Werk & Studie alle pijlers

Als Nederlander studeren in Gent

06-01-2017 22:01 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

ik wil volgend jaar in Gent gaan studeren. Nu kom ik uit Utrecht en vraag ik me heel erg af hoe het studentenleven daar aan toegaat!

Ik vind studie belangrijk maar het lijkt me ook wel leuk om bij een vereniging of iets te gaan. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het van mij niet zo heftig eraan toe hoeft te gaan als bijv. het corps in Nederland, maar ik hoop wel veel leuke nieuwe mensen te ontmoeten.

Ik vraag me ook af hoe het is om daar op kamers te gaan. Heb je net zoals in Nederland gezellig studentenhuizen waar ik straks ook voor moet hospiteren? Of is het in België meer van; je huurt een kamer en hebt verder niet echt bijzonder contact met je huisgenoten?

Ik ben namelijk een beetje bang dat ik me daar straks eenzaam ga voelen en studenten niet echt een band met elkaar hebben zoals (de meeste) hier in Nederland. Daarnaast ben ik ook nog benieuwd naar het uitgaansleven daar (en dus de verenigingen)

Ik hoop dat iemand mij hier over kan informeren!! Misschien heeft iemand ook wat tips? Of misschien ga jij zelf straks ook daar studeren?

Alvast heel erg bedankt!

PS Ik ben wel al naar een aantal open dagen van UGent geweest voor mijn studie
Wat is hospiteren?

In België ga je niet op kamers, maar op kot. Zo heet dat hier. Hangt een beetje vanaf op welk kot je zit en hoe je jezelf openstelt. Op mijn kot had ik leuk contact met andere kotgenoten. Gent is een echte studentenstad. Elke richting heeft ook een beetje zijn eigen studentenvereniging.
https://kot.gent.be/
Hospiteren kun je eigenlijk zien als een soort 'sollicitatie' voor een kamer. Vaak organiseert een huis dan een hospiteeravond, je gaat dan gezellig wat drinken met de mensen van dat huis en de mensen die de kamer willen huren. Hieruit kiezen ze na afloop degene die de kamer krijgt.

Oh wat grappig! Ik ben wel een redelijk open persoon gelukkig Maar hoe vind ik een leuke 'kot'?

En gaan mensen vaak uit? Dankjewel voor je snelle reactie!
Sorry ik zie de link nu pas! Alleen wel lastig om via zo'n site te zien of het een gezellig huis is!
Je huurt hier gewoon een kot.

Je kan geluk hebben met je kotgenoten ... of niet.

De meesten blijven - eens iets gevonden - wel een paar jaar op 't zelfde kot zitten.

In de meeste gevallen deel je de keuken en eventueel de badkamer. En ik heb ook wel es een tv-kamer gedeeld.

Groot verschil met Nederland is dat "op kot zitten" niet gelijk staat aan "echt alleen wonen".

De meeste studenten gaan in 't weekend en zeker in de vakanties terug naar huis, naar hun ouders (en hun vrienden).

En staan daar ook officieel ingeschreven (Belgische ouders blijven kindergeld krijgen zolang kind studeert en officieel bij hen inwoont. Een heel deel ouders betaalt ook de studies van de kinderen of er is een studiebeurs.).

Bij weinig kotbazen mag je je domicilie zetten en heel veel huurcontracten zijn voor 10 maanden (september à oktober tot juni).

In sommige contracten staat er dan wel een clausule dat je op eigen vraag 2 maand mag bijhuren, voor als je tweede zit - herexamens - hebt in augustus / begin september.

Zeker in Gent (en ook in Leuven) zijn er wel nogal veel studentenverenigingen.

Die organiseren vooral feestjes en cantussen .

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar het studentenjaar aan de unief begint hier "pas" eind september.

In januari - na de kerstvakantie - zijn er examens en in juni zijn er examens.

Haal je geen 10 (op 20) voor een vak, dan heb je "tweede zit" en mag je half augustus / begin september nog es proberen ...
quote:MARIT1997 schreef op 06 januari 2017 @ 22:14:

Sorry ik zie de link nu pas! Alleen wel lastig om via zo'n site te zien of het een gezellig huis is!

Hier heb ik er gewoon een 3-tal geselecteerd en dan heb ik een afspraak gemaakt met de eigenaar.

Die laat als het goed is de gemeenschappelijke ruimtes zien en de kamer die vrij is.

Of het "gezellig" is, is vaak op voorhand moeilijk in te schatten.

Ik zat bijvoorbeeld met 7 mensen op kot, waarvan er 4 nieuw waren.

"Nieuwelingen" stappen over 't algemeen allemaal in september - bij de start van 't academiejaar - in.

Ik heb ook wel es een kotbazin gehad die letterlijk zei dat ze het niet echt zag zitten met mij, want ze verhuurde 6 kamers en ze had al 5 mannen. Als enige vrouw (lees: meisje van 20), zou ik behoorlijk uit de toon vallen en het behoorlijk moeilijk krijgen.

Blij dat ze eerlijk was en dat ik daar dus niet pas in september op uit kwam.
Studenten gaan vooral uit op donderdagavond, want op vrijdagavond gaat iedereen naar huis en keert pas zondagavond terug. Er zijn heel wat uitgaansbuurten. Het is wel al meer dan tien jaar geleden dat ik op kot zat. Vrienden maakte ik soms op kot, maar vooral ook op school. Ik zat wel op een hogeschool, geen unief. Daar is het contact tussen studenten wat intensiever denk ik.
Charlatan!!
quote:Gooloib schreef op 06 januari 2017 @ 22:55:

Charlatan!!Buurt rond de Overpoort.
Overpoort, al vond en vind ik daar zelf nooit iets aan. De Vooruit kan leuk zijn, de Sioux, Club Niche en overal is er wel een café te vinden.

Het is goed te doen hoor. Maar besef wel: in het weekend is de stad een stuk leger: op vrijdagavond is de grote uittocht van de studenten, zondagavond de grote intocht. Dan wil je ook niet echt op de trein zitten. :')

Verenigingen zijn er genoeg. Ik heb ooit even bij die van mijn studie gezeten om mijn boeken goedkoper te krijgen maar mijn ding is het niet. Nu had ik wel het voordeel dat ik al mensen kende en ik ook via andere wegen zoals sport mensen leerde kennen. En ik ben vrij solitair en geen alcohol liefhebber. Qua werken náást je studie gaat het er hier wel anders aan toe dan in Nederland, onder andere de 50 dagen regeling en naar mijn ervaring zijn dat vaak veel minder uren. Dat zal ook per branche te zien zijn en is ook een beetje een kwestie van uitvogelen.

Ik heb altijd zelfstandig gewoond in studiootjes dus qua op kot gaan kan ik je niet helpen. Wel lijken de prijzen sigficant lager te zijn dan in Nederland. Ook heeft de UGent de zogenoemde Homes, daarvoor zou je even moeten kijken op de site van UGent.
Studentenverenigingen: er zijn studieverenigingen, regiogebonden verenigingen (geen voor Nederlanders, in tegenstelling tot Leuven), politieke verenigingen en nog een grote groep anderen (als je benieuwd bent, kan je de verschillende konventen eens opzoeken). Afhankelijk van je studierichting zijn er studieverenigingen die wel en niet dopen (is zeker niet verplicht), het soort dopen (all the way of iets ludiek) loopt nogal uiteen. De meeste studentenverenigingen hebben een stamcafé, maar onder meer voor cantussen en fuiven (jaja, fuiven ) kom je op meerdere plekken. De gekende plaatsen zijn ook al genoemd zie ik.

Kamers: hospiteren is niet aan de orde bij 90% denk ik. Ik heb een studiegenootje gehad waarbij zij wel inspraak hadden, maar dat is schaars. Contact valt best mee, maar ik had meer contact met studiegenoten dan kotgenoten (kleine studie). In het weekend zitten de Belgische studenten gewoon thuis, dus dan is de stad doods (nouja, vol toeristen) en de treinen op vrijdag- en zondagavond zoals al gezegd propvol De meeste kamers stonden in mijn tijd (5 jaar geleden ongeveer zocht ik voor het laatst) trouwens niet per se online, maar er hangen vaak gewoon advertenties aan de ramen/deuren van het betreffende gebouw. First come, first serve is het credo.

Wat wil je gaan studeren? Ik woon er nog steeds in de buurt en wil best hier vragen beantwoorden (of via DM)
Marquise: de 50 dagen zijn veranderd naar X-aantal uren geloof ik. Of worden veranderd.
Vriend van me kreeg vorige maand ineens te horen 'Ja, vandaag is je laatste werkdag want je 50 dagen zijn op.' Het bestaat nog altijd en bedrijven weten zelf vaak ook niet helemaal wat de gevolgen zijn van ná die 50 dagen.

Ze waren er wel mee bezig hoor, maar het is vergeleken met NL vond ik het enorm geneuzel. Nu vond ik Bijlage 33 aanvragen bij Stad Gent ook enorm geneuzel. :')

Edit: ze willen dat inderdaad omzetten naar 475 uur, de bedoeling is 2017 maar de vraag is dan wanneer. Uiteindelijk is dat nog niet echt wat je zegt veel.
Overigens ben ik blijven plakken vanwege een West-Vlaming en heb ik inmiddels een verklaring van inschrijving omdat ik parttime werk en parttime studeer. Ik ben ook verzekerd in België. Dat laatste had ik jaren eerder moeten doen want dat scheelt heel veel. Een andere tip: pijnstillers e.d. zonder voorschrift koop je in Nederland want hier mag dat alleen bij de apotheek verkocht worden wat behoorlijk aan de prijs is.
quote:Marquise schreef op 06 januari 2017 @ 23:35:

Vriend van me kreeg vorige maand ineens te horen 'Ja, vandaag is je laatste werkdag want je 50 dagen zijn op.' Het bestaat nog altijd en bedrijven weten zelf vaak ook niet helemaal wat de gevolgen zijn van ná die 50 dagen.

Ze waren er wel mee bezig hoor, maar het is vergeleken met NL vond ik het enorm geneuzel. Nu vond ik Bijlage 33 aanvragen bij Stad Gent ook enorm geneuzel. :')

Och ja, daar heb ik nog nachtmerries van 'Verlenging' van die verblijfskaart wasgek genoeg wel snel geregeld zonder gezeik. Misschien is het tegenwoordig al beter.

To, besef wel dat studeren in België anders is, schoolser ook. Zoals gezegd heb je colleges van eind september tot half december, daarna de hele maand januari examens over alle (on)geziene stof. Vanaf half/eind oktober begin je dus idealiter met de lesstof in te studeren, echt van buiten studeren. Dan heb je (op de UGent toch) ca. de eerste week van februari vrij, daarna weer lessen tot half mei, dan van eind mei tot eind juni/begin juli weer examens. Dus dan moet je in de paasvakantie echt beginnen met studeren. Daarna is het vakantie, afhankelijk van je hers. Van half augustus tot half september heb je dan de hers van januari en mei. Dit willen ze wel aanpassen cf. de lijnen van het Nederlands systeem, maar denk niet dat dit er zo 1-2-3 door zal komen. Maar er zijn er genoeg die het je voor zijn gegaan en het hebben gehaald hoor
quote:Marquise schreef op 06 januari 2017 @ 23:39:

Overigens ben ik blijven plakken vanwege een West-Vlaming en heb ik inmiddels een verklaring van inschrijving omdat ik parttime werk en parttime studeer. Ik ben ook verzekerd in België. Dat laatste had ik jaren eerder moeten doen want dat scheelt heel veel. Een andere tip: pijnstillers e.d. zonder voorschrift koop je in Nederland want hier mag dat alleen bij de apotheek verkocht worden wat behoorlijk aan de prijs is.

Haha dit is exact iets mijn verhaal, maar ik werk intussen al een half jaartje fulltime en ben klaar met studeren. Die West-Vlamingen he

TO: Zorgverzekering in België gaat niet zomaar. Alleen als je 'ten laste' bent van iemand (ouders met Belgische verzekering, een echtgenoot/iemand waar je officieel - geregistreerd - mee samenwoont en die al werkt) of als je zelf werkt kan dat. Studentenjob voor 50 dagen per jaar is dan niet voldoende, want je draagt die eerste 50 dagen zeer weinig belasting af en draagt dan niet bij tot de sociale zekerheid.
Ik zat dan wel op hogeschool ...

Op kot 1 had ik een kotgenote uit Nederland.

Die ging toch ook elk weekend "naar huis".

Ze woonde wel ergens in 't zuidelijk deel van Nederland waardoor het uiteindelijk maar een uur of 2 treinen was.

Niet veel meer dan mijn Belgisch-Limburgse kotgenoot.

Bij mijn weten stond zij overigens ook nog gewoon bij haar ouders ingeschreven.
Ik kan me volledig aansluiten wat hierboven gezegd word. Ik heb zelf 6 maanden in Gent gewoond for mijn minor en heb het erg naar mijn zin gehad, maar zou mij niet kunnen voorstellen om 3 jaar lang in Gent te kunnen studeren.

Zelf woonde ik in een huis met 5 belgen en 2 andere Nederlanders, en elk weekend waren het alleen de 3 Nederlanders die in Gent bleven. Dit zorgde ervoor dat het vrij ongezellig werd in de weekenden als die 2 er toevallig ook een keer niet waren. Dit zorgde er dus voor dat ik veel vaker terug ging naar Nederland in het weekend dan ik vooraf voor ogen had. Ik dacht in 6 maanden tijd ongeveer een keer of 3 terug te gaan maar eindigde in bijna elke 2-3 weken aangezien het studenten leven toch echt plat ligt in het weekend. Dat was wel een beetje een domper vergeleken met wat ik in Amsterdam gewend was.

Ik miste ook de gezelligheid in het studentenhuis waar ik woonde. Niet gezellig samen eten bijvoorbeeld, aangezien iedereen of maaltijden meeneemt bij hun ouders vandaan in het weekend of warm eet tussen de middag en 's avonds dus gauw een boterham eten voordat ze weer gaan blokken. Wat ik wel weer erg leuk vond was de Brug, waar je voor ongeveer 3 uur "uit eten" kon 's avonds. Was altijd onze vaste prik op woensdagavond.

Qua uitgaan, is maandag tot en met vrijdag de Overpoort de plek waar je de meeste studenten zult vinden. En in het weekend was Charlatan altijd beter. Wel is het publiek hier iets ouder aangezien hier vrij weinig studenten rondliepen in het weekend. En anders kan je altijd nog in een van de vele kroegen gaan zitten waar ze 300 verschillende biertjes hebben.

De manier van lesgeven moet je ook aanstaan. In Amsterdam was ik gewend aan hoorcolleges met tentamens afgewisseld met projecten, dus het was wel even wennen toen in de eerste les de docent aan een bureau zat en bladzijde voor bladzijde het boek voor dat vak doorwerkte. Om dan vervolgens in de maand januari 15 mondelinge examens te hebben. (het leukste vond ik nog wel, dat de Belgen volledig met stropdas en al naar deze examens kwamen).

Werken naast je studie is inderdaad niet heel normaal in Belgie. Tijdens een college met ongeveer 100 man in de zaal werd de vraag gesteld wie er weleens gewerkt had, totaal 5 mensen staken hun handen op, waaronder mijn Nederlandse klasgenoot en ik. En dit waren 3de jaars studenten die bijna klaar met hun studie waren.

Wat is de reden dat je in Belgie wilt gaan studeren? Is het een studie die in Nederland niet aangeboden wordt, het lage collegegeld, eens studie waar je in Nederland niet gemakkelijk voor wordt aangenomen zoals diergeneeskunde of iets anders. Mocht het zijn dat je iets als diergeneeskunde wilt doen, denk er dan goed bij na dat het algemeen bekend is dat Nederlanders alleen maar naar Belgie gaan voor zulke opleidingen omdat ze in Nederlanders niet zijn aangenomen.
Bij ons werd niet "samen gekookt" maar rond 6 à 8 uur stonden de meesten wel te koken.

Had je zo ook een babbel . En op kot 1 belandden we nadien vaak samen voor tv.

De ene nam inderdaad spullen mee van thuis om te eten, maar genoeg anderen die - net zoals ik - vers kookten.

Of wat je voor vers kon aanzien.

Op kot 1 mocht ik gewoon niet blijven in 't weekend.

Toegangsdeur werkte daar met een batch en op vrijdagavond om 19u werd die uitgeschakeld.

Op zondag om 17u ging ie weer aan.

Ook in vakanties ging ie uit.

Wou je een uitzondering, dan moest je dat vooraf aanvragen.

Ik heb er vaak genoeg op gevloekt en het was één van de redenen om na 2 jaar te verhuizen.

Alleen tijdens de blok mocht je automatisch blijven - als je dat wou - en bleven de batches aanstaan.

Uitgaan ... Interesseerde me niet zo.

Als ik 4 of 5 keer ben uit geweest op 3 jaar tijd, zal 't veel zijn.

Genoeg kotgenoten die ook meestal "thuis" zaten. Voor tv, voor hun computer, aan 't studeren, opdrachten aan 't maken, ...

Ik zat vooral op kot omdat ik een rooster vol gaten had* en met pendelen teveel tijd verloor. (1 jaar gedaan)

*Ik kon soms rustig van 8.30 tot 11.00 of 12.00 les hebben en dan bijvoorbeeld pas terug van 16.00 tot 18.00.

Maar tegen de tijd dat ik aan 't station was, terug naar huis spoorde met nog een overstap en dan 's middags nog es terug ... dat was de moeite niet.

Toen ik op kot zat, kon ik die uren tenminste over huis en gebruiken.
Interessant om te lezen dat er nogal wat verschillen zijn tussen studeren in Ned en België!
quote:SRCNN14 schreef op 06 januari 2017 @ 23:46:

[...]

Och ja, daar heb ik nog nachtmerries van 'Verlenging' van die verblijfskaart wasgek genoeg wel snel geregeld zonder gezeik. Misschien is het tegenwoordig al beter.

To, besef wel dat studeren in België anders is, schoolser ook. Zoals gezegd heb je colleges van eind september tot half december, daarna de hele maand januari examens over alle (on)geziene stof. Vanaf half/eind oktober begin je dus idealiter met de lesstof in te studeren, echt van buiten studeren. Dan heb je (op de UGent toch) ca. de eerste week van februari vrij, daarna weer lessen tot half mei, dan van eind mei tot eind juni/begin juli weer examens. Dus dan moet je in de paasvakantie echt beginnen met studeren. Daarna is het vakantie, afhankelijk van je hers. Van half augustus tot half september heb je dan de hers van januari en mei. Dit willen ze wel aanpassen cf. de lijnen van het Nederlands systeem, maar denk niet dat dit er zo 1-2-3 door zal komen. Maar er zijn er genoeg die het je voor zijn gegaan en het hebben gehaald hoor

Nee hoor. Dat blijft drama want de helft van het Loket Migratie heeft geen flauw idee wat bijlage 33 eigenlijk is. Ik ben hem ook wel eens een jaartje vergeten en dat vond niemand een drama.

Hoe je studie in elkaar zit, is verschillend per studierichting. Ik had ongeveer 7 á 8 examens per semester en mijn bachelor was allemaal schriftelijk. Logisch, want mijn opleiding was gigantisch. Wel had ik weer veel practica, dat kan bij andere opleidingen weer heel anders zijn. In kostuum met stropdas ging helemaal niemand.

Ik moet er direct aan toevoegen: ik doe zelden wat exact de bedoeling is/wat de meesten doen. Ik heb tussen mijn bachelor en master een jaar gewerkt omdat ik even klaar was met het academische leven en het bijbehorende geneuzel. Mijn master heb ik voornamelijk parttime gedaan want ik ben geen goede fulltime student ontdekte ik in mijn eerste semester van de masteropleidng. Houd er trouwen ook rekening mee dat masters in België bijna allemaal 2 jaar duren! Als je het voor het lagere collegegeld doet: dat kun je mooi vergeten met een masteropleiding en je moet ook rekening houden met bijkomende kosten, zoals de trein.

Ik ben naar België gegaan omdat het kon. Daar zat niet eens echt een diepere reden achter, ik ging naar een open dag en vond het wel leuk. Ruzie zoeken met DUO hoort er ook een beetje bij, ik heb zelfs gelijk gekregen van DUO. Blijf ook realistisch in je verwachtingen: het is een buurland van Nederland, er zijn verschillen maar het is geen groots paradijs. Overal zijn voor- en nadelen.
Oh ja, wat betreft geneeskunde en ik dacht ook diergeneeskunde: ze kennen hier geen loting, wel een toelatingsexamen en die moet je niet onderschatten, zo heb ik begrepen.
Haha ik moest nog eens terugkomen omdat dat mens aan de balie nog een extra papiertje van iets wilde. En toen bijna een jaar gewacht op de wijkagent voor domicilie-controle. Volgens de stad zou hij zeeeeeeker langskomen en zouden ze het opvolgen. Heb dan na een tijdje zelf maar opgelost via een vriend van me die ook Nederlander is en veel mensen kent in het Gentse. Wat bleek, de politie was aan het verhuizen en was m'n gegevens kwijtgeraakt...

Ik koos voor België voor een studie die je in Nederland niet kon volgen. Vond die studie alleen niks, dus ben na een jaar geswitcht naar een andere studie, waarvan toevallig de invulling ook uniek is in de Benelux. Mijn master duurde wel een jaar, voor twee jaar is er voorlopig geen geld
Hoop wel dat TO nog terugkomt eigenlijk, ben benieuwd wat ze wil studeren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven