Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsvoorwaardelijk gesprek

11-07-2010 12:07 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik een sollicitatiegesprek gehad en ben door naar de tweede ronde. Dit gesprek vindt eind deze week plaats.

Nu is het echter zo dat er nog een andere kandidaat is, maar tijdens dit tweede gesprek voer je ook al het arbeidsvoorwaardelijke gedeelte.

Google maakt me niet heel veel wijzer wat betreft mijn vraag..

Is het gebruikelijk dat het arbeidsvoorwaardelijke gedeelte al plaatsvindt zonder dat er een definitieve keuze is gemaakt?

En hoe kun je dan het beste dit gesprek ingaan? Je weet immers niet of ze je willen hebben.

Aangezien ik hier meestal nuttige tips lees, vraag ik hier om jullie reactie.
Uitleg & tips arbeidsvoorwaardengesprek
Bedankt voor de link, dat stuk had ik ook al gelezen. Als ik zeker zou weten dat ik het zou worden zou ik makkelijker dat gesprek ingaan.

Nu is het zo dat ik die baan heel graag wil en wil het niet laten stuklopen op de arbeidsvoorwaarden, maar ik wil er ook eigenlijk liever niet op achteruitgaan.
Ik heb onlangs gehad dat er tijdens het 1e kennismakingsgesprek al gevraagd werd wat mijn salariswensen waren (stond wel een schaal aangegeven, maar daar binnen is dus nog wel het e.e.a. mogelijk), zodat het daar later niet op stuk hoefde te lopen. Ik zou er, zelfs in de max van de schaal, wat op achteruit gaan, maar wist dat en wilde dat ook accepteren.

Uiteindelijk hebben ze toch gekozen voor iemand anders, 'omdat ze dachten dat ik wel snel uitgekeken zou zijn op een functie die wat lager ingeschaald zou zijn'. M.a.w.: je bent te duur
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:citroentje78 schreef op 11 juli 2010 @ 12:07:

Afgelopen week heb ik een sollicitatiegesprek gehad en ben door naar de tweede ronde. Dit gesprek vindt eind deze week plaats.

Nu is het echter zo dat er nog een andere kandidaat is, maar tijdens dit tweede gesprek voer je ook al het arbeidsvoorwaardelijke gedeelte.Is jou dit meegedeeld in de uitnodiging, of is dit jouw aanname?
@himalaya vervelend zeg!
@tia

Dat is mij medegedeeld.
Voer het gesprek in ieder geval níet met in gedachten dat er nog een tweede kandidaat tegen jou in zit te bieden. Het is geen veiling!

De link van viva1973 is een goede opstap. Hou het bij jezelf.

En laat in het gesprek de werkgever aan het woord om een eerste bod te doen. Bedenk wél wat jouw indicatie is, en toets die aan een evt CAO om te zien of jouw wens reeel is. Kijk ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden, en niet alleen sec naar je bruto maandsalaris. (Hou ook rekening met evt meer of minder uren). Indien het gesprek positief verloopt, ga dan niet gelijk met alles akkoord maar vraag ook even of er voorafgaand aan tekening nog een pro forma berekening kan worden gemaakt: zo weet je wat je werkelijk bij benadering gaat overhouden netto. Dat verschilt nogal eens per branche/CAO.
quote:citroentje78 schreef op 11 juli 2010 @ 12:16:

@himalaya vervelend zeg!

Welnee, ik vond het alleen maar dom van hen: de werkzaamheden moesten opgezet/uitgebreid worden, ik had al enkele jaren ervaring op precies datzelfde gebied (functie en bedrijf), de schaal zou het jaar er op geëvalueerd worden. En toch kiezen ze voor iemand met veel minder ervaring, maar die wel goedkoper is... heb via-via gehoord dat diegene die wél is aangenomen, niet echt aan de verwachtingen voldoed.

En ik? Ik zit nog steeds in mijn beter betaalde functie waar ik het goed naar mijn zin heb. Alleen was het bij de instelling waar ik solliciteerde wat meer zekerheid.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nuttige tips! Ik heb voor mezelf wel in kaart wat mijn minimumeisen zijn, dus het beste is daar aan vast te houden en sowieso niet meteen zeggen dat ik akkoord ben? (ook al zou dat wel zijn?).

Als zij een bedrag noemen kan ik dan wel zeggen daar zat ik zelf ook aan te denken of dat lijkt me een mooi bedrag? Of er helemaal niet op ingaan?
@himalaya gelukkig maar.. maar toch vervelend van de tijd die je erin hebt gestoken (al heb je er uiteindelijk sowieso wat van geleerd denk ik).
Gewoon even over nadenken en op terug komen. Maak een afspraak om erover terug te bellen. Je mag natuurlijk laten doorschemeren dat het zeker niet zal afketsen, maar een tegenbod kan altijd, toch?

Maar doe wat jij goed vind voelen, onderhandelen voor jezelf is voor echt verreweg de meesten van ons moeilijk, en vereist (zelf)kennis en vooral ervaring.
Duidelijk, bedankt voor je nuttige tips tia.
YW

En veel succes (en hopelijk ook veel plezier in je nieuwe baan mét de voorwaarden zoals jij die graag ziet)!
Mijn ervaring is dat ze jou gaan vragen om een bedrag te noemen en dat zij dat meestal niet doen (als er nog meerdere kandidaten zijn). Ik liet (na het noemen van een iets hoger bedrag dan ik wilde) meestal wel doorschemeren dat ik het salaris geen breekpunt vond. Dit uiteraard alleen bij een echt leuke baan...
Mijn ervaring is dat ze jou gaan vragen om een bedrag te noemen en dat zij dat meestal niet doen (als er nog meerdere kandidaten zijn). Ik liet (na het noemen van een iets hoger bedrag dan ik wilde) meestal wel doorschemeren dat ik het salaris geen breekpunt vond. Dit uiteraard alleen bij een echt leuke baan...
Wij zijn op dit moment in gesprek met een kandidaat. Zijn salariswensen zijn onderdeel van het gesprek vanaf het moment dat we de eerste ronde, het "zouden we eventueel samen door een deur kunnen"-deel, hebben gehad.

Als de kandidaat zelf geen idee heeft, of wil geven, van wat hij wil verdienen, gaat het niet door. Als hij daar wel een idee van heeft, zal het salaris nooit een breekpunt zijn. Wat wel een breekpunt kan zijn, is een te groot verschil tussen het gewenste salaris, en zijn en ons idee van zijn toegevoegde waarde.

Anders gezegd: hij mag van ons verdienen wat hij waard is, mits dat niet te weinig is. Is dat veel, dan mag hij veel verdienen. Is dat weinig, dan weet ik niet of we hem willen hebben.

Vergelijk het met het kopen van een auto: als je de goedkoopste wil, eindig je in een Lada. Maar niet iedereen wil graag een Lada.
@Rider vergeet niet de (grote mate van) beperking die sommige CAO's en arbeidsvoorwaardelijke regelingen kennen om voluit samen te onderhandelen tot een voor beide partijen aanvaardbare overeenkomst, he. Helaas ben je soms tot aan je nekharen gebonden aan een (aanloop)schaal én regels over promotie en beloning bij beoordeling zoals bv in de CAR-UWO, ARAR en FUWA-systematieken. Neem dan een Hay-schaal aan de andere kant van het spectrum: veel flexibeler aan te passen bij veranderende functieomstandigheden, veel meer marge in onderhandeling én progressief qua doorloop!
quote:Tia Dalma schreef op 11 juli 2010 @ 14:55:

@Rider vergeet niet de (grote mate van) beperking die sommige CAO's en arbeidsvoorwaardelijke regelingen kennen om voluit samen te onderhandelen tot een voor beide partijen aanvaardbare overeenkomst, he.Ik geef het voorbeeld ook slechts om te illustreren dat niet iedere werkgever uitsluitend kijkt naar wie de goedkoopste is. Wij hebben geen CAO, en geen regelingen. We verzinnen de regelingen ter plekke, en we sluiten een IAO af.quote:Helaas ben je soms tot aan je nekharen gebonden aan een (aanloop)schaal én regels over promotie en beloning bij beoordeling zoals bv in de CAR-UWO, ARAR en FUWA-systematieken. Neem dan een Hay-schaal aan de andere kant van het spectrum: veel flexibeler aan te passen bij veranderende functieomstandigheden, veel meer marge in onderhandeling én progressief qua doorloop!Wij hanteren de JKWJV-schaal, met de EGCM uitbreiding

Die eerste kom ik trouwens wel uit, de tweede niet. Maar dan ook slecht geslapen vannacht (disclaimerT)
Je Krijgt Wat Je Verdient, En Geen Cent Meer.
mooie uitleg, rider.

Ik heb goede ervaringen met salarisstrookjes meenemen van vorige werkgevers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven