Alles mislukt op het werk, help!
donderdag 11 april 2019 om 19:11
Hoi allemaal!
Ik hoop wat tips op te doen en wat advies te krijgen.
Ik loop op dit moment stage, ik ben bijna op de helft.
Ik vind het alleen niet zo heel leuk maar bovenal voel ik me ineens ontzettend onzeker. Sommige dingen willen maar niet lukken (dingen die ik zelf in het verleden wel gewoon heb gekund) en deze week is werkelijk alles wat ik heb gedaan mislukt. Ik zie het allemaal best somber in en heb het gevoel dat ik mezelf niet kan bewijzen. Ik voel me ineens een ander persoon, ik ben van mezelf altijd heel enthousiast maar nu heb ik nergens meer zin in. Hoe kan ik mijn enthousiasme weer terug vinden? Hoe kan ik mij van dit soort dingen niets aan trekken?
Ik hoop wat tips op te doen en wat advies te krijgen.
Ik loop op dit moment stage, ik ben bijna op de helft.
Ik vind het alleen niet zo heel leuk maar bovenal voel ik me ineens ontzettend onzeker. Sommige dingen willen maar niet lukken (dingen die ik zelf in het verleden wel gewoon heb gekund) en deze week is werkelijk alles wat ik heb gedaan mislukt. Ik zie het allemaal best somber in en heb het gevoel dat ik mezelf niet kan bewijzen. Ik voel me ineens een ander persoon, ik ben van mezelf altijd heel enthousiast maar nu heb ik nergens meer zin in. Hoe kan ik mijn enthousiasme weer terug vinden? Hoe kan ik mij van dit soort dingen niets aan trekken?
schaapje11 wijzigde dit bericht op 11-04-2019 21:53
Reden: Herkenbaarheid
Reden: Herkenbaarheid
14.72% gewijzigd
donderdag 11 april 2019 om 19:28
Op dat moment mij, maar hij bedoelde, als ik kijk naar de context, mijn actie.
donderdag 11 april 2019 om 19:54
Tsjaa, ik vrees dat je je even goed moet beseffen wat je plek is als stagiair. Dat betekent dat je daar bent om te leren. Zie dit niet alleen als een plek om praktische dingen te leren maar juist ook leren omgaan met je gevoel en al die ongemakkelijke en onzekere gedoe. Ik heb zelf binnen de advocatuur stage gelopen, dat was ook niet altijd een pretje. Eigenlijk had ik voornamelijk het gevoel in een soort oorlogsgebied rond te lopen waar ik elk moment een bom naar mijn hoofd gegooid kon worden. Mijn beste advies is: leer dingen je niet persoonlijk aan te trekken. Hoe eerder je dat leert, hoe beter. De meeste mensen leren het veel later in hun leven. Dus: jij bent stagiair, je kunt niet alles. Misschien heb je reden tot onzekerheid omdat je niet de beste stagiair bent, misschien ben je juist heel gemiddeld. Maar dat maakt niet uit. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet leren. Als iemand je op een vervelende manier aanspreekt vraag je uitleg en absorbeer je de kritiek. Je praat niet terug, je zegt ja en amen. Je lacht vriendelijk en belooft beterschap. Dan vervloek je de beste man of vrouw even intens en probeer je te begrijpen hoe je dit vooraf beter had kunnen doen. Spoiler: had je waarschijnlijk niet, anders had je het wel gedaan. Clou: dus het is geen persoonlijke aanval.
Nou, ik begrijp dat dit een proces is, dus verwacht niet dat je het ineens onder de knie hebt. Zodra je dit kan, kan je stap twee proberen en na een vervelende opmerking direct terugkaatsen met de ik-voel-manier. Oftewel zeggen hoe je je voelt na zo een opmerking, waarom je je zo voelt of de begeleider wil dat je je zo voelt en tot slot hoe je wenst aangesproken te worden.
Wat voor mij werkt: zoek dit soort situaties in minder enge situaties op om te oefenen. Als een familielid, cassiere of winkelmedewerker onbeleefd is: ik heb het gevoel dat... Houd het alsjeblieft netjes, je hoeft niet de hele stad door op zoek naar conflict. Maar vermijd het niet als het er is en leer van die ervaringen. Geeft zelfvertrouwen en is ook goed voor je (toekomstige) relatie!
Nou, ik begrijp dat dit een proces is, dus verwacht niet dat je het ineens onder de knie hebt. Zodra je dit kan, kan je stap twee proberen en na een vervelende opmerking direct terugkaatsen met de ik-voel-manier. Oftewel zeggen hoe je je voelt na zo een opmerking, waarom je je zo voelt of de begeleider wil dat je je zo voelt en tot slot hoe je wenst aangesproken te worden.
Wat voor mij werkt: zoek dit soort situaties in minder enge situaties op om te oefenen. Als een familielid, cassiere of winkelmedewerker onbeleefd is: ik heb het gevoel dat... Houd het alsjeblieft netjes, je hoeft niet de hele stad door op zoek naar conflict. Maar vermijd het niet als het er is en leer van die ervaringen. Geeft zelfvertrouwen en is ook goed voor je (toekomstige) relatie!
donderdag 11 april 2019 om 19:54
Haha.......REDHOTHEAD schreef: ↑11-04-2019 19:48Net zoals jij lijkt op Dame Edna maar klinkt als een personage uit een boek van Gerard Reve, zo jaren 50.
![]()
donderdag 11 april 2019 om 19:57
REDHOTHEAD schreef: ↑11-04-2019 19:48Net zoals jij lijkt op Dame Edna maar klinkt als een personage uit een boek van Gerard Reve, zo jaren 50.
![]()
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 11 april 2019 om 20:06
donderdag 11 april 2019 om 20:08
Dank voor je inzichten! Ga ik zeker wat mee doen.Madeliefje92 schreef: ↑11-04-2019 19:54Tsjaa, ik vrees dat je je even goed moet beseffen wat je plek is als stagiair. Dat betekent dat je daar bent om te leren. Zie dit niet alleen als een plek om praktische dingen te leren maar juist ook leren omgaan met je gevoel en al die ongemakkelijke en onzekere gedoe. Ik heb zelf binnen de advocatuur stage gelopen, dat was ook niet altijd een pretje. Eigenlijk had ik voornamelijk het gevoel in een soort oorlogsgebied rond te lopen waar ik elk moment een bom naar mijn hoofd gegooid kon worden. Mijn beste advies is: leer dingen je niet persoonlijk aan te trekken. Hoe eerder je dat leert, hoe beter. De meeste mensen leren het veel later in hun leven. Dus: jij bent stagiair, je kunt niet alles. Misschien heb je reden tot onzekerheid omdat je niet de beste stagiair bent, misschien ben je juist heel gemiddeld. Maar dat maakt niet uit. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet leren. Als iemand je op een vervelende manier aanspreekt vraag je uitleg en absorbeer je de kritiek. Je praat niet terug, je zegt ja en amen. Je lacht vriendelijk en belooft beterschap. Dan vervloek je de beste man of vrouw even intens en probeer je te begrijpen hoe je dit vooraf beter had kunnen doen. Spoiler: had je waarschijnlijk niet, anders had je het wel gedaan. Clou: dus het is geen persoonlijke aanval.
donderdag 11 april 2019 om 20:09
Want alle doctoraalstudenten werden huismoeder in de jaren '50? Apart...Schaapje11 schreef: ↑11-04-2019 20:06Ach ja, die hadden waarschijnlijk niet te maken met een hoge prestatiedruk. Huismoeder was toen immers een prima beroep.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 11 april 2019 om 20:22
You're welcome! En niet letten op die zuurpruimen die hier zitten gal te spuwen. Al die negativiteit die ze naar jou uiten komt bij hen van binnen, geloof me, die hebben dus geen leuk innerlijk en zijn diep ongelukkig. Dus ook dat is een les; zegt niets over jou.
@pejeka, jij mag er ook zijn. Je bent goed zoals je bent. Jij wordt niet meer van anderen naar beneden halen, je trekt daardoor alleen maar negativiteit naar jezelf toe. Ik gun je zoveel meer.
madeliefje92 wijzigde dit bericht op 11-04-2019 20:23
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.25% gewijzigd
donderdag 11 april 2019 om 20:35
Tja, ik zie ze ook wel eens om me heen, docenten en begeleiders die niet per se een gevoel hebben voor hoe je mensen nou motiveert. Het zijn verder aardige kerels (dames soms ook), maar ze praten tegen studenten zoals ze met hun vrienden in de kroeg praten. Ik zie dat altijd maar als een tekortkoming van die persoon als begeleider, en hoop daarbij dat de studenten het een beetje van zich af laten glijden.
Je hebt vast iets niet handig aangepakt, maar je begeleider is er om je te helpen in je leerproces en je mag dan denk ik wat constructievere feedback verwachten. Helaas is niet de hele wereld zo, dus deze begeleider geeft je als bonus een perfecte gelegenheid om te oefenen met bij jezelf te blijven, de communicatiestijl van deze persoon met een korreltje zout te nemen en voor jezelf de relevante leerpunten eruit te halen. Ik vind dit ook moeilijk, maar gelukkig heb ik ook lekker veel moeilijke mensen om me heen waar ik mijn skills regelmatig op kan oefenen.
Kop op, je bent hard aan het leren en dat doe je toch vooral voor jezelf! Laat die man lekker in zijn sop gaar koken...
Je hebt vast iets niet handig aangepakt, maar je begeleider is er om je te helpen in je leerproces en je mag dan denk ik wat constructievere feedback verwachten. Helaas is niet de hele wereld zo, dus deze begeleider geeft je als bonus een perfecte gelegenheid om te oefenen met bij jezelf te blijven, de communicatiestijl van deze persoon met een korreltje zout te nemen en voor jezelf de relevante leerpunten eruit te halen. Ik vind dit ook moeilijk, maar gelukkig heb ik ook lekker veel moeilijke mensen om me heen waar ik mijn skills regelmatig op kan oefenen.
Kop op, je bent hard aan het leren en dat doe je toch vooral voor jezelf! Laat die man lekker in zijn sop gaar koken...
donderdag 11 april 2019 om 20:41
Sorry, je bent me kwijt. Heeft hij nou geen leuk innerlijk, of is hij goed zoals hij is? Of heeft hij geen leuk innerlijk EN is dat juist helemaal goed? Ook als hij diep ongelukkig is?Madeliefje92 schreef: ↑11-04-2019 20:22You're welcome! En niet letten op die zuurpruimen die hier zitten gal te spuwen. Al die negativiteit die ze naar jou uiten komt bij hen van binnen, geloof me, die hebben dus geen leuk innerlijk en zijn diep ongelukkig. Dus ook dat is een les; zegt niets over jou.
@pejeka, jij mag er ook zijn. Je bent goed zoals je bent. Jij wordt niet meer van anderen naar beneden halen, je trekt daardoor alleen maar negativiteit naar jezelf toe. Ik gun je zoveel meer.![]()
donderdag 11 april 2019 om 20:56
donderdag 11 april 2019 om 21:02
Pejeka is wat kort door de bocht, maar dit is wel een Tina-topic geworden zeg. Kom op, je bent een masterstudent waarbij de stage niet helemaal lekker loopt. Big girl panties aan, ervan leren en weer aan de bak. Dat getrut met kus-emoticons en "het ligt niet aan jou" is leuk voor de stage van een brugklasser. Als je je werk niet goed doet ligt het wel aan jou.