werkte, en niet op een bepaalde volgorde. Wij hebben er destijds samen voor gekozen zo het werk te verdelen en nu moest ik zelf het zelf maar oplossen. Zodat mijn ex een vaste stap avond kreeg. Mijn weekeinden hadden niks met uitgaan of vrije tijd te maken. Het is makkelijk praten als je nooit de weekeinden hoeft te werken omdat je een van 9 tot 5 baan hebt.
Dat ex zoon alle weekenden heeft met zoon gaat hij niet volhouden. Ooit wil hij ook gaan daten, weekendjes weg of een kindloos weekend met nieuwe vlam. Vraag ex eerst maar eens hoe hij dit ziet straks als hij zn leventje weer heeft opgepakt.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
03-01-2019 19:42
Ik vind dat wel erg kort de bocht. Als je het weekeind werkt heeft dat toch niks met vrije tijd besteden met je kind te maken? Maar veel exen denken wel zo. Ik had een flexibele regeling nodig met ex omdat ik het ene weekeind zaterdag, de andere weer zondag en soms hele het weekeind werkte, en niet op een bepaalde volgorde. Wij hebben er destijds samen voor gekozen zo het werk te verdelen en nu moest ik zelf het zelf maar oplossen. Zodat mijn ex een vaste stap avond kreeg. Mijn weekeinden hadden niks met uitgaan of vrije tijd te maken. Het is makkelijk praten als je nooit de weekeinden hoeft te werken omdat je een van 9 tot 5 baan hebt.


Ik zou ook niet altijd elk weekend het hele weekend willen. Niet voor mij en al helemaal niet voor mijn kinderen.

Dat je samen kijkt of er wat mogelijk is qua weekenden tuurlijk. En dat het niet precies 50/50 is prima... Maar niet elke weekend het hele weekend. Dan ga je maar een andere baan zoeken. Of zelf opvang regelen,
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
03-01-2019 19:13
Nou ja, je mag toch hopen dat een kind in elk geval 1 ouder heeft die de zorg gewoon op zich kan en wil nemen. Of dat nu de vader of de moeder is.

Andersom vindt iedereen toch ook nog steeds normaal, vader die een kind 1 weekend per 2 weken ziet... omdat het nu de moeder is dan is dat ineens raar? Als het zou gaan om 1 of 2 dagen per week doordeweeks....
Het verschil is dat het kind in het weekend niet naar school hoeft. Doordeweeks zit hij de hele dag op school.
-Nienke- schreef:
03-01-2019 19:19
Zoals al gezegd, je kunt co-ouderschap ook halverwege de week verdelen. Als je je werkdag van woensdag naar dinsdag kunt verplaatsen (en dan dus je activiteit laat schieten als je dan toevallig moet werken), dan zou kind van woensdag t/m zaterdagochtend bij jou kunnen zijn en van zaterdagochtend t/m woensdagochtend bij je ex. (Maar inderdaad, zoals al gezegd: geen idee of ex blij wordt van geen enkel weekend vrij. Aan de andere kant: dat is nu ook al zo)
Maar heb je de rest van de week samen de zorg. En als je in een huis woont zal er nog wel iets aan zorg zijn naast de werkuren.
Als je alleen bent en dan ook elk weekend altijd aan de beurt bent is dat echt anders.
Amaqanda schreef:
03-01-2019 19:13
Nou ja, je mag toch hopen dat een kind in elk geval 1 ouder heeft die de zorg gewoon op zich kan en wil nemen. Of dat nu de vader of de moeder is.

Andersom vindt iedereen toch ook nog steeds normaal, vader die een kind 1 weekend per 2 weken ziet... omdat het nu de moeder is dan is dat ineens raar? Als het zou gaan om 1 of 2 dagen per week doordeweeks....
Ik vind dat helemaal niet normaal en zie het nog amper. Is toch al ernstig op de retour? En echt niet dat mijn ex dat even gaat bepalen voor mij.
Overleg en schuiven en meedenken prima. Maar er zijn echt nog andere dingen te bedenken zonder dat jij de ander oplegt en verwacht dat die elk weekend het hele weekend gaat zorgen. En voor kinderen ook helemaal niet leuk en wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 20:10
Ik zou ook niet altijd elk weekend het hele weekend willen. Niet voor mij en al helemaal niet voor mijn kinderen.

Dat je samen kijkt of er wat mogelijk is qua weekenden tuurlijk. En dat het niet precies 50/50 is prima... Maar niet elke weekend het hele weekend. Dan ga je maar een andere baan zoeken. Of zelf opvang regelen,
Ik werkte niet elk weekeind het hele weekeind, dat was ongeveer eens per maand en de overige weekeinden dus za of zo, maar zonder regelmaat. Opvang regelen in het weekeind en avonden? Als in een betaalde oppas? Niet iedere alleenstaande ouder kan dat betalen, ik kon dat niet in elk geval. En mijn ex was weinig flexibel, hij had alleen maar zijn oog op een vaste avond om te stappen en de dag erna lekker uit te slapen.

Het is echt niet zo makkelijk zomaar een goede andere baan te vinden, met vaste dagen, zoals ik al zei ik moet nu onder mijn niveau werken voor minder geld. Dus ik snap TO heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 20:15
Ik vind dat helemaal niet normaal en zie het nog amper. Is toch al ernstig op de retour? En echt niet dat mijn ex dat even gaat bepalen voor mij.
Overleg en schuiven en meedenken prima. Maar er zijn echt nog andere dingen te bedenken zonder dat jij de ander oplegt en verwacht dat die elk weekend het hele weekend gaat zorgen. En voor kinderen ook helemaal niet leuk en wenselijk.
Co ouderschap blijkt helemaal nog niet zo gewoon buiten dit forum. Kan de bron nu niet vinden maar las recent dat de weekendregeling nog in 80% normaal is.

Zelf zou ik het overigens geen enkel probleem vinden om zoon elk weekend te hebben, graag zelfs (voor mij dan, ik weet heus dat hij zijn vader ook nodig heeft).


OT; het blijft lastig to. Ik krijg het hier geregeld met flexibele opvang door gastouder waardoor zoon voor en na school daar kan zijn.
Verder werk ik de weekenden dat hij er niet is, dus om het weekend.
Maar zonder mijn collega’s, die altijd bereid zijn om onmogelijke diensten met mij te ruilen zou het niet gaan.
Nu gaat op werk weer van alles veranderden en dat geeft onrust. In die zin blijft het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 20:10
Ik zou ook niet altijd elk weekend het hele weekend willen. Niet voor mij en al helemaal niet voor mijn kinderen.

Dat je samen kijkt of er wat mogelijk is qua weekenden tuurlijk. En dat het niet precies 50/50 is prima... Maar niet elke weekend het hele weekend. Dan ga je maar een andere baan zoeken. Of zelf opvang regelen,
Waarom zou je niet elk weekend het hele weekend je kind willen hebben? Ik heb de mijne het liefst elke dag hoor. Maar dat gaat nu eenmaal niet, want gescheiden.

Niet dat ik niet geniet van de kindvrije dagen, want dat kan ik ook prima, maar die zijn me niet heilig verder hoor. Als ik echt eens wat wil, dan is er altijd oppas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen jaren anders best veel gescheiden vaders ontmoet die eens per 2 weken van za tot zo kun kind(eren) hebben en zichzelf een goede betrokken en zorgzame vader noemen, wanneer dan?? Als ik dan vertelde dat ik met mijn werk en kinderen maar weinig tijd over had zeiden ze steevast dat ze “alles ervoor over hebben om hun kind(eren) zo vaak te hebben als jij” dat ging bijv om een vader die 120 uur maakt met zijn eigen bedrijf, toen ik vroeg hoe hij dat dan ging regelen met opvang en werk en als een kind ziek is enzo keek hij me glazig aan en zei: “ja maar, ja maar, dat doet mijn ex allemaal toch, ik betaal haar €100 allemitatie per maand daarvoor hoor!”

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Of ander werk zoek

Of je kind bij de vader laten opgroeien en hem opzoeken als je even tijd heb en in vakanties

Wat voor werk doe je nu dat je echt elk weekend moet werken? Blijkbaar is dat beroep doordeweeks ook nodig want dan heb je ook dienst. Dan maar de ene week 6 dagen en dan een week vrij
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met je woensdag naar de dinsdag verplaatsen. Daarnaast proberen zo veel mogelijk op dinsdag vroege diensten te werken zodat je savonds vrij bent. En op zaterdag juist zoveel mogelijk laat te beginnen zodat je sochtends nog met je kind kan ontbijten.

Dan kan kind wo-zaterdagochtend in ieder geval bij jou zijn. De woensdag is een korte schooldag dus daar heb je ook nog het meeste aan.
Daarnaast zou ik vakantiedagen en/of ouderschapsverlof inzetten om 1 weekend per maand vrij te nemen of op zijn minst de zaterdag op regelmatige basis.

Niet ideaal maar het is niet anders.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
03-01-2019 20:26
Ik werkte niet elk weekeind het hele weekeind, dat was ongeveer eens per maand en de overige weekeinden dus za of zo, maar zonder regelmaat. Opvang regelen in het weekeind en avonden? Als in een betaalde oppas? Niet iedere alleenstaande ouder kan dat betalen, ik kon dat niet in elk geval. En mijn ex was weinig flexibel, hij had alleen maar zijn oog op een vaste avond om te stappen en de dag erna lekker uit te slapen.

Het is echt niet zo makkelijk zomaar een goede andere baan te vinden, met vaste dagen, zoals ik al zei ik moet nu onder mijn niveau werken voor minder geld. Dus ik snap TO heel goed.
Dus wat is je punt? Bij To gaat het wel over elk weekend en hele weekend toch? Daar gaat het over.
En je kan dus niet voor je ex gaan beslissen dat die dat maar op zich moet nemen. Lukt die extra opvang of andere dagen en tijden op je werk niet, dan is het soms niet anders dat je gaat zoeken naar ander werk. Lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-01-2019 13:41
Toch raar dat de opvang in Nederland zo weinig flexibel is. We willen graag dat ook alleenstaande moeders werken en we hebben heel veel mensen nodig in bijvoorbeeld de zorg. Dan is het toch noodzakelijk om eens een keer iets aan die opvang te doen?

Ook als je op vaste tijden overdag werkt, is het regelmatig een probleem als je te lang in de file staat of iets op je werk moet afmaken. Een dagje extra invallen als bijvoorbeeld juf in noodgevallen is niet te doen, omdat je nergens opvang kunt regelen. Of je incidentele opvang voor je kind kunt krijgen, is pas bekend op de dag zelf want dan moet er toevallig een ander kind afwezig zijn. Daar heb je als werkende ouder toch helemaal niets aan?
Dat verbaasde mij 19 jaar geleden al toen mijn oudste was geboren, en het woord kinderopvangtoeslag etc nog moest worden uitgevonden.. en het is dus bijna 20 jaar later nog steeds behelpen en amateuristisch.. een generatie verder en nog steeds getob. Ik loste het op door samen met zus elkaars kinderen op te vangen, kinderdagverblijf en oma's.

Ga praten met je werkgever TO wat er mogelijk is, ga om de tafel met ex en als niets kan ander werk gaan zoeken..
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-01-2019 13:41
Toch raar dat de opvang in Nederland zo weinig flexibel is. We willen graag dat ook alleenstaande moeders werken en we hebben heel veel mensen nodig in bijvoorbeeld de zorg. Dan is het toch noodzakelijk om eens een keer iets aan die opvang te doen?

Ook als je op vaste tijden overdag werkt, is het regelmatig een probleem als je te lang in de file staat of iets op je werk moet afmaken. Een dagje extra invallen als bijvoorbeeld juf in noodgevallen is niet te doen, omdat je nergens opvang kunt regelen. Of je incidentele opvang voor je kind kunt krijgen, is pas bekend op de dag zelf want dan moet er toevallig een ander kind afwezig zijn. Daar heb je als werkende ouder toch helemaal niets aan?
Dat verbaasde mij 19 jaar geleden al toen mijn oudste was geboren, en het woord kinderopvangtoeslag etc nog moest worden uitgevonden.. en het is dus bijna 20 jaar later nog steeds behelpen en amateuristisch.. een generatie verder en nog steeds getob. Ik loste het op door samen met zus elkaars kinderen op te vangen, kinderdagverblijf en oma's.

Ga praten met je werkgever TO wat er mogelijk is, ga om de tafel met ex en als niets kan ander werk gaan zoeken..
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
03-01-2019 13:41
Toch raar dat de opvang in Nederland zo weinig flexibel is. We willen graag dat ook alleenstaande moeders werken en we hebben heel veel mensen nodig in bijvoorbeeld de zorg. Dan is het toch noodzakelijk om eens een keer iets aan die opvang te doen?

Ook als je op vaste tijden overdag werkt, is het regelmatig een probleem als je te lang in de file staat of iets op je werk moet afmaken. Een dagje extra invallen als bijvoorbeeld juf in noodgevallen is niet te doen, omdat je nergens opvang kunt regelen. Of je incidentele opvang voor je kind kunt krijgen, is pas bekend op de dag zelf want dan moet er toevallig een ander kind afwezig zijn. Daar heb je als werkende ouder toch helemaal niets aan?
Dat verbaasde mij 19 jaar geleden al toen mijn oudste was geboren, en het woord kinderopvangtoeslag etc nog moest worden uitgevonden.. en het is dus bijna 20 jaar later nog steeds behelpen en amateuristisch.. een generatie verder en nog steeds getob. Ik loste het op door samen met zus elkaars kinderen op te vangen, kinderdagverblijf en oma's.

Ga praten met je werkgever TO wat er mogelijk is, ga om de tafel met ex en als niets kan ander werk gaan zoeken..
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 21:17
Dus wat is je punt? Bij To gaat het wel over elk weekend en hele weekend toch? Daar gaat het over.
En je kan dus niet voor je ex gaan beslissen dat die dat maar op zich moet nemen. Lukt die extra opvang of andere dagen en tijden op je werk niet, dan is het soms niet anders dat je gaat zoeken naar ander werk. Lijkt mij.
Mijn punt was dat ik TO goed begrijp. En dat het echt niet zo makkelijk is om nieuw werk te vinden en wat doe je in de tussentijd, dat.
Wel frappant dat mensen hier plaatsvervangend namens vader melden dat hij zeker geen zin heeft om elk weekend met zijn kind te zijn omdat hij zal willen gaan daten etc.
Ik heb grote medelijden met kinderen wiens ouders ze minimaal om het weekend bij de andere ouder willen dumpen omdat ze op romantische weekendjes weg willen gaan met een nieuwe vlam.

TO wordt echter afgebrand omdat zij het waagt elk weekend te werken. Omdat ze liever niet de bijstand ingaat. Hoe durft ze. Ze moet haar kind maar aan haar ex geven en af en toe langs komen.

Te idioot voor woorden, bepaalde reacties.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 13:47
Er zijn mogelijkheden hoor. Gastouders die speciale uren aanbieden en avondopvang enz. Maar is gewoon duurder. En niet overal te vinden. Maar het is er wel.

Ligt er gewoon aan of er markt voor is. Dat is er niet overal.
Hier in de wijde omgeving is dat nergens, misschien alleen in grote steden? Dan nog lijkt het mij voor gastouders een probleem om incidenteel op te vangen. Je zit toch aan een maximum aantal kinderen gebonden dat je op mag vangen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 20:10
Ik zou ook niet altijd elk weekend het hele weekend willen. Niet voor mij en al helemaal niet voor mijn kinderen.

Dat je samen kijkt of er wat mogelijk is qua weekenden tuurlijk. En dat het niet precies 50/50 is prima... Maar niet elke weekend het hele weekend. Dan ga je maar een andere baan zoeken. Of zelf opvang regelen,
Stel je voor je zal maar elke weekend het hele weekend je kinderen om je heen hebben! :nut:

Bij sommige mensen krijg ik het idee dat ze kinderen als een blok aan hun been zien.
Fizz schreef:
03-01-2019 23:18
Hier in de wijde omgeving is dat nergens, misschien alleen in grote steden?
Doe je je kind er dan plezier mee om tot 11 uur of tot half 2 's nachts in de opvang te blijven.
En dan - waarschijnlijk (half) slapend - kind naar huis te moeten sleuren?
Waarbij kind de volgend ochtend fris en wakker weer op school moet zitten?


Het kan best bestaan hier en daar.
Maar voor een kind van 7 vind ik het toch echt niet wenselijk.
Al helemaal niet voor 3 dagen / avonden per week.


Toevallig geen goede vriendin met kinderen met wie je kan gaan samenwonen?
Of een zus of nicht ofzo?
Fizz schreef:
03-01-2019 23:24
Stel je voor je zal maar elke weekend het hele weekend je kinderen om je heen hebben! :nut:

Bij sommige mensen krijg ik het idee dat ze kinderen als een blok aan hun been zien.
Vanuit het kind bekeken is het natuurlijk helemaal niet leuk als je mama bijna nooit ziet. Nooit een hele vrije dag samen hebt om wat dan ook te doen. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de vader.

TO: ik hoop voor je dat het met die rare tijden en wisseldiensten een héél goed betaalde baan is. Dan kun je overwegen een nanny/au-pair in huis te nemen. De kosten daarvan zijn gemiddeld 700 euro per maand. Er zijn bureau’s die dat voor je kunnen regelen.
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 13:47
Er zijn mogelijkheden hoor. Gastouders die speciale uren aanbieden en avondopvang enz. Maar is gewoon duurder. En niet overal te vinden. Maar het is er wel.

Ligt er gewoon aan of er markt voor is. Dat is er niet overal.
Toen ik dat nodig had zag ik al gauw dat het er niet was en heb oma in kunnen schakelen.
Maar de opvang weet niet eens dat ik het zocht dus hoe kunnen zecdan op die vraag inspelen?
Bij mijn huidige werkgever hebben ze het trouwens wel begrepen. Die gaan zelf flexibele opvang regelen. Voor mij te laat, maar fijn voor de huidige lichting ouders.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
03-01-2019 23:25
Doe je je kind er dan plezier mee om tot 11 uur of tot half 2 's nachts in de opvang te blijven.
En dan - waarschijnlijk (half) slapend - kind naar huis te moeten sleuren?
Waarbij kind de volgend ochtend fris en wakker weer op school moet zitten?


Het kan best bestaan hier en daar.
Maar voor een kind van 7 vind ik het toch echt niet wenselijk.
Al helemaal niet voor 3 dagen / avonden per week.


Toevallig geen goede vriendin met kinderen met wie je kan gaan samenwonen?
Of een zus of nicht ofzo?

Dit vind ik wel een idee, out of the box maar wie weet kan het wel iets zijn?
In de buurt van grootouders gaan wonen kan misschien ook werken, uiteraard op voorwaarde dat die mensen nog jong en gezond genoeg zijn.

Is een oppas aan huis iets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven