Apothekersassistente
zondag 20 juni 2010 om 20:19
Hallo,
Ik overweeg om een opleiding te volgen tot apothekersassistente. Ik twijfel alleen nog een beetje en aangezien ik verder niemand ken die dit werk doet, hoop ik hier mensen te treffen die wat vragen kunnen beantwoorden!
Ik zou graag willen weten wat jullie de leuke en minder leuke kanten van het werk vinden. En ik zou met name de weekend- en nachtdiensten vervelend vinden, zijn er ook banen te vinden zonder deze diensten?
Ik moet de opleiding gaan volgen op afstand, dus bijv. via de LOI of NTI. Wie heeft hier ervaring mee in positieve of negatieve zin?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik overweeg om een opleiding te volgen tot apothekersassistente. Ik twijfel alleen nog een beetje en aangezien ik verder niemand ken die dit werk doet, hoop ik hier mensen te treffen die wat vragen kunnen beantwoorden!
Ik zou graag willen weten wat jullie de leuke en minder leuke kanten van het werk vinden. En ik zou met name de weekend- en nachtdiensten vervelend vinden, zijn er ook banen te vinden zonder deze diensten?
Ik moet de opleiding gaan volgen op afstand, dus bijv. via de LOI of NTI. Wie heeft hier ervaring mee in positieve of negatieve zin?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
zondag 20 juni 2010 om 20:28
hoi, kun je misschien niet regelen dat je een dagje mee kijkt in de apotheek? Je moet zeker rekening houden met weekenddiensten. Bij ons moet je voor nachtmedicatie naar de dienstapotheek. Daar zijn speciale assistentes voor aangenomen. Ik weet niet of dat voor iedere regio zo geregeld is. Ik zou zelf voorkeur geven aan de loi.
zondag 20 juni 2010 om 21:29
Apothekersassistente is een leuk beroep. Het contact met de clienten vond ik leuk en het bereiden van geneesmiddelen ook (cremes, zalfjes, capsules e.d.), alleen vindt het bereiden meer en meer plaats buiten de apotheek (afhankelijk in wat voor apotheek en in welk gebied je zou gaan werken).
Wat veel collega's zwaar vinden is het vele staan door het baliewerk enz. en ook hoorde ik dat sommigen het jammer vinden dat het werk steeds meer gericht wordt op de patientenvoorlichting (doordat het bereiden steeds minder wordt en soms 'gewone medicatie' elders wordt klaargezet en geetiketteerd): het werk wordt dan minder afwisselend. Maar dat verschilt dan ook weer van apotheek tot apotheek.
De diensten vallen wel mee, verschilt ook per apotheek (soms doet alleen de apotheker de diensten b.v.), zou je misschien afspraken over kunnen maken. Diensten zijn wel leuk voor je uren en een extraatje.
Waarom moet de opleiding op een afstand? Zou aanraden een versnelde opleiding te volgen (hangt af van vooropleiding), of b.v. een BBL, heb je ook gelijk wat salaris en ik denk dat het op zo'n manier beter te leren is dan schriftelijk met wat praktijkdagen.
Heb zelf via de LOI en NTI een opleiding gevolgd en was over beide tevreden.
Succes!
Wat veel collega's zwaar vinden is het vele staan door het baliewerk enz. en ook hoorde ik dat sommigen het jammer vinden dat het werk steeds meer gericht wordt op de patientenvoorlichting (doordat het bereiden steeds minder wordt en soms 'gewone medicatie' elders wordt klaargezet en geetiketteerd): het werk wordt dan minder afwisselend. Maar dat verschilt dan ook weer van apotheek tot apotheek.
De diensten vallen wel mee, verschilt ook per apotheek (soms doet alleen de apotheker de diensten b.v.), zou je misschien afspraken over kunnen maken. Diensten zijn wel leuk voor je uren en een extraatje.
Waarom moet de opleiding op een afstand? Zou aanraden een versnelde opleiding te volgen (hangt af van vooropleiding), of b.v. een BBL, heb je ook gelijk wat salaris en ik denk dat het op zo'n manier beter te leren is dan schriftelijk met wat praktijkdagen.
Heb zelf via de LOI en NTI een opleiding gevolgd en was over beide tevreden.
Succes!
zondag 20 juni 2010 om 21:33
Ik heb destijds de opleiding apothekersass ook gevolgd aan bij de LOI. Ik zou juist niet de voorkeur geven aan de loi, omdat er maar 2 keer per jaar examens worden afgenomen. Bij het NTI 4 keer per jaar. Je kunt dus sneller je certificaten behalen. Want elk kwartaal 3 examens doen is beter te doen dan eens per half jaar 6 tegelijk.
Bovendien; als je er 1 niet haalt, duurt het een half jaar voordat je weer kunt herkansen, en als het dan net je laaste examen is, baal je flink. Je loop dan enorm vertraging op met het diplomeren.
Ik ben trouwens niet werkzaam als apothekersass, ik vind het werk niet echt leuk. Ik ben daarnaast ook doktersass en 4e jaars verpleegkunde student.
Ik heb destijds het diploma behaald omdat bij mij in de regio nog veel apotheekhoudende huisartsen zitten en daarvoor het diploma van pas kwam, maar in een gewone apotheek zou ik niet snel gaan werken.
Bovendien; als je er 1 niet haalt, duurt het een half jaar voordat je weer kunt herkansen, en als het dan net je laaste examen is, baal je flink. Je loop dan enorm vertraging op met het diplomeren.
Ik ben trouwens niet werkzaam als apothekersass, ik vind het werk niet echt leuk. Ik ben daarnaast ook doktersass en 4e jaars verpleegkunde student.
Ik heb destijds het diploma behaald omdat bij mij in de regio nog veel apotheekhoudende huisartsen zitten en daarvoor het diploma van pas kwam, maar in een gewone apotheek zou ik niet snel gaan werken.
zondag 20 juni 2010 om 21:41
Ik zou van te voren bij apotheken in de buurt navragen of ze iemand met een LOI / NTI diploma aannemen.
En of je ergens stage kan lopen.
Onze apotheek doet het niet.
Ik zou je een BBL opleiding aanbevelen
En het werk vind ik nog steeds leuk.
Het bereiden wordt bijna niet meer in de apotheek zelf gedaan maar ergens anders.
Diensten hoef in niet te draaien, daar hebben ze in Rotterdam een dienstapotheek voor.
Ik mis dat wel, andere sfeer en extra uren.
En of je ergens stage kan lopen.
Onze apotheek doet het niet.
Ik zou je een BBL opleiding aanbevelen
En het werk vind ik nog steeds leuk.
Het bereiden wordt bijna niet meer in de apotheek zelf gedaan maar ergens anders.
Diensten hoef in niet te draaien, daar hebben ze in Rotterdam een dienstapotheek voor.
Ik mis dat wel, andere sfeer en extra uren.
zondag 20 juni 2010 om 22:02
Ik doe BBL opleiding tot AA.
1 dag naar school en 3 dagen in een apotheek aan het werk.
Reguliere apotheken zijn geopend van 8 tot 18.
Dienst apotheker hebben meestal ook avond/weekend en nachtdiensten. Dus ligt eraan waar je gaat solliciteren.
Ik raad je eerst aan te solliciteren als BBL-er.
Je leidinggevende betaald je opleiding. En jij wordt zelf ook betaald.
Werk in een 24 uurs apotheek. Maak je van alles mee.
In mijn apotheek worden nog wel bereidingen gedaan. Ik vind het zelf wel leuk om te doen. (in de apotheek)
Op school zijn ze wat streng. En is het wat minder leuk haha.
Hoe oud ben je?
Waarom niet naar een ROC opleiding?
Die van mij duurt 1,5 tot 2 jaar
1 dag naar school en 3 dagen in een apotheek aan het werk.
Reguliere apotheken zijn geopend van 8 tot 18.
Dienst apotheker hebben meestal ook avond/weekend en nachtdiensten. Dus ligt eraan waar je gaat solliciteren.
Ik raad je eerst aan te solliciteren als BBL-er.
Je leidinggevende betaald je opleiding. En jij wordt zelf ook betaald.
Werk in een 24 uurs apotheek. Maak je van alles mee.
In mijn apotheek worden nog wel bereidingen gedaan. Ik vind het zelf wel leuk om te doen. (in de apotheek)
Op school zijn ze wat streng. En is het wat minder leuk haha.
Hoe oud ben je?
Waarom niet naar een ROC opleiding?
Die van mij duurt 1,5 tot 2 jaar
maandag 21 juni 2010 om 09:53
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Goed om te weten dat de bereiding steeds minder wordt, want dat is juist 1 van de dingen die mij leuk lijken om te doen.
Er is helaas bij mij in de buurt geen ROC waar ik de opleiding kan volgen, en ik heb ook nog een gezin met kleine kinderen dus een opleidign via de LOI bijv. zou voor mij ideaal zijn.
Goed om te weten dat de bereiding steeds minder wordt, want dat is juist 1 van de dingen die mij leuk lijken om te doen.
Er is helaas bij mij in de buurt geen ROC waar ik de opleiding kan volgen, en ik heb ook nog een gezin met kleine kinderen dus een opleidign via de LOI bijv. zou voor mij ideaal zijn.