Werk & Studie alle pijlers

Als Nederlander studeren in Gent

06-01-2017 22:01 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

ik wil volgend jaar in Gent gaan studeren. Nu kom ik uit Utrecht en vraag ik me heel erg af hoe het studentenleven daar aan toegaat!

Ik vind studie belangrijk maar het lijkt me ook wel leuk om bij een vereniging of iets te gaan. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het van mij niet zo heftig eraan toe hoeft te gaan als bijv. het corps in Nederland, maar ik hoop wel veel leuke nieuwe mensen te ontmoeten.

Ik vraag me ook af hoe het is om daar op kamers te gaan. Heb je net zoals in Nederland gezellig studentenhuizen waar ik straks ook voor moet hospiteren? Of is het in België meer van; je huurt een kamer en hebt verder niet echt bijzonder contact met je huisgenoten?

Ik ben namelijk een beetje bang dat ik me daar straks eenzaam ga voelen en studenten niet echt een band met elkaar hebben zoals (de meeste) hier in Nederland. Daarnaast ben ik ook nog benieuwd naar het uitgaansleven daar (en dus de verenigingen)

Ik hoop dat iemand mij hier over kan informeren!! Misschien heeft iemand ook wat tips? Of misschien ga jij zelf straks ook daar studeren?

Alvast heel erg bedankt!

PS Ik ben wel al naar een aantal open dagen van UGent geweest voor mijn studie
Voor Bijlage 33 hoefde de politie niet langs te komen, wel toen ik de verklaring van inschrijving kreeg. De eerste kwam binnen, geloofde het allemaal wel en ging weer weg. De tweede keer (verhuizing) besloot mijn kat de agent verschrikkelijk lastig te vallen. :')

Zoals gezegd: bijna allemaal duren ze twee jaar. Dat is wel goed om te weten als je verwacht goedkoper uit te zijn: dat valt dus tegen. Met de studiefinanciering destijds was het al helemaal feest maar uiteindelijk wist ik DUO te overtuigen van mijn gelijk.
Ja klopt, domicilie is natuurlijk iets anders. Maar wel erg memorabel Bij mijn tweede verhuizing moest ik op het bureau langskomen om een afspraak te maken wanneer hij kon komen. Uiteindelijk heeft meneer agent op het bureau zelf besloten dat ik er betrouwbaar genoeg uit zag om niet nog eens aan de deur te komen

DUO vond ik ook al lastig, elk jaar die brief laten ondertekenen dat je nog steeds student bent. En dan eerst een brief na afstuderen dat je beurs geen gift wordt, ik direct in beroep, dat werd binnen de maand afgewezen door DUO, dan out of the blue een brief dat m'n bachelor een gift werd en dan uiteindelijk na maaaaanden een bevestiging dat m'n master toch ook een gift werd. Zucht...
Maar ik vind Gent wel een vree wijze stad hoor TO
Ik ben een bericht kwijt dus misschien is dat ik het dubbel post: wat betreft de DUO heb ik één van mijn ouders gemachtigd omdat je officieel met DUO kan mailen maar daar zelden wat nuttigs uitkomt en bellen een uiterst prijzige grap is vanuit het buitenland. Dat is dus een tweede tip: machtig iemand voor DUO. Uiteraard iemand die je vertrouwt en die dat ook wil, mij heeft dat veel gezeur bespaard.

Ik ben overigens uit DigID geschopt omdat ik officieel niet meer in Nederland woonde. Als je DigID wél wilt behouden (wat overigens met DUO ook een gigantisch rampenplan was, hopelijk is dat nu beter), kun je dat regelen via gemeente Haarlemmermeer (Schiphol). Als je officieel in Nederland blijft wonen, behoud je je DigID sowieso.

Nog iets heel anders waar ik tegenaan liep: bij de ambassade in Brussel kun je sinds november 2015 NIET meer je paspoort verlengen. Dat is uitermate onhandig, dus weer er op tijd bij met een nieuwe aanvragen en uitzoeken waar je dat precies wil gaan doen, bij rijksoverheid is er een lijst te vinden hoe je dat allemaal moet regelen. Je moet immers wel een Nederlands identiteitsbewijs behouden. Wederom, als je nog officieel in Nederland woont, is dit geen probleem natuurlijk.
Heel nuttige tips idd! Hier ook een ouder gemachtigd voor DUO, veel eenvoudiger.

Heb m'n paspoort gelukkig eind oktober nog kunnen verlengen en ben recentelijk naar de balie op Schiphol geweest voor een DigId.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven