Werk & Studie alle pijlers

ambachten

28-12-2012 21:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet site met vacatures van/voor ambachten?

Zijn er mensen hier die een ambacht uitvoeren? Ik denk dan aan smid, schoenmaker, horlogemaker enz enz.

Ik wil ook iets gaan doen maar het is lastig om n beeld te krijgen van de vraag naar.personeel.
Been there, done that, got the T-shirt.
wat vind je leuk? Er zijn zoveel ambachten lijkt me. Van banketbakker tot visagist en van hoefsmid tot slager.
Van de week op het journaal; schoenmaker.
Ik ken een paar jonge meubelmakers die goed boeren. Twee van hen maken zelf prachtige meubels en één van hen kocht juist prefab meubels in om die bij klanten te monteren, nu doet ie dat niet meer, nu doet zijn personeel dat.
Gisteren was er iets op tv .. Dat men hard op zoek is naar schoenmakers.

Daar schijnt ernstig tekort aan te zijn .. Door de crisis geven mensen hun schoenen een 2e kans. Voorheen kochten ze gewoon nieuwe nu laten ze er nieuwe zolen ondeer zetten etc.

Volgens mij was het op t RTL nieuws..

Ik zei voor de grap tegen partner.. Joh ik laat mij omscholen
Thirty heeft t ook gezien dus
Nou je het zegt, de schoenmaker hier tegenover heeft het echt ontzettend druk. Ik zie hem heel vaak tot 's avonds laat doorwerken.
Helaas was de vacature voor n leerling bij mij in de buurt al ingevuld.

Ik ben niet goed in creeren. Ben meer van het repareren of samenstellen.

Horlogemaker lijkt me leuk maar dan ben je wel 4 jaar bezig voor je er misschien je geld mee kan verdienen.

Ik zou nu al graag ergens aan de slag gaan waar ik iig iets mee verdien maar ik kan dus echt amper vacatures vinden.
Hoefsmit.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Er was van de week nog op het Journaal; Schoenmakers hebben ze echt een enorm tekort aan, In de tijden van crisis hollen mensen toch sneller naar de schoenmaker dan dat ze weer nieuwe schoenen kopen, dus dat zou een goede optie zijn!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
tussen smid en horlogemaker zit een groot verschil. Het is vakmanschap, niet gewoon drie keer hameren en klaar...

Je zal er dus wel een opleiding aan moeten spenderen, wil je er geld aan gaan verdienen
nou dat van die schoenmaker dat merk ik hier wel, ik mag mijn schoenen over een week komen brengen als ze gemaakt moeten worden.
quote:tringtring schreef op 28 december 2012 @ 22:09:

tussen smid en horlogemaker zit een groot verschil. Het is vakmanschap, niet gewoon drie keer hameren en klaar...

Je zal er dus wel een opleiding aan moeten spenderen, wil je er geld aan gaan verdienenKlopt. En dan zit het vaak bij die mannen /vrouwen echt in de vingers, doen het al vanaf jongs-af aan. Heb weleens horen zeggen, dat het moeilijk aan te leren is, het is wel aan te leren, maar het echte maken, en kunst zit vaak al in de vingers.
Hoefsmid is echt heel slecht voor je rug. Deed m'n eigen paard z'n hoeven wel 'ns veilen, maar zelfs met 'n meewerkend paard valt 't nog niet mee voor je rug.

Schoenmaker lijkt me dan minder belastend, al heb ik geen idee van de realiteit natuurlijk. Misschien wel goed plan om me om te gaan scholen, al zou ik nooit voor mezelf willen beginnen. Zouden schoenmakers ook mensen in dienst nemen?
Ik heb dat nieuwsartikel niet gezien, maar gisteren om 12 uur mijn laarzen heen gebracht en om 14 uur weer opgehaald. In dit deel van Drenthe dus geen behoefte aan extra schoenmakers.

Verder staat ambacht voor mij gelijk aan een soort van kunst dat je echt moet leren en niet iets wat je zomaar gaat doen.
quote:sjetterboks schreef op 28 december 2012 @ 22:45:

Ik heb dat nieuwsartikel niet gezien, maar gisteren om 12 uur mijn laarzen heen gebracht en om 14 uur weer opgehaald. In dit deel van Drenthe dus geen behoefte aan extra schoenmakers.

Ja is op het nieuws geweest, maar misschien inderdaad net in jou provincie niet.

Verder staat ambacht voor mij gelijk aan een soort van kunst dat je echt moet leren en niet iets wat je zomaar gaat doen.Dat klopt, zo denk ik er ook over.
Horlogemaker is geen werk in, gaat tegenwoordig allemaal in de fabriek. Het handwerk is veel duurder dan het horloge behalve bij antieke klokken etc maar zoveel zijn die er niet. Daarbij heeft niemand nog een horloge.

Als je iPhone schermpjes kan repareren...
maar ben ik nou de enige die het raar vind dat je graag een ambacht wilt doen? Ambacht betekend niet meer dan: handwerk waarmee je je geld verdient.

banketbakker

naaister

fietsenmaker

slager

dakdekker

lasser

(lassers schijnen hard nodig te zijn, loodgieters ook trouwens, of was dat voor de crisis?).

goudsmid

meubel maker

kapper.

etc. etc.

Maar goed, niet iets creatiefs dus, wel klein gepruts (horloge maker). Misschien is naaister iets? Misschien dat dat volgens dezelfde rationeel als de schoenmaker nu veel werk oplevert?
Ik denk dat een ambacht nou juist zo ambachtelijk is omdat je het niet een-twee-drie leert. Werken met je handen, snel en handig daarmee zijn, veel ervaring opdoen... dan valt die vier jaar voor horlogemaker nog mee he?
Wat eten we vanavond?
Mijn idee is meer werken en leren. Dat ik t niet 123 kan is logisch maar ik kan ook geen jaren zonder werk blijven. Ik moet iets naast een opleiding doen of leren en werken tegelijk.

Wat ik deed kan ik niet mee verder (kantoor, compu =>overspannen geraakt)

Ik zoek dus wat om te alvast een beetje mee te verdienen.
maar welke ambachten vind je leuk., heb je aanleg voor? Ik bedoel, een goede lasser hoeft geen goede horlogemaker te zijn, daar heb je toch andere kwaliteiten voor nodig.

Je kan wel lasser worden omdat daar vraag naar is. maar als jij een behoorlijk fijnbesnaard type bent, kun je dat tóch misschien beter niet worden. Of andersom, als jij niet kan priegelen, is het niet verstandig om horlogemaker te worden.
Fietsenmaker! Mijn buurman is fietsenmaker en hoeveel moeite hij niet moet doen om een goeie leerlingfietsenmaker binnen te krijgen! En met 'goeie' heb ik het echt over hele basale randvoorwaarden: op tijd zijn, netjes gekleed, mensen aankijken, petje af en telefoon in rugzak en doen wat je wordt gevraagd.

Ga gewoon eens langs bij zo'n ROC. daar leren mbo-leerlingen nog ambachten. Ik denk trouwens dat wanneer je een ambacht goed beheerst, je altijd werk kunt vinden. Dus vanuit die optiek vind ik het een slimme zet TO.

Realiseer je echter wel, dat er tussen het ene en het andere ambacht een wereld van verschil zit. Lasser op een scheepswerf is toch heel iets anders dan banketbakker in een gezellige dorpsbakkerij. Dus waar liggen je interesses?
Bij Johma zijn vast wel vacatures,

die maken ambachtelijke salades lees ik altijd op de verpakking.
quote:Katherina schreef op 29 december 2012 @ 13:52:

Fietsenmaker! Mijn buurman is fietsenmaker en hoeveel moeite hij niet moet doen om een goeie leerlingfietsenmaker binnen te krijgen! En met 'goeie' heb ik het echt over hele basale randvoorwaarden: op tijd zijn, netjes gekleed, mensen aankijken, petje af en telefoon in rugzak en doen wat je wordt gevraagd.

Ga gewoon eens langs bij zo'n ROC. daar leren mbo-leerlingen nog ambachten. Ik denk trouwens dat wanneer je een ambacht goed beheerst, je altijd werk kunt vinden. Dus vanuit die optiek vind ik het een slimme zet TO.

Realiseer je echter wel, dat er tussen het ene en het andere ambacht een wereld van verschil zit. Lasser op een scheepswerf is toch heel iets anders dan banketbakker in een gezellige dorpsbakkerij. Dus waar liggen je interesses?Ja, voglens mij hebben die ook van die leer werk trajecten, waarbij je al een baan hebt en de opleiding nog doet.
quote:anno1984 schreef op 29 december 2012 @ 13:54:

Bij Johma zijn vast wel vacatures,

die maken ambachtelijke salades lees ik altijd op de verpakking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven